Gisteren ook beluisterd: paar coole tracks maar vond er verder weinig aan.
Eerlijk gezegd ben ik er uiteindelijk ook niet zo zot van, maar er staan idd een paar toffe nummers op. Gaat door het stemgeluid van Ian Gillan richting NWOBHM vind ik. Zijn geschreeuw is met momenten te veel en ik vind hem uiteindelijk veel beter bij Deep Purple passen. :unsure:

Meteen ga ik Heaven and Hell (album) eens beluisteren die hier zo hemel in wordt geprezen. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik herinner me dat ik vroeger ook al eens een tijdje Black Sabbath geluisterd heb, maar het beviel me niet echt toen. Nu smaken evolueren en met deze threads op het forum heb ik ze nog eens een kans gegeven. Echt klikken doet het (nog) niet maar kan ze wel meer appreciëren. Ook aan Ozzy's vocals stoor ik me niet aan. Ik heb me nu nog tot de eerste vier albums beperkt. Misschien de twee daarna nog proberen. Maar de albums daarna (zeker jaren '80 en verder) heb ik niks mee, weet ik nog van vroeger.

Black Sabbath: een sound waar ze nog wat zoeken precies maar als album werkt het wel. Die riff van b-side Wicked World is wel gewoon overgenomen van Wild Child van The Doors. Heb ik nu pas door. Favorieten het titelnummer en NIB.

Paranoid: iets gepolijster en paar classics op. Hoewel ik helemaal niet zo weg ben van War Pigs. Fairies Wear Boots werkt dan weer wel heel goed. Alsook Electric Funeral vind ik een classic.

Master Of Reality: ook hier weer wat classics en legendarische riffs met een nog wat zwaardere sound. Maar hier beginnen ze helaas met die riedeltjes ertussen te gooien die het tempo er wat uithalen. Nummers à la Embryo, Orchid, Solitude... bah.

Vol 4 is mij over het algemeen nog het best bevallen. Er is een coherente sound die doorheen veel nummers aanwezig is en me wel aanstaat. Maar ook hier is er het geneuzel en geriedel van Laguna Sunrise, FX, Changes ( :puke: ) die het tempo er volledig uithalen en ik dan denk 'jongens was dit nodig?'. Bij een band als Led Zeppelin voelt dat natuurlijker aan maar hier komt zoiets echt geforceerd over en daar erger ik me wel aan.
Favoriet (niet enkel van dit album maar in het algemeen) is toch wel Supernaut. Snowblind ook wel goed nummer.

Nu komende dagen nummers 5 en 6 nog eens draaien.
edit: toen ik dit poste, stond eerste keer Sabbath Bloody Sabbath op. Weer zo'n nummer als Fluff :cry:. Maar een nummer als Killing Yourself to Live maakt veel goed :love2:.
 
Laatst bewerkt:
Voor de heel grote fans misschien interessant: ik zie ook dat er van Paranoid, Vol 4 en Sabotage super deluxe boxsets uit zijn. Zowel CD als LP.
 
Nu komende dagen nummers 5 en 6 nog eens draaien.
edit: toen ik dit poste, stond eerste keer Sabbath Bloody Sabbath op. Weer zo'n nummer als Fluff :cry:. Maar een nummer als Killing Yourself to Live maakt veel goed :love2:.
Fluff is zelfs ongemakkelijk na die 2 sterke openers. Embryo vind ik aangesloten op Children of the grave dan weer wel goed
 
Zero the Hero ooit het eerst gehoord in de CC versie. Het origineel klinkt toch beter.
Disturbing the Priest vind ik ook een goed nummer. De hoes is waarschijnlijk 1 van de lelijkste ooit.
Heb eens de reden ervan in een biografie gelezen maar weet het verhaal niet meer.
 
Er wordt veel over Ozzy gepraat (uiteraard) en Dio, maar wat vinden jullie van het album met Ian Gillan?

Eerste keer dat ik het album zelf hoor nu. Productie vind ik niet zo geweldig, maar voor de rest...

Weinig memorabele nummers en dat glam rock-achtige snare drum geluid vind ik zo storend. Gewoon een "oké" album.
 
Eerlijk gezegd ben ik er uiteindelijk ook niet zo zot van, maar er staan idd een paar toffe nummers op. Gaat door het stemgeluid van Ian Gillan richting NWOBHM vind ik. Zijn geschreeuw is met momenten te veel en ik vind hem uiteindelijk veel beter bij Deep Purple passen. :unsure:

Meteen ga ik Heaven and Hell (album) eens beluisteren die hier zo hemel in wordt geprezen. :)
Zeker een heel goed album (vooral Die Young) en over Dio kun je nu eenmaal niets fout zeggen, maar... Black Sabbath blijft voor mij meer Black Sabbath met Ozzy. Ook al is hij totaal geen Dio of Ian Gillan.
Hij is ook niet mijn favoriete zanger of zo, maar ik vind zijn stemgeluid nu eenmaal goed passen bij de trage en zware riffs, ook al is het totaal niet wauw. (Al vind ik hem goed meevallen op Sabbath Bloody Sabbath.)

Dit staat natuurlijk volledig los van dit album op zich en ik ga straks nog eens luisteren.

(Moesten er mensen zijn die Dio nog niet goed kennen: zijn band Rainbow (met Ritchie Blackmore) is zeker een aanrader, met het album Rising. Ook Gates Of Babylon is de moeite, zeker deze studioversie waarin hij toch live zingt:
)
 
Ben niet de grootste fan van Rainbow, maar ze hebben toch wel een baar absolute bangers gemaakt. Hoe kon dat ook anders, met die line-up... Ritchie Blackmore is inderdaad een held, maar hetzelfde geldt voor Cozy Powell. Stargazer is da bomb, met een van de meest krachtige drum intro's ooit.
Stargazer, Man on the Silver Mountain, Sixteenth Century Greensleeves, Kill the King, dat zijn toch allemaal topnummers. Dio heeft een fenomenaal repertoire.
 
FF het hele topic doorlezen.

De beginperiode van Black Sabbath is toch legendarisch,halen net zoals Motorhead invloeden uit de blues maar doen het toch anders (creepier) klinken.
Dat Ozzy karikatuur geworden zou zijn of is,heeft vooral te maken met die tv-show indertijd (nooit naar gezien trouwens).

Persoonlijk vind ik Changes wel leuke stijlbreuk,maar bon wie ben ik.
Ken wel niet zoveel van de periodes zonder Ozzy,dus ga ik me proberen daar op te richten komende week.
Al heb ik Heaven & Hell (album) al meerdere malen beluisterd.

Misschien ben ik ook (veel) minder kritisch dan de meesten hier en hou ik het meer simplistisch.
Ga niet zoveel in op het technische gedeelte,maar als het goed klinkt in de oren is het voor mij goed genoeg.
Als je de stem niet kunt aanhoren heb je idd probleem,dan is het moeilijk om daar positief tegenover te staan want dat is dus een bepalende factor van de sound.


BTW:Het is en blijft zeer moeilijk om vooringenomen mensen van mening te doen veranderen.
Ik zou dat zelf ook hebben met bvb een Coldplay om eerlijk te zijn.
 
Eerste indrukken van de volgende albums.

Sabbath Bloody Sabbath: overall sound is ook wel goed. A National Acrobat is al een heel goed nummer alsook Sabbra Cadabra. Eigenlijk niet veel slechts gehoord. Die strings die op het einde van Spiral Architect erbij komen voelen enkel wat vreemd aan.

Sabotage: drie supergoeie nummers nl. Hole In The Sky, Megalomania met de prog rock allures en uiteraard Symptom Of The Universe :love2:. De riff an die laatste is niet kapot te krijgen. Zo'n nummer is nu echt perfect met Ozzy's vocals erbij. Supertzar is een minder geslaagd experiment en Am I Going Insane is ook geen topper.
 
Sabbath blijft een klassieker. Ozzy is ver van de beste (of zelfs maar een goeie) zanger maar zijn sound klikt gewoon bij de muziek, zeker de eerste albums.
Later met Dio wordt de band gewoon....volwassener, compleet.
Min of meer objectief bekeken was de Dio periode eigenlijk beter en sterker maar toch denk/vind ik dat het begin met Ozzy een vereiste was om ze te krijgen tot wat ze zijn geworden.

En ook nog altijd blij dat ik, uiteindelijk, de 2 echte incarnaties Live heb gezien, Black Sabbath met Ozzy en Heaven and Hell met Dio.
 
Net Heaven And Hell en Mob Rules beluisterd, klinkt allemaal proper maar moet zeggen dat er voor mij echt helemaal niks blijft hangen, doet me maar bitter weinig. Is wrs ook gewoon die evolutie naar de klassieke "heavy metal". Dat is een genre wat me sowieso eigenlijk totaal niet aanspreekt. Dan vond ik de verschillende invloeden in vooral de eerste 5 albums echt gewoon 10x interessanter en leuker om naar te luisteren.
 
Terug
Bovenaan