Knockouts: Halve finales

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jij bent dus in slaap gevallen tijdens Portugal - Zwitserland (3-0 na 50 minuten), maar niet tijdens Spanje - Marokko of Portugal - Marokko?
Spanje Marokko was inderdaad echt heel saai maar Marokko - Portugal vond ik zeker niet saai. Portugal - Zwitserland was ook niet saai de 2e helft want er gebeurde nog genoeg maar bij matchen zoals Frankrijk - Polen of Zuid Korea- Brazilië (Nederland - USA reken ik er ook wel bij) snap ik het wel als mensen zeggen dat ze dat saai vinden. Net zoals ik snap dat jij de matchen van Marokko saai vindt. Daar is niks mis mee uiteindelijk :)
 
Spanje Marokko was inderdaad echt heel saai maar Marokko - Portugal vond ik zeker niet saai. Portugal - Zwitserland was ook niet saai de 2e helft want er gebeurde nog genoeg maar bij matchen zoals Frankrijk - Polen of Zuid Korea- Brazilië (Nederland - USA reken ik er ook wel bij) snap ik het wel als mensen zeggen dat ze dat saai vinden. Net zoals ik snap dat jij de matchen van Marokko saai vindt. Daar is niks mis mee uiteindelijk :)

Ik vind heel veel wedstrijden saai. Op de wedstrijden van Beerschot na, kijk ik bijna nooit met 100% aandacht naar een match. Mijn levensvreugde is opmerkelijk gestegen sinds ik een tweede computerscherm gekocht heb om tijdens de matchen ook andere dingen te doen.
 
Ik vind heel veel wedstrijden saai. Op de wedstrijden van Beerschot na, kijk ik bijna nooit met 100% aandacht naar een match. Mijn levensvreugde is opmerkelijk gestegen sinds ik een tweede computerscherm gekocht heb om tijdens de matchen ook andere dingen te doen.
Op de wedstrijden van Beerschot na

:unsure:
Daar moet je ook een echte fan voor zijn... :tongue:

Haha nee serieus, ik doe ook soms iets anders tegelijkertijd. Vaak zelfs FIFA spelen zonder geluid, en aan de zijkant dan echt voetbal (met geluid) op de laptop. Afhankelijk van hoe goed de match is wel of niet overschakelen op echt alleen kijken.
Bv. in een knock-out wedstrijd die 0-0 blijft pas beginnen kijken vanaf minuut 80 ofzo, want je weet dat het dan van moeten is.
 
Mag ik even deze discussie doodmaken met de xG van Marokko tegen Portugal? Die was namelijk hoger dan die van Portugal 😏😏😏
Goh ja, geeft toch wel een vertekend beeld vind ik. De goal van Marokko kreeg een xG van 0.38, maar die komt er ook enkel en alleen maar omdat Costa naast de bal grabbelde. Als die daar even normaal doet is er van een kans en een goal niet eens sprake. Ter vergelijking die kopbal van Pepe op het einde kreeg maar 0,15 xG, terwijl dat gewoon een open kopkans is. Zou veel meer mogen zijn imo. Marokko kreeg dan ook nog een ultieme kans op de 2-0 op het einde (0.58 xG), maar ja toen stond er bijna niemand nog achteraan bij Portugal.

Dus dit is toch wel een wedstrijd waar die xGs een vertekend beeld geven, want Portugal had toch wel echt de betere kansen over de hele wedstrijd gezien. Ik herinner me o.a. dat afstandsschot van Bruno dat maar millimeters over zoefde + zijn pegel tegen de lat, een kopbal van Ramos die echt wel op doel had mogen zijn, die krul van Joao Felix die Bono spectaculair uit z'n doel haalde, kans van Ronaldo, kopbal van Pepe, ... misschien dat ik nog iets vergeet.
 
Goh ja, geeft toch wel een vertekend beeld vind ik. De goal van Marokko kreeg een xG van 0.38, maar die komt er ook enkel en alleen maar omdat Costa naast de bal grabbelde. Als die daar even normaal doet is er van een kans en een goal niet eens sprake. Ter vergelijking die kopbal van Pepe op het einde kreeg maar 0,15 xG, terwijl dat gewoon een open kopkans is. Zou veel meer mogen zijn imo. Marokko kreeg dan ook nog een ultieme kans op de 2-0 op het einde (0.58 xG), maar ja toen stond er bijna niemand nog achteraan bij Portugal.

Dus dit is toch wel een wedstrijd waar die xGs een vertekend beeld geven, want Portugal had toch wel echt de betere kansen over de hele wedstrijd gezien. Ik herinner me o.a. dat afstandsschot van Bruno dat maar millimeters over zoefde + zijn pegel tegen de lat, een kopbal van Ramos die echt wel op doel had mogen zijn, die krul van Joao Felix die Bono spectaculair uit z'n doel haalde, kans van Ronaldo, kopbal van Pepe, ... misschien dat ik nog iets vergeet.
Ik ben ni over xG begonnen hé. Ik vind dat ook een onnozele statistiek, maar de xG van deze wedstrijd is wat het is. En dan moet ge dan nu ook niet komen kapot relativeren met "het was maar dit of het was zus of zo."
 
- Betonneer de weg naar uw goal dicht met 7-8 verdedigend ingestelde spelers.
- Zet uw verdedigende lijn dicht tegen uw eigen backlijn.
- Laat 2-3 van uw overgebleven spelers hoog op eigen helft jagen.
- Laat de rest compact, gedisciplineerd en zeer energiek focusen op de bal te heroveren., onderwijl het speelveld zo klein mogelijk te houden.
- Laat de tegenstander uit wanhoop dieper op uw helft met al haar spelers.
- Verover de bal en via enkele snelle, technische combinaties zet je de counter op.
- Gezien de heel hoge defensieve lijn van Portugal en de wat tragere verdediging, ga je (zeker naarmate de wedstrijd vordert) meer en meer situaties krijgen waarbij je offensief bijna overwicht hebt.

Afin, zoiets toch, ik ben geen tacticus.

Of, zoals altijd, puur 1 statistiek alleen zegt nougabollen over een match. Marokko heeft meer xG omdat het heel veel ruimte kreeg omdat Portugal genoodzaakt was aan te vallen. Ze hebben daar met hun snelle, technische voorhoede van geprofiteerd en enkele goeie kansen gekregen. Niet omdat ze beter zijn, wel omdat ze gedwongen hebben Portugal te hoog te laten spelen. Het is gemakkelijker een goeie kans te versieren 3v3 dan 8v10.
Om nu die xG zo te verkrachten om te insinueren dat Marokko de betere ploeg was en verdiende te winnen op basis van die xG..
 
Voila, tactiek is nu eenmaal van groot belang, zeker bij internationaal voetbal omdat er minder automatismen zijn.
Om te verwijzen naar ‘angsthaas’ Deschamps, Frankrijk startte de finale in 98 met vier achterin en 3 verdedigende middenvelders (Deschamps, Karembeu en Petit). Voor hem is dat een succesformule.
 
Voila, tactiek is nu eenmaal van groot belang, zeker bij internationaal voetbal omdat er minder automatismen zijn.
Om te verwijzen naar ‘angsthaas’ Deschamps, Frankrijk startte de finale in 98 met vier achterin en 3 verdedigende middenvelders (Deschamps, Karembeu en Petit). Voor hem is dat een succesformule.
Het is gewoon een gevolg van de tornooiformule. Je kan spelen om niet te verliezen en het telkens laten aankomen op penalties of één kans die goed valt. Je kan match na match winnen met slechts 10 minuten voetballen per wedstrijd. Meestal zegevieren de beste ploegen, maar het beste kunnen ballen is geen garantie op succes. Kijk naar Pep. Hoe vaak heeft die zich al niet kapotgebeten op een blok? Manchester City heeft de sterkste kern en brengt het meest aanvallende voetbal gemiddeld gezien, maar de CL winnen is nog steeds verre van logisch. Een competitie op punten daarentegen, daar schijnt voetballend vermogen veel sterker door omdat je over tijd gewoon een gemiddeld beter resultaat haalt.

De beste kans op succes begint bij geen goals binnen te laten. Het Marokko van nu is daar wel héél extreem in. Die nemen quasi geen initiatief. Die rivaliseren Mourinho met Inter in 2010. Maar ze kunnen wel nog niet hun CL-wedstrijd in Camp Nou evenaren. :unsure: Dat was de 'slechtste' wedstrijd aller tijden zowat. Gelukkig was de wedstrijd in Guiseppe Meazza wel een leuk spektakelstukje.

Ik begrijp de keuze voor de aanpak. Uiteindelijk wil je prijzen pakken. Maar je gaat nooit een stramme kabouter krijgen als neutrale fan.

Het is wel een moeilijke keuze straks. Frankrijk zijn gigacunts (al valt het dit jaar veel beter mee) en Marokko zijn de meesters van saai afbraakvoetbal. Wie mag doorgaan? Ik ben héél benieuwd hoe Frankrijk voor de dag gaat komen. Die spelers van Marokko zullen wel weer opgepept zijn na wat rust. Frankrijk kan hen fysiek matchen en zelfs overklassen. Maar Marokko moved niet tenzij de boulevard helemaal open ligt. Gaat Frankrijk gewoon keihard bikkelen? Giroud is iemand die alle verdedigers van Marokko kan dubbelplooien in de duels, dus ik vermoed dat ze die kaart wel gaan spelen. Mbappe en Dembele gaan pas een grote rol kunnen spelen als ze op voorsprong staan. Dit type van ploeg heeft Marokko nog niet voor hen gehad. Frankrijk leeft niet van sprankelend aanvallend voetbal dat voortvloeit uit het individuele talent van frivole spelers zoals Portugal. Dat zijn één voor één fysieke beesten die spelen bij ploegen die elke week resultaten binnenhalen in (gesloten) topmatchen en voetbaldwergen kapotbombarderen. En voor Frankrijk hebben ze al vaker matchen doodgemaakt met succes.
 
In vergelijking met de andere landen die Marokko al confronteerde tijdens dit WK, heeft Frankrijk wel een echte killer in vorm in de punt lopen. Die mag geen halve kans krijgen of het is bingo. Bovendien zijn het heel veel spelers die Marokko in het oog moet houden en één voor één doelgericht spelen dus het is bijzonder moeilijk om dan je pionnetjes juist te zetten. Je kan niet op elk van die vierschaar dubbele dekking uitoefenen.
Als Marokko Saiss moet missen, zal dit ook een serieuze aderlating zijn.
 
Ik kijk er toch naar uit straks, al vrees ik voor een saaie en heel gesloten partij.

Kroatië strak in de organisatie - vooral geen tegendoelpunt willen slikken.
Argentinië in gekende stijl heel voorzichtig opbouwen en agressief verdedigen.

Vooral ook Messi vs. Modric...

Maakt mij niet uit wie wint, maar mijn gevoel zegt Kroatië... tenzij de GOAT weer met 2-3 acties de wedstrijd beslist.
 
In vergelijking met de andere landen die Marokko al confronteerde tijdens dit WK, heeft Frankrijk wel een echte killer in vorm in de punt lopen. Die mag geen halve kans krijgen of het is bingo.
Inderdaad Giroud is zeker niet te onderschatten.

Als Marokko vanachter weer gewoon een goed blok vormt gaat dat voor spelers als Mbappe en Dembele ook niet gemakkelijk zijn hoor.
 
Ik vermoed dat het Argentinië - Frankrijk zal worden.
Maar als buitenstaander hoopt mijn hart op Kroatië - Marokko.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan