808 State

Well-known member
Eigenlijk verdient dit een eigen topic, want dit is toch wel een enorm probleem waar weinig mensen blijken van wakker te liggen (buiten de werkgevers dan). Elke sector in België kampt momenteel met een enorm personeelstekort; de bouw, de zorg, luchtvaart, openbaar vervoer, politie, financiële sector, horeca, ...

Is dit iets dat er plots gekomen is na de coronacrisis, want tot daarvoor leek dat nieuws me eigenlijk zo niet te bereiken. Hoe is dit zo ver kunnen komen, en schort er wat aan de loopbaanbegeleiding of de weg naar de juiste studierichting en jobkeuze? Hoe kunnen we dit probleem zowel op korte termijn als op structurele basis aanpakken?
 
Ik denk niet dat er een personeelstekort is om eerlijk te zijn. Ik denk vooral dat er een te kort is aan gekwalificeerd personeel (van loodgieter tot ingenieur) die nog kunnen en willen werken. Ja, kunnen.
Ik merk dat in mijn omgeving heel veel mensen op jonge leeftijd al 4/5 gaan werken, content zijn met een basic 9-17 en vooral niet willen dat er eens iets extra verwacht wordt op het werk.
 
Dit is niets nieuws "na corona" nee, dat personeelstekort is er al zeer lang. Er zullen er zeker een aantal zijn die door Corona 2 jaar lang een hoge uitkering gekregen hebben, en die is sinds oktober 2021 pas terug aan het dalen. Dus die zullen nog niet allemaal gemotiveerd zijn om terug te gaan werken. Maar het overgrote deel van de bevolking wil wel werken, maar heeft gewoon een hoger diploma dan wat er gevraagd wordt in de sectoren met grote tekorten. Die 1200 jobs in Zaventem zijn grotendeels security, bagageafhandeling, en jobs in cargo he.
En de sectoren met tekorten aan hooggeschoolden, dat zijn dan gewoon minder populaire richtingen...
 
Ik denk niet dat er een personeelstekort is om eerlijk te zijn. Ik denk vooral dat er een te kort is aan gekwalificeerd personeel (van loodgieter tot ingenieur) die nog kunnen en willen werken. Ja, kunnen.
Ik merk dat in mijn omgeving heel veel mensen op jonge leeftijd al 4/5 gaan werken, content zijn met een basic 9-17 en vooral niet willen dat er eens iets extra verwacht wordt op het werk.
Dat vind ik zelf een heel rare insteek eigenlijk. De standaard zou toch moeten zijn dat er niks extra verwacht moet worden, en als dat wel zo is, dat je er dan voor vergoed wordt. Ik ben ook gestopt met die onbetaalde overuren etc na een paar jaar, en ik zie niet in waarom ik ze ooit nog zou beginnen doen... Ge vraagt aan uw bakker ook niet voor 2 broden terwijl je er maar 1 betaalt he :).

Maar dat is een heel andere discussie. 1 Van de factoren is volgens mij ook locatie. Het is niet de politie in Heist-op-den-Berg die een tekort heeft, of het ziekenhuis van Lier, ... Het is de luchthaven in Zaventem, de grote ziekenhuizen in de grote steden, de politie in Brussel, ...
 
Dat vind ik zelf een heel rare insteek eigenlijk. De standaard zou toch moeten zijn dat er niks extra verwacht moet worden, en als dat wel zo is, dat je er dan voor vergoed wordt. Ik ben ook gestopt met die onbetaalde overuren etc na een paar jaar, en ik zie niet in waarom ik ze ooit nog zou beginnen doen... Ge vraagt aan uw bakker ook niet voor 2 broden terwijl je er maar 1 betaalt he :).

Maar dat is een heel andere discussie. 1 Van de factoren is volgens mij ook locatie. Het is niet de politie in Heist-op-den-Berg die een tekort heeft, of het ziekenhuis van Lier, ... Het is de luchthaven in Zaventem, de grote ziekenhuizen in de grote steden, de politie in Brussel, ...
Akkoord, maar ik bedoel meer dat jij aan uw bakker ook vraagt om een brood in een plastieken zak te steken en niet in de papieren die er ligt. Ik heb het hier niet over overuren, ineens shiften of weekendwerk hé. Ik heb het puur over een extra taak bijnemen in het takenpakket wanneer daar gerust nog ruimte voor zou kunnen zijn.
 
Ik denk niet dat er een personeelstekort is om eerlijk te zijn. Ik denk vooral dat er een te kort is aan gekwalificeerd personeel (van loodgieter tot ingenieur) die nog kunnen en willen werken. Ja, kunnen.
Ik merk dat in mijn omgeving heel veel mensen op jonge leeftijd al 4/5 gaan werken, content zijn met een basic 9-17 en vooral niet willen dat er eens iets extra verwacht wordt op het werk.
En daar is ook niks mis mee. Zolang de mensen weten wat ze ervoor in ruil krijgen, zie ik daar geen probleem in. Een groot probleem zijn de onrealitische verwachtingen van WGs tov van WNs. Je moet en flexibel zijn, en een IT expert zijn, en een teamplayer zijn, en een... en ga maar door. Maar als je bij bepaalde vacatures afkomt met té veel ervaring dan zeggen ze vaak dat je overgekwalificeerd zijn m.a.w. te duur. Zo min mogelijk betalen en zoveel mogelijk krijgen. Dat gaat steeds moeilijker tegenwoordig, heb ik de indruk.

Je begint ook steeds meer individuen te krijgen die alternatieve manieren van verdiensten hebben ontdekt of op een andere manier leven en dewelke ook steeds meer toegankelijker zijn (beleggen, cryptocurrencies, tiny living, enz.). Dat dunt de arbeidsmarkt ook uit. Als je al kiest voor een niet traditioneel levensverloop m.a.w. geen kinderen, geen eigen huis of appartement dan heb je ook niet veel uitgaven.
 
Dit is niets nieuws "na corona" nee, dat personeelstekort is er al zeer lang. Er zullen er zeker een aantal zijn die door Corona 2 jaar lang een hoge uitkering gekregen hebben, en die is sinds oktober 2021 pas terug aan het dalen. Dus die zullen nog niet allemaal gemotiveerd zijn om terug te gaan werken. Maar het overgrote deel van de bevolking wil wel werken, maar heeft gewoon een hoger diploma dan wat er gevraagd wordt in de sectoren met grote tekorten. Die 1200 jobs in Zaventem zijn grotendeels security, bagageafhandeling, en jobs in cargo he.
En de sectoren met tekorten aan hooggeschoolden, dat zijn dan gewoon minder populaire richtingen...

Als je spreekt over de zorg, de bouw en specifieke technische profielen dan kan ik zeker volgen, dat zijn al langer knelpuntberoepen. Maar als je hoort dat ze dan duizend mensen zoeken op zowel de luchthaven als bij Infrabel, veel van die jobs kan iedereen toch uitvoeren mits wat motivatie en interne opleiding? Moeten de loonlasten omlaag waardoor de lagere inkomens stijgen en het verschil met de uitkeringen groter wordt, of zijn er gewoon te weinig mensen en moet je ze dus ook niet gaan zoeken 'op den dop'?

Ik vermoed ook dat een groot deel van de 55 plussers die tijdens de coronacrisis op tijdelijke werkloosheid gezet zijn gewoon niet meer terug gekomen zijn maar via één of andere regeling reeds in vervroegd pensioen zijn gegaan.
 
Akkoord, maar ik bedoel meer dat jij aan uw bakker ook vraagt om een brood in een plastieken zak te steken en niet in de papieren die er ligt. Ik heb het hier niet over overuren, ineens shiften of weekendwerk hé. Ik heb het puur over een extra taak bijnemen in het takenpakket wanneer daar gerust nog ruimte voor zou kunnen zijn.
Ja, als het binnen het takenpakket valt, dan is het imo niks "extra" natuurlijk. Maar op een sollicitatiegesprek van die dingen te horen als "we willen geen 9-to-5-mentaliteit" zijn voor mijn enorme rode vlaggen bvb. Want dat is gewoon HR-praat voor onbetaalde overuren he. En er zijn énorm veel werkgevers die dat maar normaal vinden.
Tot er eens flexibiliteit van de andere kant moet komen (cfr "je kan niet thuiswerken in deze job", tot het eens wil zeggen dat je anders niet kan werken, dan bleek dat plots geen probleem).
Nu zijn zéker niet alle werkgevers zo, maar heel veel wel. En dat wordt dan nog vaak verpakt als een "voordeel" voor de werknemer. Dingen als trainings die 's avonds worden georganiseerd, maar niet betaald worden is zo'n typisch voorbeeld binnen IT.
 
Dat zie je bij ons op de werkvloer ook hard hoor.

- Constant 10% vacatures open, we zijn niet meer voltallig geweest de laatste jaren;
- Veel langdurig zieken;
- Overuren rijzen de pan uit, vooral met de verloven;
- Ziekte wordt zelden opgevangen omdat iedereen al veel uren staan heeft. Dus doen we maar hetzelfde werk met minder volk;
- Recent heeft men minder mensen in shift geplaatst om de overuren te beperken. Dus harder werken voor hetzelfde loon;
- Alles draait om effitiëntie, dus men gaat ook geen extra volk aannemen als buffer.

Oorzaken zijn tweeledig : gekwalificeerd personeel vinden en ook mensen vinden die willen werken.

Het is ook wat een vicieuze cirkel : door het tekort ligt de werkdruk hoog waardoor er meer mensen vertrekken, opleidingen worden ingekort dus nieuwe collega's vertrekken soms weer snel, ...
 
Als je spreekt over de zorg, de bouw en specifieke technische profielen dan kan ik zeker volgen, dat zijn al langer knelpuntberoepen. Maar als je hoort dat ze dan duizend mensen zoeken op zowel de luchthaven als bij Infrabel, veel van die jobs kan iedereen toch uitvoeren mits wat motivatie en interne opleiding?
Bijna allemaal in ploegen toch? Wat moeilijker te combineren is met een gezin. En met de eigen ouders die zelf langer werken én het stijgende aantal 1oudergezinnen is de poel die bereid is in een volcontinu systeem te werken, idd gevoelig kleiner.
Moeten de loonlasten omlaag waardoor de lagere inkomens stijgen en het verschil met de uitkeringen groter wordt, of zijn er gewoon te weinig mensen en moet je ze dus ook niet gaan zoeken 'op den dop'?

Toevallig net een artikel daarover: neen dus. Ze staan niet gewoon aan den dop.
Ik vermoed ook dat een groot deel van de 55 plussers die tijdens de coronacrisis op tijdelijke werkloosheid gezet zijn gewoon niet meer terug gekomen zijn maar via één of andere regeling reeds in vervroegd pensioen zijn gegaan.
 
Als je spreekt over de zorg, de bouw en specifieke technische profielen dan kan ik zeker volgen, dat zijn al langer knelpuntberoepen. Maar als je hoort dat ze dan duizend mensen zoeken op zowel de luchthaven als bij Infrabel, veel van die jobs kan iedereen toch uitvoeren mits wat motivatie en interne opleiding? Moeten de loonlasten omlaag waardoor de lagere inkomens stijgen en het verschil met de uitkeringen groter wordt, of zijn er gewoon te weinig mensen en moet je ze dus ook niet gaan zoeken 'op den dop'?

Ik vermoed ook dat een groot deel van de 55 plussers die tijdens de coronacrisis op tijdelijke werkloosheid gezet zijn gewoon niet meer terug gekomen zijn maar via één of andere regeling reeds in vervroegd pensioen zijn gegaan.
Ja, die puur "uitvoerende" jobs kan in principe iedereen met 2 handen aan zijn lijf. Maar daar zit een groot probleem bij het "willen", want dat zijn wel zware fysieke jobs met veel tijdsdruk op.
En de loonlasten voor de lage lonen naar beneden halen, helpt niet veel, want dan krijg je een nieuwe "jobbonus" waardoor niemand nog gemotiveerd is om door te groeien omdat elke opslag volledig verdampt aan belastingen.
Unpopular opinion: de uitkeringen moeten naar beneden zodat dat verschil groter wordt.

edit: en wat @Mulan zegt he. Hét grote probleem zijn de "inactieven". De pensioenleeftijd is 67 en geen 55...
 
Veel sectoren die stillagen door corona en waardoor er veel volk vertrokken is en waarschijnlijk beter werk heeft gevonden. Velen zullen niet terugkeren naar horeca bijvoorbeeld om hard te werken met onregelmatige uren enz. als ze een goeie 'stabiele' vaste job vinden.

En veel vraag naar werknemers. En dat weten sollicitanten ook en zullen dus veel meer vergelijken en langer denken voor ze iets aannemen en dus potentiële werkgevers tegen mekaar 'uitspelen'. Als ik bijvoorbeeld gisteren in Het Journaal Laat al hoorde van een werkgever dat sollicitanten gewoon al bij het sollicitatiegesprek zeggen dat 8.30u te vroeg is om te beginnen... Sja, dat zou ik zelf nooit durven.

Dat bovenop mogelijke mismatchen tussen aanbod en vraag en andere problemen die er al bestonden.
 
Vroeger kon je als van-school-afkomende nog bij de meeste bedrijven terecht. Nu zie je van die borden uithangen aan bedrijven met plaats om hun vacatures te vermelden. Echter staat er standaard, zelfs als er geen vacatures vermeld worden, er altijd bij "met ervaring".

Als alle bedrijven enkel mensen met ervaring aannemen, moet men niet verbaasd zijn dat er geen mensen meer komen.

Er zijn verschillende problemen op de arbeidsmarkt:
- veel mensen kiezen voor een betere werk-gezin balans, resultaat van met 2 te gaan werken ipv 1 kostwinner. Resultaat: veel meer deeltijdsen en daling van de beschikbare arbeidsmarkt.
- hoge vereisten werkgevers én werknemers. Jobs met lage flexibiliteit zijn niet gegeerd, maar krijgen ook geen beter loon (klanten willen er ook niet meer voor betalen).
- demografie: veel ouderen die stoppen/halftijds werken
- veel arbeidsongeschikten: o.a. door demografie, maar gewoon ook door hogere werkvereisten is er meer uitval. De job van een 55-jarige in de bouw die bij wijze van spreken de ganse dag zei wat de jonge gasten moesten doen (omdat zijn rug kapot was) bestaat niet meer. Burn-outs omdat de stress hoger is, klantgerichte jobs zijn niet meer zoals vroeger, ...
...
 

Ook voor jobs zonder studievereisten of eerdere werkervaring geraken de vacatures moeilijk ingevuld omdat ze te weinig aantrekkelijk zijn (bv. Poetshulp).

Jonge mensen hebben vaak toch een diploma op zak en voor oudere mensen is zo'n job al snel fysiek erg belastend. Mijn schoonmoeder is poetsvrouw, maar ik weet niet of ze dat tot haar pensioen zal kunnen blijven doen.
 
Vroeger kon je als van-school-afkomende nog bij de meeste bedrijven terecht. Nu zie je van die borden uithangen aan bedrijven met plaats om hun vacatures te vermelden. Echter staat er standaard, zelfs als er geen vacatures vermeld worden, er altijd bij "met ervaring".

Als alle bedrijven enkel mensen met ervaring aannemen, moet men niet verbaasd zijn dat er geen mensen meer komen.


Er zijn verschillende problemen op de arbeidsmarkt:
- veel mensen kiezen voor een betere werk-gezin balans, resultaat van met 2 te gaan werken ipv 1 kostwinner. Resultaat: veel meer deeltijdsen en daling van de beschikbare arbeidsmarkt.
- hoge vereisten werkgevers én werknemers. Jobs met lage flexibiliteit zijn niet gegeerd, maar krijgen ook geen beter loon (klanten willen er ook niet meer voor betalen).
- demografie: veel ouderen die stoppen/halftijds werken
- veel arbeidsongeschikten: o.a. door demografie, maar gewoon ook door hogere werkvereisten is er meer uitval. De job van een 55-jarige in de bouw die bij wijze van spreken de ganse dag zei wat de jonge gasten moesten doen (omdat zijn rug kapot was) bestaat niet meer. Burn-outs omdat de stress hoger is, klantgerichte jobs zijn niet meer zoals vroeger, ...
...
Dit ook. Toen ik in 2009 begon met solliciteren heb ik heel veel keren te horen gekregen dat het probleem was dat ik geen ervaring had. Maar als juist afgestudeerde moet je toch ergens ervaring opdoen.
 
Dit ook. Toen ik in 2009 begon met solliciteren heb ik heel veel keren te horen gekregen dat het probleem was dat ik geen ervaring had. Maar als juist afgestudeerde moet je toch ergens ervaring opdoen.
Ik ben daarentegen juist aangenomen omdat mijn manager het als een plus zag dat ik nog een 'onbeschreven blad' was. Zij had vaker slechte ervaringen gehad met nieuwe werknemers die al bakken ervaring hadden omdat die soms vast bleven zitten in oude denkpatronen en gewoontes van hun vorige werkgever.
 

Ook voor jobs zonder studievereisten of eerdere werkervaring geraken de vacatures moeilijk ingevuld omdat ze te weinig aantrekkelijk zijn (bv. Poetshulp).
Slecht betaald zwaar werk waarbij een deel van je klanten je ook nog eens minderwaardig behandeld. Vreemd dat ze die vacatures niet ingevuld krijgen :thinking:

Bij mijn huidige werkgever klagen ze ook, maar dat dat komt door hun West-Vlaamse KMO-mentaliteit beseffen ze niet.
 
Tekorten in sectoren waar arbeid lage marges heeft waardoor het loon niet stijgt. Horeca, voeding, West-Vlaanderen,...

Mensen zijn niet dom. Waarom werken in de horeca met een laag loon op alternatieve uren om eruit gebonjourd te worden bij de minste crisis en op een nog lager betaalde vervangingsinkomen te zitten? Waarom daar je tijd insteken?

Idem West-Vlaanderen. Smeken om volk maar nog altijd de laagste lonen in Vlaanderen. Beetje boter bij de vis mag wel.
 
Veel sectoren die stillagen door corona en waardoor er veel volk vertrokken is en waarschijnlijk beter werk heeft gevonden. Velen zullen niet terugkeren naar horeca bijvoorbeeld om hard te werken met onregelmatige uren enz. als ze een goeie 'stabiele' vaste job vinden.

En veel vraag naar werknemers. En dat weten sollicitanten ook en zullen dus veel meer vergelijken en langer denken voor ze iets aannemen en dus potentiële werkgevers tegen mekaar 'uitspelen'. Als ik bijvoorbeeld gisteren in Het Journaal Laat al hoorde van een werkgever dat sollicitanten gewoon al bij het sollicitatiegesprek zeggen dat 8.30u te vroeg is om te beginnen... Sja, dat zou ik zelf nooit durven.

Dat bovenop mogelijke mismatchen tussen aanbod en vraag en andere problemen die er al bestonden.

Goh je kent de situatie van die persoon niet hé. Als dat een schoolverlater is die nog bij de ouders woont dan zou ik inderdaad zeggen dat er weinig in zit, maar bijvoorbeeld een alleenstaande moeder die eerst nog de kinderen op tijd naar school moet brengen en vervolgens nog 45 minuten pendeltijd heeft, voor die mensen is dat al wat meer te begrijpen dat die graag flexibele uren hebben.

En ik denk toch ook dat het probleem van de Vlaming/Belg die zijn handen niet meer wil vuil maken er voor iets tussen zit.

Idem West-Vlaanderen. Smeken om volk maar nog altijd de laagste lonen in Vlaanderen. Beetje boter bij de vis mag wel.
Ik zag dit weekend op Kanaal Z een publireportage over een West-Vlaams textielbedrijf waar ze uiteraard ook nog volk zoeken. Tijdens de beelden die ze toonden van de werkvloer zag ik uitsluitend personeel van +- 45 plus, dat zijn allemaal profielen die quasi onmogelijk nog ingevuld raken, wanneer al die mensen op pensioen gaan zijn zo een bedrijven toch genoodzaakt om de deuren te sluiten of de productie naar het buitenland te verhuizen?

Er wordt vaak geklaagd dat alle productie naar de lageloonlanden gaat, maar zo goed als niemand wil hier nog in de fabrieken werken.
 
Vroeger kon je als van-school-afkomende nog bij de meeste bedrijven terecht. Nu zie je van die borden uithangen aan bedrijven met plaats om hun vacatures te vermelden. Echter staat er standaard, zelfs als er geen vacatures vermeld worden, er altijd bij "met ervaring".

Als alle bedrijven enkel mensen met ervaring aannemen, moet men niet verbaasd zijn dat er geen mensen meer komen.
Dat was tot een paar jaar geleden zeker zo, maar nu geraak je op veel plekken binnen zonder ervaring omdat er gewoon geen kandidaten met ervaring zich aandienen.

Het begint echt een serieus probleem te worden. Wij steunen voor een deel van onze werking op betaalde stagiairs, ik zoek er alleen al voor mijn dienst elk half jaar een stuk of 4. Da's echt gemikt op (universitaire) schoolverlaters, met als doel ze ervaring te laten opdoen. Tot een jaar of 3-4 geleden had ik élke keer meer dan 40 kandidaten. Bij mijn recentste ronde hebben slechts 3 mensen gesolliciteerd. Zelfs wanneer we op zoek gaan naar een vaste communicatiemedewerker hebben we het moeilijk. 5 jaar geleden haalde je makkelijk over de 100 kandidaten voor zo'n profiel, nu mogen we blij zijn als er zich 5 aandienen.

De jobmarkt is de laatste 5 jaar gewoon enorm aangetrokken, je hebt bij wijze van spreken de jobs voor te kiezen nu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yen
Terug
Bovenaan