Ik vraag me af in hoeverre the great resignation hiermee te maken heeft. Millennials en Gen Z dulden het gewoon niet meer dat de doorsnee werkgever, zeker in ongeschoolde jobs, zijn personeel uitknijpt als een citroen.
Ze hebben beiden dezelfde oorzaak, de verhouding vraag/aanbod van arbeid is nog nooit zo sterk richting vraag gegaan. De great resignation is enkel maar mogelijk omdat werknemers nu de mogelijkheid hebben om te veranderen van werkgever, als ze zich ergens niet goed voelen kunnen ze makkelijk weg. Dat is vroeger amper mogelijk geweest op zo'n schaal, de machtsverhouding is hierdoor aan het kantelen richting werknemer. In een omgeving waar de helft van de afgestudeerden geen werk vond ga je je job niet opgeven louter omdat je het niet leuk of te lastig vindt. Makkelijk zelf ontslag kunnen nemen om een andere job te starten is een luxe die er vroeger niet was voor de meeste mensen.
 
Niet het hele topic gelezen, maar wij hebben een paar maanden geleden een vacature uitgeschreven en meer dan 50 mensen hebben blijkbaar gesolliciteerd. Dus hier is er echt wel een selectie van de sollicitanten kunnen gebeuren. Binnenkort begint onze nieuwe collega, iemand die vanuit het buitenland naar België verhuist voor de job. Het gaat hier dan wel over een functie op kaderniveau. Maar als de arbeidsvoorwaarden correct zijn lijkt het mij toch geen probleem om een geschikte kandidaat te vinden.
Natuurlijk werkt dit niet op macro-niveau. Uiteindelijk halen wij gewoon een kandidaat binnen die nu een positie met slechtere voorwaarden verlaat, waardoor die vacature weer moet ingevuld worden.
 
In België valt dat personeelstekort dan eigenlijk best nog mee. In de UK en US bvb hebben alle grote auditbedrijven een klantenstop ingevoerd. Waar ze vroeger enorm sales driven waren is zouden ze nu vaak liever sommige klanten afstoten omdat ze toch niet iedereen meer kunnen bedienen, in Londen zijn bepaalde buslijnen afgeschaft omdat er geen personeel meer voor is. En da's een verhaal dat je vaak hoort. De rem voor bedrijven om nog uit te breiden is een gebrek aan personeel. Het is ook niet hier en daar lokaal probleem van een specifieke sector, want dat is er altijd wel ergens geweest, het is heel algemeen en ook over heel de range van ongeschoold tot maximaal geschoold.

Op zich is dat wel een goede zaak. De machtsverhouding op de arbeidsmarkt is duidelijk meer en meer richting de werknemer aan het gaan ipv de werkgever wat maatschappelijk gezien te verkiezen valt, hogere lonen en minder werkloosheid maar ook meer keuze over welke job je precies wil doen, als je het ergens niet leuk vindt is veranderen vaker een realistische optie. De vraag is natuurlijk wat de gevolgen gaan zijn. Ik vermoed dat de huidige inflatie-opstoot daar niet los van staat. Als bedrijven klanten moeten weigeren omdat ze ze niet mer kunnen bedienen is het logisch dat ze de prijzen opschroeven om enkel de meest betalende klanten te behouden. Als iedereen dat doet stijgen de prijzen en dan is het de vraag waar dat gaat eindigen.Blijkbaar consumeren en investeren we zoveel dat we gewoon de productiecapaciteit niet hebben om dat vol te houden, we rekenen ons dus misschien gewoon rijker dat we zijn en dan is de kans wel reëel dat het feest gaat eindigen in stagflatie.
Dat speelt al evenzeer in België. Ik weet dat er hier evenzeer een zekere klantenstop is en dat vennoten in hun haar krabben als ze de huidige productiviteit van hun personeel zien, mensen zijn overboekt en men moet nieuwe grotere klanten weigeren. Ik heb onlangs een conversatie gehoord waarbij een multinational zei dat ze alle grote spelers hadden benaderd en dat niemand momenteel ruimte voor hun had. Ik weet dat ze grondig het model aan het herbekijken zijn omdat men nu omzet moet laten liggen.
Als men niets doet gaat het probleem vergroten, het aantal studenten accountancy zakt jaar na jaar. Ik viel achterover als ik vorige week van een tax partner vernam hoeveel eindejaarstudenten er dit jaar hun bachelor acc-fisc gaan afronden. Die studenten hebben gemiddeld 7 contractaanbiedingen en krijgen aanbiedingen op niveau van master TEW omdat de vraag dramatisch hoger is dan het aanbod.

Verschillende big four hebben al aangegeven dat een opleiding accountancy niet meer nodig is om te kunnen starten. Ze lonken ook hoe langer hoe meer naar het buitenland voor hun rekrutering.
 
Ik merk zelf twee grote veranderingen:
1) Zoals door nog mensen aangegeven zijn er gewoon veel minder sollicitanten. Geen idee waar ze zitten, vermoedelijk worden ze nog tijdens de studies weggesnoept door fancy bedrijven. De kwaliteit van de sollicitanten die we krijgen is wel nog goed.
2) Er worden super veel contract voorstellen geweigerd. Waar 3 jaar geleden nog 80% van onze voorstellen ook zorgde voor een starter is dit nu +-40%. Onlangs vertelde een office manager van een interim kantoor dat voor schoolverlaters met een master of juiste bachelor lonen van 3k bruto + wagen en andere voordelen geen uitzondering meer zijn in de grootsteden. Als schoolverlater zou ik nu ook mijn tijd nemen om het beste voorstel te zoeken. Toen ik afstudeerde was ik al blij als ik 1 voorstel had.
 
Mochten ze in bepaalde sectoren (de handel bijvoorbeeld) de deeltijdse werknemers hun uren verhogen (indien gewenst) zou dat al veel oplossen. Maar de werkgevers behouden liever die flexibiliteit.
 
Bij ons zijn er een 120 a 150 tal vacatures.
Ook de jobs waar je geen diploma nodig hebt, raken niet ingevuld.

Het stempelgeld is te hoog. Waarom gaan werken, vroeg opstaan, 's avonds moe zijn, voor kinderopvang zorgen, etc... als je voor bijv 200 euro de hele dag thuis bent en doen wat je wilt.

En dan lees ik dan links de laagste lonen (dus ook het stempelgeld) met 100 euro willen doen stijgen. Degene die werken, betalen zich blauw aan belastingen, zorgen dat de economie draait en degene die niets bijdragen aan ons sociaal systeem, worden beloond.

En misbruiken in ons sociaal systeem zijn er en kan wel een paar voorbeelden geven.
Iemand van op mijn werk was niet blij met de stand van zaken op t werk (klachten dat ze haar werk slecht doet) en de dag erna was ze opeens thuis met rugklachten.. nu + 3maand later is ze nog steeds thuis met rugklachten...

Een interimer vertelde me dat hij wilt blijven stempelen. Z'n reden; hij werkt een paar maand men en als hij genoeg maanden gewerkt heeft, dan stempelt hij.. na een paar maanden moet hij weer werken en doet hij weer hetzelfde (paar maanden werken, dan stempelen, dan weer werken, etc...)

En geen enkele politieke partij durft te zeggen dat t stempelgeld te hoog is en veranderingen wilt, uit schrik om stemmen te verlezen.
 
Bij ons zijn er een 120 a 150 tal vacatures.
Ook de jobs waar je geen diploma nodig hebt, raken niet ingevuld.

Het stempelgeld is te hoog. Waarom gaan werken, vroeg opstaan, 's avonds moe zijn, voor kinderopvang zorgen, etc... als je voor bijv 200 euro de hele dag thuis bent en doen wat je wilt.

En dan lees ik dan links de laagste lonen (dus ook het stempelgeld) met 100 euro willen doen stijgen. Degene die werken, betalen zich blauw aan belastingen, zorgen dat de economie draait en degene die niets bijdragen aan ons sociaal systeem, worden beloond.

En misbruiken in ons sociaal systeem zijn er en kan wel een paar voorbeelden geven.
Iemand van op mijn werk was niet blij met de stand van zaken op t werk (klachten dat ze haar werk slecht doet) en de dag erna was ze opeens thuis met rugklachten.. nu + 3maand later is ze nog steeds thuis met rugklachten...

Een interimer vertelde me dat hij wilt blijven stempelen. Z'n reden; hij werkt een paar maand men en als hij genoeg maanden gewerkt heeft, dan stempelt hij.. na een paar maanden moet hij weer werken en doet hij weer hetzelfde (paar maanden werken, dan stempelen, dan weer werken, etc...)

En geen enkele politieke partij durft te zeggen dat t stempelgeld te hoog is en veranderingen wilt, uit schrik om stemmen te verlezen.
200 euro wat, per dag, per week, per maand? Dat is toch gewoon 60-65% van je laatste loon?
 
Ik vermoed 200€ minder per maand dan het loon dat die persoon zou krijgen moest hij werken?
Mja, maar zie @Mulan, dat kan toch niet? Als €200 overeenkomt met 35 of 40% van je loon, dan gebruiken ze toch dat referteloon?

Anyway, ik weet niet of "de uitkeringen zijn gewoon te hoog" nu echt de uitleg is. Als mensen liever van een uitkering leven, en zo meteen ook een sociale paria worden, dan in te gaan op jouw vacature...misschien is die vacature dan gewoon rommel? Ongetwijfeld hoopt men dan een of andere nieuwkomer te vinden die niet beter weet of niet beter kan krijgen, denk ik.
 
@Sylverscythe
Bruto vs netto natuurlijk. 😉
Maar als je een brutoloon van 2000 euro hebt, heb je dankzij de werkbonus rond de 1800 netto.
Vanaf maand 4 heb je een uitkering van 1200 euro dan, bruto maar daar gaat nauwelijks iets vanaf waardoor bruto=netto.



Mensen die uitroepen dat doppers een makkelijk leven hebben en werken duidelijk niet loont, hebben doorgaans geen flauw idee van de bedragen. 🤷🏼
 
@Sylverscythe
Bruto vs netto natuurlijk. 😉
Maar als je een brutoloon van 2000 euro hebt, heb je dankzij de werkbonus rond de 1800 netto.
Vanaf maand 4 heb je een uitkering van 1200 euro dan, bruto maar daar gaat nauwelijks iets vanaf waardoor bruto=netto.



Mensen die uitroepen dat doppers een makkelijk leven hebben en werken duidelijk niet loont, hebben doorgaans geen flauw idee van de bedragen. 🤷🏼
Wel als je naast uw uitkering nog recht hebt op 1001 tegemoetkomingen zoals sociale tarieven en eventueel zelf sociale woning. Geen kost aan opvang en vervoer. Ik ken er die effectief profiteren van dat systeem en tegelijkertijd in het zwart een extra centje bijverdienen voor de luxegoederen. Maja er zullen er altijd zijn die van alles en iedereen misbruik maken, daarom moet je de grote meerderheid nog niet afstraffen.
 
Mensen die uitroepen dat doppers een makkelijk leven hebben en werken duidelijk niet loont, hebben doorgaans geen flauw idee van de bedragen. 🤷🏼
De werkbonus heeft die verschillen serieus aangescherpt.

Echter ken ik effectief mensen die x maanden werken gaan om reserve op te bouwen, om dan x maanden dop te trekken om daarna de volgende job uit te voeren terwijl ze zich lustig amuseren. Maar laat ons eerlijk zijn, dat waren allemaal alleenstaanden (ja zelfs 30+). De verantwoordelijken gaan daar niet tussen zitten.
En op dit moment denken die echt nog niet aan later, die zitten nog in het nu leven en we zien later wel (onder de divisie van ze moeten ons maar helpen).
Of het zijn van die types die na hun uren een beetje bijklussen (zwartwerk tot zelfs de criminaliteit)

Hoe je die mensen echter uit die mentaliteit krijgt, daar heb ik echter geen zicht op. Je gaat dan al quasi moeten overgaan naar afschaffing van de werkloosheid voor iedereen. En daar ben ik toch zelf een beetje te huiverachtig op. Dat zou mij te ver leiden. Voor zulk misbruik... geen probleem mee. Maar hoe je dat effectief objectief detecteert... ja...
 
Wel als je naast uw uitkering nog recht hebt op 1001 tegemoetkomingen zoals sociale tarieven en eventueel zelf sociale woning. Geen kost aan opvang en vervoer. Ik ken er die effectief profiteren van dat systeem en tegelijkertijd in het zwart een extra centje bijverdienen voor de luxegoederen. Maja er zullen er altijd zijn die van alles en iedereen misbruik maken, daarom moet je de grote meerderheid nog niet afstraffen.
Klopt dat je dan op meerdere zaken recht hebt, maar het is een administratieve molen waar je doorheen moet die echt niet op een paar maand geregeld is.
Zoals de wachtlijsten voor sociale woningen die jaren duren, wachtlijsten voor crèches,...
Dan ga ik liever gaan werken, net zoals het overgrote deel van de bevolking.
 
En heeft op zich weinig met de discussie te maken aangezien het percentage werkzoekenden (als in echt ZOEKEN naar werk, wat een vereiste is om een werkeloosheidsuitkering te krijgen) in Vlaanderen enorm laag ligt. 🤷🏼
 
Ik werk al +10 jaar in het gevangeniswezen, ik heb niets anders gekend dan personeelstekort. Maar echt serieuze tekorten. We hebben al shiften gedraaid met 5 personeelsleden in het cellulair gedeelte. En we zitten dan met een serieuze overbevolking. We schrappen dan bepaalde activiteiten zodat er minder bewegingen zijn maar toch. Op het einde van een shift merk je dat wel.

Soms maken we de grap dat er met een staking in onze sector meer personeel aanwezig is dan op een gewone werkdag.
Enfin, het gaat niet meteen beteren in onze sector jammer genoeg.
Ik heb precies het gevoel dat er veel mensen zijn die geen job willen uitvoeren waarbij ze effectief met mensen bezig zijn.
 
En heeft op zich weinig met de discussie te maken aangezien het percentage werkzoekenden (als in echt ZOEKEN naar werk, wat een vereiste is om een werkeloosheidsuitkering te krijgen) in Vlaanderen enorm laag ligt. 🤷🏼
Aan de andere kant als wij onze doelstelling van 80% werkenden willen gaan halen voor 2030 (nog 8j). Dan zullen we het toch van onder andere die groep en die van de leefloners (150k voor volledig België https://stat.mi-is.be/nl/dashboard/ris_entities?menu=drilldown) moeten gaan halen.

Ik zie anders niet waar je die 600k die je nodig hebt, anders zou halen.
 
Klopt dat je dan op meerdere zaken recht hebt, maar het is een administratieve molen waar je doorheen moet die echt niet op een paar maand geregeld is.
Zoals de wachtlijsten voor sociale woningen die jaren duren, wachtlijsten voor crèches,...
Dan ga ik liever gaan werken, net zoals het overgrote deel van de bevolking.
Anderzijds een specifiek voorbeeld: collega van vrouw woont in sociale woning. Is ontslagen en krijgt dus ontslagpremie. Die kan nu geen werk aannemen omdat ze dan (door combinatie ontslagpremie+loon) plots te veel verdient voor die sociale woning. Die zit dus doelbewust in armoede thuis om latere miserie te voorkomen.
En er zijn best veel doppers/mensen met uitkering die opvallend goed op de hoogte zijn van al hun rechten rond steun ook he. Hoeveel zijn er wel niet exact 60% gehandicapt bvb...
 
Anderzijds een specifiek voorbeeld: collega van vrouw woont in sociale woning. Is ontslagen en krijgt dus ontslagpremie. Die kan nu geen werk aannemen omdat ze dan (door combinatie ontslagpremie+loon) plots te veel verdient voor die sociale woning. Die zit dus doelbewust in armoede thuis om latere miserie te voorkomen.
En er zijn best veel doppers/mensen met uitkering die opvallend goed op de hoogte zijn van al hun rechten rond steun ook he. Hoeveel zijn er wel niet exact 60% gehandicapt bvb...
Mja, ik bedank toch voor die handicap zunne.

Ook al krijg ik ervoor 717euro... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201126_92050663
 
Anderzijds een specifiek voorbeeld: collega van vrouw woont in sociale woning. Is ontslagen en krijgt dus ontslagpremie. Die kan nu geen werk aannemen omdat ze dan (door combinatie ontslagpremie+loon) plots te veel verdient voor die sociale woning. Die zit dus doelbewust in armoede thuis om latere miserie te voorkomen.
En er zijn best veel doppers/mensen met uitkering die opvallend goed op de hoogte zijn van al hun rechten rond steun ook he. Hoeveel zijn er wel niet exact 60% gehandicapt bvb...
Tenzij je een officieel erkende, blijvende handicap hebt, moet je nog steeds met verslagen aantonen dat je een blijvende arbeidsongeschiktheid hebt. Dat je zomaar met wat faken tientallen jaren een invaliditeitsuitkering kan krijgen is even waarheidsgetrouw als "waarom gaan werken als het verschil met dopgeld maar 200 euro is". 🙄
 
Terug
Bovenaan