Ben jij de onverwachte innovator? - Vlaamse overheid

FIchter20

New member
Dag allemaal ! (hopelijk is dit toegelaten/de juiste plaats)


Vanuit de Vlaamse overheid is er de mogelijk om als medewerker een innovatief idee om burgers beter te bedienen of de overheid beter te laten draaien in te dienen.

Nu als medewerker hebben we een andere ervaring/gevoel of zelfs ideeën dan de burger. Dus vroeg ik me af: aan wat denk jij bij de zin: "daar zouden ze nu eens iets moeten aan doen" als het gaat over het verbeteren van de efficiëntie bij de Vlaamse overheid en of innovatie ideeën om de burger beter te bedienen?

Ik zou zeggen geen ideeën of voorstellen zijn te gek! De echte innovatie ligt niet exclusief in het digitale. Je voorstel/hersenspinsel mag gerust verschillende beleidsdomeinen overschrijden.

(gelieve niet te posten "afschaffen van de overheid zou beter zijn", "ze moeten besparen",...)


wat meer context:

Wat is het?​

In het intrapreneurshiptraject van Sandbox Vlaanderen krijgen medewerkers van de Vlaamse overheid de kans om een innovatief idee uit te werken in een design sprint. Op 1 week tijd werk je je idee uit met multidisciplinair team, visualiseer je de oplossing in een realistisch prototype, en toets je het af met potentiële gebruikers.

Wie kan deelnemen?​

Medewerkers van de Vlaamse Overheid kunnen een idee indienen.

De indiener van het idee stelt een team samen om deel te nemen aan de design sprint. Het deelnemend team kan breed worden samengesteld en hoeft zich niet noodzakelijk te beperken tot de Vlaamse overheid.

Het traject​

Traject.PNG


Wanneer gaat het door?​

12 maart 2024 Infomoment over het intrapreneurshiptraject.

14 april 2024 Laatste dag om jouw idee in te dienen via [email protected]

22 april 2024 De jury beslist welke ideeën geselecteerd worden

Mei- juli 2024 Design sprints en pitch-training (in te plannen)

25 september 2024 Slotmoment met pitches en bekendmaking van het winnende team

Oktober-november 2024 Marktbevraging en selectie partner voor PoC of MVP winnend team

Ter verduidelijking: het is hier niet de bedoeling om ideeën te "stelen", indien iemand met een echt goed voorstel komt kan die zeker betrokken worden in het proces (indien deze persoon dat wenst). Het is echt de bedoeling om te weten wat er leeft binnen de bevolking ( Of BG in dit geval :) )
 
Laatst bewerkt:
- Gemeenteambtenaren aan loketten vervangen door AI. (ga op bezoek bij kbc ofzo, daar doen ze veel meer dan wat papieren stempelen)
- Pasfoto's digitaal laten inladen van thuis uit bij een aanvraag voor vervanging die misschien, omfg, via 1 overheidssite gaat en niet via de gemeente via een brakke verbinding. Zijn we toch al een stap dichter bij het afschaffen van de pasfoto lobby.
 
Afslanken van de overheid zou beter zijn :devilish:

Specifiek: meer transparantie over budgetten, op basis waarvan die toegekend worden (loskoppelen van de vorige begroting, want dat stimuleert "het budget moet op" gedrag), benchmarken tussen gemeenten van kosten vs. inkomsten, personeel vs. inwoners, ... zodat ze van elkaar kunnen leren en een maatstaf krijgen voor wat normale uitgaven zijn en waar er mogelijks inefficiëntie (of grote onderbezetting) is.
 
@mac-bc ze hebben u nodig!
In alle eerlijkheid er zit wel iets van waarheid in zijn euh sterke mening over de overheid (ook al is het naar mijn mening niet zo zwart/wit). Nu is de vraag als hij ook oplossingen kan voorstellen :)

Goed nieuws bij onze entiteit zijn we nu al gestopt met vaste benoemingen ;)
Afslanken van de overheid zou beter zijn :devilish:

Specifiek: meer transparantie over budgetten, op basis waarvan die toegekend worden (loskoppelen van de vorige begroting, want dat stimuleert "het budget moet op" gedrag), benchmarken tussen gemeenten van kosten vs. inkomsten, personeel vs. inwoners, ... zodat ze van elkaar kunnen leren en een maatstaf krijgen voor wat normale uitgaven zijn en waar er mogelijks inefficiëntie (of grote onderbezetting) is.
Hihi, er moet zeker bespaard worden ;)

Zero-based budgettering en meer transparantie
Is zeker een mooie case! Het is ook iets dat ik eigenlijk wel haalbaar zie binnen de entiteit waar ik werk (op termijn). Want idd hier moeten de budgetten ook altijd op. Maar tegelijkertijd worden zaken geautomatiseerd waardoor bv de personeelsbudgetten eigenlijk zouden moeten dalen.

Ik werk niet bij een lokaal bestuur, mijn vriendin echter wel en ik merk inderdaad enorme verschillen. Benchmarks kunnen een indicatie geven, maar we moeten natuurlijk ook rekening houden met de "output" van een gemeente. De meerjarenplanning van de ene bevatten bijvoorbeeld ook vaker (Europese) projecten die dan budgettaire impact hebben maar wel een grote meerwaarde.

Wat wel zo is: vaak werken gemeenten vaak tegelijkertijd op hetzelfde project. Bijvoorbeeld 10 steden willen een chatbot. Ipv dat in een grootschalig project te doen en dan kennis uitwisselen en valoriseren willen ze allemaal de eerste en beste zijn... Met als gevolg veel te dure consultants en ambtenaren voor hetzelfde parallel werk. In Duitsland doen ze dat beter! Daar groeperen ze projecten en werken ze met verschillende gemeenten aan verschillende projecten om dan nadien de resultaten uit te wisselen.
- Gemeenteambtenaren aan loketten vervangen door AI. (ga op bezoek bij kbc ofzo, daar doen ze veel meer dan wat papieren stempelen)
- Pasfoto's digitaal laten inladen van thuis uit bij een aanvraag voor vervanging die misschien, omfg, via 1 overheidssite gaat en niet via de gemeente via een brakke verbinding. Zijn we toch al een stap dichter bij het afschaffen van de pasfoto lobby.
Goeie punten die terecht frustraties uitlokken bij de mensen. Wat mij betreft moet dienstverlening wel digital first zijn, maar niet digital only. Dus voor mij is het niet zozeer vervangen, maar wel efficiënter worden door deze aanvulling, met als gevolg wel minder gemeenteambtenaren :)

Bedankt voor de input! Misschien vul ik morgen nog aan, het is al laat ;)
 
Hier is een post van mij van 6/2/2023 over het gemeentelijk niveau.
In mijn vorige job heb ik gewerkt voor een gemeentebestuur en deels ook voor een intergemeentelijk samenwerkingsverband. Ik heb hier toen al neergeschreven dat er ernstige constructiefouten en anachronismes in dat lokale bestuursniveau zitten.

Al in mijn eerste werkweek stond ik ervan versteld dat gemeenten werden gerund als KMO's. In de bankensector zou iedereen het absurd vinden dat individuele bankkantoren een e-banking app/website en een back-end systeem zouden ontwikkelen. Het zou ook handen vol geld kosten als elk kantoor zijn eigen beleggings- en verzekeringsproducten zou ontwikkelen, zeker als die enkel aan de inwoners van de gemeente kunnen verkocht worden. Klanten zouden het bizar vinden dat ze niet terechtkunnen in bankkantoren buiten hun eigen woonplaats, bijvoorbeeld daar waar ze werken of gaan winkelen. Om nog maar te zwijgen over de overhead die je nodig hebt voor HR, ICT, marketing en communicatie, finance, informatiebeheer en processen, facility, ... in elk bankkantoor. Niemand gelooft dat zo'n volledig decentrale structuur werkelijk de beste service zou opleveren voor de klanten van de bank.

Toch is het exact zo dat gemeenten worden gerund, als uit de kluiten gewassen KMO's die 101 verschillende taken zo goed mogelijk proberen te doen met de ambtenaren en middelen die beschikbaar zijn. Omdat men overal tegen inefficiënties botst, is er een natuurlijke neiging om schaalvoordelen te zoeken, en zo ontstaan al die intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, al dan niet geformaliseerd in VZW's, waar dan weer gemeenteraadsleden van de deelnemende gemeenten in de raad van bestuur kunnen zetelen.

Met die 15 regio's wil Bart Somers ervoor zorgen dat het aantal samenwerkingsverbanden wordt teruggeschroefd en dat er meer taken gemeenschappelijk georganiseerd worden. Heist-op-den-Berg zou bv. voor een ICT Shared Service Center verplicht met de gemeenten van Rivierenland moet samenwerken, en niet met Aarschot of Herentals of andere gemeenten.

Ik ben echter van oordeel dat je prioritair zo veel mogelijk op het Vlaamse niveau zou moeten organiseren, zeker voor alles wat "infrastructuur" in de fysieke of procesmatige zin kan genoemd worden. Kijk naar hoe supermarktketens worden gerund: het meeste wordt op een hoger niveau geregeld, maar de lokale manager of gerant zorgt er wel voor dat de winkel inspeelt op wat de lokale klanten willen.

Burgers leven vandaag ook compleet anders dan 100 jaar geleden. De woonplaats is niet meer maatgevend voor de plaats waar je werkt, waar de kinderen naar school gaan, waar vrijetijdsbeleving plaatsvindt, waar we winkelen, waar onze vrienden en familie wonen. Het volledig gedecentraliseerde lokale politieke niveau is in dat opzicht een anachronisme. Voor een burger maakt het ondertussen bitter weinig verschil of we nu een bouwaanvraag moeten indienen bij "de dienst omgeving van Heist-op-den-Berg" of "de Vlaamse dienst omgeving", zeker wanneer die Vlaamse dienst omgeving via filialen in alle gemeenten fysiek aanwezig is én mee gecontroleerd wordt door de gemeenteraad.

Simpel gezegd: fuseer alle gemeenten met het Vlaamse niveau, zodat elk gemeentehuis een filiaal van de Vlaamse Overheid wordt. Door ervoor te zorgen dat al die gemeenten op dezelfde processen en infrastructuur draaien, kunnen er enorme efficiëntiewinsten geboekt worden. Vlamingen leven anno 2024 niet meer uitsluitend naast hun kerktoren, maar wel (fysiek én digitaal) in heel Vlaanderen. Die realiteit moet je doortrekken naar de organisatie van de overheidsdiensten.

In andere posts heb ik nog uitgebreid mijn observaties en frustraties over dat gemeentelijke niveau uitgelegd:
 
Laatst bewerkt:
Simpel gezegd: fuseer alle gemeenten met het Vlaamse niveau, zodat elk gemeentehuis een filiaal van de Vlaamse Overheid wordt.
Simpel gezegd schaf je dan 'agauw' de lokale democratie af aan het altaar van de efficiëntie.

(waarschijnlijk wel een idee waar velen bij de Vlaamse Overheid voor zouden warm lopen)
 
- Pasfoto's digitaal laten inladen van thuis uit bij een aanvraag voor vervanging die misschien, omfg, via 1 overheidssite gaat en niet via de gemeente via een brakke verbinding. Zijn we toch al een stap dichter bij het afschaffen van de pasfoto lobby.
In een aantal gemeenten worden de foto's gemaakt in het gemeentehuis zelf, dit gaat uitgerold worden naar alle gemeentehuizen. Combo van dat gedoe met pasfoto's vermijden plus identiteitsfraude tegengaan.
Simpel gezegd: fuseer alle gemeenten met het Vlaamse niveau, zodat elk gemeentehuis een filiaal van de Vlaamse Overheid wordt.
Elke inwoner van een gemeente die niet Antwerpen of Gent heet mag blij zijn dat er zoiets als het lokaal niveau bestaat, ondanks alle gebreken.
 
Simpel gezegd schaf je dan 'agauw' de lokale democratie af aan het altaar van de efficiëntie.

(waarschijnlijk wel een idee waar velen bij de Vlaamse Overheid voor zouden warm lopen)
In een aantal gemeenten worden de foto's gemaakt in het gemeentehuis zelf, dit gaat uitgerold worden naar alle gemeentehuizen. Combo van dat gedoe met pasfoto's vermijden plus identiteitsfraude tegengaan.

Elke inwoner van een gemeente die niet Antwerpen of Gent heet mag blij zijn dat er zoiets als het lokaal niveau bestaat, ondanks alle gebreken.
Ik denk dat jullie de Vlaamse Overheid (de organisatie bestaande uit ambtenaren, gebouwen, diensten, processen, infrastructuur, websites, apps, ...) verwarren met de Vlaamse Regering (de politici en hun kabinetten die beslissingen nemen en beleid voeren).

Ik pleit niet voor het afschaffen van de gemeenteraad, het schepencollege of de lokale democratie hè. De beslissingen die door de lokale politici worden genomen, zouden gewoon door een andere entiteit worden uitgevoerd. De lokale ambtenaren van de gemeentes krijgen een andere badge, krijgen hun loonbrief van de Vlaamse Overheid, werken met dezelfde systemen, ... en voor de rest verandert er in eerste instantie voor hen niet zo veel. De beleidsacties worden uiteraard bepaald door de lokale politici. Die lokale politici krijgen gewoon een efficiëntere en slagkrachtigere machine om hun ideeën uit te voeren.

Vergelijk het met "supermarkt Janssens & zonen" die een zelfstandige Delhaize wordt, en daardoor gebruik kan maken van de machine die Delhaize is. Kan meneer Janssens (~ de burgemeester) nog de volledige werking van zijn supermarkt zelf bepalen? Nee, hij moet zich qua IT-systemen, bevoorrading, prijzen, marketing, winkelinrichting, ... houden aan een aantal afspraken binnen de Delhaize groep. Maar zijn de klanten van de supermarkt slechter af? Waarschijnlijk ook niet, want het productgamma kan nog steeds afgestemd worden op de lokale behoeften, de openingsuren kunnen verschillen, er kunnen lokale promo-acties gedaan worden, ... . En de supermarkt wordt ineens een pak professioneler, met consumer-grade website, app, collect-mogelijkheden, leveren aan huis, laadpaalinfrastructuur, zelfscanners, ... .

Dat er in totaal (lokaal + Vlaams) uiteindelijk minder ambtenaren zouden nodig zijn, is in tijden van structurele krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing van het ambtenarenkorps, structurele begrotingstekorten, ... eerder een troef dan een probleem. Bovendien krijgen de ambtenaren "op het gemeentehuis" ineens doorgroeimogelijkheden binnen die grotere organisatie van de Vlaamse overheid. Een lokale expert mobiliteit, die een manus-van-alles moet zijn, kan zo bijvoorbeeld doorgroeien naar expert in fietsinfrastructuur op Vlaams niveau, en die expertise inzetten voor alle Vlaamse gemeenten. Ook horizontale mobiliteit over gemeenten heen wordt veel gemakkelijker, omdat je niet van contract/statuut hoeft te veranderen. Dit jaar werk je voor de gemeente Ranst, over 2 jaar misschien voor de gemeente Zandhoven, of misschien wel voor allebei, al dan niet deels remote.

Enfin, ik zie heel veel mogelijkheden en zou het dus superinteressant vinden als zo'n "megafusie" van de lokale ambtenaren zou onderzocht worden. Ik vind het alleszins een betere oplossing dan de gemeentefusies die we nu zien gebeuren, waarbij de lokale democratie wél wordt aangetast.
 
Ik snap je invalshoek nu iets beter, maar ik denk dat dit heel moeilijk te verwezenlijken is zonder de bewegingsruimte van het lokale bestuur enorm te vernauwen. Zonder effectieve bevoegdheden op lokaal niveau kan er ook geen lokale democratie zijn.

Maar er zit misschien wel potentieel achter jouw idee van een soort supralokale ambtenarij georganiseerd door de Vlaamse Overheid. Een soort alternatief waar gemeenten gebruik van kunnen maken in plaats van een geheel eigen systeem uit te bouwen.

(edit: Ik moet denken aan de hervorming van de gemeentepolitie/rijkswacht/gerechtelijke politie eind jaren 90. Eigenlijk wil je een beetje zo'n soort hervorming maar op vlak van lokaal bestuur? Valt wel iets voor te zeggen. )
 
Laatst bewerkt:
Maar er zit misschien wel potentieel achter jouw idee van een soort supralokale ambtenarij georganiseerd door de Vlaamse Overheid. Een soort alternatief waar gemeenten gebruik van kunnen maken in plaats van een geheel eigen systeem uit te bouwen.
Qua digitalisering gebeuren er op dat vlak al kleine stappen, met wisselend succes. Besturen zijn zelf vragende partij om een aantal zaken bovenlokaal te regelen in plaats van elk apart het warm water te moeten uitvinden.

De hele inkanteling van OCMW's is op bepaalde vlakken toch ook niet de efficiëntieverbetering die het had moeten zijn, om maar te zeggen dat schaalvergroting niet altijd dé wonderoplossing is.
 
Ik snap je invalshoek nu iets beter, maar ik denk dat dit heel moeilijk te verwezenlijken is zonder de bewegingsruimte van het lokale bestuur enorm te vernauwen. Zonder effectieve bevoegdheden op lokaal niveau kan er ook geen lokale democratie zijn.
Aan die bevoegdheden verandert er niks met zijn voorstel hé. Ik vind het een goed idee.
 
Aan die bevoegdheden verandert er niks met zijn voorstel hé. Ik vind het een goed idee.
Je weet hoe lokale besturen zijn he, vanaf je een goed systeem hebt gaan die een uitzondering uitvinden op de regel.

Stel je bouwt een performant afhalopvalingssysteem uit. Maar het bestuur van Bommerskonte beslist plots dat in een specifieke wijk de ophaling toch op vrijdag moet. Gaat die nieuwe regionale ambtenarij dan maar gewoon zonder boe of ba hun ganse ophalingsprogramma overhoop halen tegen volgende week? Ik zie het niet gebeuren.

De vergelijking met een een bank of een supermarktketen zegt eigenlijk genoeg. Als franchisenemer is je bewegingsruimte enorm beperkt in vergelijking met je eigen winkel. En natuurlijk krijg je daar enorm veel voordelen voor terug, als ik naar de Delhaize ga dan weet ik dat dat vaak propere winkels zijn met een rijk aanbod en kwaliteitsstandaarden. Maar misschien wil ik gewoon naar de Colruyt. Of wacht, mss wil ik wel gewoon mijn eigen groenten kweken.

Feit is natuurlijk, het aandeel van supermarkten onder eigen naam is enorm klein tegenwoordig, dus de voordelen van een franchise wegen duidelijk sterk op tegenover de nadelen. Dus misschien moeten we eerder naar de prive kijken om die schaalvergroting van de ambtenarij te verwezenlijken dan naar de regionale overheid.
 
@FIchter20
Ik vind het steeds erg vervelend dat je twee keer naar het stadhuis moet als je KidsID/identiteitskaart vervangen moet worden. Ik woon in de rand van Heist-op-den-Berg, een enkele trip naar het stadhuis is zo'n 10km en kost 20 minuten. We zijn met vier kinderen, dus ongeveer elk jaar verliezen we een paar uur hierdoor. Ik snap dat men één keer fysiek aanwezig moet zijn (voor handtekening en zodat ambtenaar kan kijken of de foto overeen komt met de persoon), maar het zou toch mogelijk moeten zijn om de tweede keer te vermijden? Een concreet idee voor de implementatie kan ik niet geven omdat ik niet genoeg technische achtergrond hiervan heb, maar misschien kan jij of iemand anders dat wel?

Vergelijk het met een nieuwe bankkaart krijgen, daarvoor hoef je zelf helemaal niet naar het bankkantoor te gaan...
 
Ze zoeken blijkbaar enkel mensen die nu al medewerker zijn bij de Vlaamse Overheid?

Beginnersfout nummer 1: proberen out of the box denken met alleen maar the inner circle. Typisch overheid.

De beste tip is: focussen op kerntaken, en voor de rest het overal afbollen.
Ter verduidelijking: het is hier niet de bedoeling om ideeën te "stelen", indien iemand met een echt goed voorstel komt kan die zeker betrokken worden in het proces (indien deze persoon dat wenst). Het is echt de bedoeling om te weten wat er leeft binnen de bevolking ( Of BG in dit geval :) )
 
1x per week een loket dat tot 20h open is (mag op afspraak). Hoe tf kan men anders verwachten dat een werkmens zijn pas of rijbewijs bv gaat afhalen.

Elke legislatuur een verplichte doorgedreven financiële audit door een externe partij, om te zien waar met geld wordt gegooid.
 
1x per week een loket dat tot 20h open is (mag op afspraak). Hoe tf kan men anders verwachten dat een werkmens zijn pas of rijbewijs bv gaat afhalen.

Elke legislatuur een verplichte doorgedreven financiële audit door een externe partij, om te zien waar met geld wordt gegooid.
20h is toch ook wel een beetje teveel van 't goeie. Een late opening (18.30 of 19.00) of een zaterdagvoormiddag zou toch afdoende moeten zijn. Dat of afhaling toestaan met volmacht.
 
Misschien moet de vlaamse overheid eens de innovaties die ze zelf al voorgesteld hebben uitvoeren namelijk het afschaffen van de provincies en inzetten op minder politieke functies.
 
20h is toch ook wel een beetje teveel van 't goeie. Een late opening (18.30 of 19.00) of een zaterdagvoormiddag zou toch afdoende moeten zijn. Dat of afhaling toestaan met volmacht.

Niks verkeerd met 20h lijkt me, zeker niet als je de doorsnee openingsuren bekijkt die zich ook maar beperken tot halve dagen (if that), binnen de meest onmogelijke uren.

Al is dat concreet voor zaken als een ID-kaart of een rijbewijs en zelfs een paspoort niet eens nodig. Dat zijn processen die bulken van archaïsche, overbodig administratieve en zelfs rabiaat oubollige stappen. Er is letterlijk geen enkele reden om zelfs nog maar naar het gemeentehuis te moeten gaan voor die zaken, in tijden waar digitalisatie de norm is. Dat kan volledig online verlopen, het proces kan automatisch (in tegenstelling tot die nieuwe rijbewijzen waar je zelf actie moet/moest ondernemen) en dan kan prima bezorgd worden via postal services of, als het dan toch moet, via dropbox systemen die doorlopend bereikbaar zijn.
 
Terug
Bovenaan