Hoe hoger het loon, hoe lager de maatschappelijke meerwaarde van een job.

Hoe hoger het loon, hoe kleiner de maatschappelijke meerwaarde

  • Ja

  • Nee

  • Ja, in de meeste gevallen maar niet altijd

  • Nee, soms maar meestal niet


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Brt

Well-known member
Echt productieve werknemers worden uitgeknepen en moeten hard werken. Denk maar aan een vuilnisman: laag loon, geen leuke job.
Poetsvrouwen, bouwvakkers, buschauffeurs,....de lijst is lang.
Werknemers in functies zoals consultancy, managment,HR .....: aangemamere arbeidsvoorwaarden, aangenamer werk en veel hoger loon.

Dus hoe hoger het loon, hoe minder maatschappelijke nut en maatschappelijke meerwaarde?
Bankier vs vuinisman is misschien een interessant voorbeeld.

PS: het gaat dus over de maatschappelijke meerwaarde niet over de geldelijke/economische meerwaarde.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_job

A bullshit job or pseudowork[1] is meaningless or unnecessary wage labour which the worker is obliged to pretend to have a purpose.[2] Polling in the United Kingdom and the Netherlands indicates that around 40% of workers consider their job to fit this description.[3]

The concept was coined by anthropologist David Graeber in a 2013 essay in Strike Magazine, On the Phenomenon of Bullshit Jobs, and elaborated upon in his 2018 book Bullshit Jobs.[3]

Graeber also formulated the concept of bullshitization, where previously meaningful work turns into a bullshit job through corporatization, marketization or managerialism.[4] This has been applied to academia, which Graeber and others contend has been bullshitized by the expansion of managerial roles and administrative work caused by neoliberal educational reforms,[5][6][7] contributing to the erosion of academic freedom.[8]
 
Laatst bewerkt:
Je lijkt je blind te staren op rechtstreekse maatschappelijke meerwaarde.

Management, HR, consultancy e.d. zijn wel degelijk nodig om omgevingen te ontwikkelen waarbinnen maatschappelijke meerwaarde gecreëerd kan worden. Onrechtstreeks zorgen die profielen dus wel voor maatschappelijke meerwaarde. Zonder die profielen zouden er geen farmaceutische bedrijven bestaan bijvoorbeeld.

Maar goed, dat wilt niet zeggen dat elke manager nuttig is, net zo min als dat elke vuilnisman zich even nuttig maakt.
 
Dus hoe hoger het loon, hoe minder maatschappelijke nut en maatschappelijke meerwaarde?
Inderdaad, toen ik naar de neurochirurg ben geweest om een hernia te laten weghalen had ik ook meteen het idee dat die teveel verdiende tegenover het maatschappelijk nut. Of ingenieurs, wat is de maatschappelijke meerwaarde dat het viaduct van Vilvoorde na de herstellingswerken niet na 2 weken in elkaar stort.
 
Hoe meet je maatschappelijke meerwaarde? Hogere lonen vallen samen met hogere winstmarges in de privé, als ik even kort door de bocht mag zijn. Dus je zou al een systeem moeten bedenken om die meerwinsten af te romen ten gunste van "maatschappelijke meerwaarde", maar wie bepaalt dat en ga je dan niet tal van bedrijven gillend uit dit land jagen?
 
Vuilnisman, poetsvrouw, … iedereen kan achter een kar lopen en sorry, als ik zie hoe bepaalde poetsmedewerkers hun werk doen?

Vakantiejobber is op een uur ingewerkt voor dat soort werk. En vaak sneller en beter.
 
Echt productieve werknemers worden uitgeknepen en moeten hard werken. Denk maar aan een vuilnisman: laag loon, geen leuke job.
Poetsvrouwen, bouwvakkers, buschauffeurs,....de lijst is lang.
Werknemers in functies zoals consultancy, managment,HR .....: aangemamere arbeidsvoorwaarden, aangenamer werk en veel hoger loon.

Dus hoe hoger het loon, hoe minder maatschappelijke nut en maatschappelijke meerwaarde?
Bankier vs vuinisman is misschien een interessant voorbeeld.

PS: het gaat dus over de maatschappelijke meerwaarde niet over de geldelijke/economische meerwaarde.

Wat doe je met de bankier die leningen verstrekt voor de aankoop van vuilniswagens? :p

Zonder de lening had je er 1.
Met de lening heb je er 4.

Je reduceert "maatschappelijke meerwaarde" tot het individuele maar je vergeet heel de ketting die daarmee samenhangt.
 
Je lijkt je blind te staren op rechtstreekse maatschappelijke meerwaarde.

Management, HR, consultancy e.d. zijn wel degelijk nodig om omgevingen te ontwikkelen waarbinnen maatschappelijke meerwaarde gecreëerd kan worden. Onrechtstreeks zorgen die profielen dus wel voor maatschappelijke meerwaarde. Zonder die profielen zouden er geen farmaceutische bedrijven bestaan bijvoorbeeld.

Maar goed, dat wilt niet zeggen dat elke manager nuttig is, net zo min als dat elke vuilnisman zich even nuttig maakt.
Grappig dat je HR erbij zet. Ik wil zelfs niet weten hoeveel potentieel talent er in die sector verloren gaat die ook iets nuttig met hun tijd zouden kunnen doen ipv net als die andere 50 "HR business partners" die week alleen al mee in diezelfde persoon zijn/haar LinkedIn dm te sliden met dooddoeners als "We work hard, we play harder". Recruiters :puke:
 
Lastige vraag..
Voor mij komt het neer op het feit dat lonen van de "makkelijke fysieke jobs" gewoon te laag liggen.

Misschien ben ik op dit vlak een communist, maar als iemand zijn steentje bijdraagt tot de gemeenschap (zo goed als mogelijk binnen zijn kwaliteiten), een financieel OK leven moet kunnen hebben, of het nu een vuilnismedewerker, leerkracht, ingenieur of chirug is. Uiteraard moeten de "moeilijkere jobs" waarbij jarenlange opleiding/ervaring nodig is, beter vergoed worden omdat daar over het algemeen ook veel meer verantwoordelijkheid aan te pas komt. In sommige gevallen liggen die lonen ook echt wel veel te hoog.

De situatie voor de "lagere klasse" is soms gewoon onhoudbaar.
Het is niet normaal dat mensen met zo'n job soms grote financiële moeilijkheden hebben of gewoon moeite hebben om ergens een betaalbaar onderdak te kunnen vinden.


Zoals @cege zegt wordt er gewoon enorm veel geld weggepist voor gen enkele reden. Maar dan wel binnen die bedrijven zitten neuten over minieme loonsverhogingen bij de werknemers die het minste verdienen. Intussen krijgt de CEO ook een miljoenenbonus.
 
@:unsure: wat is een laag loon? Op lonen onder de 2300/2400 bruto wordt amper belasting gegeven.
Bruto is bijna gelijk aan netto.

Net eens berekend: 2800 bruto is 2030 netto indien gehuwd met partner die ook werkt.
Twee “lagere” jobs = 4000 netto/maand.

Vraag eens aan iemand die 5k verdient wat die netto overhoudt …

Lage brutolonen klinken steeds verschrikkelijk, echter netto valt dat goed mee en plus nog recht op studiebeurs etc.



Als ik artikel bekijk van 2020: toen tussen de 2300 en 2600 bruto.
Ondertussen index bij (10% minstens), nog een extra Vlaamse jobkorting,.. en netto valt dat heel goed mee.
 
Laatst bewerkt:
Los van het feit dat je nalaat "maatschappelijke meerwaarde" te definiëren:
  • Bedrijven geven uiteraard met plezier veel geld uit aan zij die het niet waard zijn
  • Historisch gezien is iedereen uiteraard fout geweest wanneer ze altijd al terug gevallen zijn op systemen van "leiders" versus "volgers"
Of met andere woorden: nee, je stelling is nogal ver gezocht, maar ze doet het ongetwijfeld niet slecht op het volgende PVDA-congres ;-)
 
Die poll gaat hoe dan ook geen correct beeld geven. Hier op BG waar de meerderheid op zijn minst onder de hogere middenklasse en dus vrij goed betaalde jobs valt gaat er geeneen zeggen dat zijn job maatschappelijk niet relevant is hoor.

Op korte termijn gaat de wereld inderdaad sneller stilvallen wanneer er geen techniekers, vuilnismannen, rekkenvullers, postbodes, ... zijn. Maar evengoed artsen en leerkrachten bijvoorbeeld. Tussen de beter betaalde jobs zit er veel bullshit, het overaanbod aan masters moet nu eenmaal ergens een plek krijgen, die groep geeft elkaar jobs. Maar daar zitten evengoed een hoop nuttige mensen tussen.
 
Als ik artikel bekijk van 2020: toen tussen de 2300 en 2600 bruto.
Ondertussen index bij (10% minstens), nog een extra Vlaamse jobkorting,.. en netto valt dat heel goed mee.

Ware het niet dat de kosten ook gestegen zijn natuurlijk. Iemand die nu bvb op de arbeidsmarkt komt en nog moet beginnen aan zijn leven is met die 10% extra niks tov de situatie 1,5 jaar geleden.

Als wij hier kijken naar wat indexatie en opslagen ons opgeleverd heeft en dat afzet tegenover de duurdere energierekening en duurdere winkelkar, dan hebben wij winst. Maar ik kan mij goed voorstellen dat dat op andere plaatsen niet de volledige lading dekt.
 
@HUSKE klopt, maar men gooit met lagere lasten en extra jobkortingen voor de lagere brutolonen.

Deborah aan de kassa verdient netto niet veel minder dan marcel de bankbediende of Louise de hr-medewerkster.
 
Ik denk dat je teveel kijkt naar directe impact; een vuilnisman pakt uw vuilnis mee en heeft daar direct resultaat gebracht.
Een bankier werkt indirect mee aan het feit dat jij een woning kan kopen, dit later aan je kinderen kan geven, je geld belegd kan worden, safehaven, etc.

De man die de planningen doet voor de vuilniskar heeft in jouw voorbeeld geen maatschappelijke functie ...
 

A bullshit job or pseudowork[1] is meaningless or unnecessary wage labour which the worker is obliged to pretend to have a purpose.[2] Polling in the United Kingdom and the Netherlands indicates that around 40% of workers consider their job to fit this description.[3]

The concept was coined by anthropologist David Graeber in a 2013 essay in Strike Magazine, On the Phenomenon of Bullshit Jobs, and elaborated upon in his 2018 book Bullshit Jobs.[3]

Graeber also formulated the concept of bullshitization, where previously meaningful work turns into a bullshit job through corporatization, marketization or managerialism.[4] This has been applied to academia, which Graeber and others contend has been bullshitized by the expansion of managerial roles and administrative work caused by neoliberal educational reforms,[5][6][7] contributing to the erosion of academic freedom.[8]
 
Op korte termijn gaat de wereld inderdaad sneller stilvallen wanneer er geen techniekers, vuilnismannen, rekkenvullers, postbodes, ... zijn.

En op midden tot lange termijn valt de rest stil als je die andere profielen niet hebt. Easy as that.

In de actieve day-to-day van het bedrijf hier, heb ik inderdaad geen plaats en moet ik ook geen plaats hebben; ik werk aan de middenlange tot lange termijn, zodat die day-to-day ongestoord en beter verder kan blijven gaan.
 
Terug
Bovenaan