FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?


  • Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik vind de Mercedes geruchten toch wel hilarisch de laatste tijd. Wie krijgt in 2025 het zitje van Hamilton?

Nu is de naam van Vettel die opduikt in de media. Geen kat dat dat gelooft natuurlijk want hij is nu enkel genoemd omdat hij zijn energydrink aan het promoten is :p.
 
De vraag is: wie wil het zitje van Hamilton? Mercedes is niet vooruit te branden, en het is duidelijk dat noch het ontwerpteam, noch de huidige rijders Russell en Hamilton in staat zijn om de ontwikkeling in de juiste richting te krijgen. Nu al 3 jaar op rij.
Hamilton heeft dit jaar al zijn eisen ingewilligd gezien wat betreft zitpositie en rijgedrag, en in feite is het nog slechter nu. Hij is in alle eerlijkheid nooit een sterke ontwikkelingsrijder geweest. Ook bij McLaren ging het bergaf na het vertrek van David Coulthard & Kimi Raikkonen. 2007 en 2008 waren nog topjaren voor het team, maar toen de reglementen een ommekeer maakten... De superperiode met Mercedes was er in eerste instantie door de dominante motor die de tekortkomingen van de chassisafdeling verdoezelde. Toen al kon Red Bull in sommige races nabij komen met de rommelmotor van Renault. Dat motorisch voordeel is nu volledig weg. Het is hopen voor het team dat het in 2026 opnieuw zo'n zet kan doen, maar ik durf het te betwijfelen.
 
:unsure: Mclaren is achteruit gegaan omdat ze het fabrieksteam van Mercedes waren, en Mercedes naar Brawn gegaan is (overgekocht) na die double diffuser vondst die dat team een half seizoen uber-dominant maakte.

dat lag niet aan "Hamilton is geen ontwikkelingsrijder" hoor.
 
In 2014 tot 2016 was Rosberg bij Mercedes toch de persoon die de wagen mee kon ontwikkelen. Die was veel technischer aangelegd dan Hamilton toen. Hij wist wat alle knopkes op het stuur bijvoorbeeld deden terwijl Hamilton wel eens tijd kon verliezen tijdens een race omdat ie niet wist wat ie moest doen met bepaalde instellingen.
Dat is intussen mss wel een pak beter geworden maar er zijn wel duidelijk rijders die toch beter een wagen mee kunnen verder ontwikkelen.
 
Iedereen die denkt dat veel inhaalmanoeuvres een race automatisch interessanter maken zou straks naar de 2e Formule E race in Misano moeten kijken. Wat een shitshow was dat gisteren, met letterlijk honderden positiewissels in die race. Het heeft natuurlijk veel te maken met het energiemanagement daar, maar het was dus amper te volgen. Ook totaal niet spannend, omdat je het gevoel had dat iedereen kon winnen. En uiteindelijk dus ook dat de winnaar eigenlijk uit een bingomolen kwam. Vandoorne was bijvoorbeeld als 18e gestart, om op een gegeven moment te leiden en om als 9e (of was het nu 10e?) te finishen. Je kon in 3 bochten van plaats 4 naar 1 en terug naar 3 gaan bijvoorbeeld.

Al was het overigens wel beter dan sommige supersmalle stratencircuits waar ze een treintje rijden tot iemand zijn geduld verliest en dan maar gaat duwen.
 
Wat een gesukkel weer bij de stewards. Hopelijk hadden ze aan Hamilton nog niet doorgegeven dat hij pole had voordat Norris zijn ronde terug kreeg, dat is genoeg om het rustig aan te doen voor een sector.
 
Ja Hamilton had in principe al de pole op het laatste rechte stuk dus die kon evengoed de pits binnen rijden.. straffe quali.
 
Er zouden 2 mogelijke verklaringen zijn:
- het gras is chemisch behandeld om er beter/groener uit te zien
- het circuit is op moerasgrond gebouwd waardoor er kleine hoeveelheden methaangas naar boven komen
in beide gevallen natuurlijk getriggerd door vonken die van de wagens hun vloer komt gespat
 
Er zouden 2 mogelijke verklaringen zijn:
- het gras is chemisch behandeld om er beter/groener uit te zien
- het circuit is op moerasgrond gebouwd waardoor er kleine hoeveelheden methaangas naar boven komen
in beide gevallen natuurlijk getriggerd door vonken die van de wagens hun vloer komt gespat
Ook gelezen dat het door droogte van het gras zou komen. Het is ook iets wat ook al op andere plekken is voorgekomen (niet-F1).
 
Wat een gesukkel weer bij de stewards. Hopelijk hadden ze aan Hamilton nog niet doorgegeven dat hij pole had voordat Norris zijn ronde terug kreeg, dat is genoeg om het rustig aan te doen voor een sector.
In F123 wordt in China je volgende lap invalid als je in die laatste bocht te diep gaat. Wist eigenlijk ook niet dat het per track andere regels waren wat dat betreft.
 
in Oostenrijk wel, omdat je meer snelheid door de bocht neemt als je wijd gaat, en dus aan een hogere snelheid aan je volgende lap begint.
hier ligt er gravel, dus Norris werd vertraagd bij het uitkomen van die bocht (zijn entry- en mid-speed zullen wél hoger gelegen hebben).
in zijn snelste ronde was trouwens enkel de laatste sector een verbetering van zijn tijd, dus het had geen positief effect op zijn rondetijd.
 
Zotte quali finale. Ferrari stelt wel wat teleur. Alonso steelt nog maar eens de show. Al verwacht ik niet dat hij p3 gaat kunnen vasthouden. (Danku sprint-spoiler).
 
Zalig duel wel in de sprintrace tussen Alonso en Sainz. Zalig dat Sainz zich niet liet doen :evil:

Voor de overwinning moeten we morgen niet kijken. Maar P3 -P8 gaat leuk worden als we de sprintrace mogen geloven :D
 
Zalig duel wel in de sprintrace tussen Alonso en Sainz. Zalig dat Sainz zich niet liet doen :evil:

Voor de overwinning moeten we morgen niet kijken. Maar P3 -P8 gaat leuk worden als we de sprintrace mogen geloven :D
+ wie het laatste puntje pakt! Haas, RB of Sauber?
 
Terug
Bovenaan