Rellen tussen Turken en Koerden

Kweet dat nog zo niet. Stel dat er nu een conflict zou zijn tussen België en Turkije. Bestaat er dan iets als de Turkse "gemeenschap" die collectief één kant kiest? Het zal wel een mix zijn.
Waarschijnlijk zal er zelfs geen keuze zijn om te kiezen, ik vermoed dat Turkse Belgen automatisch als ‘vijand’ gezien zullen worden door de lokale bevolking en gedwongen richting de kant van Turkije, ook al zouden ze dat niet gewild hebben. Dergelijk conflict kan ik me ook enkel voorstellen in een derde wereldoorlog context.

Ik ken persoonlijk praktisch geen Turken/Turkse Belgen, enkel één collega (tweede of derde generatie), en ik kan me moeilijk inbeelden dat die zich moest puntje bij paaltje komen zich zou identificeren als Turk ipv Belg. Hangt het misschien ook niet wat af van die interne kloof platteland vs stad? De ongeschoolde boeren van Emirdag vs de stadselite van Ankara? Die komen ook niet altijd overeen.
Ik denk dat het moeilijk is voor hen om te kiezen omdat het juist onderdeel is van hun identiteit om zowel Belg als Turk te zijn. Dat is gelijk een keuze maken tussen uw mama en papa, of tussen uw rechterhand en linkerhand, rechteroog of linkeroog, … je snapt de principe.
Waarschijnlijk zullen er tussen zitten die de keuze wel kunnen maken als puntje bij paaltje komt en dat hangt van veel (persoonlijke) factoren af, case by case te bekijken.

Jaren geleden had ik eens statistieken zien passeren (herinner de bron niet meer) tijdens de Turkse presidentsverkiezingen waarbij Turkse Belgen konden meestemmen.
Het bleek dat:
- Turkse Belgen grotendeels afkomstig zijn van platteland Emirdag. Nu zijn dat wel 2e, 3e, of 4e generaties.
- Van alle stemgerechtigde Turkse Belgen zijn 50% gaan stemmen. Van degenen die hebben gestemd, waren er 75% stemmen pro-Erdogan, en 25% pro-oppositie.
 
In 2015 was er echter weer hevige escalatie die ik persoonlijk vooral interpreteer als Erdogan die misbruikt maakt van de crisis met Islamitische staat om de koerden te bombarderen. Sindsdien is de kloof tussen Turken en Koerden erg diep geworden.
Of te interpreteren als het beëindigen van de onderhandelingen door de Koerden omdat er in Syrië en Irak een machtsvacuüm is ontstaan vanwege IS en de Koerden een opportuniteit zagen om daar een onafhankelijke administratie/staat op te richten door militair regio’s (vooral met rijke grondstoffen) in te palmen na het zuiveren van IS, met steun van de internationale coalitie en vooral de VS (knipoog naar rijke grondstoffen). Dit gepaard met provocaties en aanslagen aan de Turkse grens of grootsteden (want zij willen natuurlijk ook een deel van Turkije) met gebruik van wapens geleverd door de internationale coalitie en de NAVO zelf, waar Turkije ook in zit, en waar Turkije niet mee kan lachen. Het conflict is complexer dan het lijkt en niet zo zwart-wit.
 
Nog een paar videos van gisteren gevonden, met PKK terreur sympathisanten in actie.

Woningen, winkels en wagens van Turken worden aangevallen:


Raid op een Turkse café waar ouderen in elkaar worden geslagen:


Dit zijn maar een paar van de zoveel voorvallen. De vraag is: waar zijn de ordediensten die hun burgers moeten beschermen? Is het begrijpelijk dat de Turkse gemeenschap gefrustreerd is? Het lijkt me van wel.
 
Laatst bewerkt:
Die "import van conflicten" is al iets wat generaties lang bestaat, dat is geen nieuw gegeven. In het negentiende eeuwse New York zijn er zelfs kosher food wars geweest. Wat is dan de oplossing? Gedwongen assimilatie? Op basis van wat? De "Vlaamse identiteit"? De "Belgische identiteit"? Wat houdt dat dan in? Moeten we dan verwachten dat al die minderheden zich Vlaamser voordoen dan de gemiddelde Vlaming?

Neen, het is gewoon een extra reden om de migratie te beperken.
 
Nog een paar videos van gisteren gevonden, met PKK terreur sympathisanten in actie.

Woningen, winkels en wagens van Turken worden aangevallen:


Raid op een Turkse café waar ouderen in elkaar worden geslagen:


Dit zijn maar een paar van de zoveel voorvallen. De vraag is: waar zijn de ordediensten die hun burgers moeten beschermen? Is het begrijpelijk dat de Turkse gemeenschap gefrustreerd is? Het lijkt me van wel.
De politie en gerecht zit al jaren op zijn tandvlees en de gevangenissen zitten overvol. Oppakken, nachtje cel, en morgen opnieuw vrij om hetzelfde te doen. Ergens in 2 a 5 jaar later zal het wel eens voorkomen voor het gerecht zeker?
Met bovenstaande in het achterhoofd kan ik wel geloven dat erdogan eens belt om te vragen hoe het gaat. Belgie is idd niet in staat om zijn burgers te beschermen.
Mac BC heeft ergens wel gelijk, ons BNP stelt ons niet in staat om hier direct een oplossing voor te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Grote heisa en paniek in Vlaanderen. Dit is Limburg en niet ongewoon. De clash tussen de Turken en Koerden is hier altijd al geweest. In ben in 99 in Limburg komen wonen en zo een groot nieuws is dat nu echt niet.

Gewoon Beringen-Mijn, Heusden-Cite en Meulenberg vermijden en je komt dat niet meer tegen dan in de rest van Vlaanderen.
Overal waar sociale woningen staan en de populatie is hoofdzakelijk geïmporteerd zie je deze problemen.

Ik heb in een gemengde straat gewoond in Beverlo (op een kilometer van Beringen-mijn Stationstraat) en daar waren nooit problemen, maar dat was een 'villa' wijk. Allemaal brave hardwerkende Turken en Belgen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon Beringen-Mijn, Heusden-Cite en Meulenberg vermijden en je komt dat niet meer tegen dan in de rest van Vlaanderen.
Overal waar sociale woningen staan en de populatie is hoofdzakelijk geïmporteerd zie je deze problemen.

Ik heb in een gemengde straat gewoond in Beverlo (op een kilometer van Beringen-mijn Stationstraat) en daar waren nooit problemen, maar dat was een 'villa' wijk. Allemaal brave hardwerkende Turken en Belgen.

Dat is toch die straat waar het voetbalstadion is. Daar heb ik iemand gekend. Veel villa heb ik daar niet gezien. Vooral oude huizen van de mijn. Allemaal HOB huizen. Aan het tennisplein had je mooie ingenieurswoningen van de mijn.
 
Dat is toch die straat waar het voetbalstadion is. Daar heb ik iemand gekend. Veel villa heb ik daar niet gezien. Vooral oude huizen van de mijn. Allemaal HOB huizen. Aan het tennisplein had je mooie ingenieurswoningen van de mijn.
Nee, de andere richting uit. Net tegen Beverlo Centrum
 
  • Leuk
Waarderingen: F.A.
Nog een paar videos van gisteren gevonden, met PKK terreur sympathisanten in actie.

Woningen, winkels en wagens van Turken worden aangevallen:


Raid op een Turkse café waar ouderen in elkaar worden geslagen:


Dit zijn maar een paar van de zoveel voorvallen. De vraag is: waar zijn de ordediensten die hun burgers moeten beschermen? Is het begrijpelijk dat de Turkse gemeenschap gefrustreerd is? Het lijkt me van wel.
In Gent zijn het dan weer Turkse nationalisten die Koerdische "doelen" aanvallen (oa een café en een bakkerij hebben er al aan moeten geloven). Laten we ook niet vergeten dat de Grijze Wolven ook geen doetjes zijn en de inmenging vanuit Turkije niet gering is (wat de situatie er niet eenvoudiger op maakt).
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240328_92893932
 
Die "import van conflicten" is al iets wat generaties lang bestaat, dat is geen nieuw gegeven. In het negentiende eeuwse New York zijn er zelfs kosher food wars geweest. Wat is dan de oplossing? Gedwongen assimilatie? Op basis van wat? De "Vlaamse identiteit"? De "Belgische identiteit"? Wat houdt dat dan in? Moeten we dan verwachten dat al die minderheden zich Vlaamser voordoen dan de gemiddelde Vlaming?

Daar zeg je het: 19e eeuw. In de VS hebben ze in de jaren 1920-1930 (denk ik) ook problemen gehad tussen Italiaanse en Ierse inwijkelingen, maar dat maakt het daarom niet OK, zeker niet in de 21e eeuw. Al is er ook geen simpele oplossing.
 
De eenzijdigheid in je berichten doet me "lichtjes" vermoeden dat je zelf Turk bent en niet bepaald neutraal?
Vreemd.. want dat ben ik niet. Wat is er eenzijdig aan? Hier bijvoorbeeld een post waar ik mijn ongenoegen uit op verslaggeving die Koerden in een slecht daglicht brengt:
Opmerkelijk dat het artikel spreekt over Koerden ipv PKK terreur organisatieleden en op deze wijze misleidend verslag uitbrengt en een hele Koerdische volk in een slecht daglicht brengt.
Ik citeer nieuwsberichten en probeer de context te begrijpen en geef er af en toe mijn ongezouten mening over. Neutraliteit.. wie is eigenlijk 100% neutraal? Laat ons eerlijk zijn.

In dit geval is er enerzijds een terreurorganisatie (niet Koerden!) en anderzijds Turkse Belgen. Zelfs onze minister De Croo heeft onlangs tijdens een persconferentie herhaald dat de PKK een terreurorganisatie is en tekenen van support voor dergelijke organisaties niet getolereerd zullen worden. In dit kader, verwacht je toch niet dat we sympathie moeten tonen voor terroristen? Dat is gelijk je tegen mensen in een discussie over IS zegt waarom ze niet neutraal zijn en wat pro-IS argumentatie geven of proberen om de kant van de IS-leden te begrijpen. Neutraliteit stopt waar onze waarden alsook het onderscheid tussen goed en kwaad begint.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan