Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Renegadexxripxx

Well-known member

Hetgeen Vlaanderen zelf doet, doet het beter. Soms vraag ik mij serieus af hoe ze ineens op die ideeën komen. Al zie ik niet direct in waarom je dienstencheques zou kopen indien het fiscale voordeel wegvalt. Maar ik moet eerlijk zijn dat het een tijdje geleden is dat ik er nog gebruik van gemaakt heb en ik niet direct geverifieerd heb of de overheid naast het fiscale voordeel nog andere zaken bijpast in de totaalkost van het systeem. Dus dat het dienstenchequebedrijf hier nog een extra bedrag boven de waarde van de dienstencheque ontvangt.

Dat je het duurder maakt om ervoor te zorgen dat het poetspersoneel een correct loon krijgt. OK. Dat je de belastingaftrek beperkt tot een maximumbedrag per cheque. Ok, daar zou ik ook nog kunnen mee leven (het geld groeit uiteindelijk niet aan de bomen, ook niet voor Vlaanderen). Maar om dat laatste gewoon volledig af te schaffen en dat een goed idee te vinden. Dat zie ik niet echt. En zelfs al zou dat een goed idee zijn, dan doe je zoiets langzaamaan... niet dmv schokken te creëren.

Rekening houdende dat dit fenomeen voorzien is geweest ter beperking en reductie van het zwartwerk circuit. Dan lijkt het mij toch wel weer een beetje dat je dit principe terug ondergraaft.

Noch begrijp ik echt hoe die Minister hiermee punten denkt te scoren. Niet bij het personeel van de dienstencheques, noch bij de gebruikers ervan.

Indien het toch beter in https://www.beyondgaming.be/threads/belastingen-theorie-versus-realiteit.22405/ of een andere thread hoort, verander het gerust. Maar vroeger zou ik dit eerder in de algemene nieuws thread gepost hebben. Maar ik had verstaan dat men sneller een aparte thread wenst dan de verwerking ervan in zo'n megathread.
 
Eens even polsen hoe dat poetsen er doorgaans aan toe gaat bij anderen - onderstaand hoe dat verloopt bij mijn ouders.
  • Bij aankomst staat koffie + koekjes klaar, klapke doen
  • anderhalf uur later, koffie (of iets anders) + koekjes, klapke doen
  • eten + uiteraard koffie (of iets anders) en regelmatig ne koffiekoek als dessert
  • En dat alles keurig binnen de 4h00 - in de praktijk is dat gewoon 3h00 gezapig werken en 1h00 koffie en klapkes doen
Ik kan me inbeelden dat er mogelijks een verband is tussen goedkope arbeid VS verwachtingspatroon

Opgelet: ik zeg hier niet dat deze situatie overal zo is of dat de doorsnee poetshulp er een gezapig tempo op na zou houden.
 
Eens even polsen hoe dat poetsen er doorgaans aan toe gaat bij anderen - onderstaand hoe dat verloopt bij mijn ouders.
  • Bij aankomst staat koffie + koekjes klaar, klapke doen
  • anderhalf uur later, koffie (of iets anders) + koekjes, klapke doen
  • eten + uiteraard koffie (of iets anders) en regelmatig ne koffiekoek als dessert
  • En dat alles keurig binnen de 4h00 - in de praktijk is dat gewoon 3h00 gezapig werken en 1h00 koffie en klapkes doen
Ik kan me inbeelden dat er mogelijks een verband is tussen goedkope arbeid VS verwachtingspatroon

Opgelet: ik zeg hier niet dat deze situatie overal zo is of dat de doorsnee poetshulp er een gezapig tempo op na zou houden.
Bij ons is het eerder: toekomen en onmiddellijk erin vliegen. Na goed 2u even een kwartier pauzeren. En dan er weer voor de rest van de tijd invliegen, zodat ze na 4u bij ons door kan gaan naar de volgende klant.
Vorige poetshulpen namen zelfs geen pauze, maar gingen meestal wel een kwartiertje vroeger door als alles gepoetst was.
 
Afschaffen voor de middenklasse. Dat is verkapte subsidie voor de beter gegoede burgers.

Fiscaal voordeel verhogen voor noodbehoevende, gepensioneerden etc.
 
Want onder de gepensioneerden zit er natuurlijk geen middenklasse.
Klopt volledig maar het kan het verschil maken tot nog semi zelfstandig wonen of een plek in een rusthuis innemen.

Er zullen wel genoeg parameters zijn om zoiets fatsoenlijk te beoordelen en te rechtvaardigen.
 
Die poetsbedrijven zijn ook soms sjarels he... Het supplement bij I-mens bijvoorbeeld is dit jaar opgeslagen van 1,5 euro naar 5 euro per uur. Van die 3,6 euro die erbij komt gaat 1 euro rechtstreeks naar de poetshulp. Vervolgens gaat er 2 euro naar extra opleidingen en de mensen die de planningen en coaching gesprekken doen. De overige 60 cent gaat naar i-mens zelf.

Nu willen ze de dienstencheques verhogen maar de poetsbedrijven hebben een allegaartje aan extra inkomsten. De bediendes (lees: familie en vrienden van de baas) en het bedrijf gaan er waarschijnlijk weer mee lopen en de poetshulp blijft achter met een habbekrats. Toch geweldig al die gesubsidieerde systemen.
 
Die poetsbedrijven zijn ook soms sjarels he... Het supplement bij I-mens bijvoorbeeld is dit jaar opgeslagen van 1,5 euro naar 5 euro per uur. Van die 3,6 euro die erbij komt gaat 1 euro rechtstreeks naar de poetshulp. Vervolgens gaat er 2 euro naar extra opleidingen en de mensen die de planningen en coaching gesprekken doen. De overige 60 cent gaat naar i-mens zelf.

Nu willen ze de dienstencheques verhogen maar de poetsbedrijven hebben een allegaartje aan extra inkomsten. De bediendes (lees: familie en vrienden van de baas) en het bedrijf gaan er waarschijnlijk weer mee lopen en de poetshulp blijft achter met een habbekrats. Toch geweldig al die gesubsidieerde systemen.

Qua efficiëntie is betalen in het zwart het meest optimale natuurlijk: geen administratie, geen coaching, geen screening. … maar er valt idd wat te zeggen over het systeem op zich. Echter zie ik niet meteen een pasklare oplossing.
 
Afschaffen voor de middenklasse. Dat is verkapte subsidie voor de beter gegoede burgers.

Fiscaal voordeel verhogen voor noodbehoevende, gepensioneerden etc.

Het afschaffen van de subsidies zal ongetwijfeld leiden naar het verminderen van de vraag naar poetshulpen. Wat dan ook weer een grote impact zal hebben op de werkgelegenheid voor laaggeschoolden en meest kwetsbare in onze samenleving.
Het is natuurlijk de discussie waard of een overheid dit moet faciliteren. Ik wil gewoon even aangeven dat de dienstencheques werking meer is dan enkel ‘een subsidie voor de beter gegoede burger.
 
Eens even polsen hoe dat poetsen er doorgaans aan toe gaat bij anderen - onderstaand hoe dat verloopt bij mijn ouders.
  • Bij aankomst staat koffie + koekjes klaar, klapke doen
  • anderhalf uur later, koffie (of iets anders) + koekjes, klapke doen
  • eten + uiteraard koffie (of iets anders) en regelmatig ne koffiekoek als dessert
  • En dat alles keurig binnen de 4h00 - in de praktijk is dat gewoon 3h00 gezapig werken en 1h00 koffie en klapkes doen
Ik kan me inbeelden dat er mogelijks een verband is tussen goedkope arbeid VS verwachtingspatroon

Opgelet: ik zeg hier niet dat deze situatie overal zo is of dat de doorsnee poetshulp er een gezapig tempo op na zou houden.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de klant het de poetshulp gewoon maakt.

Bij sommigen is het werken zonder pauzeren(of ze bellen naar de buro) en die zouden al reclameren als ze water van de kraan nemen om te drinken.
Bij anderen is het meer om het gezelschap te doen en die kijken uit naar het wekelijkse "klapke" en overladen ze met spijs en drank.
En alles daartussen natuurlijk.
 
Eens even polsen hoe dat poetsen er doorgaans aan toe gaat bij anderen - onderstaand hoe dat verloopt bij mijn ouders.
  • Bij aankomst staat koffie + koekjes klaar, klapke doen
  • anderhalf uur later, koffie (of iets anders) + koekjes, klapke doen
  • eten + uiteraard koffie (of iets anders) en regelmatig ne koffiekoek als dessert
  • En dat alles keurig binnen de 4h00 - in de praktijk is dat gewoon 3h00 gezapig werken en 1h00 koffie en klapkes doen
Ik kan me inbeelden dat er mogelijks een verband is tussen goedkope arbeid VS verwachtingspatroon

Opgelet: ik zeg hier niet dat deze situatie overal zo is of dat de doorsnee poetshulp er een gezapig tempo op na zou houden.

Ik ga werken en als ik terug kom heeft die haar uren gekuist? :)
Als ik thuis was ben ik evengoed zelf kuisen. Zo denderend zijn de kwaliteiten van degene die ik al die jaren al heb gehad niet.
Ik moet ook wel lachen met "coaching" en "begeleiding".
Ik mag al blij zijn als ze aan het begin van hun dag weten hoe de 4 of 6u in te delen. Verder laten denken dan 1 dag heb ik al opgegeven. Hopeloos.
 
Het afschaffen van de subsidies zal ongetwijfeld leiden naar het verminderen van de vraag naar poetshulpen. Wat dan ook weer een grote impact zal hebben op de werkgelegenheid voor laaggeschoolden en meest kwetsbare in onze samenleving.
Het is natuurlijk de discussie waard of een overheid dit moet faciliteren. Ik wil gewoon even aangeven dat de dienstencheques werking meer is dan enkel ‘een subsidie voor de beter gegoede burger.
Beetje kort door de bocht met de grootte-orde van de effecten lijkt me.

Afschaffen van subsidies zal een effect hebben : Ja, waarschijnlijk wel. Vraag is echter hoe groot dit effect is (en over welke subsidies spreken we allemaal, want hierboven gaat het enkel over het fiscaal voordeel voor de koper lijkt het.) Enkel over het effect van het fiscaal voordeel : Of het nu 9 euro kost of 7.2 euro, ik denk niet dat de meeste gebruikers hierdoor plots dramatisch minder er gebruik van zullen maken.

Voor veel personen is het reeds een soort van "luxe dienst" en geen noodzaak. Aan 4h/week & 4 weken/maand : 115.2 euro vs 144 euro. Zeker wetende dat er nu al heel wat mensen op allerlei manieren meer betalen voor hun huishoudhulp, afhankelijk van het bureau, lijkt me hier duidelijk nog heel wat marge te zijn.

Daarnaast, "grote impact op laaggeschoolden en meest kwetsbaren" : Op welke manier dan? Men vindt nu al niet genoeg personeel om de vraag in de huidige vraag in te vullen. Dus zelfs met een iets lagere vraag, waar zit dan exact het probleem?



En het is misschien meer dan dat, want inderdaad, niets is zwart-wit. Maar ik denk wel dat het "in hoofdzaak" daar een subsidie is. Een betere manier om dit soort arbeid te stimuleren is het volledige systeem van belasting op arbeid herbekijken. Ipv. koterij met dienstencheques, flexijobs, ...
 
Beetje kort door de bocht met de grootte-orde van de effecten lijkt me.

Afschaffen van subsidies zal een effect hebben : Ja, waarschijnlijk wel. Vraag is echter hoe groot dit effect is (en over welke subsidies spreken we allemaal, want hierboven gaat het enkel over het fiscaal voordeel voor de koper lijkt het.) Enkel over het effect van het fiscaal voordeel : Of het nu 9 euro kost of 7.2 euro, ik denk niet dat de meeste gebruikers hierdoor plots dramatisch minder er gebruik van zullen maken.

Voor veel personen is het reeds een soort van "luxe dienst" en geen noodzaak. Aan 4h/week & 4 weken/maand : 115.2 euro vs 144 euro. Zeker wetende dat er nu al heel wat mensen op allerlei manieren meer betalen voor hun huishoudhulp, afhankelijk van het bureau, lijkt me hier duidelijk nog heel wat marge te zijn.

Daarnaast, "grote impact op laaggeschoolden en meest kwetsbaren" : Op welke manier dan? Men vindt nu al niet genoeg personeel om de vraag in de huidige vraag in te vullen. Dus zelfs met een iets lagere vraag, waar zit dan exact het probleem?



En het is misschien meer dan dat, want inderdaad, niets is zwart-wit. Maar ik denk wel dat het "in hoofdzaak" daar een subsidie is. Een betere manier om dit soort arbeid te stimuleren is het volledige systeem van belasting op arbeid herbekijken. Ipv. koterij met dienstencheques, flexijobs, ...


Een erkende vereniging krijgt per afgifte van een cheque ongeveer 28 euro terugbetaald. Dat is ook een vorm van subsidies. Als deze wordt afgeschaft dan zullen de poetshulpen dus per uur ongeveer 37 euro kosten en dus in totaal 592 euro per maand tegenover de 115,2. Dan gaat die markt ook gewoon instorten.

Ik ben iets te snel geweest want het ging idd over het fiscaal voordeel voor particulieren. Maar sowieso blijven dienstencheques een gesubsidieerde materie dan.
 

Een erkende vereniging krijgt per afgifte van een cheque ongeveer 28 euro terugbetaald. Dat is ook een vorm van subsidies. Als deze wordt afgeschaft dan zullen de poetshulpen dus per uur ongeveer 37 euro kosten en dus in totaal 592 euro per maand tegenover de 115,2. Dan gaat die markt ook gewoon instorten.

Ik ben iets te snel geweest want het ging idd over het fiscaal voordeel voor particulieren. Maar sowieso blijven dienstencheques een gesubsidieerde materie dan.
Akkoord trouwens hoor. Daarmee ook de bemerking van over welke subsidies we het hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Terug
Bovenaan