Kortere zomervakantie

Die zullen dat systeem logisch opgebouwd hebben. Hier moet je niet gaan sleutelen aan één aspect zoals die vakanties, maar aan het geheel. Voor de rest moet je niet opschuiven naar de volgende goalpost. Er zijn weinig goede argumenten voor zomaar die vakanties te veranderen.
Vroeger moest de jeugd helpen op het land
Nu hoeft dat allemaal niet meer dus lange vakantie is nergens meer nodig
Pedagogisch no-brainer en toch is het veld tegen
Dan weet je waar hun prioriteit ligt: bij zichzelf
Singapore, top off the bill in Pisa, heeft twee semesters in twee gebroken door telkens 1 week, met tussen de semesters 1,5 maand vrij voor het begin van het schooljaar en 1 maand vrij tussen beide semesters. Als "anderen doen het dus wij moeten het ook doen" dan toch een argument is, dan is het alvast geen slecht idee je te spiegelen aan de topper van de hoop ipv subtoppers en middenmoten...
Sommige landen doen ook aan 'teaching to the test'
Daarnaast is onderwijs in Singapore heel veel bijles (ook als ze al goed zijn in het vak. Kost heel veel dus veel ouders nemen maar 1 kind) en hebben ze ook veel minder migratie

Nee Singapore is geen goed voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Nee Singapore is geen goed voorbeel

Pisa spreekt je nochtans faliekant tegen. Niet bepaald een sterk argument dus...

Voor iets dat pedagogisch een no-brainer is, zijn er klaarblijkelijk toch bitter weinig concrete argumenten waarom dit voor alle leerlingen een goede zaak is. Meer dan "het is een no-brainer", is er nog niet verschenen hier...
 
Pisa spreekt je nochtans faliekant tegen. Niet bepaald een sterk argument dus...

Voor iets dat pedagogisch een no-brainer is, zijn er klaarblijkelijk toch bitter weinig concrete argumenten waarom dit voor alle leerlingen een goede zaak is. Meer dan "het is een no-brainer", is er nog niet verschenen hier...
Dus omdat ze daar veel bijles (betaald door de ouders wss) hebben is het goed?
Geen idee of ook iedereen daar mag meedoen of enkel de elite (wat in aantal landen het geval is) en of ze daar aan teaching to the test doen (maar kans is heel groot, Azië)

Je kan hun (onderwijs)systeem gewoon niet vergelijken met hier (6 dimensies van Hofstede)

En het is voor alle leerlingen een goede zaak om kortere vakantie te hebben (zeker voor lagere school)
 
Singapore, top off the bill in Pisa, heeft twee semesters in twee gebroken door telkens 1 week, met tussen de semesters 1,5 maand vrij voor het begin van het schooljaar en 1 maand vrij tussen beide semesters. Als "anderen doen het dus wij moeten het ook doen" dan toch een argument is, dan is het alvast geen slecht idee je te spiegelen aan de topper van de hoop ipv subtoppers en middenmoten...
Zonder Singapore te kennen - is daar een zekere vorm van discipline? Een zekere vorm van waarden en normen, respect en opvoeding? Zijn de leerkrachten daar meer aanwezig of meer ziek? Heeft men daar ook 1 psycholoog per x aantal leerlingen nodig? Komen de ouders zich daar ook constant moeien met vanalles en nog wat? Heeft men daar ook klassen met 16 talen en 20 nationaliteiten?

Het is wat simpel geformuleerd maar ik ben oprecht nieuwsgierig.
 
Los van vakantie - zou men eens niet focussen op meer lestijd, zelf geen kinderen maar omringd door mensen met kinderen - meer studie dan les, dat zou probleem nummer 1 moeten zijn.
 
Los van vakantie - zou men eens niet focussen op meer lestijd, zelf geen kinderen maar omringd door mensen met kinderen - meer studie dan les, dat zou probleem nummer 1 moeten zijn.
En toch hebben we per leerling veel meer leerkrachten dan OESO gemiddelde
En de werkgevers zijn de schoolbesturen, niet de overheid
 
Als leerkracht en leerlingbegeleider in Brussel zeg ik nee, niet doen.

Begin juli en vanaf 20 augustus zijn we bezig met nieuwe dossiers van nieuwe lln en klassamenstellingen. Vooral voor directies zal dit een no go worden of uitval nog meer doen verhogen.
 
Dus omdat ze daar veel bijles (betaald door de ouders wss) hebben is het goed?
Geen idee of ook iedereen daar mag meedoen of enkel de elite (wat in aantal landen het geval is) en of ze daar aan teaching to the test doen (maar kans is heel groot, Azië)

Je kan hun (onderwijs)systeem gewoon niet vergelijken met hier (6 dimensies van Hofstede)

Again, flauwe argumentatie. In essentie te reduceren tot "ze zijn nu good, because they play the system", met de implicatie "dus aan ons kan het niet liggen".

De Pisa-methodiek is al decennia gekend, erkend en in gebruik in de vergelijking van landen; brutal fact is en blijft dat waar we vroeger zelf top of the bill waren, we nu wegzakken naar de subtop en zelfs middenmoot. Escapisme over hoe andere landen wel het systeem moeten bespelen om daar te geraken, gaat ons niet verder helpen: we zijn gewoon slechter geworden (ook al hebben we, linked aan het topic, niet plots in die tijd de zomervakantie gezet op wat ze nu is), du shoog tijd om daar iets aan te doen.

En het is voor alle leerlingen een goede zaak om kortere vakantie te hebben (zeker voor lagere school)

Je zegt dat en je blijft dat zeggen, maar je ondersteunt dat met niets en zelfs de experten in die artikels ondersteunen jouw statement niet...
 
Zonder Singapore te kennen - is daar een zekere vorm van discipline? Een zekere vorm van waarden en normen, respect en opvoeding? Zijn de leerkrachten daar meer aanwezig of meer ziek? Heeft men daar ook 1 psycholoog per x aantal leerlingen nodig? Komen de ouders zich daar ook constant moeien met vanalles en nog wat? Heeft men daar ook klassen met 16 talen en 20 nationaliteiten?

Het is wat simpel geformuleerd maar ik ben oprecht nieuwsgierig.

De vragen stellen is in deze wellicht het antwoord al geven :). Mijn kids gaan daar niet naar school, dus geen antwoord zelf, al kan ik daar wel wat volk contacteren om het te weten te komen als ik dat zou willen.

Maar aangezien "de andere landen doen het ook" plots een argument werd, verwees ik simpelweg naar Singapore. Klaarblijkelijk mag dat dan weer niet want "daar is het systeem anders en niet te vergelijken"; die contradictie moet nog landen lijkt me... :biglaugh:
 
Again, flauwe argumentatie. In essentie te reduceren tot "ze zijn nu good, because they play the system", met de implicatie "dus aan ons kan het niet liggen".

De Pisa-methodiek is al decennia gekend, erkend en in gebruik in de vergelijking van landen; brutal fact is en blijft dat waar we vroeger zelf top of the bill waren, we nu wegzakken naar de subtop en zelfs middenmoot. Escapisme over hoe andere landen wel het systeem moeten bespelen om daar te geraken, gaat ons niet verder helpen: we zijn gewoon slechter geworden (ook al hebben we, linked aan het topic, niet plots in die tijd de zomervakantie gezet op wat ze nu is), du shoog tijd om daar iets aan te doen.
Nee dat is geen flauwe argumentatie maar jij kent blijkbaar niets van onderwijs
Je mag enkel met uzelf en met vergelijkbare landen vergelijken (6 dimensies van Hofstede), niet met landen die compleet anders in elkaar steken (en teaching to the test doen en enkel de betere studenten laten meedoen aan de testen bv)

Of wil je bv dit ook hier?
Om hun kind voor te bereiden op het Primary School Leaving Exam dat het verdere onderwijspad bepaalt, zetten ouders alles op alles. Sommigen doen een jaar vrijwilligerswerk op de school van hun keuze, zodat hun kind voorrang krijgt bij de inschrijvingen. Anderen tasten diep in de buidel voor een plekje op een dure privéschool. En veel ouders sturen hun kind naar buitenschoolse bijles, soms nog voor het leerplichtig is.
“Veel ouders in Singapore hebben maar 1 kind. Ze zijn heel betrokken bij onderwijs: moeders nemen examenverlof of stoppen zelfs helemaal met werken. Als hun puber in het secundair meer naar vrienden trekt, vallen ze in een zwart gat. Met de ouderraad sleuren we hen erdoor met activiteiten, samen koken bijvoorbeeld.”

Je zegt dat en je blijft dat zeggen, maar je ondersteunt dat met niets en zelfs de experten in die artikels ondersteunen jouw statement niet...
Pure zever, iedereen ondersteunt het. VB:

 
Laatst bewerkt:
Pure zever, iedereen ondersteunt het. VB:


Dat je problemen hebt met lezen of niet wil lezen, is mijn probleem niet. Dat je dat hier met misplaatste hooghartigheid graag komt etaleren, is evenmin mijn probleem.

Niet alleen is dit letterlijk de eerste link die je "ter ondersteuning" geeft, je leest nog steeds overheen de quotes van experten ter zake in de artikels in OP (en nadien), die aangeven dat het impact lijkt te hebben op de zwakkere leerlingen, niet op alle leerlingen zoals jij stelt. sterker nog, zelfs de links die je nu post, ondersteunen dat en stellen dat letterlijk...

But go ahead, troll on :)
 
Dat je problemen hebt met lezen of niet wil lezen, is mijn probleem niet. Dat je dat hier met misplaatste hooghartigheid graag komt etaleren, is evenmin mijn probleem.

Niet alleen is dit letterlijk de eerste link die je "ter ondersteuning" geeft, je leest nog steeds overheen de quotes van experten ter zake in de artikels in OP (en nadien), die aangeven dat het impact lijkt te hebben op de zwakkere leerlingen, niet op alle leerlingen zoals jij stelt. sterker nog, zelfs de links die je nu post, ondersteunen dat en stellen dat letterlijk...

But go ahead, troll on :)
En welk bronmateriaal heb jij hier dan al aangebacht? Idd geen enkele
Ik ga er van uit dat mensen die hier reageren enige kennis ter zake hebben maar blijkbaar niet dus

Het staat letterlijk in artikels (vooral bij leerlingen die het wat moeilijker hebben, niet uitsluitend) en daarnaast heb je ook nog eens indirecte winst voor alle leerlingen (tenzij je nog meer geld wilt verspillen natuurlijk). Dit is bv voor alle leerlingen van toepassing

Lange zomervakanties zijn vanuit pedagogisch standpunt zonder meer schadelijk. Routines in instructie en leren worden doorbroken. Leren heeft regelmaat en continuïteit nodig. Leerlingen vergeten grote brokken van de leerstof, maar ook het meta-cognitieve leren (‘leren leren’) wordt aangetast. Veel leraren weten maar al te goed dat bij de start van een nieuw schooljaar vaak soms een hele maand herhaling nodig is vooraleer aan de verwerving van nieuwe kennis en vaardigheden kan worden begonnen. En na een lange break moet ook de motor van de leermotivatie weer op gang worden getrokken, wat niet eenvoudig is.

But go ahead, troll on want de tijd tussen mijn en uw post is gewoon zelfs te kort om beide bronnen volledig te lezen
 
Laatst bewerkt:
Los van vakantie - zou men eens niet focussen op meer lestijd, zelf geen kinderen maar omringd door mensen met kinderen - meer studie dan les, dat zou probleem nummer 1 moeten zijn.
Dit ☝️

Hoe vaak ik me eraan erger dat er lesvrije uren zijn, uitstapjes, groepswerken etc.
Ik weet nog goed met corona, de scholen gingen juist terug open en die eerste week hadden ze al een sportdag, facultatieve verlofdag en een fietstocht door het dorp...
Ze hadden zoveel achterstand, zorg dan toch eerst dat ze die wegwerken.

Nu aan het rondkijken voor een school voor het 1e middelbaar, er was zelfs een school waar ze de eerste 2j geen Frans krijgen (enkel zelfstudie) omdat er geen leerkracht voor is. Die achterstand krijg je toch nooit weggewerkt?
 
Is er ook een pedagogisch nadeel als we de zomervakantie niet zouden inkorten?

Het voordeel voor leerlingen met een bepaalde leerbehoefte is er zeker, voor een aantal andere is er geen voordeel. Maar hebben die leerlingen dan een nadeel als ze de zomervakantie zouden inkorten? Denk het niet (heb toch nog niets gevonden dat dit aantoont).

Echter is het wel zo dat als je de zomervakantie inkort, dit ook gedragen moet worden door het werkveld, jeugdverenigingen enz... Dus eenvoudig is het zeker niet.
 
De vragen stellen is in deze wellicht het antwoord al geven :). Mijn kids gaan daar niet naar school, dus geen antwoord zelf, al kan ik daar wel wat volk contacteren om het te weten te komen als ik dat zou willen.

Maar aangezien "de andere landen doen het ook" plots een argument werd, verwees ik simpelweg naar Singapore. Klaarblijkelijk mag dat dan weer niet want "daar is het systeem anders en niet te vergelijken"; die contradictie moet nog landen lijkt me... :biglaugh:
Ik vrees er idd ook voor - en dat is jammer maar helaas ook de realiteit, net als 1/1 vergelijken met een Singapore ook niet helemaal representatief is - maar men mag/moet wel kijken naar de betere/beste systemen en vervolgens proberen bij te sturen.

Vroeger was ons onderwijs alvast beter maar terugkeren naar vroeger is niet mogelijk en op bepaalde vlakken ook niet wenselijk.

Als een aanpassing van de vakanties daar een onderdeel van kan zijn is dat maar zo - maar zoals @pardal aangeeft is dat een ketting met veel schakels. Ook economisch/verkeer/... zijn er mss wel voor of nadelen aan verbonden ... Een land als België lijkt me sterker dan gemiddeld afhankelijk te zijn van een hoog niveau in het onderwijs.
 
Als leerkracht en leerlingbegeleider in Brussel zeg ik nee, niet doen.

Begin juli en vanaf 20 augustus zijn we bezig met nieuwe dossiers van nieuwe lln en klassamenstellingen. Vooral voor directies zal dit een no go worden of uitval nog meer doen verhogen.
Hoe pakken de Franstalige collega's dit aan? Want natuurlijk hebben wij van dat debat weining meegekregen, dus geen idee of daar dezelfde tegenkantingen waren.
Het is nog te vroeg om te zien of het daar iets heeft opgeleverd natuurlijk.

Algemeen lijkt het mij wel een verkeerde redenering om te zeggen dat het vroeger beter was zonder, en het dus niets kan helpen. We hebben namelijk geen cijfers van vroeger + kortere zomervakantie.

@vishnusixclix, je spreekt over zomercursussen om specifiek die zwakkere leerlingen bij te werken (de groep die baat zou hebben bij een kortere zomervakantie), maar speelt daar dan het lerarentekort/verhoogde werkdruk niet, of zijn dat gewoon veel kleinere groepen?
 
@vishnusixclix, je spreekt over zomercursussen om specifiek die zwakkere leerlingen bij te werken (de groep die baat zou hebben bij een kortere zomervakantie), maar speelt daar dan het lerarentekort/verhoogde werkdruk niet, of zijn dat gewoon veel kleinere groepen?

Hier gebeurt dat nog met vrijwilligers. Het is crazy, maar zo zijn deze mensen. Maar ze geraken wel heel gauw uitgeblust. Het minste dat je kunt doen is daar een verloning tegenover zetten. Iets wat nu door elke directie onmiddellijk als onmogelijk wordt benoemd. Die hun handen zullen inderdaad wel gebonden zijn maar het is de volgende 'schakel' in dit verhaal.



De ganse "de vakantie moet korter voor de zwakkeren" premisse is gewoon het ZOVEELSTE ballonnetje dat wilt rommelen in de marge met valse beloftes en een minimaal voorspelde winst waar in de praktijk niets van overblijft omdat het niet wilt rijmen met het huidige systeem dat al helemaal schuin staat van dergelijke koterijen.
 
De druk op vakantieverblijven, kampplaatsen etc. zal wel toenemen aangezien een derde tot de helft van de bevolking alleen tijdens de schoolvakantie op reis kan gaan. De meesten doen dit voornamelijk in de zomervakantie.
Een combinatie met een latere paasvakantie in mei zou ik wel interessant vinden. Dan kan je vrij voordelig op vakantie met het gezin in de zonnigere maanden.
Het lijkt me niet onlogisch dat die prijs dan gewoon omhoog gaat in die "latere paasvakantie".

De prijs in de zomermaanden zal ook omhoog gaan. Die eerste week van juli is de goedkoopste in het hoogseizoen omdat de Fransen dan nog school hebben. Vanaf de 2e week van juli gaat de prijs omhoog t.e.m. de 3e week van augustus.
 
Ik vrees er idd ook voor - en dat is jammer maar helaas ook de realiteit, net als 1/1 vergelijken met een Singapore ook niet helemaal representatief is - maar men mag/moet wel kijken naar de betere/beste systemen en vervolgens proberen bij te sturen.

Vroeger was ons onderwijs alvast beter maar terugkeren naar vroeger is niet mogelijk en op bepaalde vlakken ook niet wenselijk.

Goh, ik zou dat nog niet als een vaststaand feit durven poneren; het is een bewuste keuze om dat niet te doen, geen conditio sine qua non. Als het alternatief het neergaand hellend vlak waar we ons nu op bevinden is, dan is dat nog minder wenselijk lijkt me. Als een (gedeeltelijke) terugkeer naar de methodes van vroeger nodig is om de verkleutering van ons onderwijs tegen te gaan, dan moeten we dat zeker durven overwegen (en dan zijn we nog mijlenver weg van de "blote knietjes op de regel"-straffen etc).

Dat dat alles in een algehele systeem-aanpak moet zitten, dat is wat evident zou horen te zijn, maar gegeven de ad hoc non-maatregelen die gelanceerd worden, is het wel duidelijk dat dat niet evident is. Ook dat is duidelijk een kritisch(e) onderdeel/oorzaak van de teloorgang van ons onderwijs.

Als een aanpassing van de vakanties daar een onderdeel van kan zijn is dat maar zo - maar zoals @pardal aangeeft is dat een ketting met veel schakels. Ook economisch/verkeer/... zijn er mss wel voor of nadelen aan verbonden ... Een land als België lijkt me sterker dan gemiddeld afhankelijk te zijn van een hoog niveau in het onderwijs.

Uiteraard, maar dat was dan ook de kern van de vraag die ik stelde: wat is het nut van een zoveelste symptoom-maatregel, ipv ten gronde te gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan