Integratie tegemoetkoming. Daarvoor moet je elke 2j je gaan verantwoorden. En daarmee kan je echt wel de jackpot winnen als je het amper nodig hebt en je krijgt bovenop je loon een serieuze tegemoetkoming.
Behalve dan dat je maximaal 33% van een voltijds uurrooster mag werken als je werken wil combineren met deze uitkering.


Voor arbeidsongevallen zit dat anders, maar wie de pech heeft "gewoon" ziek te zijn, krijgt nergens een jackpot hoor. En je moet natuurlijk ook nog eens alle nadelen van ziek of gehandicapt zijn er bij nemen. Maar hey, met wat geluk altijd gratis parking vlak aan de deur! 👌
 
Heel ons leven 5 dagen werken om maar 2 dagen thuis te zijn waarvan 1 dag alles toe is, is gewoon geen gezonde life/work balance.
4 dagen werken en 3 dagen thuis zou al veel schelen en ik hoop dat we daar in de toekomst ook algemeen naartoe gaan.
Ik ben ook wel van plan om 4/5e te werken van zodra ik financieel die marge heb om iets minder te verdienen.
 
Ik had @Nineshots zijn bericht niet goed gelezen, gaat om een andere uitkering:


De bedragen vind je hier:

Ik ben wel nog steeds aan het zoeken naar de cijfers die gepaard gaan met die grote jackpot dan.... :S
Want verminderde zelfredzaamheid gaat doorgaans gepaard met extra investeringen om "gewoon" te kunnen leven: huishouden doen, je verplaatsen,...
 
Integratie tegemoetkoming. Daarvoor moet je elke 2j je gaan verantwoorden. En daarmee kan je echt wel de jackpot winnen als je het amper nodig hebt en je krijgt bovenop je loon een serieuze tegemoetkoming.
Om deze grote woorden wat te kaderen:
Voor een integratietegemoetkoming, moet je punten scoren op een schaal tot 18. Voor elk van de 6 volgende criteria krijg je maximaal 3 punten (0: geen problemen, 1: lichte problemen, 2: zware problemen, 3: onmogelijk zonder hulp):
- te verplaatsen
- eten te bereiden en op te eten
- je te verzorgen en aan te kleden
- je woning te onderhouden en het huishouden te doen
- gevaar in te schatten en te vermijden
- contacten te onderhouden met andere personen

Tot en met 6 punten heb je op niks recht. "Amper nodig hebben", daar heb je dus al bvb moeite om je te verzorgen/aankleden of te verplaatsen etc.

Nu, stel dat je nog zegt dat je 11 punten zou kunnen krijgen "zonder veel problemen" (quod non, ma soit). Dat betekent cat je dan in categorie 2 zit.

Als je nu 10.000 euro kan verdienen (eenvoudige halftijdse job), dan heb je in die situatie recht op een integratietegemoetkoming van zo'n 380 euro per maand. Krijg je, omdat je vroeger voltijds werkte, een uitkering van de mutualiteit van 800 euro per maand, dan zakt die IT al naar 80 euro per maand. met dat bedrag moet je alle integratievoorzieningen betalen.

(los van de IT bestaat er nog de inkomensvervangende tegemoetkoming, voor alle duidelijkheid. Die bedraagt als alleenstaande 850 euro per maand in het geval van enkel 10000 euro belastbaar inkomen/jaar en 80 euro indien je die uitkering van de mutualiteit kijgt. In hetgeval van een samenwonende is er meestal geen recht)

En dan betekent dat wel dat je gemiddeld grote problemen hebt voor de 6 categorieën die hierboven vermeld staan. De kans dat je dan nog 10.000 euro écht halftijds zal kunnen verdienen is klein.


(op de rest van de topic ga ik morgen/vanavond nog eens anwoorden)
 
Om deze grote woorden wat te kaderen:
Voor een integratietegemoetkoming, moet je punten scoren op een schaal tot 18. Voor elk van de 6 volgende criteria krijg je maximaal 3 punten (0: geen problemen, 1: lichte problemen, 2: zware problemen, 3: onmogelijk zonder hulp):
- te verplaatsen
- eten te bereiden en op te eten
- je te verzorgen en aan te kleden
- je woning te onderhouden en het huishouden te doen
- gevaar in te schatten en te vermijden
- contacten te onderhouden met andere personen

Tot en met 6 punten heb je op niks recht. "Amper nodig hebben", daar heb je dus al bvb moeite om je te verzorgen/aankleden of te verplaatsen etc.

Nu, stel dat je nog zegt dat je 11 punten zou kunnen krijgen "zonder veel problemen" (quod non, ma soit). Dat betekent cat je dan in categorie 2 zit.
Dat is het nu net, die persoon waar je bij gaat voor je interview bepaalt dat. En soms zijn ze kritisch, soms niet.
Vergeet ook niet dat dit echt enorm vage vragen zijn die van toepassing zijn op ALLE handicaps, het is niet dat je per handicap een specifieke checklist krijgt.
Ik verzin dit niet zomaar, ik ken redelijk wat mensen met zo'n tegemoetkoming en mensen met evenwaardige handicap die dan helemaal niets krijgen. En eentje er van verdient echt serieus bij naast een voltijdse job, terwijl hij (van degene die ik ken) dit het minst nodig hebben. En zelf kennen ze ook weer andere gevallen die ook redelijk wat verdienen.

Misschien heb ik het verkeerd voor en is het niet integratie tegemoetkoming, maar iets anders.
Als je nu 10.000 euro kan verdienen (eenvoudige halftijdse job), dan heb je in die situatie recht op een integratietegemoetkoming van zo'n 380 euro per maand.
Op basis van dit begin ik te twijfelen of het wel IT is. Want ofwel zijn deze bedragen recent sterk verlaagd, ofwel gaat het over iets anders. Want ik spreek over bedragen van 500 euro en meer.
 
Dat is het nu net, die persoon waar je bij gaat voor je interview bepaalt dat. En soms zijn ze kritisch, soms niet.
Vergeet ook niet dat dit echt enorm vage vragen zijn die van toepassing zijn op ALLE handicaps, het is niet dat je per handicap een specifieke checklist krijgt.
het is ook onmogelijk om voor élke handicap aparte vragenlijst te maken omdat:
- er duizenden handicaps bestaan
- er soms door combinatie van handicaps grotere problemen ontstaan dan de som van de handicaps. Wie bvb half doof is en half blind heeft véél meer miserie dan iemand die "enkel" blind of doof is.

En er is geen 100% objectief criterium mogelijk om die punten te bepalen,, het zal altijd ingeschat moeten worden door mensen. Maar dat is echt niet 1 persoon die oordeelt daarover. Zo worden de fouten beperkt.
Nineshots zei:
Ik verzin dit niet zomaar, ik ken redelijk wat mensen met zo'n tegemoetkoming en mensen met evenwaardige handicap die dan helemaal niets krijgen. En eentje er van verdient echt serieus bij naast een voltijdse job, terwijl hij (van degene die ik ken) dit het minst nodig hebben. En zelf kennen ze ook weer andere gevallen die ook redelijk wat verdienen.
het bedrag is dan ook niet enkel afhankelijk van je inkomen uit je job, maar ook van andere inkomens (bvb mutualiteit). Het principe dat men gebruikt en dat imho wel verdedigbaar is, is dat je niet gestraft mag worden als je zelf nog werkt, anders zou de stimulans om zelf nog te werken sterk afwezig zijn.
Nineshots zei:
Misschien heb ik het verkeerd voor en is het niet integratie tegemoetkoming, maar iets anders.

Op basis van dit begin ik te twijfelen of het wel IT is. Want ofwel zijn deze bedragen recent sterk verlaagd, ofwel gaat het over iets anders. Want ik spreek over bedragen van 500 euro en meer.
Ik denk dat je het echt over iets anders hebt, want ik kan niet direct snappen hoe je aan "grote bedragen" zou komen. De bedragen zijn alvast niet recent sterk gedaald (zie bedragen sinds 2003.

het maximumbedrag van IT bedraagt nu iets minder dan 1000 euro per maand, maar dat is dan in het geval dat je de maximumscore (bijna) haalt en dus compleet geisoleerd leeft (quasi altijd door iemand voltijds geassisteerd, al dan nietin een instelling).

Er zijn wel verschillende andere inkomens die mensen met een zware handicap kunnen hebben. Zo heb ik altijd de situatie onthouden v an iemand die voltijds werkt (mooi inkomen) en tegelijk ook quasi hetzelfde inkomen kreeg omdat hij een arbeidsongeval gehad heeft met 66% arbeidsongeschiktheid (doofheid). Hij kon zijn werk echter nog verderzetten en had daardoor zelfs dat 2e voltijdse inkomen volledig belastingsvrij. Maar dat is een privé-verzekering die dat uitbetaalde, hé.
 
Wel als je naast uw uitkering nog recht hebt op 1001 tegemoetkomingen zoals sociale tarieven en eventueel zelf sociale woning. Geen kost aan opvang en vervoer. Ik ken er die effectief profiteren van dat systeem en tegelijkertijd in het zwart een extra centje bijverdienen voor de luxegoederen. Maja er zullen er altijd zijn die van alles en iedereen misbruik maken, daarom moet je de grote meerderheid nog niet afstraffen.
Wat off topic maar je kan die mensen gewoon (anoniem) aangeven.
 
Omdat veel mensen met een zittend beroep OOK zware rugklachten kunnen krijgen.
Zoals velen hier met een bureaujob ook ondervinden.

Als je dan nog eens chronisch pijnpatient bent, ben je al blij als je binnenshuis je huishouden zelf kan uitvoeren.

Maar ja... Een ander zijn rekening is altijd het snelst gemaakt. 🤷🏼
Dat kan wel zijn, maar doet men die oefening effectief? Gaat men effectief kijken voor een persoon of er echt geen enkele job is die die zou kunnen doen?
 
Dat kan wel zijn, maar doet men die oefening effectief? Gaat men effectief kijken voor een persoon of er echt geen enkele job is die die zou kunnen doen?
Mijn moeder kon op haar 50ste haar fysiek zware arbeid in de fabriek niet meer aan en die kreeg wel te horen "madammeke, ge pijst toch zeker niet dat ge tot aan uw pensioen niets gaat mogen doen?!?".

Ook bij mij werd wel aangestuurd op "ga een samen met de therapeut op zoek naar wat wél haalbaar zal zijn".

Maar die dokters gaan idd niet actief op zoek samen met jou naar welke job je wel of niet nog kan uitvoeren. Ze toetsen wel elk gesprek wat je wel of wat niet realistisch acht en bouwen daarop verder. Vb aansturen op vrijwilligerswerk, medisch deeltijds werken,...

En ik ken 1 geval waarbij iemand "van de ziekenkas werd gesmeten" omdat de adviserend geneesheer vond dat er wél arbeidsgeschikt was (toevallig ook iemand met zware rugklachten) en die heeft 2j moeten wachten om in haar gelijk gesteld te worden via een beroepsprocedure. In die 2j kreeg ze dan een leefloon.
 
Dat kan wel zijn, maar doet men die oefening effectief? Gaat men effectief kijken voor een persoon of er echt geen enkele job is die die zou kunnen doen?
Nog te weinig, maar het is ook verre van eenvoudig. Los van de complexiteit van de handicap en het mogelijke alternatief, staan werkgevers er ook niet per se voor te springen. Ze vrezen hoger risico op regelmatige uitval bv, waardoor ze toch liever naar alternatieven zoeken.
 
Nog te weinig, maar het is ook verre van eenvoudig. Los van de complexiteit van de handicap en het mogelijke alternatief, staan werkgevers er ook niet per se voor te springen. Ze vrezen hoger risico op regelmatige uitval bv, waardoor ze toch liever naar alternatieven zoeken.
+ niet iedere werkgever staat te springen om aanpassingen door te voeren op vlak van ergonomie en takkenpakket om tegenmoet te komen aan de noden van die bepaalde WN. Dan val je ook snel uit de boot ook al ben je werkwillig.
 
Ambities om van job te wisselen? Ze zijn altijd op zoek naar psychiaters, psychologen, carrière coaches, enz.
Als ik al zou wisselen zou het eerder in een controlerende rol zijn, om dit soort misbruiken van ons systeem actief tegen te gaan.
Niet om ze verder in de hand te werken.

Sorry, dat is een ziekte van het huidig marktsysteem.
Nope, dat is vooral een Belgisch fenomeen. In andere landen met een quasi gelijklopend marktsysteem komt dit verzuim veel minder voor.
 
Omdat veel mensen met een zittend beroep OOK zware rugklachten kunnen krijgen.
Zoals velen hier met een bureaujob ook ondervinden.
Dat kan zeker, maar dan zijn er ook nog legio andere mogelijkheden om alsnog te werken en je steentje bij te dragen.
Ik herinner me nog een artikel (het lijkt zelfs wat op een noodkreet) van een neurochirurg die het ook niet begreep dat rugklachten nog als nationale topziekte voorkwamen en dat mensen daarvoor niet gingen werken (https://www.hln.be/fit-en-gezond/ne...-is-niet-versleten-dus-aan-het-werk~a72f7d1b/)
 
Dat kan wel zijn, maar doet men die oefening effectief? Gaat men effectief kijken voor een persoon of er echt geen enkele job is die die zou kunnen doen?
Nope, het stopt daar gewoon.
De uitkering volgt dan al snel op de vaststelling, waarop de uitkeringstrekker in dat systeem blijft zitten.
 
+ niet iedere werkgever staat te springen om aanpassingen door te voeren op vlak van ergonomie en takkenpakket om tegenmoet te komen aan de noden van die bepaalde WN. Dan val je ook snel uit de boot ook al ben je werkwillig.
Dit zo hard

Ik heb een arbeidshandicap door een ongeval waardoor mijn vorige job niet meer haalbaar was.
Na mijn revalidatie wilde ik echt gaan werken, want thuiszitten is niks voor mij.

Met goede moed mij omgeschoold en dan na lang zoeken toch een bedrijf gevonden waar ik stage kon doen en mocht blijven in vaste dienst.
Na een paar jaar wilde ik dan veranderen (vooral door de afstand was het niet meer haalbaar).

Ik heb denk ik gesolliciteerd bij de helft van alle bedrijven in Vlaanderen in die sector en kreeg altijd het deksel op de neus.
Ofwel was het toevallig ingevuld (maar kom je dan via via te weten dat het niet zo was) , ofwel voelde je gewoon dat ze het gesprek snel snel wilden afhandelen omdat er geen interesse was.
Dat was dan met ervaring en voor een knelpuntberoep.
 
Dat kan zeker, maar dan zijn er ook nog legio andere mogelijkheden om alsnog te werken en je steentje bij te dragen.
Ik herinner me nog een artikel (het lijkt zelfs wat op een noodkreet) van een neurochirurg die het ook niet begreep dat rugklachten nog als nationale topziekte voorkwamen en dat mensen daarvoor niet gingen werken (https://www.hln.be/fit-en-gezond/ne...-is-niet-versleten-dus-aan-het-werk~a72f7d1b/)
Gewoon even meegeven, puur anekdotisch, dat de 2 jongere mensen die ik ken die arbeidsongeschikt zijn omwille van zware rugklachten, zich omscholen omdat ze absoluut ook geen zin hebben in een sociaal isolement van godganse dagen thuis zitten.
De ene is verpleegkundige en schoolt zich om naar leerkracht secundair onderwijs.
De ander (die "van de ziekenkas werd gesmeten") deed vrijwilligerswerk in een bibliotheek tijdens die periode en is daar nu haar graduaat voor aan het behalen om in een bib te kunnen gaan werken. Zij had daarvoor een eigen landbouwbedrijf.
 
Dat kan zeker, maar dan zijn er ook nog legio andere mogelijkheden om alsnog te werken en je steentje bij te dragen.
Ik herinner me nog een artikel (het lijkt zelfs wat op een noodkreet) van een neurochirurg die het ook niet begreep dat rugklachten nog als nationale topziekte voorkwamen en dat mensen daarvoor niet gingen werken (https://www.hln.be/fit-en-gezond/ne...-is-niet-versleten-dus-aan-het-werk~a72f7d1b/)
"Creperend van de pijn gaan werken: maakt dat rugpijnpatiënten dan echt wel gelukkiger? "Slechts een kleine minderheid heeft te veel pijn om te kunnen werken. Ik schat dat 15% verschrikkelijke pijnen lijdt. Die mensen laat je met rust. Punt. Dan heb je een groep van 15% die al in het chronisch pijn-stadium zitten, zeer snel moe zijn, vaak al jaren thuiszitten en antidepressiva slikken. Een werkgever moet er ook voor wíllen betalen, hé? Maar dan blijft er mijns inziens nog 70% over die nog wel terug aan het werk kunnen, op voorwaarde dat je hen binnen de drie maanden weer op de been krijgt." Van de Kelft verwijst naar een doctoraalstudie van professor Verzekeringsgeneeskunde Marc Dubois (KU Leuven). Die ontdekte dat de kans op werkhervatting na één jaar thuiszitten met chronische lage rugpijn bijna nul is. "Hoe langer mensen thuiszitten, hoe onmogelijker de terugkeer."

Efkes de nuances in het artikel hier posten ook.
- 30% echt hij dus zelf niet in staat te werken.
- 70% zou op fysiek vlak waarschijnlijk wel kunnen gaan werken.
Maar daarom niet in eender welke job, bij eender welke werkgever zonder enige ondersteuning.

Dus zullen we maar weer naar de luie profiteurs wijzen, vermoed ik? :unsure:
 
Ook de overheden zouden het kunnen doen met minder personeel, door zich radicaal anders te organiseren en te vereenvoudigen, digitaliseren en automatiseren.

Bij de 300 Vlaamse lokale besturen werken bijvoorbeeld in totaal 170.000 mensen. Als men erin slaagt om dat aantal met 20% te laten inkrimpen door de dingen beter aan te pakken, zijn dat al 35.000 mensen die beschikbaar komen op de private arbeidsmarkt.

Helaas stelde Geert Noels onlangs samen met mij vast dat de publieke sector (met alle semi-publieke organisaties en de verbonden/afhankelijke private ondernemingen) ondertussen zó groot is geworden dat de meerderheid van de bevolking tégen een afslanking van het overheidsaparaat is... Government lock-in als het ware.

In de meeste gemeenten zijn er zalen die gehuurd kunnen worden, van de gemeente zelf of van een derde partij. Bijna alle Vlaamse gemeenten hebben ondertussen (of doen een poging tot) een website waarop die zalen bekeken en gereserveerd kunnen worden door geïnteresseerde verenigingen, burgers, bedrijven, ... . Een heel kleine greep uit het aanbod:
Je moet daar eens een paar sites van openklikken. Merk op hoe élke website er anders uitziet, andere technologie gebruikt, op een andere manier werkt, op een ander reservatieproces gebaseerd is, ... . In elke gemeente zijn er dus ambtenaren die daarover hebben nagedacht en vergaderd, die een inventaris van zalen (intern en extern) hebben aangelegd, informatie hebben verzameld in Word-documentjes die opgeslagen werden op netwerkschijven, mailtjes hebben gestuurd naar zaaluitbaters, foto's hebben verzameld, ... . Vervolgens wordt aan de gemeentelijke websitebouwer gevraagd om zo'n zalenzoeker-pagina te maken. Je kan je niet voorstellen hoeveel tijd en geld dat allemaal kost, als je het in mandagen gaat uitrekenen.

Waarom bestaat er niet gewoon 1 centrale website, bijvoorbeeld https://zalenzoeker.vlaanderen.be, waar alle zalen in Vlaanderen op kunnen toegevoegd worden, rechtstreeks door de uitbater?! Net zoals je een Facebookpagina voor je zaal (of winkel, restaurant, ...) maakt dus. Dan kunnen de gemeentelijke websites gewoon verwijzen naar die centrale zalenzoeker, bv. https://zalenzoeker.vlaanderen.be?locatie=Middelkerke.

Waanzin hoe al die effort en centen zo verspreid wordt.
 
Waarom bestaat er niet gewoon 1 centrale website, bijvoorbeeld https://zalenzoeker.vlaanderen.be, waar alle zalen in Vlaanderen op kunnen toegevoegd worden, rechtstreeks door de uitbater?! Net zoals je een Facebookpagina voor je zaal (of winkel, restaurant, ...) maakt dus. Dan kunnen de gemeentelijke websites gewoon verwijzen naar die centrale zalenzoeker, bv. https://zalenzoeker.vlaanderen.be?locatie=Middelkerke.

Waanzin hoe al die effort en centen zo verspreid wordt.
Je bedoelt zoals dit: https://www.google.com/search?q=sit...AeACAAVyIAVySAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz

De bedrijven die dit aanbieden bestaan, hé, maar zijn véél redenen waarom dit niet algemeen toegepast wordt:
- Ik denk dat je zou verschieten hoeveel verschillende vereisten er zijn naargelang de gemeente qua functionaliteiten. Moet er een beheersmogelijkheid zijn voor de lokale (bijna vrijwillige) zaalverantwoordelijke? Moet er tegelijk ook materiaal kunnen gereserveerd worden? Hoe zit het met de drank, moet er gereserveerd kunnen worden per uur, per half uur, wat moet poetsen/klaarzetten zaal, ... , moet gefactureerd worden aan stad of aan een concessiehouder, .wil je de vrijheid om élke reservatie zelf te beoordelen of voorrang te geven aan mensen van eigen gemeente, bepaalde vzw's, .. ? Wij hebben op het werk zo'n 20-tal zalen te huur in eigen beheer en als ik al zie hoe complex ze het daar maken, kan ik perfect verstaan dat je als overheid in de problemen komt als je met een standaardpakket moet werken. Nu, ik ben wel eens dat voor pakweg 80% van de gemeentes dit wel zou kunnen volstaan. Maar dan zou er veel minder flexibiliteit zijn.
- overheden zijn gebonden aan de goedkoopste leverancier vanaf dat het over meer dan 7500 euro gaat (wat zo'n site zeker wel kan kosten). Vaak is het dan gemakkelijk om vlugvlug bij de lokale websitebouwer een formulier te laten maken om in te schrijven dan zo'n aanbesteding uit te schrijven.
- redelijk wat plaatselijke overheden zitten met meerjaarscontracten voor hun websites (die eerlijk gezegd niet altijd goed onderhandeld zijn). Ieper heeft bvb een redelijke draak van een website vind ik persoonlijk en hangt daar al jaren aan vast. Blijkbaar door langetermijnscontracten die over alle sites van stad (behalve toerisme) gaan, waar ze de exclusiviteit over hebben.
- Los van die te lange contracten, heb je natuurlijk niet enkel die zaalverhuur die een site nodig heeft, maar de ganse lokale overheid, ook iets gevoeligere zaken zoals e-loket. Daar heb je niet altijd veel keuze in en dan kies je als overheid soms om het globale pakket te nemen en niet voor elk verhuurding iets anders.

De grootste winst bij de overheid ligt niet in zo'n zaken, maar in het samenwerken tussen gemeentes onderling (met fusie als ultiem resultaat)
 
Terug
Bovenaan