Hoe hoger het loon, hoe lager de maatschappelijke meerwaarde van een job.

Hoe hoger het loon, hoe kleiner de maatschappelijke meerwaarde

  • Ja

  • Nee

  • Ja, in de meeste gevallen maar niet altijd

  • Nee, soms maar meestal niet


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Leerkracht, poetsvrouw, zorgkundige,...
Zet daar tegenover consultant, hr, financiele tralala....
Los van het economische: wie doet er zinvol maatschappelijk werk?
Mogen leerkrachten, poetsers en zorgkundigen beter worden verloond? Absoluut JA.

Zijn consultants, hr, financiële tralala maatschappelijk irrelevant? Absoluut NEE.

Je kan hier volgens mij eindeloos over palaveren...

Een duurbetaalde luchtverkeersleider is maatschappelijk relevant omdat die voor veiligheid zorgt.
Zonder een duurbetaalde tandarts zou ons dagelijkse leven veel onaangenamer zijn.

Ein-de-loos :)
 
Volgens mij heeft het zorgpersoneel nooit meer loon geëist hoor. Dat is gewoon de politieke oplossing die elke keer boven komt als mensen klagen over werkdruk.

En ivm leerkrachten, als je naar "Geld Gezocht" kijk, dan blijkt dat 2 30'ers die leerkracht zijn 5000€ netto gezinsloon hebben. Voor een werknemersstatuut is dat wel gewoon dik betaald eigenlijk.
Bwa dik is dat niet betaald eerlijk gezegd. Tenzij je vergelijkt met de uren die ze kloppen (inb4 meute leerkrachten die bijkomend 40-80 uur per week 'voorbereiden en wacht houden').

Ook rekening houden dat die geen enkel leuk extralegaal voordeel hebben, geen bedrijfswagen enzovoort. Leuk bestaan als ge in een hippe trendy buurt zowel woont als werkt en alles met de fiets kan doen, hippe stadsmensen! Van zodra een auto wat noodzakelijk is valt die 5000 netto snel wat tegen. Geen telefoon, laptop enzovoort van het werk. Geen bonussen ook niet. Even gaan tanken, goeiedag zeggen aan 100-150 euro. Zeker als ze recent een eigendom gekocht hebben of nog moeten kopen slinkt het 'fortuin' weer aanzienlijk. Veel vanzelfsprekende luxes vallen zo vlotjes weg.

Slecht is het zeker niet hé, maar het is niet zo bijster 'dik'. Ik denk dat het momenteel eerlijk is voor de job die ze doen, de vereisten die ze hebben en de kwaliteit die ze leveren. En eerlijk? Leerkrachten hebben best lage standaarden die ze moeten halen. Zeker voor het lager.
 
Niet noodzakelijk maar soms wel.

Er zijn zeker wel jobs die veel betaald worden die misschien onbelangrijk lijken maar wel zeer belangrijk zijn en de OP maakt het een beetje te simplistisch lijken.

————

Wat uiteraard niet weg neemt dat de “simpele” jobs echt niet genoeg betaald worden. Ja er zijn sommige jobs die ja na een paar uren/dagen/weken even goed kan als iemand die er al jaren werkt maar dat wil niet zeggen dat de mensen die deze jobs uitvoeren niet meer zouden mogen verdienen. Ik vind het zeer jammer dat er mensen zijn in dit topic die dit normaal vinden. Maar soit die zullen dan weeral klagen dat bepaalde extreme partijen stemmen zullen winnen…
 
Een maatschappelijke meerwaarde lijkt me niet meteen te meten, rechtstreeks of onrechtstreeks heeft iedere job een relevantie. Maar ik denk dat ik @Brt wel kan begrijpen dat er tegenwoordig teveel 'tussen' management is. Dit samen met het feit dat het 'respect' voor elkaars job meer en meer lijkt af te nemen, zorgt ervoor dat we in een soort van nieuwe klassenstrijd aan het komen zijn.

Zelf kan ik enkel maar kijken naar mijn eigen werkgever. Daar is er al jaren een besparing lopende op het uitvoerend personeel / arbeiders. Zo zijn er op een specifieke dienst de afgelopen 2 jaar 11 arbeiders op pensioen gegaan waarvan beslist is dat ze niet vervangen worden. De uitvoerende ploeg is van 15 naar 4 gegaan. Er zijn wel 3 nieuwe management functies bij gecreëerd, waardoor er daar momenteel meer planners, leidinggevenden, management en directie aanwezig is om het werk te regelen en de toekomst strategie te bepalen dan dat er effectief uitvoerend personeel is. De werklieden zelf hebben het spottend over de 'omgekeerde' piramide en ik kan hen wel begrijpen.

Daarbovenop worden de 'lagere' functies vaak minder betaald, sterker gecontroleerd, hebben minder autonomie en flexibiliteit in hun job. Ik meen dat de verwachtingen soms ook hoger liggen van ons uitvoerend personeel dan voor de andere functies.

PS:
Ik stoor me aan de minachting die ik hier meen te lezen over bijvoorbeeld schoonmaakpersoneel. Een goede en vaste schoonmaakmedewerker is zoveel meer en kan echt wel een meerwaarde zijn. Ik ga er trouwens ook niet mee akkoord dat iedereen dit zomaar kan. Vacatures voor schoonmaakpersoneel blijven soms maanden open staan. Er is ook veel verloop en uitval. Dus simpelweg stellen dat het een vraag en aanbod ding is kwa verloning is toch wat te simplistisch vrees ik. Het aanzien van functie heeft ook een enorme impact op het loon.
 
Laatst bewerkt:
zorgt ervoor dat we in een soort van nieuwe klassenstrijd aan het komen zijn.

Er zijn partijen in België die dat al hun hele bestaan zitten te zeggen, maar dat is vandaag een even belachelijk narratief als het 30 jaar geleden was.
Die klassenstrijd is een politiek narratief dat goed valt bij een brede populatie die wij-zij denken nodig heeft (brood en spelen kenden ze al bij de Romeinen en zelfs eerder), maar het is verder weinig meer dan een maskeren van inhoud van die bewuste partijen. Klassenstrijd is hier intussen al lang voorbij, tenzij we tegen beter weten in nog een rondje communisme willen uitproberen.
 
Er zijn partijen in België die dat al hun hele bestaan zitten te zeggen, maar dat is vandaag een even belachelijk narratief als het 30 jaar geleden was.
Die klassenstrijd is een politiek narratief dat goed valt bij een brede populatie die wij-zij denken nodig heeft (brood en spelen kenden ze al bij de Romeinen en zelfs eerder), maar het is verder weinig meer dan een maskeren van inhoud van die bewuste partijen. Klassenstrijd is hier intussen al lang voorbij, tenzij we tegen beter weten in nog een rondje communisme willen uitproberen.

Ik schreef bewust "een soort van".

Want ik doel niet zozeer op de klassieke definitie van de klassenstrijd, waar het vooral om het economische aspect gaat en het onrecht die daar al dan niet zou aan gekoppeld zijn. Waar ik op doel is de clash die dreigt te ontstaan tussen de verschillende type werknemers, die uit een vorm van onwetendheid geen respect meer voor elkaars jobinhoud hebben. Ik heb het over de arbeider die niet begrijpt dat een bediende na zijn 'bureauwerk' ook moe kan zijn en de bediende die er van uit gaat dat iedere arbeider laaggeschoold is. Clichés die ik al jammer genoeg al meermaals hoorde.

Daarnaast is er ook nog een verschil in arbeidsstatuut en de daaraan gekoppelde rechten, plichten, extralegale voordelen e.d. Voor zover ik weet bestaat er nog geen echt eenheidsstatuut voor al wie werkt. Zo is het gewaarborgd loon voor iemand met een arbeidersstatuut beperkt tot 1 week, waar dit voor iemand met een bediende contract 1 maand is. Er zijn verschillen in ontslagregelingen (al is de doelstelling dit wel gelijk te trekken) en worden lonen op een andere manier berekend (uurloon versus maandloon). Allemaal zaken die er meer dan waarschijnlijk zijn om het betaalbaar te houden voor de werkgever, maar die wel voelbaar verschillend zijn voor werknemers uit de ene klasse tegenover de andere en niet persé het begrip verhogen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere verschillen zoals extralegale voordelen, bonussen, flexuren, thuiswerkregelingen, al dan niet zelfstandig kunnen/mogen werken e.d. Of specifiek voor mijn werkgever de statutairen die nog een geheel ander stel spelregels hebben dan hun contractuele collega's.
 
Daarnaast is er ook nog een verschil in arbeidsstatuut en de daaraan gekoppelde rechten, plichten, extralegale voordelen e.d. Voor zover ik weet bestaat er nog geen echt eenheidsstatuut voor al wie werkt. Zo is het gewaarborgd loon voor iemand met een arbeidersstatuut beperkt tot 1 week, waar dit voor iemand met een bediende contract 1 maand is. Er zijn verschillen in ontslagregelingen (al is de doelstelling dit wel gelijk te trekken) en worden lonen op een andere manier berekend (uurloon versus maandloon). Allemaal zaken die er meer dan waarschijnlijk zijn om het betaalbaar te houden voor de werkgever, maar die wel voelbaar verschillend zijn voor werknemers uit de ene klasse tegenover de andere en niet persé het begrip verhogen.
Ter verduidelijking: de verschillen zijn er meestal niet om het betaalbaar te houden voor de werkgever, maar zijn een ingewikkeld kluwen van historisch gegroeide rechten die op een verschillende manier ontwikkeld zijn. Bovendien zijn er een aantal die voordeliger zijn voor arbeiders dan voor bedienden (bvba de berekening van premies voor het vakantiegeld).
 
Er zijn partijen in België die dat al hun hele bestaan zitten te zeggen, maar dat is vandaag een even belachelijk narratief als het 30 jaar geleden was.
Die klassenstrijd is een politiek narratief dat goed valt bij een brede populatie die wij-zij denken nodig heeft (brood en spelen kenden ze al bij de Romeinen en zelfs eerder), maar het is verder weinig meer dan een maskeren van inhoud van die bewuste partijen. Klassenstrijd is hier intussen al lang voorbij, tenzij we tegen beter weten in nog een rondje communisme willen uitproberen.
Persoon A is geboren in een gezin waarin beide ouders werkloos zijn. Waar zal zij staan op haar 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

Persoon B is geboren in een gezin waarin beide ouders hooggeschoold zijn. Waar zal hij staan op zijn 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

Kijk naar de cijfers: de wieg waarin je geboren bent is in veel gevallen nog altijd de determinant van iemands verdere leven....
Waarom zoveel laaggeschoolde werkloze allochtonen vd 3 de generatie? klassenmaatschappij bestaat nog altijd, kijk naar de feiten en de cijfers.

Mod edit: aanpassing namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schreef bewust "een soort van".

Want ik doel niet zozeer op de klassieke definitie van de klassenstrijd, waar het vooral om het economische aspect gaat en het onrecht die daar al dan niet zou aan gekoppeld zijn. Waar ik op doel is de clash die dreigt te ontstaan tussen de verschillende type werknemers, die uit een vorm van onwetendheid geen respect meer voor elkaars jobinhoud hebben. Ik heb het over de arbeider die niet begrijpt dat een bediende na zijn 'bureauwerk' ook moe kan zijn en de bediende die er van uit gaat dat iedere arbeider laaggeschoold is. Clichés die ik al jammer genoeg al meermaals hoorde.

Is dat niet van alle tijden? Al zolang ik meedraai, hoor ik arbeiders zo doen over bedienden en omgekeerd, hoor ik beiden zo doen over kaders, over management, over HR over wie dan ook. Dat is ook een stuk eigen aan de menselijke natuur lijkt me. Gebrek aan respect is dat niet zozeer, wel een "het gras is groener aan de andere kant", een wij-zij noodzaak en een stuk slachtoffer gedrag waarbij vooral gekeken wordt naar wat een ander wel heeft (al dan niet via perceptie) en waarom dat anderen hun schuld is.

Daarnaast is er ook nog een verschil in arbeidsstatuut en de daaraan gekoppelde rechten, plichten, extralegale voordelen e.d. Voor zover ik weet bestaat er nog geen echt eenheidsstatuut voor al wie werkt. Zo is het gewaarborgd loon voor iemand met een arbeidersstatuut beperkt tot 1 week, waar dit voor iemand met een bediende contract 1 maand is. Er zijn verschillen in ontslagregelingen (al is de doelstelling dit wel gelijk te trekken) en worden lonen op een andere manier berekend (uurloon versus maandloon). Allemaal zaken die er meer dan waarschijnlijk zijn om het betaalbaar te houden voor de werkgever, maar die wel voelbaar verschillend zijn voor werknemers uit de ene klasse tegenover de andere en niet persé het begrip verhogen.

Ik zie geen één vakbond pleiten voor een gelijktrekken van alle statuten hoor, tenzij ze kunnen cherry-picken om uit alles het beste te selecteren.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere verschillen zoals extralegale voordelen, bonussen, flexuren, thuiswerkregelingen, al dan niet zelfstandig kunnen/mogen werken e.d. Of specifiek voor mijn werkgever de statutairen die nog een geheel ander stel spelregels hebben dan hun contractuele collega's.

Idem daar: ik moet de eerste vakbond nog tegenkomen die pleit voor bonussen voor arbeiders, zeker als dat volkomen afhankelijk wordt van eigen performance & company-performance (been there, done that, got the t-shirt).
 
Persoon A is geboren in een gezin waarin beide ouders werkloos zijn. Waar zal zij staan op haar 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

Persoon B is geboren in een gezin waarin beide ouders hooggeschoold zijn. Waar zal hij staan op zijn 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

In het Belgische onderwijs-systeem? Geen één van beiden is een garantie op welke uitkomst dan ook. Tenzij we willen gaan beweren dat sociale partners en regeringen in de voorbije eeuw amper iets gedaan hebben, of dat zaken zoals een GINI-coefficient betekenisloos zijn, is België net één van de landen waar die zaken een veel minder deterministische rol spelen.

Wat niet wil zeggen dat beiden niet de juiste keuzes moeten maken en geen moeite moeten doen.

Kijk naar de cijfers: de wieg waarin je geboren bent is in veel gevallen nog altijd de determinant van iemands verdere leven....
Waarom zoveel laaggeschoolde werkloze allochtonen vd 3 de generatie? klassenmaatschappij bestaat nog altijd, kijk naar de feiten en de cijfers.

Social progress index België voor 2022: 87,22, max worldwide (Noorwegen) 90,74, gemiddelde wereldwijd 65,24 - het lijkt me niet dat de cijfers aangeven dat we er zo slecht aan toe zijn hier.

Mod edit: aanpassing namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In het Belgische onderwijs-systeem? Geen één van beiden is een garantie op welke uitkomst dan ook. Tenzij we willen gaan beweren dat sociale partners en regeringen in de voorbije eeuw amper iets gedaan hebben, of dat zaken zoals een GINI-coefficient betekenisloos zijn, is België net één van de landen waar die zaken een veel minder deterministische rol spelen.

Wat niet wil zeggen dat beiden niet de juiste keuzes moeten maken en geen moeite moeten doen.



Social progress index België voor 2022: 87,22, max worldwide (Noorwegen) 90,74, gemiddelde wereldwijd 65,24 - het lijkt me niet dat de cijfers aangeven dat we er zo slecht aan toe zijn hier.

Een diploma hoger onderwijs is bijna erfelijk​


Leerlingen uit sociaal sterkere milieus halen over het algemeen vaker een hoger diploma dan hun collega's uit zwakkere milieus, ook bij gelijke intelligentie.

Ook de waarden die leerlingen van hun ouders meekrijgen zijn belangrijk. Als ze thuis leren dat onderwijs waardevol is als een middel tot zelfontplooiing en dat het soms nuttig kan zijn om geduld uit te oefenen om op die manier later beloond te worden, mikken ze doorgaans hoger in hun studiekeuze. Die waarden zijn typisch voor de middenklasse en dat verklaart waarom leerlingen met een hogere sociaaleconomische status vaker met een hoger diploma eindigen.
 
Persoon A is geboren in een gezin waarin beide ouders werkloos zijn. Waar zal zij staan op haar 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

Persoon B is geboren in een gezin waarin beide ouders hooggeschoold zijn. Waar zal hij staan op zijn 30ste? Een dikbetaalde job of een slecht betaalde? Een uitkering? Een carriere in het vooruitzicht?

Kijk naar de cijfers: de wieg waarin je geboren bent is in veel gevallen nog altijd de determinant van iemands verdere leven....
Waarom zoveel laaggeschoolde werkloze allochtonen vd 3 de generatie? klassenmaatschappij bestaat nog altijd, kijk naar de feiten en de cijfers.
Dat is zo'n dooddoener om dat dan enkel op de maatschappij te steken. Als de ouders van persoon A zichzelf zouden betrokken voelen met de opleiding van persoon A, dan krijgt persoon A evenveel kansen op een dikbetaalde job en een carrière. Deftig onderwijs is quasi gratis in België.

Anders. is geboren in een gezin waarbij de vader een leercontract gedaan heeft en de moeder is beginnen werken in het winkeltje van een tankstation. Anders. is toch gaan studeren en heeft een dikbetaalde job en carrièrevooruitzichten.
Anders. zijn vrouw is geboren in een gezin met een werkloze moeder en een vader die in een fabriek werkte. Anders. zijn vrouw is toch gaan studeren en heeft en deftig betaalde job en carrièrevooruitzichten.

Het verschil tussen anders., anders. zijn vrouw en persoon A, zijn ouders die zich betrokken voelen bij de opvoeding en opleiding van hun kind.

Mod edit: aanpassing namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verschil tussen anders., anders. zijn vrouw en Shanaia, zijn ouders die zich betrokken voelen bij de opvoeding en opleiding van hun kind.
Voor een groot deel correct, maar deze opvoeding heeft in de meeste gevallen ook een sociaal economische dimensie.





113759.jpg
 
Voor een groot deel correct, maar deze opvoeding heeft in de meeste gevallen ook een sociaal economische dimensie.
Ja, dat klopt, maar die spiraal doorbreken, is iets dat je énkel kan bereiken door die ouders echt uit te leggen dat onderwijs belangrijk is, én dat ze zullen moeten helpen met huiswerk etc, én dat er ook dingen van de ouders verwacht worden, ...

Bij onze dochter (instapklas) zat nu ook 1 kind met anderstalige ouders, ik dénk Roemenen ofzo. Kind is tot nu toe 3x een halve dag op school geweest. Dat is nu al een quasi hopeloze zaak als die ouders niet gemotiveerd geraken om hem op school te krijgen.
 

Een diploma hoger onderwijs is bijna erfelijk​


Leerlingen uit sociaal sterkere milieus halen over het algemeen vaker een hoger diploma dan hun collega's uit zwakkere milieus, ook bij gelijke intelligentie.

Ook de waarden die leerlingen van hun ouders meekrijgen zijn belangrijk. Als ze thuis leren dat onderwijs waardevol is als een middel tot zelfontplooiing en dat het soms nuttig kan zijn om geduld uit te oefenen om op die manier later beloond te worden, mikken ze doorgaans hoger in hun studiekeuze. Die waarden zijn typisch voor de middenklasse en dat verklaart waarom leerlingen met een hogere sociaaleconomische status vaker met een hoger diploma eindigen.

En dat is wat ik aangeef met "je moet de keuze wel maken en moeite doen".

Als je wil stellen dat er een klassenstrijd is, dan houdt dat impliciet in dat mensen uit de ene "klasse" quasi onmogelijk kunnen doorstoten naar een andere "klasse" door maatschappelijke belemmeringen. Quod non. De belemmering zit hier in de waarden die ouders wel of meegeven, niet bij de maatschappij, niet bij de andere "klassen".
 
Dat is zo'n dooddoener om dat dan enkel op de maatschappij te steken. Als de ouders van persoon A zichzelf zouden betrokken voelen met de opleiding van persoon A, dan krijgt persoon A evenveel kansen op een dikbetaalde job en een carrière. Deftig onderwijs is quasi gratis in België.

Anders. is geboren in een gezin waarbij de vader een leercontract gedaan heeft en de moeder is beginnen werken in het winkeltje van een tankstation. Anders. is toch gaan studeren en heeft een dikbetaalde job en carrièrevooruitzichten.
Anders. zijn vrouw is geboren in een gezin met een werkloze moeder en een vader die in een fabriek werkte. Anders. zijn vrouw is toch gaan studeren en heeft en deftig betaalde job en carrièrevooruitzichten.

Het verschil tussen anders., anders. zijn vrouw en persoon A, zijn ouders die zich betrokken voelen bij de opvoeding en opleiding van hun kind.

Dit dus.

Om daar aan toe te voegen:

Ares is geboren in een éénoudergezin waar vader en nooit was en moeder als simpele politieagente er alles aan heeft gedaan om voor ons een "normaal" leven te leiden en om me te laten studeren. Misses Ares is geboren bij een moeder zonder enige opleiding, 3 kinderen bij 3 vaders die er allemaal niet waren, en uiteindelijk een stiefvader die in een beenhouwerij werkte, maar ook daar hebben ze er alles aan gedaan om "normaal" te leven en haar te laten studeren. Beiden zijn we 20+ jaar verder, zijn we beiden heel goed tot dik betaald, zit er voorlopig nog geen plafond aan onze carrière en kunnen we onze twee kids bieden wat we zelf nooit hadden.

Hadden die drie ouders niet zo begaan geweest met onze opvoeding en opleiding, dat had dat ongetwijfeld anders uitgedraaid maar dat was dan niet aan de maatschappij te verwijten geweest.

Mod edit: aanpassing namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelijk Cege al zei, bedrijven gooien echt niet met plezier zakken geld weg aan onproductieve werknemers. Uiteindelijk zijn alle jobs van maatschappelijke meerwaarde: Verpleger -> Gezondheid, Voetballer -> Entertainment, Bouwvakker -> Woonst. Voetballers zijn overbetaald, maar toch entertainen ze een massa mensen en genereren ze enorme inkomsten via allerlei kanalen. Zijn ze dan echt overbetaald? Nee.

Net zo goed als dat een poetsvrouw minder loon heeft, ook minder mensen helpt. + uiteindelijk kunnen we veel van dat soort jobs (kok, poetsvrouw, barman, stadsgids, ...) ook categoriseren onder vrijetijdsbesteding. Is het echt zo een meerwaarde voor de maatschappij dat je een pint kan gaan drinken op café?
 
Terug
Bovenaan