Ben jij de onverwachte innovator? - Vlaamse overheid

Ik denk dat jullie de Vlaamse Overheid (de organisatie bestaande uit ambtenaren, gebouwen, diensten, processen, infrastructuur, websites, apps, ...) verwarren met de Vlaamse Regering (de politici en hun kabinetten die beslissingen nemen en beleid voeren).

Ik pleit niet voor het afschaffen van de gemeenteraad, het schepencollege of de lokale democratie hè. De beslissingen die door de lokale politici worden genomen, zouden gewoon door een andere entiteit worden uitgevoerd. De lokale ambtenaren van de gemeentes krijgen een andere badge, krijgen hun loonbrief van de Vlaamse Overheid, werken met dezelfde systemen, ... en voor de rest verandert er in eerste instantie voor hen niet zo veel. De beleidsacties worden uiteraard bepaald door de lokale politici. Die lokale politici krijgen gewoon een efficiëntere en slagkrachtigere machine om hun ideeën uit te voeren.

Vergelijk het met "supermarkt Janssens & zonen" die een zelfstandige Delhaize wordt, en daardoor gebruik kan maken van de machine die Delhaize is. Kan meneer Janssens (~ de burgemeester) nog de volledige werking van zijn supermarkt zelf bepalen? Nee, hij moet zich qua IT-systemen, bevoorrading, prijzen, marketing, winkelinrichting, ... houden aan een aantal afspraken binnen de Delhaize groep. Maar zijn de klanten van de supermarkt slechter af? Waarschijnlijk ook niet, want het productgamma kan nog steeds afgestemd worden op de lokale behoeften, de openingsuren kunnen verschillen, er kunnen lokale promo-acties gedaan worden, ... . En de supermarkt wordt ineens een pak professioneler, met consumer-grade website, app, collect-mogelijkheden, leveren aan huis, laadpaalinfrastructuur, zelfscanners, ... .

Dat er in totaal (lokaal + Vlaams) uiteindelijk minder ambtenaren zouden nodig zijn, is in tijden van structurele krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing van het ambtenarenkorps, structurele begrotingstekorten, ... eerder een troef dan een probleem. Bovendien krijgen de ambtenaren "op het gemeentehuis" ineens doorgroeimogelijkheden binnen die grotere organisatie van de Vlaamse overheid. Een lokale expert mobiliteit, die een manus-van-alles moet zijn, kan zo bijvoorbeeld doorgroeien naar expert in fietsinfrastructuur op Vlaams niveau, en die expertise inzetten voor alle Vlaamse gemeenten. Ook horizontale mobiliteit over gemeenten heen wordt veel gemakkelijker, omdat je niet van contract/statuut hoeft te veranderen. Dit jaar werk je voor de gemeente Ranst, over 2 jaar misschien voor de gemeente Zandhoven, of misschien wel voor allebei, al dan niet deels remote.

Enfin, ik zie heel veel mogelijkheden en zou het dus superinteressant vinden als zo'n "megafusie" van de lokale ambtenaren zou onderzocht worden. Ik vind het alleszins een betere oplossing dan de gemeentefusies die we nu zien gebeuren, waarbij de lokale democratie wél wordt aangetast.
Een goed voorbeeld hiervan is De Lijn. Ooit een successtory waar in het buitenland mee uitgepakt kon worden, precies om die reden. Ondertussen ietsje minder natuurlijk door mismeestering van de Vlaamse overheid... En daar wringt het schoentje. In hoeverre is de Vlaamse overheid in staat om systemen die nu lokaal worden georganiseerd centraal te gaan organiseren? Ik heb er alleszins niet veel vertrouwen in met het oog op projecten uit het recente verleden. Onder lokale besturen onderling zijn er dan tenminste meestal nog goede en slechte implementaties. En dit leidt ook tot meer concurrentie op de markt.

Grotere lokale verbanden zijn zeker nodig, maar alles aan de regionale overheid laten? Ja in jouw utopische systeem ok, maar je moet daar eerst geraken, en dat lijkt me bijzonder moeilijk.
 
Terug
Bovenaan