Ik kan enkel over men eigen werkgever spreken maar bij de federale is het in ieder geval (niet overal even hard akkoord) echt wel een probleem. Wij missen op onze dienst alleen 6 hoofdinspecteurs, 3 commissarissen en tal van basiskaders. In combinatie met budgetproblemen zijn er meer en meer geruchten dat de federale enorm gaat afslanken met enkel de zwaar gespecialiseerde diensten nog. Geen federale wegpolitie meer geen federale hondensteun, ... .
 
Ik weet het. Het is heel idealistisch zeker in West-Vlaanderen :p.

Maar het is gelukt met Louvain-La-Neuve. Waarom zou het niet opnieuw lukken? Ergens in de plannen van Wallonië werd er ook gesproken van de bouw van nieuwe steden.

Omdat Louvain-La-Neuve dateert van vijftig jaar geleden, de tijd dat men geen sikkepit inzat met het volbouwen van waardevolle vrije ruimte. Tegenwoordig loopt men al naar de Raad van State om te procederen tegen de bouw van een sociale wijk, wat moet een stad dan niet geven.
 
Dat herken ik ook wel, dat van die technische richtingen. Ik ken nu een paar jonge ouders (midden 20 tot eind 30) en daar hoor je bijvoorbeeld ook dat ze toch echt wel eerst hun kinderen naar het ASO willen sturen. Van de kinderen in 'mijn kring' die stilaan naar het middelbaar moeten gaan zijn er echt wel een paar die daar helemaal niet gaan aarden (sommigen geven dat ook zelf aan) maar omdat TSO en vooral BSO als minderwaardig worden bekeken starten die dus in het ASO. Wat mij betreft mogen die onderverdelingen er eigenlijk gewoon uit. Dan gaan die richtingen nog wel altijd bestaan natuurlijk, maar misschien kan het een eerste stapje zijn om die marginalisering van de meer praktijkgerichte studierichtingen te doen verdwijnen.

Die laserfocus op diploma's halen helpt denk ik ook niet. Er is helemaal niks mis met stielarbeid, of met een job die wat minder prestigieus is. Door jarenlang zo een enorme focus te leggen op verder studeren is er echter wel (zeker bij de mensen die nu aan hun werkleven beginnen) een enorme druk om die diploma's te laten renderen, maar als bij wijze van spreken iedereen een bachelordiploma heeft, wat is dat dan nog waard? Het enige gevolg van die rush op diploma's (en er zijn echt wel wat hogere diploma's die van relatief lage waarde zijn vind ik) is dat de minder prestigieuze jobs links blijven liggen of scheef bekeken worden.

[Edit] Dan is er ook nog het feit dat je voor vrijwel elke job, hoe 'gemakkelijk' ze dan ook is, een bachelor nodig hebt, wat dus ook meer ouders en kinderen richting die ASO richtingen duwt aangezien je met enkel een BSO diploma wel echt enorm beperkt bent in je mogelijkheden. Dat maakt dus van BSO (en TSO, in mindere mate) nog meer een 'vuilbak', wat nog minder mensen aanspoort om dat te gaan doen, ... Dat is echt een vicieuze cirkel. Als ik zo eens hoor van mensen die aan het solliciteren zijn wat voor jobs tegenwoordig een bachelor vereisen dan denk ik soms toch wel echt 'waarom?' Die hele rush op diploma's (en dan vooral de gevolgen ervan) is wat mij betreft een vergissing geweest. Daarmee zeg ik niet dat hoger onderwijs duurder moet worden of weet ik veel, maar de focus op 'het moet het moet het moet' mag er wat mij betreft echt wel uit.

Maar het heeft denk ik ook wel te maken met 'the times'. Dankzij het internet kan je nu gewoon opzoeken of je al dan niet uitgebuit wordt door je werkgever, en er is (terecht) zeker onder de jongere generaties een hele beweging aan de gang die mentaal welzijn in de kijker zet. Want dat wordt wel vaak vergeten door ouderen: ja, vroeger werkte men misschien harder of deed men al eens iets extra (hoewel ik dat nog altijd in harde cijfers moet zien; het is namelijk al van bij de oude Grieken zo dat het 'vroeger beter was') maar die commentaren worden wel grotendeels gegeven door mensen die begonnen zijn met werken in een tijd dat je met een gemiddeld maandloon heel goed kon rondkomen.

Als je als jonge starter moet kiezen tussen een weekend extra werken en net dat ietsje meer verdienen (maar toch nog niet genoeg verdienen om bijvoorbeeld een eigen huis te kopen op termijn) of dat weekend gewoon genieten van je vrienden en naasten terwijl je koopkracht eigenlijk hetzelfde blijft dan is het snel gekozen denk ik. Als de prijzen van huizen op een maand tijd met 500 euro stijgen dan maakt het geen zak uit dat je overuren hebt geklopt en 400 euro hebt bijverdiend, om het heel simpel te stellen. Zo hoor ik toch meerdere jongere mensen redeneren.

De 'leven om te werken' mentaliteit is er wat aan het uitgaan, en ik vind dat een goede evolutie.

Al het bovenstaande is niet gestoeld op onderzoeken of harde cijfers; het is maar gewoon 'mijn gedacht' en gebaseerd op wat ik hoor en zie rondom mij.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens over het onderwijs. Ik heb onlangs staan praten met een 16 jarige die de opleiding hout en bouw volgt in de technische school waar ik ook nog gezeten heb dertig jaar geleden. Hij zei me dat er nu zodanig weinig leerlingen zijn in die school dat ze voor alle algemene vakken samen zitten met andere klassen. Waar je vroeger voor sommige richtingen nog een A, een B en soms zelfs een C klas had, heb je nu nog maar één klas met een klein aantal leerlingen. Dat zijn dus allemaal deftige technische richtingen - met mogelijkheid om verder te studeren voor een bachelorsdiploma - die amper nog geïnteresseerde lokken. Dit zijn de richtingen waar normaliter de schoolverlaters uitkomen waar ze nu in vele sectoren om smeken. Deze richtingen worden gewoon niet meer als interessant genoeg bevonden omdat het allemaal te technisch lijkt. In de beroeps zitten er dan we nog wat meer leerlingen, maar velen daarvan zitten daar imho niet speciaal om een stiel te leren.

En ik denk dat elke ouder er zichzelf wel kan op betrappen dat ze hun kinderen toch liefst van al laten starten in de humaniora met als doel een master diploma te behalen (wat heden ten dage wel een absoluut minimum lijkt te zijn bij sommigen). Vaak krijg je dan jongeren die ongeïnteresseerd beginnen aan opleidingen zoals TEW en communicatiewetenschappen om vervolgens een goedbetaalde job als consultant te gaan uitvoeren, maar waar ze zich én niet honderd procent goed in voelen, én waarvan de meerwaarde in vele gevallen te betwijfelen is.

Je moet eens gaan kijken bij Syntra of andere avondopleidingen, hoeveel volwassenen met hogere diploma's daar wel niet zitten om bijvoorbeeld automechanica of schrijnwerkerij te gaan volgen met als doel dit te doen als hobby of in veel gevallen zelfs als bijberoep. Zouden die mensen zich niet veel beter gevoeld hebben als ze dit hadden kunnen volgen in het middelbaar en daar hun job van gemaakt hadden?
Voor mij is dat zeker deel van het probleem, al kan ik ouders niet echt de schuld geven als je naar de huidige staat kijkt van ons watervalsysteem. Zeker BSO zou ik mijn kinderen niet aandoen zolang er andere alternatieven mogelijk zijn, de negatieve omgeving compenseert volgens mij ruimschoots (in negatieve zin) de praktische vaardigheden die je leert. Je kan dan beter alsnog dat graduaat of die bachelor gaan doen met een ASO opleiding volgens mij.

Dat is dan ook een beetje de tragedie, BSO wordt al vaak afgeschreven als de vuilbak, in plaats van een waardevolle optie om een stiel te leren.
Natuurlijk hebben veel ouders liever een kind dat verder studeert voor advocaat of dokter, al denk ik dat dit ook al minder het geval is dan toen ik die leeftijd had. Logisch ook, een stielman met een beetje verstand kan gouden zaken doen vandaag de dag.
Men maakt het ook wel moeilijk vaak. Omscholen zonder zelf in de kosten te moeten is gelimiteerd voor veel mensen. Zowel mijn man als ik moeten niet plots denken ‘tiens, die heel andere sector is mijn roeping’ want de VDAB is vrij duidelijk dat we bij ons leest moeten blijven of het zonder enige steun zelf moeten doen. Bedrijven zijn de laatste jaren ook steeds vaker op zoek naar witte raven. Tijd voor opleiden of bijscholen willen ze niet en ze laten daarom een 80% goede kandidaat schieten omdat ze de 100% zoeken maar voor veel jobs bestaat dat niet zomaar en al zeker niet in tien -of honderdvoud. En je krijgt geen bericht terug maar je ziet vacatures wel steeds opnieuw verschijnen.

Ik las vanmorgen ook dat de inactieven nu het probleem zijn. Maar ik ben ook twee jaar inactief geweest en ik vroeg geen enkele uitkering of tegemoetkoming, dat was mijn keuze met het gevolg dat ik aanvaardde en dan moeten ze mij gerust laten.

En de ‘iedereen naar de unief!’ die tegenwoordig loopt is ook geen positieve evolutie.
Ergens begrijp ik wel dat de enige taak van de VDAB is om mensen aan het werk te krijgen en dus belastingen te laten betalen, ik vind ook niet dat die uiteindelijk moet dienen om mensen die al een normale job hebben te herscholen, zo'n dingen mogen van mij best op eigen kosten.

Er is nog altijd een serieuze vraag naar bepaalde diploma's aan de universiteit (STEM, economie, enz.), maar sommige humane richtingen zijn misschien iets te populair voor de markt die ze bedienen, al denk ik dat die mensen nu wel vaardigheden genoeg hebben om aan een job te raken.

Ik denk persoonlijk dat het overaanbod aan allerhande bachelors, waarvan het nut mij soms beperkt lijkt, een grotere rol speelt. Dat drijft ook de diploma-inflatie. Er zijn bacheloropleidingen genoeg die toegang geven tot een job die een generatie geleden enkel hoger middelbaar vereiste.
 
Ergens begrijp ik wel dat de enige taak van de VDAB is om mensen aan het werk te krijgen en dus belastingen te laten betalen, ik vind ook niet dat die uiteindelijk moet dienen om mensen die al een normale job hebben te herscholen, zo'n dingen mogen van mij best op eigen kosten.
Akkoord maar dan mogen ze van mij niet eisen dat ik zomaar om het even wat zij nodig achten ga doen. Als ik mij bereid heb getoond voor omscholing - naar weliswaar geen knelpunt maar waar men volk nodig heeft - en zij zeggen ‘njet’ dan niet afkomen met verplichte stages of verplicht inzetten. VDAB functioneert nu niet om mensen aan het werk te krijgen maar om een cijfer te kunnen trompetteren in het nieuws.
 
Akkoord maar dan mogen ze van mij niet eisen dat ik zomaar om het even wat zij nodig achten ga doen. Als ik mij bereid heb getoond voor omscholing - naar weliswaar geen knelpunt maar waar men volk nodig heeft - en zij zeggen ‘njet’ dan niet afkomen met verplichte stages of verplicht inzetten. VDAB functioneert nu niet om mensen aan het werk te krijgen maar om een cijfer te kunnen trompetteren in het nieuws.
De VDAB is vooral gericht naar ongeschoolden en nieuwkomers, en ik heb de indruk dat ze nogal snel iedereen dan maar behandelen als een combinatie van de twee.

Maar als ik het goed interpreteer wou jij met een diploma leerkracht je omscholen naar een niet-knelpuntberoep, en wilden zij dat niet financieel steunen. Dat is toch compleet logisch en staat dan toch los van hun andere taak: jou aan het werk krijgen?
 
De VDAB is vooral gericht naar ongeschoolden en nieuwkomers, en ik heb de indruk dat ze nogal snel iedereen dan maar behandelen als een combinatie van de twee.

Maar als ik het goed interpreteer wou jij met een diploma leerkracht je omscholen naar een niet-knelpuntberoep, en wilden zij dat niet financieel steunen. Dat is toch compleet logisch en staat dan toch los van hun andere taak: jou aan het werk krijgen?
Ah nee, het was een ‘als’. Ik heb mij nog niet bereid getoond of de nood gehad aan omscholing, mijn vak heeft áltijd werk. Oude vriendin van mij werkte in Koto (Brugge) en wou verpleegster worden, had echter Oekraïens diploma vertaler-tolk en ze heeft alles op haar eigen kost en tijd moeten doen want ‘mevrouw u hebt een diploma’ ook al was verpleegster een knelpunt.
 
Dat herken ik ook wel, dat van die technische richtingen. Ik ken nu een paar jonge ouders (midden 20 tot eind 30) en daar hoor je bijvoorbeeld ook dat ze toch echt wel eerst hun kinderen naar het ASO willen sturen. Van de kinderen in 'mijn kring' die stilaan naar het middelbaar moeten gaan zijn er echt wel een paar die daar helemaal niet gaan aarden (sommigen geven dat ook zelf aan) maar omdat TSO en vooral BSO als minderwaardig worden bekeken starten die dus in het ASO. Wat mij betreft mogen die onderverdelingen er eigenlijk gewoon uit. Dan gaan die richtingen nog wel altijd bestaan natuurlijk, maar misschien kan het een eerste stapje zijn om die marginalisering van de meer praktijkgerichte studierichtingen te doen verdwijnen.
Is hier in de middelbare school gemeenschap toch al een tijdje aan de gang.

Waar er vroeger echt verschillende scholen waren voor ASO/TSO/BSO is er nu nog maar 1 overkoepelende scholengemeenschap. Daarin heb je 3 "zuilen": Doorstroom - Doorstroom/Arbeid - Arbeid. En uiteraard is dat op zich nog steeds een oogknip naar het vroegere ASO - TSO - BSO, maar scholen/campussen zijn niet meer gebaseerd op zuilen, maar wel op domeinen.

Zo heb je bv het domein STEM waar de 3 zuilen fysiek op dezelfde plaats school lopen, en ook voor een stuk samenwerken waar mogelijk. En ik denk dat dit een heel goeie evolutie is, want ook later op de werkvloer zal de ingenieur moeten samenwerken met de technieker.
 
Ah nee, het was een ‘als’. Ik heb mij nog niet bereid getoond of de nood gehad aan omscholing, mijn vak heeft áltijd werk. Oude vriendin van mij werkte in Koto (Brugge) en wou verpleegster worden, had echter Oekraïens diploma vertaler-tolk en ze heeft alles op haar eigen kost en tijd moeten doen want ‘mevrouw u hebt een diploma’ ook al was verpleegster een knelpunt.
Ik ken de exacte wetgeving daarrond niet, maar dat is toch allemaal logisch? Als jij altijd werk hebt, waarom moet de overheid je dan sponsoren om iets anders te doen? Die vriendin zal ook wel werk gehad hebben vermoed ik, of had zelf ontslag genomen, beetje same story. We gaan mensen met een bachelor/masterdiploma (en die daar perfect mee kunnen werken) toch niet gaan sponsoren om nog een diploma te halen? Zo'n mensen moeten zelf sparen voor wat uiteindelijk een luxe-beslissing is, lijkt me?

Ik zie je punt eerlijk gezegd niet, maar soit off-topic.
 
Ah nee, het was een ‘als’. Ik heb mij nog niet bereid getoond of de nood gehad aan omscholing, mijn vak heeft áltijd werk. Oude vriendin van mij werkte in Koto (Brugge) en wou verpleegster worden, had echter Oekraïens diploma vertaler-tolk en ze heeft alles op haar eigen kost en tijd moeten doen want ‘mevrouw u hebt een diploma’ ook al was verpleegster een knelpunt.
Dus moeten we maar gemeenschapsgelden gaan gebruiken omdat persoon x een ander diploma wil halen om een andere job te doen?
 
Als iemand wíl aantreden voor een knelpunt dan ja. Anders niet neuten dat niemand nog wil werken.
Daar ga ik gewoon niet mee akkoord, mensen die een diploma en job hebben betalen belastingen en laten zo het systeem draaien. Die een functie laten opgeven, ze betalen om te herscholen, om dan uiteindelijk een knelpuntberoep uit te oefenen (waar ze misschien zelfs minder verdienen en dus afdragen), dat is gewoon geld weggooien. Zeker als je dan ziet dat er een groep nieuwkomers en werklozen is die we daar evengoed voor kunnen opleiden.

Als die eerste groep een carriérewissel wil, wat op dat moment luxe is, kunnen ze dat toch zelf financieren? Personeelstekort los je ook niet op door dezelfde mensen rond te schuiven denk ik.
 
Daar ga ik gewoon niet mee akkoord, mensen die een diploma en job hebben betalen belastingen en laten zo het systeem draaien. Die een functie laten opgeven, ze betalen om te herscholen, om dan uiteindelijk een knelpuntberoep uit te oefenen (waar ze misschien zelfs minder verdienen en dus afdragen), dat is gewoon geld weggooien. Zeker als je dan ziet dat er een groep nieuwkomers en werklozen is die we daar evengoed voor kunnen opleiden.

Als die eerste groep een carriérewissel wil, wat op dat moment luxe is, kunnen ze dat toch zelf financieren?
Akkoord. Alleen komt het voor het moment over alsof de VDAB het beste van beide werelden wil. Alle werklozen precies in de open vakjes en alle inactieven ook. Ze gaan een gevaarlijk pad op van het beperken van keuzevrijheid. Maat van ons met diploma kunstgeschiedenis wou na 9 maand dop leerkracht worden. Heeft een stage bij een sociaal restaurant gekregen in de plaats. Ik heb mij laten uitschrijven - ik had zelfs geen uitkering gevraagd, ik wou gewoon vacatures ontvangen en in hun database zitten - toen ze zelf zeiden dat ze mij gingen uitschrijven omdat ik geen les ‘leren solliciteren’ wou volgen op mijn uitgerekende bevallingsdatum. Waar ik ook geen enkele verplichting toe zag want de staat spendeerde anders geen cent aan mij dus laat mij met rust.
 
Akkoord. Alleen komt het voor het moment over alsof de VDAB het beste van beide werelden wil. Alle werklozen precies in de open vakjes en alle inactieven ook. Ze gaan een gevaarlijk pad op van het beperken van keuzevrijheid. Maat van ons met diploma kunstgeschiedenis wou na 9 maand dop leerkracht worden. Heeft een stage bij een sociaal restaurant gekregen in de plaats. Ik heb mij laten uitschrijven - ik had zelfs geen uitkering gevraagd, ik wou gewoon vacatures ontvangen en in hun database zitten - toen ze zelf zeiden dat ze mij gingen uitschrijven omdat ik geen les ‘leren solliciteren’ wou volgen op mijn uitgerekende bevallingsdatum. Waar ik ook geen enkele verplichting toe zag want de staat spendeerde anders geen cent aan mij dus laat mij met rust.
Als je geen uitkering krijgt, kan je gewoon je zin doen hé, lijkt me logisch. Met een uitkering denk ik dat complete keuzevrijheid trouwens niet echt een goed idee is. De VDAB is verre van perfect, zeker, maar ze is dan ook gericht op mensen zonder diploma en veelal ook zonder vaardigheden. Heb je met een diploma kunstgeschiedenis de VDAB nodig om leerkracht te worden eigenlijk?
 

Er is wél een tegemoetkoming voorzien voor wie wil bijstuderen of omscholen.
Zelf ook via afstandsonderwijs een ander diploma behaald en ook via avondonderwijs is het mogelijk voor weekenden.

Is het mogelijk voor iedereen? Absoluut!
Is het makkelijk voor iedereen? Helaas niet.
 
Akkoord. Alleen komt het voor het moment over alsof de VDAB het beste van beide werelden wil. Alle werklozen precies in de open vakjes en alle inactieven ook. Ze gaan een gevaarlijk pad op van het beperken van keuzevrijheid. Maat van ons met diploma kunstgeschiedenis wou na 9 maand dop leerkracht worden. Heeft een stage bij een sociaal restaurant gekregen in de plaats. Ik heb mij laten uitschrijven - ik had zelfs geen uitkering gevraagd, ik wou gewoon vacatures ontvangen en in hun database zitten - toen ze zelf zeiden dat ze mij gingen uitschrijven omdat ik geen les ‘leren solliciteren’ wou volgen op mijn uitgerekende bevallingsdatum. Waar ik ook geen enkele verplichting toe zag want de staat spendeerde anders geen cent aan mij dus laat mij met rust.
Neen,

De taak van de VDAB is om iemand zo snel mogelijk te lanceren richting een job. Niet naar een job van hun keuze of de job van hun leven.

Willen ze dat, dan moeten ze ofwel proberen die keuze aan te voelen, en dus op kosten van de ouders (of zichzelf als werkstudent), als ze hun eerst diploma halen, ofwel door middel van op eigen middelen die overgang te maken.
Je kunt niet verwachten dat men vanuit de overheid maar blijft investeren om ervoor te zorgen dat jij die droomjob, die als je ze doet toch ook niet zo'n droom is eigenlijk, kunt ambiëren.

Als je dat wilt, dan ga je onze belastingstarieven nog wat meer moeten omhoog gooien om dit allemaal te betalen. Om nog maar te zwijgen over hoe gemakkelijk het gaat zijn om die niet leuke jobs ooit ingevuld te laten geraken.
 
Ik vraag me af in hoeverre the great resignation hiermee te maken heeft. Millennials en Gen Z dulden het gewoon niet meer dat de doorsnee werkgever, zeker in ongeschoolde jobs, zijn personeel uitknijpt als een citroen.

Zal afhangen van land tot land.

In the wake of lockdowns, as many as one in twenty or 4.7% UK workers resigned from roles while increasing economic stability and chances for self-reflection have created a fresh wave of people moves.
In the UK, the top five reasons for leaving a role were, salary and benefits, location and accessibility, job security, work atmosphere and flexibility.
The UK is not alone as there are similar challenges across the European stage. Germany had the most Covid-related resignations (6%), followed by the UK (4.7%), the Netherlands (2.9%) and France (2.3%). Belgium was the most stable (1.9%) in terms of resignations.


Lijkt dus geen Belgisch probleem te zijn volgens SD Worx. Belgen zijn ook heel risico-avers. Hier je job verlaten zonder alternatief, dat is vrijwel "not done".
 
Terug
Bovenaan