Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 06/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.

1641479106901.png

Edit Crew: Lijstje terugkerende onderwerpen toegevoegd.
Gelieve deze te lezen als je post over één van die onderwerpen gaat.

Werking van vaccins (en waarom het zeker is dat er geen langetermijneffecten zijn) :
https://www.beyondgaming.be/threads...-het-gekregen-proces-verloop.2472/post-237710

Vaccinatie tast de functie van het DNA niet aan:
https://www.beyondgaming.be/threads...-het-gekregen-proces-verloop.2472/post-237710
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-482794

Zelftesten werken even goed voor omikron als voor delta:
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-482362

Hier is een lijstje met welke:
https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag.24/page-1111#post-485960

Boosterprik beschermt tegen omikron:
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-450123 https://www.beyondgaming.be/threads...en-en-vaccintwijfel.10057/page-16#post-439446

MVR noemde het virus nooit "maar een griepje":
https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-114079

Het is geen kwestie van maar een paar IC-bedden bij te zetten:
https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-406111

Mondmaskers hebben nut:
https://www.beyondgaming.be/threads...conferentie-06-01-22.11210/page-2#post-476873

Factchecks:
- Vaccinatieschade: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...rlandse-youtubevideo-wordt-onterecht-twijfel/ https://www.maxmeldpunt.nl/topic/ik-maak-mij-zorgen-om-de-covid-19-injectie/
- Beweringen Artsen voor Vrijheid: https://www.gezondheidenwetenschap.be/in-de-kijker/factcheck-beweringen-artsen-voor-vrijheid
- Open brief tegen coronavaccins: https://www.gezondheidenwetenschap....ctcheck-van-de-open-brief-tegen-coronavaccins
- Intensieve Zorg zwaarder belast dan Sam Brokken beweert: https://factcheck.vlaanderen/factch...-zorg-zwaarder-belast-dan-sam-brokken-beweert

Toevoegingen of niet eens met één van deze links? Neem dan contact op met een moderator. De links staan hier echter niet lichtzinnig op, we beseffen de impact en hebben de inhoud goed afgewogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
z
Ik probeer het positief te zien, het virus is gemilderd. Maar nu ligt da nadruk op onze economie die zal stil vallen door de vele mensen in quarantaine.
Onze samenleving dreigt stil te vallen. Ik kan procentueel niet aantonen hoeveel mensen met omikron effectief (milde) symptomen ontwikkelen, maar ik vermoed dat er enorm veel mensen een snotvalling gaan hebben en positief gaan testen. Het protocol daar is dat je dus in quarantaine gaat.

Hoe gaat een school het bolwerken als 60% van het lerarenkorps uitvalt? Ik wil je er ook aan herinneren dat 4 positieve gevallen in een klas (waardoor er een klasquarantaine komt) ook redelijk snel kan worden bereikt. Reken daar nog eens dat er vaak ook broertjes en zusjes in andere klassen zitten die niet gevaccineerd zijn en dus HR zijn.
Om nog maar te zwijgen over het hoogrisico-contact tussen leerlingen en leerkrachten op een gemiddelde schooldag. Of ga je een kind van 5 jaar dat gevallen is op de speelplaats eerst tot de orde roepen dat het moeten letten op correct dragen van een mondmasker?

We kunnen met zen allen roepen dat Omikron milder is en ik hoop en geloof dat daar waarheid in zit. Maar als er iets mij de afgelopen twee jaar is duidelijk geworden is wat ik vandaag denk en zie over twee weken anders kan zijn.

Dat mag, maar als ik het wél al weet dan mag ik het toch ook zeggen? :)
Ik lees met plezier jouw analyses, zoals toen over het rioolwater. En ik moet toegeven dat bepaalde linken die je hebt gelegd effectief correct waren. Maar je helpt jezelf niet door die manier van communiceren. Je moet ook begrijpen dat jouw analyses en de beslissingen die jij zou maken gebaseerd zijn op de data die voor jou beschikbaar is en dat die 0,0 impact hebben. Als je in een beleidsfunctie zit waar een foute beslissing impact (financieel, doden, …) ga je die conclusies niet zo snel maken. Dat valt niet te verantwoorden, desondanks hoe duidelijk het voor jou nu ook is.

En moest je toch zo zeker zijn, zou ik eens solliciteren bij de GEMS. Ze zoeken daar zeker nog een data-analist met zin voor ondernemen. :unsure:

z

Onze samenleving dreigt stil te vallen. Ik kan procentueel niet aantonen hoeveel mensen met omikron effectief (milde) symptomen ontwikkelen, maar ik vermoed dat er enorm veel mensen een snotvalling gaan hebben en positief gaan testen. Het protocol daar is dat je dus in quarantaine gaat.

Hoe gaat een school het bolwerken als 60% van het lerarenkorps uitvalt? Ik wil je er ook aan herinneren dat 4 positieve gevallen in een klas (waardoor er een klasquarantaine komt) ook redelijk snel kan worden bereikt. Reken daar nog eens dat er vaak ook broertjes en zusjes in andere klassen zitten die niet gevaccineerd zijn en dus HR zijn.
Om nog maar te zwijgen over het hoogrisico-contact tussen leerlingen en leerkrachten op een gemiddelde schooldag. Of ga je een kind van 5 jaar dat gevallen is op de speelplaats eerst tot de orde roepen dat het moeten letten op correct dragen van een mondmasker?

We kunnen met zen allen roepen dat Omikron milder is en ik hoop en geloof dat daar waarheid in zit. Maar als er iets mij de afgelopen twee jaar is duidelijk geworden is wat ik vandaag denk en zie over twee weken anders kan zijn.
Klopt. Dus de "samenleving" gaat misschien stilvallen door (onnodige?) quarantaines ipv IC tekorten.
Ach, we zullen er maar met lachen zeker.

Ik lees met plezier jouw analyses, zoals toen over het rioolwater. En ik moet toegeven dat bepaalde linken die je hebt gelegd effectief correct waren. Maar je helpt jezelf niet door die manier van communiceren. Je moet ook begrijpen dat jouw analyses en de beslissingen die jij zou maken gebaseerd zijn op de data die voor jou beschikbaar is en dat die 0,0 impact hebben. Als je in een beleidsfunctie zit waar een foute beslissing impact (financieel, doden, …) ga je die conclusies niet zo snel maken. Dat valt niet te verantwoorden, desondanks hoe duidelijk het voor jou nu ook is.
100% akkoord.

Als politieker zou ik andere beslissingen nemen, want je moet ook nog verkozen geraken.
Bijkomend geldt voor hen meestal dat ze niet beloond worden als ze iets vroeger lossen, dan dat ze afgestraft zullen worden als ze verkeerd zijn.

Dus hun incentives zijn inderdaad volledig anders.

Wat niet wegneemt dat ik hier mag zeggen wat ik denk dat er zal gebeuren op basis van cijfers en observaties, want ik moet geen rekening met irrationele kiezers.
En moest je toch zo zeker zijn, zou ik eens solliciteren bij de GEMS. Ze zoeken daar zeker nog een data-analist met zin voor ondernemen. :unsure:
Ik vind ze niet goed genoeg, en verdient te weinig.

Laatst bewerkt:
Dat is het probleem.
Een probleem dat ik hier ook al weken zit aan te kaarten.

Die quarantaine regels voor contacten moeten weg, alsook eigen quarantaine gewoon 5 dagen of maximum tot symptomen weg zijn. (Richting usa regels)

Anders creëer je kunstmatig problemen, niet gelinkt aan de ernst van het virus maar door de achterhaalde regels.

euh

* wie al een boosterprik kreeg of minder dan vijf maanden geleden ingeënt werd met de basisvaccinatie, moet na een hoogrisicocontact niet meer in quarantaine. Op voorwaarde dat ze geen symptomen vertonen. Ze worden wel gevraagd extra voorzichtig te zijn tot en met dag tien na hun contact.

Vandaag kopt Het Nieuwsblad: Scholen gaan weer open, maar voor hoe lang?

Eigenlijk mag die onafgebroken negatieve teneur toch eens gaan ophouden. Dat is nu al weken aan een stuk dat alle media, elke politieker en elke expert ons wel elke dag om de oren slaat met een of ander negatief doemscenario. Nee er hoeft niets verbloemd te worden, en ja omikron kan nog voor grote problemen zorgen. Maar kan dat eeuwige pessimisme toch wat minderen?

Ik probeer het positief te zien, het virus is gemilderd. Maar nu ligt da nadruk op onze economie die zal stil vallen door de vele mensen in quarantaine.

Dat er veel klassen opnieuw in quarantaine moeten (of scholen volledig toe), daar vrees ik toch ook wel wat voor de komende weken.
Dat staat volledig los van hoe de situatie in de ziekenhuizen gaat zijn, maar heeft gewoon te maken met de regels ivm quarantaine.
In bedrijven komt men pas in de problemen als er té veel personeel thuis moet blijven omwille van een besmetting.
In scholen daarentegen moet een klas toe vanaf 4 besmettingen. En als een leerkracht besmet is, zijn de opties qua vervanging wellicht vlug uitgeput.

Klopt. Dus de "samenleving" gaat misschien stilvallen door (onnodige?) quarantaines ipv IC tekorten.
Ach, we zullen er maar met lachen zeker.

Dat is het probleem.
Een probleem dat ik hier ook al weken zit aan te kaarten.

Die quarantaine regels voor contacten moeten weg, alsook eigen quarantaine gewoon 5 dagen of maximum tot symptomen weg zijn. (Richting usa regels)

Anders creëer je kunstmatig problemen, niet gelinkt aan de ernst van het virus maar door de achterhaalde regels.
Dat vind ik een mooie discussie. Maar de negatieve teneur waar @808 State het over had is dus terecht. Je gaat klassen in volledige quarantaine hebben, je gaat uitval van leerkrachten hebben. De teneur gaat over het gevolg.

Ik weet dat er wat smalend over het onderwijs kan gedaan worden maar dat is een mijnenveld waarin leerkrachten, sommige met onderliggende aandoeningen of zwanger, constant worden geconfronteerd met een ongevaccineerd snotterend publiek.
En die quarantaine opheffen gaat weinig oplossen, of willen we terug naar een situatie waar je op het werk naast een hoestende en doodzieke collega zit ‘want naar de dokter gaan is voor watjes’. Ziek thuisblijven is evenzeer een een quarantaine. En als je positief test, ben je ook besmettelijk. De reden waarom je dus geen hoestende en koortsmakende collega op de stoel naast jou wil.

Idealiter hebben we voldoende data om te concluderen dat indien je negatief test op een zelftest (maar positief op een pcr) dat je niet besmettelijk bent. Maar die conclusie hebben we nog niet. Dat lijkt mij dé manier om een samenleving met hoge besmettingscijfers en variant x of y open te houden.

Dwz: geen symptomen en en een negatieve zelftest dagelijks? Geen vuiltje aan de lucht want geen gevaar voor niemand.

Dat vind ik een mooie discussie. Maar de negatieve teneur waar @808 State het over had is dus terecht. Je gaat klassen in volledige quarantaine hebben, je gaat uitval van leerkrachten hebben. De teneur gaat over het gevolg.

Ik weet dat er wat smalend over het onderwijs kan gedaan worden maar dat is een mijnenveld waarin leerkrachten, sommige met onderliggende aandoeningen of zwanger, constant worden geconfronteerd met een ongevaccineerd snotterend publiek.
En die quarantaine opheffen gaat weinig oplossen, of willen we terug naar een situatie waar je op het werk naast een hoestende en doodzieke collega zit ‘want naar de dokter gaan is voor watjes’. Ziek thuisblijven is evenzeer een een quarantaine. En als je positief test, ben je ook besmettelijk. De reden waarom je dus geen hoestende en koortsmakende collega op de stoel naast jou wil.
Je laat je toch vaccineren om er niet extreem ziek van te worden en bijgevolg zonder angst het leven te hervatten. Waarom zou je dan nog schrik moeten hebben om voor niet gevaccineerde leerlingen les te geven. Gevaccineerde geven het virus ook door.

Ik ben zelf leerkracht.

Wat de aanbeveling tot het wekelijkse testen van schoolkinderen betreft, ik vind het jammer dat die discussie volledig verlegd is naar het financiële aspect hiervan. Namelijk het al dan niet gratis aanbieden van die zelftests door de overheid.

Idealiter hebben we voldoende data om te concluderen dat indien je negatief test op een zelftest (maar positief op een pcr) dat je niet besmettelijk bent. Maar die conclusie hebben we nog niet. Dat lijkt mij dé manier om een samenleving met hoge besmettingscijfers en variant x of y open te houden.

Dwz: geen symptomen en en een negatieve zelftest dagelijks? Geen vuiltje aan de lucht want geen gevaar voor niemand.
Alle leerkrachten moesten geboosterd zijn voor de heropening van de scholen.

Dan moesten ze zich van niets aantrekken.

De NMBS was maandagochtend op het scholierenlijntje L82 Burst-Aalst duidelijk niet voorzien op het einde van de schoolvakantie en het einde van het massale afstandsonderwijs. Halfweg het traject waren er te veel reizigers — in de slechts twee in plaats van gebruikelijke vier wagons — waardoor aan de halte Erpe-Mere tientallen leerlingen de trein moesten verlaten of niet mochten opstappen.

“Volgens de huidige regels van het openbaar vervoer is een trein volzet als 100% van de zitplaatsen volzet zijn”, reageert Bart Crols van de NMBS. Een pijnlijke boodschap voor de tientallen leerlingen die de trein moesten verlaten of niet mochten betreden. De NMBS beloofde een vervangbus om de ongelukkigen die (terug) in de vrieskou moesten nog naar Aalst te brengen, maar heel wat ouders probeerden op eigen houtje om hun kroost nog tijdig op school te krijgen. De vervangbus daagde uiteindelijk pas om 8.15 uur op.

Bijkomend probleempje voor de ongelukkigen die te laat op school arriveerden, was dat het scholierentreintje volgens de officiële dienstregeling slechts drie minuten vertraging had, waardoor ze geen vertragingsattest konden voorleggen. Het is nog niet duidelijk of maandagavond na schooltijd of tijdens deze week het probleem met het scholierenlijntje opgelost zal zijn.

Buiten in de vrieskou staan wachten is natuurlijk beter.

Om niet besmet te raken wel natuurlijk.

Maar dat toont toch ook wel een beetje aan wat de meeste treinreizigers weten: de NMBS pakt zaken toch wel wat wereldvreemd aan. Iedereen weet dat vandaag "plots" alle kinderen terug naar school moeten en we zitten al meer dan anderhalf jaar met een pandemie en maatregelen, en ze regelen de helft van de wagonnen. Zonder kwade bedoelingen uiteraard, maar ik vermoed dat de combinatie van procedures en een bestuurlijk waterhoofd daar toch voor iets tussenzit.

Om niet besmet te raken wel natuurlijk.

Maar dat toont toch ook wel een beetje aan wat de meeste treinreizigers weten: de NMBS pakt zaken toch wel wat wereldvreemd aan. Iedereen weet dat vandaag "plots" alle kinderen terug naar school moeten en we zitten al meer dan anderhalf jaar met een pandemie en maatregelen, en ze regelen de helft van de wagonnen. Zonder kwade bedoelingen uiteraard, maar ik vermoed dat de combinatie van procedures en een bestuurlijk waterhoofd daar toch voor iets tussenzit.

Niets nieuws onder de zon, toch? Alleen dat ze (NMBS + De Lijn) nu het excuus van corona kunnen inroepen, terwijl je er voor corona ook nooit op kon vertrouwen om tijdig op je bestemming te raken...

z

Kinderen van 5 moeten geen mondmasker dragen. Kinderen op de speelplaats tout court niet. En maar goed ook.

Kinderen van 5 moeten geen mondmasker dragen. Kinderen op de speelplaats tout court niet. En maar goed ook.
Volledig juist, ik maak er 6 van!
Mijn standpunt blijft hetzelfde.

Een kind dat getroost moet worden op een speelplaats is een hoogrisico contact waarbij gesnotterd wordt.

Als de leerkrachten een FFP2 masker zouden dragen, zou het geen HRC zijn. Maar dat dringt nog altijd niet helemaal door denk ik.

Toevallig FB nog eens open gedaan, zag een bericht van de lokale politie dat ze een mondmaskerloos en QR-code-loos feestje van 200 man hadden stilgelegd na bericht van verontruste buur.

Letterlijk bijna elke comment was iets in de aard van "snitches get stitches", "vuile rat" en 1ne die onder elke kritische comment schaapjes plaatst.

Ik schaam mij echt voor mijne medemens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan