Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Massive Attack is wat uitgedoofd, dus ik dacht dat het tijd was voor onze volgende classic artist: Metallica!

Metallica-GettyImages-531257207.jpg


Moet ik hier een introductie doen? I mean, iedereen heeft er al eens van gehoord, de bandnaam maakt meteen duidelijk dat het metal is (met een vleugje lica), de halve wereld heeft ze al live bezig gezien (denk ik?), ...

Anyway, voor de leken!

Metallica ontstond begin de jaren 80 en was vrij baanbrekend in die periode door de wereld kennis te laten maken met 'thrash metal' (ja, met een H, geen vuilnismetal). Thrash metal in een notendop is heavy metal maar met snellere riffs, een tikkeltje meer uptempo dus. Ze zijn na het eerste album natuurlijk niet de metalgoden geworden die het nu zijn. De eerste vier albums worden door de trve kvlt metalheads gezien als de beste platen (Kill 'em all, Ride The Lightning, Master Of Puppets en And Justice For All). Daarna pasten ze hun sound wat aan en werden ze meer de stadionband die ze nu zijn (Black Album, Load, Reload, ...). De albums die ze vanaf 2000 hebben uitgebracht hebben voor- en tegenstanders.

Meer info:
 
Goed zo, @Kid_C, kan ik eindelijk deze tekst posten! Aangezien ik veel AOTWs heb kunnen skippen de voorbije weken, heb ik met die vrije luisteruren dit varkentje al op voorhand gewassen nadat ik bij het opruimen drumtabs van hen tegenkwam. Hier gaan ook superfans van Metallica en Alex Agnew zitten, dus als ik iets feitelijk fout zeg: verbeter me. Ik heb weinig met Metallica, er passeert wel eens een nummer op shuffle maar als ik Metallica hoor, associeer ik dat vooral met lijstjes als ‘De Tijdloze’ waar iedere kutpresentator van Studio Brussel plots doet alsof dat echte muziek is terwijl ze de hele week uRbAn RoMmeL moeten spelen omdat hun radiodirecteur besloten heeft dat dat het te bewandelen pad is sinds de aanslagen in Brussel, voor het nationale gevoel weet ge wel. True story, zonder moslimterrorisme was Guy nooit zwanger geraakt, maar ondertussen doet iedereen die ook maar iets van naam wil maken in die industrie alsof dat dé muzikant is. Dus neen, Stubruluisteraars, ge zijt niet cool maar gewoon een consument van een bandwerkproduct op exact dezelfde wijze zoals dat door u gehate Q-musicmarktaandeel dat is, ge luistert naar een om de vijf jaar met opzet veranderend segment verkocht door inhoudsloze presentatoren die denken dat radio maken gelijk staat aan geforceerd de intro vollullen van een nummer dat dertig keer per week afgespeeld wordt in de hoop dat ze eens uitgenodigd worden door Van Looy voor het al even vreselijk afgetakelde De Slimste Mens om zo hun naamsbekendheid nog wat te vergroten. “Ja we nu hebben een DABpluszender volledig gewijd aan de Tijdloze.” Waarom enkel daar? Omdat daar wel goede muziek kan gedraaid worden zonder dat het doel reclame of een product verkopen is? Het lied van Squid Game is toch geen muziek, man godverdomme toch, en toch komt dat ook dertig keer per week voorbij. Ge zijt zelf die marginale Kevin die in zijn ééncylinderige Opel Corsa met tuningstickers rond de kerktoren probeerde te driften op de tonen van Sven Ornelis zijn Bumpershow twintig jaar terug. Zelfs met giften tijdens die pluimstrijkende Warmste Week, ook iets dat enkel dienst doet voor het eigen merk en de ego’s van de presentatoren, kunt ge uw geweten niet aanzuiveren. Gij zijt die marginale schlagerfestivalganger die naar MNM luistert om het geluid te raden. Of is het “Wie is de wekker”? Laat me niet lachen. Ge hebt het bloed aan uw handen waarmee amoebe Merckpoel haar haar rood wast in vlogs tegenwoordig. Maar terug naar de gedachten wanneer ik de merknaam Metalica hoor .... dan denk ik ook meteen aan die platte commerciële PR van de Schuur voor een concert van hen op Werchter. Of aan die onhebbelijke Alex Agnew die met een onnozele tongval of babygeluidje via ‘hurr durr metalllll zwart zweetbandjeuh’ zijn ego probeert te meten aan dat van Ulrich in iets als De Zwaarste Lijst ... op Studio Brussel natuurlijk, de cirkel is rond! Vooral negatieve gedachten buiten de muziek dus. Dat laatste is slechts een bedenking van mij aangezien ik alles mijd van Agnew, algeheel schertsfiguur in zijn spannende gilet, omdat die ZwangereGuygewijs zijn hele carrière te danken heeft aan een zwaar accent en overgewicht.

Ik ken echter best wel wat nummers van Metallica, nooit hele albums geluisterd buiten een keer Death Magnetic maar ik geraak zeker aan twintig songs die ik wel ken. Da’s voor later, laat me eerst verder mijn gevoel bij deze band kaderen: Metallica is een gitaarband. Even terug naar de tijd dat ik een drum kocht en mezelf dat probeerde aan te leren. Eén van de dingen waarmee ik begon was Coffee & TV van Blur, een simpele song met een klassiek rockpatroon. Dat ging goed en na wat andere drumtabs te hebben verkend, kwam ik bij Metallica uit, een paar tracks van The Black Album om te preciseren: Enter Sandman, Sad But True, Wherever I May Roam en Nothing Else Matters voor de weetgraagjes. Ik kende toen amper iets van hen maar had wel het beeld van een epische band met vijftig wereldklasseplaten, in alles groter dan groots, mede door onder andere die verpletterende WerchterPR (volgend jaar is het weer zo ver blijkbaar dus I pray the Lord my soul to keep in april en mei 2022). Ik kon echter niet vatten dat die drums zo fundamenteel simpel waren bij zo’n band! Enter Sandman, easy. Nothing Else Matters, eveneens. Sad But True ... schei toch uit. Indertijd heb ik dat opgevolgd met wat singles van Load/Reload/St Anger want die laatste was toen recent uitgekomen en dat was van hetzelfde laken een broek. Begrijp me niet verkeerd: zoiets vinden als begeleidend drumspel is iets anders dan naspelen, en ik kom uiteraard niet in de buurt van hem als muzikant, dat is niet wat ik wil zeggen en ik wil ook zeker niet tekeergaan zoals @Nahrtent dat zal doen. Maar wat een eentonige meuk speelt die onsympathieke knuppel, het is een gevoel dat ik ook bij Red Hot Chili Peppers en recent Faith No More had. Simpele fills, vrij simpele ritmes, zowat alles wordt gespeeld binnen dat kader, en dat dan oeverloos aangevuld met die snare/cymbaal combo op “onverwachte” momenten, met een dubbele bas en reverb om het interessant en vullend te doen lijken. Check wat drumsolo’s van hem op Youtube en daar is die armoede ook duidelijk te horen, het woord machinaal past goed, geen flow of verschil in slagen. Goed, toch op die nummers toen, dus niet verder de moeite genomen iets anders te beluisteren want ik had toen mijn Nirvanatabs nog te voltooien. Vandaar gitaarband, al past dat drumwerk er zeker bij en heeft Ulrich een enorme verdienste in die band, zeker als schrijver/aanjager. Hammett vind ik eigenlijk niets uitstralen, Hetfield vind ik dan wel weer een coole en krachtige frontman! Een pluspunt is dat die niet over de rooie gaat qua schreeuwen, buiten op Frantictictictictoc, dus dat ligt me. Voor zover ik dat kan beoordelen, lijkt me dat ook best een normale en weldenkende mens in tegenstelling tot Lulrich, die toch in elke seconde beeldmateriaal dat er van hem bestaat, al dan niet geconcentreerd gebracht op dit forum in gifvorm door @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield, als een dwaze egotripper met een stoornis of drie overkomt. Na al die jaren eens zien of daar iets aan veranderd kan worden door alle albums te luisteren.

me2rkh3.jpg

Mijn eerste feitelijke correctie nog voor ik een seconde afgespeeld heb: Metallica heeft amper tien studioalbums???? Een enorme verrassing, zo weinig. Hit The Lights dan, pets binnenkomer! Bij Black Sabbath dacht ik dat ik voor de tragere metal was, maar dit lepelt lekker binnen. En wat een verschil met de Metallica die ik hierboven leerde kennen. Seek&Destroy is geweldig natuurlijk, al heb ik wel altijd het gevoel dat de gitaarstukken iets vloeiender gespeeld konden worden, zoals de intro bijvoorbeeld. Ook niet meteen zot van het gitaargeluid zelf, ik kan het het best omschrijven alsof vele klanken uit de versterker getrokken worden in plaats van dat ze eruit blazen. Verder worden die twee nummers en het geniale The Four Horsemen aangevuld met energieke tracks die wel nog wat afwerking missen, al is de tweede solo op Jump In The Fire alweer moordend. Sterk debuut alleszins.

Met Fight Fire With Fire vreesde ik dat ze die progressie, die ik wist dat er zou komen natuurlijk, niet zouden maken, maar dan zijn er Ride The Lightning, For Whom The Bells Tolls en Fade To Black! Dikke dikke schijven die de energie combineren met dat meer melodieuze bovenop een dozijn riffjes. Zeker de titeltrack is een atoombom, mijn favoriet nummer van de hele discografie: die vreemde bliksemschichtachtige intro, het verhaal op zich, cool chorus, dat tragere riff net voor de solo dat alles even afremt maar waarop Hammett (of Mustaine?) eens goed losgaat, Hetfields kracht in zijn stem terwijl hij om goddelijke hulp schreeuwt, ... schitterend. Die solo trekt ook wel op die tweedelige van The Four Horsemen, met een trager eerste deel en een blazend tweede deel, maar dan samengevoegd tot een geheel. Die twee van The Four Horsemen zijn wel net dat tikkeltje beter, ook niet volledig gedubbeltracked zoals die van Ride The Lightning maar met af en toe andere stukjes als ik het goed heb, voor mij de twee beste van alles wat ze gemaakt hebben. Het tweede deel van het album is misschien wat minder buiten @Creeping Death als knoert, een nummer dat zeker zo goed is als onze medeposter hier. Call Of Khtulu is dan wel instrumentaal maar blaast toch ook enorm eigenlijk dus zoveel minder is die achterkant ook weer niet. Buiten Escape allicht, beetje vreemde eend in de bijt met dat eerder lieflijke/popachtige chorus en die verdwaalde solo.

Over Master Of Puppets moet ik niets zeggen. Toch niet over de eerste zijde van de plaat, hun piek wordt algemeen aangenomen zeker? Al verkies ik zelf de kanjers van Ride The Lightning als favoriet. B-kant nog steeds hoogstaand, maar mist buiten het instrumentale Orion net dat epische en melodieuze van de voorkant voor mij.

Op ...And Justice For All weer een uitstekende voorkant te vinden, geen klagen. Coole intro van Blackened met dat aanzwellend geluid. The Shortest Straw en Harvester Of Sorrow wisten me wat minder te bekoren, en het begin van To Live Is To Die = Nothing Else Matters toch? Bij Dyers Eve begon ik toch eens te vermoeden dat ik die solo nu precies al eens gehoord had, of niet? Die drums zeker wel. Het ontbreken van de bas na het op te zoeken is wel schrijnend, en dan nog met opzet door Ulrich de eikel. Na die historie wat gegrasduind op Youtube voor aangepaste versies, en aldaar ook onder andere Ride The Lightning met aangepaste bas en zonder tussenpauzes gevonden, dus er is zo niet alleen “...And Jason For All/... And Justice for Jason” beschikbaar in een betere versie, aanraders! Die eerste vier platen zijn top, de drums zijn hier ook veel beter al kan dat evenzeer aan de kracht en snelheid van de gitaren errond liggen, ik durf het los van elkaar niet zeggen. Saai of eentonig zijn ze zeker niet, en het past er perfect bij ook al lijken ze ondanks de ritmewisselingen nog altijd simpel, maar dik in orde voor mij dus, pluspuntjes. Al moet ge maar de solo of het einde van Ride The Lightning beluisteren om weer de meest basale fills te horen. Ulrich was natuurlijk nog maar twintig op dat moment ... Dat kwartet albums heeft ook stuk voor stuk een coole naam met een bijbehorende cover art en intro. Toch ook daar een duidelijke breuklijn te bespeuren tussen die platen en de CDs die hierna komen.

The Black Album of “Metallica” dan. Eponiemen als het niet uw debuut betreft voorspellen weinig goeds ... ik dacht dat Enter Sandman eigenlijk over een pedo ging, maar blijkbaar toch niet. Wel nog cool, zowel zang als riff, met een wonderschone gitaarklank als intro, maar IMO toch echt te simpel om bij hun topnummers te horen als ge de vorige albums hebt gehoord? Ook geen fan van het sologeluid. Sad But True vind ik een enorme kuttrack: traag, saaie drums, zegt me echt niets. The Unforgiven wel goed met een ander type solo, en Nothing Else Matters is een iconisch nummer natuurlijk ook al ben ik geen grote fan, zeker niet van de stem daarop. Het samenspel van solo/zware rhythm eronder vind ik dan toch weer auditief pakkend, ook al is de solo zelf niet zo denderend. Het einde van dat album gaat wel steil bergaf. Buiten enkele momenten snap ik persoonlijk het grote succes van dit album niet, vind ik het een fout ingeslagen richting en zeker een regressie ten opzichte van het werk daarvoor. Het klinkt technisch natuurlijk wel pakken beter, voller en gebalanceerder. Vergeleken met die kwaliteit op Ride The Lightning is dat amateurs tegen profs. Bleek ook dat dit het opzet van The Black Album was: kortere nummers voor de live shows and iets meer ‘radiovriendelijkheid’ door tragere nummers. Over de drums hierop ben ik alleszins nog geen centimeter van gedacht veranderd, dat geldt ook voor Load/Reload hieronder. Een interessant iets is dat gedurende de opnames van eerste albums die drums duizenden keren werden opgenomen en geknipt/geplakt, terwijl op dit album het meeste in één ruk werd gespeeld en geregistreerd. Lijkt me dat dat een grote reden kan zijn voor de simpliciteit.

Album nummer zes en zeven dan ... wat is daar ineens gebeurd zeg? Als die twee platen niet als Metallica worden uitgebracht, kijkt niemand daar toch naar om? King Nothing vind ik nog wel supercatchy als rocksong, die choruszanglijn over de doorzingende gitaar is het enige dat ik wil onthouden van die hele CD, maar ook dat stelt uiteindelijk toch bijzonder weinig voor als Metallicanummer. De triestig kunstmatige clip erbij onderstreept dat ook. Tracks als Hero Of The Day of Cure, jongens jongens, tragisch. Nu er geen gitaargeweld meer te bespeuren is, klinken de drums eens zo saai en rechtlijnig. Poor Twisted Me bijvoorbeeld hahaha, Ulrich met “een groove”, schei toch uit. Dit klinkt echt niet, en ik dacht dat het einde van The Black Album al bergaf ging, wat met het laatste halfuur van Load dan? Bleeding Me en Outlaw Torn zouden zich zogezegd bij de top van hun oeuvre moeten scharen, ook volgens de bandleden zelf, maar dat hoor ik er toch echt niet in hoor. Reload hetzelfde, die poging tot groove van Ulrich halverwege Fuel jajaja. Al was dat ook al te merken bij nummers als The Four Horsemen als die in het midden voor de solo even gas terug nemen. Eigenlijk lijden de meeste nummers op die plaat onder diezelfde zielloze beat en trage gitaar. Op het randje van generische muziek, muziek die ook niet bij de band past IMO, serieuze missers die ik niet meer zal opzetten.

St Anger ... een poging tot terugkeer op alle vlakken maar het is toch vooral onnodig lang, en lijkt voor mij op een coverband die Metallica probeert na te doen in plaats van de eigenlijke band. Ik vind het wel niet superslecht, maar gewoon middelmaat met soms eens een interessante melodie erbij zoals ergens in Sweet Amber of titeltrack St Anger. Maar toch vooral grotendeels oninteressant en automatische piloot, klinkt toch ook echt slecht doorheen het hele album. De solo’s dumpen waren deel van het ontwenningsproces of zo? Bizar hoor.

Death Magnetic klinkt terug ‘zoals’ de oude tijd, met een coole titel en cover art als bonus, maar dan zonder de duivelskunstenarij van de eerste vier albums, vind ik. Ze proberen wel hard, The Day That Never Comes heeft nog wel iets, en Cyanide (bridge/solo 3m10-5m20) vind ik melodisch eigenlijk zeer cool, maar de rest klinkt toch vooral als generische muziek die deze keer wel nog bij de band past, gemaakt om het merk terug in de markt te zetten. Het type album waar de zichzelf cool vindende Stubruluisteraar een T-shirt van zou kopen om te laten zien aan de andere klanten bij de bakker terwijl hij een speltbrood bestelt, want dat werd aangeprezen tijdens het reclameblok voor het nieuws van elf de vorige dag, om te eten tijdens het lezen van de samenvattingen van de Slimste Mens in Humo. Hier zou ik niet naar luisteren als dit niet onder Metallica viel, een dik uur ploeteren in dezelfde poel, ik heb dit ooit al eens volledig opgezet maar weinig van blijven hangen. Die drums op Now That We’re Dead, zo karakterloos man! Vreselijk. Dit lijkt me een schoolvoorbeeld van hoe tieners hun drive/angst verliezen als miljonairrocksterren van middelbare leeftijd maar nog steeds hopeloos vervlogen tijden willen imiteren. Strijdliederen van tien minuten, enkel niet meer door soldaten voor wie iets op het spel staat maar door generaals in een veilige bunker. Al krijgen ze toch ook wel respect voor dit na wat ik op Load/Reload gehoord heb, ze staan toch alweer op het slagveld in plaats van in Plopsaland te spelen.

Van Hardwired kende ik niets, buiten een paar clipjes op YouTube met behind the scenes beelden hoe enkele nummers gemaakt worden. Lars en James doen alles, Hammett komt in tien seconden zijn solo opnemen en is weer weg ... curieus. Meh, iets beter maar toch nog hetzelfde als Death Magnetic: een band die het heilige vuur al lang verloren is maar nog altijd graag speelt, en serieus goed kan spelen, vanzelfsprekend. Erg drumgeörienteerd of drumgebaseerd heb ik de indruk, dat kan het fantasieloze nog wat extra benadrukken. Hetzelfde als bij Load; ik zie dat bepaalde nummers bij de top van de discografie gezet worden door vele fans maar daar moet ik toch voor passen. Moth Into Flame is daar een perfect voorbeeld van, zogezegd top maar dit komt toch niet in de buurt van 80s Metallica? :confused: Die zang, riffs, solo, chorusmelodie, algemene klank? :confused: Toch gewoon een ripoff van zichzelf dertig jaar terug?


Conclusie: eerste vier albums top, vijfde heeft nog zijn momenten, en de laatste vijf hadden ze gewoon mogen skippen want ik zou niets gemist hebben na de vorige platen te kennen. Dat betekent dat ze buiten hun eerste vijf (of acht) jaar van hun nu bijna veertigjarige carrière niets noemenswaardig gemaakt hebben. Verrassend, en spijtig. De magie die ze in die eerste vijf jaar voor elkaar hadden, is er wel eentje voor de eeuwigheid. Ik had ook geen idee dat ik het leeuwendeel van die eerdere nummers (her)kende en dat die allemaal op drie of vier albums staan, ga ik zeker nog vaak opzetten en aan de nummers die me net iets minder lagen ga ik wel gewoon raken. Hetfield blijf ik een beer van een frontman vinden; krachtig, strak en cool, zowel op gitaar als stem, en aangenaam in de paar interviews die ik gezien heb, de demonen van de drank even buiten beschouwing gelaten. Verder moeten de fans hier me nog helpen met de vraag wat het heilige vuur was: Mustaine/Burton of gewoon een logisch verval door rocksterdom? Als ik naar de writing credits kijk, durf ik toch het tweede zeggen ook al is het eerste cooler om te vinden allicht. Maar een band is ook meer dan enkel die credits, en na wat oud live materiaal te hebben bekeken op Youtube is Burton wel een enorme krachtpatser, dus zeg maar. Beide redenen tegelijk kan ook natuurlijk. Ik zie wel wat gelijkenissen met het verloop van mijn geliefde Jane’s Addiction: geoefende muzikanten die blijven spelen ook al was hun relatief korte piek te vinden in de jaren 80 en was het over eens de bassist verdween. Zo, en nu weer de hele voormiddag naar Joris Brys luisteren die mijn Winerbergerdakpannen probeert te verkopen tussen de zoveelste zeiktrack van Imagine Dragons of Yungblud door.

----- Ondertussen zijn we twee maanden verder na het schrijven van bovenstaande en heb ik Hit The Lights, The Four Horsemen, Jump In The Fire en dan heel Ride The Lightning erachter een keer of dertig gespeeld, denk ik. Te goed. Master Of Puppets is muzikaal echt uitstekend maar ligt me na al die weken toch echt gewoon iets minder, ... And Justice For All bevindt zich dan weer wel op de bovenste plank. De rest heb ik niet meer aangeraakt, al is die Queencover Stone Cold Crazy nog wel strak! Ik dank @willydrama voor de nominatie en daardoor ook voor de soundtrack van de voorbije heuglijke twee maanden voor mij, dus die eerste vier platen zijn niet alleen topmuziek maar zullen eveneens voor altijd aan die heuglijkheid gelinkt zijn. Wat kan ik nog meer willen?



Omdat ik naast het geklaag ook wat leuke dingen wil meegeven, hier wat geïsoleerde stukjes die ik steengoed vind:
Ride The Lightning Solo Anderhalve minuut blazen, wonderbaarlijk. :love:
Ride The Lightning wat basrifjes samen
Ride The Lightning vocalen

Cyanide solo om toch iets van het latere werk te nemen
Seek & Destroy solo (ook al ontspoort die halverwege wel tot tien seconden voor het einde IMO)
Hit The Lights solo De binnenkomer
One solo van Kirk Van Halen
Creeping Death wat basrifjes samen
Orion ook wat basrifjes samen
For Whom The Bells Toll vocalen “Blackened roar, massive roar, fills the crumbling sky, Shattered goal fills his soul with a ruthless cry” :music:
... And Justice For All vocalen
 
Te commercieel .:puke: Ik wil (met veel traantjes) een Do spelen , of was het een Sol .:biglaugh:
:rofl:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn favoriete band ooit en denk niet dat dat nog snel zal veranderen. Gwn kort voor de leken of voor zij die @Gavin zijn doctoraat hierboven te lang vinden:

Kill em all: een straf debuut met een aantal heel catchy maar toch straffe nummers. Vooral Whiplash en Four Horsemen steken er voor mij bovenuit.

Ride the lightning: vanaf hier tot and justice for all zit er een soort overkoepelend thema in elk album en ook de volgorde van de nummers is steeds hetzelfde: een heel stevige opener gevolgd door de titletrack, dan een iets rustiger nummer waarna een powerballad volgt. Op de B-kant openenen ze dan weer wat steviger waarna een iets rustiger nummer volgt en er wordt afgesloten met een instrumental en een een sneller nummer. Maar muzikaal klinken de albums alle 3 wel verschillend.

Het thema bij ride the lightning is de dood: fade to black gaat over zelfmoord, trapped under ice spreekt voor zich en ride the lightning gaat over de elektrische stoel. Verder is dit album op escape na gewoon fantastisch de riffs zijn er boenk op net als de solos en het basslijntje aan het begin van For whom the bell tolls blijft gewoon iconisch.

Master of puppets: hier is het thema macht: Leper Messiah gaat over tele-evangelisten, Master of puppets over drugs. Dit is mijn favoriete album ooit met voor mij het beste nummer ooit Disposable Heroes op. Elk nummer is hier voor mij af en elk van de 4 muzikanten is gewoon in bloedvorm hier (ja ook Herr Ulrich). Battery is een zalige opener gevolgd door een title track die alles bevat wat een goed metalnummer nodig heeft. The thing that should not be is het minste nummer van de plaat maar ook nog altijd goed en de sfeer en vibe van Sanitarium geraakt gewoon weinig over. Disposable Heroes is gewoon perfectie. Start heel beukend gevolgd door een zalige riffke en 1 van Hammet zijn beste solos. Qua lyrics toont Hetfield zijn beste werk. Leper Messiah heeft een zalige opbouw en Orion is hun beste instrumental. Uitsmijter Damage Inc beukt er afsluitend nog eens op los.

And Justice for all: hun meest progressieve plaat, deze gaat over onrecht. De riffs zijn hier zeer technisch, wel jammer dat Newsted zijn baslijnen ontbreken op dit album. Ook dit is weer een zalig album van begin tot eind met de titletrack, One en Dyers Eve die er voor mij bovenuit steken.

Metallica (black album): de start van het Bob Rock tijdperk. Alles is wat simpeler maar het blijft wel zeer goed, de nummers zijn catchyer en simpeler als op de vorige plaat wat het toch wat toegankelijker maakt. Met deze plaat heb ik ze leren kennen en zo zijn er velen. Dit is ook de plaat dat degene die nog nooit Metallica hebben opgezet het best gaan kennen (Nothing else matters passeert zowat op alle radiozenders denk ik en in mindere mate zal je Enter Sandman ook al eens ergens horen)

Load: we drijven nog meer af van hun 80's werk maar zitten nog altijd met een goede hardrockplaat. Mama said kan ik wel echt niet aanhoren en ook de solo van The House that jack built vind ik niet om aan te horen. Daarnaast krijg je ook tragere nummers zoals Bleeding me en het donkere Until it sleeps die er best mogen zijn.

Reload: letterlijk den overschot van wat ze nog hadden liggen na Load. Niet overall slecht maar het blijft wel den overschot al heb je ook hier nummers die echt goed zijn zoals Fuel, Prince Charming en Fixxxer. Eigenlijk hadden ze gewoon 1 load moeten maken met het beste van load en reload op en dan had je een topplaat.

St anger: hun zwakste plaat. Hammet niet laten soleren is gewoon dom en ja de drumsound klinkt met momenten als een vuilbak. De docu over dit album Some kind of monster staat nog op netflix en als je die ziet ga je wel snappen waar het foutliep.

Death magnetic: neemt terug wat de formule over van albums 2-4. Ja er staan wat overbodige dingen op maar in ruil krijg je ook een That was just your life of een all nightmare long wat top is. Al vind ik dat de mix van Rick Rubin wel niet zo past bij een band als Metallica.

Hardwired: paar nummers op waar ze zichzelf recycleren (dream no more lijkt wel echt wat op sad but true) en ook hier kan er wel een nummer of 4 af. Langs de andere kant had spit out the bone zo uit hun 80's werk kunnen komen en ook Moth into flame en Atlas rise zijn echt sterk.

Voor degene die niet echt naar metal luisteren zou ik zeggen: begin met the black album. Is dat al wat te stevig voor je zou ik daarna eerder naar load luisteren, gevolgd door reload en hardwired. In elk geval st anger als laatste houden of skippen. Is the black album niet te stevig ga dan maar door naar Kill em all en ga chronologisch.

Nog een Larsje om af te sluiten

JtkE.gif
 
Ik heb uw column met plezier gelezen @Gavin

Metallica is nog zo'n band waar ik een twintigtal songs van ken maar nooit een volledig album van beluisterd heb. Ik ben geen rasechte metalfan maar ga toch proberen chronologisch te luisteren.
 
Goed zo, @Kid_C, kan ik eindelijk deze tekst posten! Aangezien ik veel AOTWs heb kunnen skippen de voorbije weken, heb ik met die vrije luisteruren dit varkentje al op voorhand gewassen nadat ik bij het opruimen drumtabs van hen tegenkwam. Hier gaan ook superfans van Metallica en Alex Agnew zitten, dus als ik iets feitelijk fout zeg: verbeter me. Ik heb weinig met Metallica, er passeert wel eens een nummer op shuffle maar als ik Metallica hoor, associeer ik dat vooral met lijstjes als ‘De Tijdloze’ waar iedere kutpresentator van Studio Brussel plots doet alsof dat echte muziek is terwijl ze de hele week uRbAn RoMmeL moeten spelen omdat hun radiodirecteur besloten heeft dat dat het te bewandelen pad is sinds de aanslagen in Brussel, voor het nationale gevoel weet ge wel. True story, zonder moslimterrorisme was Guy nooit zwanger geraakt, maar ondertussen doet iedereen die ook maar iets van naam wil maken in die industrie alsof dat dé muzikant is. Dus neen, Stubruluisteraars, ge zijt niet cool maar gewoon een consument van een bandwerkproduct op exact dezelfde wijze zoals dat door u gehate Q-musicmarktaandeel dat is, ge luistert naar een om de vijf jaar met opzet veranderend segment verkocht door inhoudsloze presentatoren die denken dat radio maken gelijk staat aan geforceerd de intro vollullen van een nummer dat dertig keer per week afgespeeld wordt in de hoop dat ze eens uitgenodigd worden door Van Looy voor het al even vreselijk afgetakelde De Slimste Mens om zo hun naamsbekendheid nog wat te vergroten. “Ja we nu hebben een DABpluszender volledig gewijd aan de Tijdloze.” Waarom enkel daar? Omdat daar wel goede muziek kan gedraaid worden zonder dat het doel reclame of een product verkopen is? Het lied van Squid Game is toch geen muziek, man godverdomme toch, en toch komt dat ook dertig keer per week voorbij. Ge zijt zelf die marginale Kevin die in zijn ééncylinderige Opel Corsa met tuningstickers rond de kerktoren probeerde te driften op de tonen van Sven Ornelis zijn Bumpershow twintig jaar terug. Zelfs met giften tijdens die pluimstrijkende Warmste Week, ook iets dat enkel dienst doet voor het eigen merk en de ego’s van de presentatoren, kunt ge uw geweten niet aanzuiveren. Gij zijt die marginale schlagerfestivalganger die naar MNM luistert om het geluid te raden. Of is het “Wie is de wekker”? Laat me niet lachen. Ge hebt het bloed aan uw handen waarmee amoebe Merckpoel haar haar rood wast in vlogs tegenwoordig. Maar terug naar de gedachten wanneer ik de merknaam Metalica hoor .... dan denk ik ook meteen aan die platte commerciële PR van de Schuur voor een concert van hen op Werchter. Of aan die onhebbelijke Alex Agnew die met een onnozele tongval of babygeluidje via ‘hurr durr metalllll zwart zweetbandjeuh’ zijn ego probeert te meten aan dat van Ulrich in iets als De Zwaarste Lijst ... op Studio Brussel natuurlijk, de cirkel is rond! Vooral negatieve gedachten buiten de muziek dus. Dat laatste is slechts een bedenking van mij aangezien ik alles mijd van Agnew, algeheel schertsfiguur in zijn spannende gilet, omdat die ZwangereGuygewijs zijn hele carrière te danken heeft aan een zwaar accent en overgewicht.

Ik ken echter best wel wat nummers van Metallica, nooit hele albums geluisterd buiten een keer Death Magnetic maar ik geraak zeker aan twintig songs die ik wel ken. Da’s voor later, laat me eerst verder mijn gevoel bij deze band kaderen: Metallica is een gitaarband. Even terug naar de tijd dat ik een drum kocht en mezelf dat probeerde aan te leren. Eén van de dingen waarmee ik begon was Coffee & TV van Blur, een simpele song met een klassiek rockpatroon. Dat ging goed en na wat andere drumtabs te hebben verkend, kwam ik bij Metallica uit, een paar tracks van The Black Album om te preciseren: Enter Sandman, Sad But True, Wherever I May Roam en Nothing Else Matters voor de weetgraagjes. Ik kende toen amper iets van hen maar had wel het beeld van een epische band met vijftig wereldklasseplaten, in alles groter dan groots, mede door onder andere die verpletterende WerchterPR (volgend jaar is het weer zo ver blijkbaar dus I pray the Lord my soul to keep in april en mei 2022). Ik kon echter niet vatten dat die drums zo fundamenteel simpel waren bij zo’n band! Enter Sandman, easy. Nothing Else Matters, eveneens. Sad But True ... schei toch uit. Indertijd heb ik dat opgevolgd met wat singles van Load/Reload/St Anger want die laatste was toen recent uitgekomen en dat was van hetzelfde laken een broek. Begrijp me niet verkeerd: zoiets vinden als begeleidend drumspel is iets anders dan naspelen, en ik kom uiteraard niet in de buurt van hem als muzikant, dat is niet wat ik wil zeggen en ik wil ook zeker niet tekeergaan zoals @Nahrtent dat zal doen. Maar wat een eentonige meuk speelt die onsympathieke knuppel, het is een gevoel dat ik ook bij Red Hot Chili Peppers en recent Faith No More had. Simpele fills, vrij simpele ritmes, zowat alles wordt gespeeld binnen dat kader, en dat dan oeverloos aangevuld met die snare/cymbaal combo op “onverwachte” momenten, met een dubbele bas en reverb om het interessant en vullend te doen lijken. Check wat drumsolo’s van hem op Youtube en daar is die armoede ook duidelijk te horen, het woord machinaal past goed, geen flow of verschil in slagen. Goed, toch op die nummers toen, dus niet verder de moeite genomen iets anders te beluisteren want ik had toen mijn Nirvanatabs nog te voltooien. Vandaar gitaarband, al past dat drumwerk er zeker bij en heeft Ulrich een enorme verdienste in die band, zeker als schrijver/aanjager. Hammett vind ik eigenlijk niets uitstralen, Hetfield vind ik dan wel weer een coole en krachtige frontman! Een pluspunt is dat die niet over de rooie gaat qua schreeuwen, buiten op Frantictictictictoc, dus dat ligt me. Voor zover ik dat kan beoordelen, lijkt me dat ook best een normale en weldenkende mens in tegenstelling tot Lulrich, die toch in elke seconde beeldmateriaal dat er van hem bestaat, al dan niet geconcentreerd gebracht op dit forum in gifvorm door @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield, als een dwaze egotripper met een stoornis of drie overkomt. Na al die jaren eens zien of daar iets aan veranderd kan worden door alle albums te luisteren.

me2rkh3.jpg

Mijn eerste feitelijke correctie nog voor ik een seconde afgespeeld heb: Metallica heeft amper tien studioalbums???? Een enorme verrassing, zo weinig. Hit The Lights dan, pets binnenkomer! Bij Black Sabbath dacht ik dat ik voor de tragere metal was, maar dit lepelt lekker binnen. En wat een verschil met de Metallica die ik hierboven leerde kennen. Seek&Destroy is geweldig natuurlijk, al heb ik wel altijd het gevoel dat de gitaarstukken iets vloeiender gespeeld konden worden, zoals de intro bijvoorbeeld. Ook niet meteen zot van het gitaargeluid zelf, ik kan het het best omschrijven alsof vele klanken uit de versterker getrokken worden in plaats van dat ze eruit blazen. Verder worden die twee nummers en het geniale The Four Horsemen aangevuld met energieke tracks die wel nog wat afwerking missen, al is de tweede solo op Jump In The Fire alweer moordend. Sterk debuut alleszins.

Met Fight Fire With Fire vreesde ik dat ze die progressie, die ik wist dat er zou komen natuurlijk, niet zouden maken, maar dan zijn er Ride The Lightning, For Whom The Bells Tolls en Fade To Black! Dikke dikke schijven die de energie combineren met dat meer melodieuze bovenop een dozijn riffjes. Zeker de titeltrack is een atoombom, mijn favoriet nummer van de hele discografie: die vreemde bliksemschichtachtige intro, het verhaal op zich, cool chorus, dat tragere riff net voor de solo dat alles even afremt maar waarop Hammett (of Mustaine?) eens goed losgaat, Hetfields kracht in zijn stem terwijl hij om goddelijke hulp schreeuwt, ... schitterend. Die solo trekt ook wel op die tweedelige van The Four Horsemen, met een trager eerste deel en een blazend tweede deel, maar dan samengevoegd tot een geheel. Die twee van The Four Horsemen zijn wel net dat tikkeltje beter, ook niet volledig gedubbeltracked zoals die van Ride The Lightning maar met af en toe andere stukjes als ik het goed heb, voor mij de twee beste van alles wat ze gemaakt hebben. Het tweede deel van het album is misschien wat minder buiten @Creeping Death als knoert, een nummer dat zeker zo goed is als onze medeposter hier. Call Of Khtulu is dan wel instrumentaal maar blaast toch ook enorm eigenlijk dus zoveel minder is die achterkant ook weer niet. Buiten Escape allicht, beetje vreemde eend in de bijt met dat eerder lieflijke/popachtige chorus en die verdwaalde solo.

Over Master Of Puppets moet ik niets zeggen. Toch niet over de eerste zijde van de plaat, hun piek wordt algemeen aangenomen zeker? Al verkies ik zelf de kanjers van Ride The Lightning als favoriet. B-kant nog steeds hoogstaand, maar mist buiten het instrumentale Orion net dat epische en melodieuze van de voorkant voor mij.

Op ...And Justice For All weer een uitstekende voorkant te vinden, geen klagen. Coole intro van Blackened met dat aanzwellend geluid. The Shortest Straw en Harvester Of Sorrow wisten me wat minder te bekoren, en het begin van To Live Is To Die = Nothing Else Matters toch? Bij Dyers Eve begon ik toch eens te vermoeden dat ik die solo nu precies al eens gehoord had, of niet? Die drums zeker wel. Het ontbreken van de bas na het op te zoeken is wel schrijnend, en dan nog met opzet door Ulrich de eikel. Na die historie wat gegrasduind op Youtube voor aangepaste versies, en aldaar ook onder andere Ride The Lightning met aangepaste bas en zonder tussenpauzes gevonden, dus er is zo niet alleen “...And Jason For All/... And Justice for Jason” beschikbaar in een betere versie, aanraders! Die eerste vier platen zijn top, de drums zijn hier ook veel beter al kan dat evenzeer aan de kracht en snelheid van de gitaren errond liggen, ik durf het los van elkaar niet zeggen. Saai of eentonig zijn ze zeker niet, en het past er perfect bij ook al lijken ze ondanks de ritmewisselingen nog altijd simpel, maar dik in orde voor mij dus, pluspuntjes. Al moet ge maar de solo of het einde van Ride The Lightning beluisteren om weer de meest basale fills te horen. Ulrich was natuurlijk nog maar twintig op dat moment ... Dat kwartet albums heeft ook stuk voor stuk een coole naam met een bijbehorende cover art en intro. Toch ook daar een duidelijke breuklijn te bespeuren tussen die platen en de CDs die hierna komen.

The Black Album of “Metallica” dan. Eponiemen als het niet uw debuut betreft voorspellen weinig goeds ... ik dacht dat Enter Sandman eigenlijk over een pedo ging, maar blijkbaar toch niet. Wel nog cool, zowel zang als riff, met een wonderschone gitaarklank als intro, maar IMO toch echt te simpel om bij hun topnummers te horen als ge de vorige albums hebt gehoord? Ook geen fan van het sologeluid. Sad But True vind ik een enorme kuttrack: traag, saaie drums, zegt me echt niets. The Unforgiven wel goed met een ander type solo, en Nothing Else Matters is een iconisch nummer natuurlijk ook al ben ik geen grote fan, zeker niet van de stem daarop. Het samenspel van solo/zware rhythm eronder vind ik dan toch weer auditief pakkend, ook al is de solo zelf niet zo denderend. Het einde van dat album gaat wel steil bergaf. Buiten enkele momenten snap ik persoonlijk het grote succes van dit album niet, vind ik het een fout ingeslagen richting en zeker een regressie ten opzichte van het werk daarvoor. Het klinkt technisch natuurlijk wel pakken beter, voller en gebalanceerder. Vergeleken met die kwaliteit op Ride The Lightning is dat amateurs tegen profs. Bleek ook dat dit het opzet van The Black Album was: kortere nummers voor de live shows and iets meer ‘radiovriendelijkheid’ door tragere nummers. Over de drums hierop ben ik alleszins nog geen centimeter van gedacht veranderd, dat geldt ook voor Load/Reload hieronder. Een interessant iets is dat gedurende de opnames van eerste albums die drums duizenden keren werden opgenomen en geknipt/geplakt, terwijl op dit album het meeste in één ruk werd gespeeld en geregistreerd. Lijkt me dat dat een grote reden kan zijn voor de simpliciteit.

Album nummer zes en zeven dan ... wat is daar ineens gebeurd zeg? Als die twee platen niet als Metallica worden uitgebracht, kijkt niemand daar toch naar om? King Nothing vind ik nog wel supercatchy als rocksong, die choruszanglijn over de doorzingende gitaar is het enige dat ik wil onthouden van die hele CD, maar ook dat stelt uiteindelijk toch bijzonder weinig voor als Metallicanummer. De triestig kunstmatige clip erbij onderstreept dat ook. Tracks als Hero Of The Day of Cure, jongens jongens, tragisch. Nu er geen gitaargeweld meer te bespeuren is, klinken de drums eens zo saai en rechtlijnig. Poor Twisted Me bijvoorbeeld hahaha, Ulrich met “een groove”, schei toch uit. Dit klinkt echt niet, en ik dacht dat het einde van The Black Album al bergaf ging, wat met het laatste halfuur van Load dan? Bleeding Me en Outlaw Torn zouden zich zogezegd bij de top van hun oeuvre moeten scharen, ook volgens de bandleden zelf, maar dat hoor ik er toch echt niet in hoor. Reload hetzelfde, die poging tot groove van Ulrich halverwege Fuel jajaja. Al was dat ook al te merken bij nummers als The Four Horsemen als die in het midden voor de solo even gas terug nemen. Eigenlijk lijden de meeste nummers op die plaat onder diezelfde zielloze beat en trage gitaar. Op het randje van generische muziek, muziek die ook niet bij de band past IMO, serieuze missers die ik niet meer zal opzetten.

St Anger ... een poging tot terugkeer op alle vlakken maar het is toch vooral onnodig lang, en lijkt voor mij op een coverband die Metallica probeert na te doen in plaats van de eigenlijke band. Ik vind het wel niet superslecht, maar gewoon middelmaat met soms eens een interessante melodie erbij zoals ergens in Sweet Amber of titeltrack St Anger. Maar toch vooral grotendeels oninteressant en automatische piloot, klinkt toch ook echt slecht doorheen het hele album. De solo’s dumpen waren deel van het ontwenningsproces of zo? Bizar hoor.

Death Magnetic klinkt terug ‘zoals’ de oude tijd, met een coole titel en cover art als bonus, maar dan zonder de duivelskunstenarij van de eerste vier albums, vind ik. Ze proberen wel hard, The Day That Never Comes heeft nog wel iets, en Cyanide (bridge/solo 3m10-5m20) vind ik melodisch eigenlijk zeer cool, maar de rest klinkt toch vooral als generische muziek die deze keer wel nog bij de band past, gemaakt om het merk terug in de markt te zetten. Het type album waar de zichzelf cool vindende Stubruluisteraar een T-shirt van zou kopen om te laten zien aan de andere klanten bij de bakker terwijl hij een speltbrood bestelt, want dat werd aangeprezen tijdens het reclameblok voor het nieuws van elf de vorige dag, om te eten tijdens het lezen van de samenvattingen van de Slimste Mens in Humo. Hier zou ik niet naar luisteren als dit niet onder Metallica viel, een dik uur ploeteren in dezelfde poel, ik heb dit ooit al eens volledig opgezet maar weinig van blijven hangen. Die drums op Now That We’re Dead, zo karakterloos man! Vreselijk. Dit lijkt me een schoolvoorbeeld van hoe tieners hun drive/angst verliezen als miljonairrocksterren van middelbare leeftijd maar nog steeds hopeloos vervlogen tijden willen imiteren. Strijdliederen van tien minuten, enkel niet meer door soldaten voor wie iets op het spel staat maar door generaals in een veilige bunker. Al krijgen ze toch ook wel respect voor dit na wat ik op Load/Reload gehoord heb, ze staan toch alweer op het slagveld in plaats van in Plopsaland te spelen.

Van Hardwired kende ik niets, buiten een paar clipjes op YouTube met behind the scenes beelden hoe enkele nummers gemaakt worden. Lars en James doen alles, Hammett komt in tien seconden zijn solo opnemen en is weer weg ... curieus. Meh, iets beter maar toch nog hetzelfde als Death Magnetic: een band die het heilige vuur al lang verloren is maar nog altijd graag speelt, en serieus goed kan spelen, vanzelfsprekend. Erg drumgeörienteerd of drumgebaseerd heb ik de indruk, dat kan het fantasieloze nog wat extra benadrukken. Hetzelfde als bij Load; ik zie dat bepaalde nummers bij de top van de discografie gezet worden door vele fans maar daar moet ik toch voor passen. Moth Into Flame is daar een perfect voorbeeld van, zogezegd top maar dit komt toch niet in de buurt van 80s Metallica? :confused: Die zang, riffs, solo, chorusmelodie, algemene klank? :confused: Toch gewoon een ripoff van zichzelf dertig jaar terug?


Conclusie: eerste vier albums top, vijfde heeft nog zijn momenten, en de laatste vijf hadden ze gewoon mogen skippen want ik zou niets gemist hebben na de vorige platen te kennen. Dat betekent dat ze buiten hun eerste vijf (of acht) jaar van hun nu bijna veertigjarige carrière niets noemenswaardig gemaakt hebben. Verrassend, en spijtig. De magie die ze in die eerste vijf jaar voor elkaar hadden, is er wel eentje voor de eeuwigheid. Ik had ook geen idee dat ik het leeuwendeel van die eerdere nummers (her)kende en dat die allemaal op drie of vier albums staan, ga ik zeker nog vaak opzetten en aan de nummers die me net iets minder lagen ga ik wel gewoon raken. Hetfield blijf ik een beer van een frontman vinden; krachtig, strak en cool, zowel op gitaar als stem, en aangenaam in de paar interviews die ik gezien heb, de demonen van de drank even buiten beschouwing gelaten. Verder moeten de fans hier me nog helpen met de vraag wat het heilige vuur was: Mustaine/Burton of gewoon een logisch verval door rocksterdom? Als ik naar de writing credits kijk, durf ik toch het tweede zeggen ook al is het eerste cooler om te vinden allicht. Maar een band is ook meer dan enkel die credits, en na wat oud live materiaal te hebben bekeken op Youtube is Burton wel een enorme krachtpatser, dus zeg maar. Beide redenen tegelijk kan ook natuurlijk. Ik zie wel wat gelijkenissen met het verloop van mijn geliefde Jane’s Addiction: geoefende muzikanten die blijven spelen ook al was hun relatief korte piek te vinden in de jaren 80 en was het over eens de bassist verdween. Zo, en nu weer de hele voormiddag naar Joris Brys luisteren die mijn Winerbergerdakpannen probeert te verkopen tussen de zoveelste zeiktrack van Imagine Dragons of Yungblud door.

----- Ondertussen zijn we twee maanden verder na het schrijven van bovenstaande en heb ik Hit The Lights, The Four Horsemen, Jump In The Fire en dan heel Ride The Lightning erachter een keer of dertig gespeeld, denk ik. Te goed. Master Of Puppets is muzikaal echt uitstekend maar ligt me na al die weken toch echt gewoon iets minder, ... And Justice For All bevindt zich dan weer wel op de bovenste plank. De rest heb ik niet meer aangeraakt, al is die Queencover Stone Cold Crazy nog wel strak! Ik dank @willydrama voor de nominatie en daardoor ook voor de soundtrack van de voorbije heuglijke twee maanden voor mij, dus die eerste vier platen zijn niet alleen topmuziek maar zullen eveneens voor altijd aan die heuglijkheid gelinkt zijn. Wat kan ik nog meer willen?



Omdat ik naast het geklaag ook wat leuke dingen wil meegeven, hier wat geïsoleerde stukjes die ik steengoed vind:
Ride The Lightning Solo Anderhalve minuut blazen, wonderbaarlijk. :love:
Ride The Lightning wat basrifjes samen
Ride The Lightning vocalen

Cyanide solo om toch iets van het latere werk te nemen
Seek & Destroy solo (ook al ontspoort die halverwege wel tot tien seconden voor het einde IMO)
Hit The Lights solo De binnenkomer
One solo van Kirk Van Halen
Creeping Death wat basrifjes samen
Orion ook wat basrifjes samen
For Whom The Bells Toll vocalen “Blackened roar, massive roar, fills the crumbling sky, Shattered goal fills his soul with a ruthless cry” :music:
... And Justice For All vocalen
Over Escape: das de enige keer denk ik dat ze van het label bepaalde eisen kregen, iets trager dat radiovriendelijk kon zijn. Terecht ook de laatste keer

Over Hetfield: inderdaad nuchterder figuur als Ulrich maar kan ook wel aan opvoeding en jeugd liggen. Ulrich waarvan de papa tennis op niveau speelde en zelf op zen 16 ofzo definitief de racket voor de drumsticks inwisselde, rijke kerel waarvoor geld nooit een issue was en die het ook voor zichzelf gemaakt heeft. Hetfield daarentegen: ouders gaan vrij vroeg uit elkaar en de papa laat hem zitten als hij 13 was, zonder afscheid te nemen. Zijn ouders waren christian scientists en Hetfield moest van hun alle natuurwetenschappelijke vakken op school skippen. Zijn moeder krijgt kanker en aangezien haar geloof haar zegt dat ze dit wel weg kan bidden probeert ze dat ook, sterft dan ook als Hetfield 16 is. The god that failed gaat daarover en ook dyers eve is een directe boodschap aan zijn ouders. Eigenlijk is het niet zo verbazend dat hij degene van de vier is die al eens in rehab heeft gezeten
 
Dankzij @Gavin zal Ride the lightning de plaat worden die ik opzet als ik naar huis rijd van mijn werk. Eerste drie albums vind ik zeer sterk, ... and justice for all vind ik iets minder hoewel daar zeker goede nummers op staan. Black album is een heuse commerciële ommezwaai. Zéker geen slechte plaat, maar een stuk braver. Kill 'em all is een sublieme sturm und drang, zet ik graag op. Geen complexe epische plaat maar die naïeve eenvoud siert.
 
In grote lijnen eens met @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield .

Ik ga later wel wat uitgebreider reageren. Dagje thuis met de jongste spruit, dus het is snel via de telefoon lezen en posten momenteel.

Ergens begin Corona crisis alle platen eens vlak na elkaar beluisterd en toen besproken op 9 Lives. Ondertussen meer en meer Load op gezet omdat ik doe gruwelijk onderschat vind. Dus de ranking die ik destijds maakte zal wel wat bijgesteld worden.

Nog rap even meegeven dat ik Trapped under ice een zeer onder gewaardeerd nummer vind.
 
Ik heb nooit echt veel naar metal geluisterd maar ik ken hun platen tot en met The Black Album. Die hebben allemaal iets te bieden, Master of Puppets en Ride The Lightning zijn ook mijn favorieten. The Black Album vond ik minder interessant.

Ik ga daarom deze Classic Artist op harde moeilijkheidsgraad zetten en nu eens luisteren naar St. Anger en naar Lulu, de collab met Lou Reed die nogal vernietigende reacties uitlokte. We zullen zien of ik hierna nog goesting heb om iets anders te beluisteren. Van Metallica of muziek in het algemeen.
 
In grote lijnen eens met @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield .

Ik ga later wel wat uitgebreider reageren. Dagje thuis met de jongste spruit, dus het is snel via de telefoon lezen en posten momenteel.

Ergens begin Corona crisis alle platen eens vlak na elkaar beluisterd en toen besproken op 9 Lives. Ondertussen meer en meer Load op gezet omdat ik doe gruwelijk onderschat vind. Dus de ranking die ik destijds maakte zal wel wat bijgesteld worden.

Nog rap even meegeven dat ik Trapped under ice een zeer onder gewaardeerd nummer vind.
Kan de jongste spruit niet meegenieten van Metallica? ;)
 
In de spirit van met open geest elk genre een kans geven, heb ik in mijn muzikale ontdekkingsfase etmalen geleden Metallica al een kans gegeven, maar dat is nooit echt geklikt. Met een achtergrond in de punk die wel wat mag blazen, vond ik dit en vele andere populairdere Metal vaak stroef klinken, met solo's die de flow van nummers onderbreken en hoewel technisch impressionant voor mij niet altijd melodisch inventief. Totnutoe blijft Kill Em All de plaat die ik het best kan hebben, wegens de meest pure imo.

We gaan nu wel nog eens de eerste 4 albums een herkansing geven gezien ze naar wat ik begrijp de blauwdruk van de thrashmetal vormen. De commerciële hardrock periode laat ik aan me voorbij gaan.

Ik had het al in een andere thread laten vallen, maar ik raad iedereen hier wel aan om naar de docu Some Kind of Monster te kijken. Zelfs voor een niet-kenner van de band zoals ik was dit een meesterlijk gemaakte film, die een bruut eerlijk portret van een band in verval toont. Waanzin.
 
Om het cliché-matig en puberaal te omschrijven: Metallica is de band die mij gemaakt heeft tot wie ik vandaag de dag ben. Door die band heb ik mijn huidige interesses (en een groot deel van mijn vriendenkring) gevonden.
Het is dan misschien niet meer mijn favoriete band, ik keer er nog erg graag naar terug. Ik heb ze ondertussen 17 keer live gezien in een land of 6 en had ik in 2017 mijn vriendin niet leren kennen had de teller al boven de 20 gestaan. Want hoewel ze al jaren geen deftig album meer hebben uitgebracht staan ze live nog steeds als een huis.

Ik kan dus zonder problemen deze review schrijven zonder eerst nog eens door de discography te fietsen want die speelt hier, op enkele uitzonderingen na, toch geregeld. Een kleine bloemlezing vol argumenten die eigenlijk op niks slaan want ik blijf gewoon een fanboy:

Kill 'em All is geweldig debuut. Jeugdig enthousiasme ten top en echt een aantal nummers die nu nog steeds briljant zijn (Phantom Lord en Four Horseman oa, wat een beesten)
Ride The Lightning is imo het beste metalalbum ooit gemaakt. All killer no filler, gewéldige riffs, fantastische solo's, Hetfield's stem ook op zijn best.
Master of Puppets klopt gewoon van begin tot eind en ik begrijp ten volle dat dit voor velen hun beste album is. Orion moet een van de beste instrumentale tracks zijn die ik ooit hoorde. Persoonlijk het ik het meer voor RtL maar ik klaag nooit als een track van dit album ergens door een box wordt geknald. Zelfs de titletrack verveelt nog altijd niet.
And Justice for All is een pak complexer maar is wel nog altijd Metallica. Een album met meer lagen, donkerder ook. Voor mij ook het laatste écht goede album.

Black Album is het album waarvan ik tot op de dag van vandaag nog steeds van hoop dat ze het nooit zouden schrijven. Qua niveau kilometers onder de eerste 4 en, hoewel ik natuurlijk nooit ga weten of ik de band zonder TBA ooit zou gekend hebben, een stap richting het commerciële en de "stadionrock" die voor mij eigenlijk niet hoefde. Het zal James & co in hun limo's en villa's worst wezen dat ik ze liever Exodus-gewijs om 20u in de marquee van graspop had gezien dan op de mainstage van Werchter maar TBA heeft dat wel verwezenlijkt. En had het dan nog een goed album geweest had ik daar nog mee kunnen leven. Maar op 3-4 nummers na is het ook gewoon stubru rock waar de gemiddelde Werchter ganger zot van is. No offence naar die mensen toe trouwens, maar dat is "mijn" band niet meer :)

Load en Reload moet ik @Gavin dan weer tegenspreken. Ik vind net dat omdat die platen door Metallica zijn gemaakt ze zoveel kritiek hebben gekregen. Dit is in de verste verte niet meer te vergelijken met de eerste 4 platen maar het is, imo, helemaal niet slecht. Had dit uitgebracht geweest onder een nieuwe bandnaam, er had imo veel minder kritiek op gekomen. Nu plakt het Metallica label eraan en dan verwachten de mensen iets anders dan die plaat. Maar dit zijn eerlijk gezegd de 2 Metallica platen die de afgelopen jaren het meest gedraaid worden hier. En dat is niet omdat ik zelf softer ben geworden in mijn smaak.

St Anger dan... Voor heel veel mensen verneuken de drums die hele plaat. Ik heb de deluxe editie van de cd met een dvd bij waar ze de hele plaat live brengen in hun HQ, met gewone drums. Wel, die drums verneuken die plaat niet. In tegendeel zelfs... met een normale drumsound valt het veel meer op wat een hersenloze hoop bagger die plaat wel is. Simplistische nummers met kinderlijke riffing, teksten waarvan je niet geloofd dat ze geschreven zijn door dezelfde man die dingen als For Whom the Bell Tolls, The Thing That Should Not Be (en ja ook The Outlaw Torn bv.) op papier zette, geen solo's,... Een dieptepunt waar weinig bands onder duiken eerlijk gezegd.

Death Magnetic en Hardwired voelen voor mij dan weer eerder aan al verplichte nummers. Beide albums proberen terug te keren naar de roots, en dan vooral richting And Justice for All. Maar bij beiden lukt het niet, en al zeker niet het hele album. Productiegewijs zuigen ze ook beiden de stenen uit de grond omdat ze de trend "luider! luider! luider!" volgen die enorm veel metal albums kapot helpen. Maar ze hebben beiden wel een paar nummers die er echt uitspringen en effenaf goed te noemen zijn (All Nightmare Long, Spit out the Bone,...)

Ik kijk dus eigenlijk enkel nog uit naar een nieuw album omdat ik weet dat de kans dan weer bestaat dat ze een zaaltour doen.

Conclusie: Metallica moet in de jaren '80 misschien wel de beste band op aarde geweest zijn maar is sindsdien heel diep gezakt qua songwriting, op een enkele opflakkering hier en daar na. Ze waren ooit mijn favoriete band maar ik heb ondertussen wel betere dingen leren kennen. Al is dat wel dankzij hen. En live laat ik ze nog altijd niet graag schieten.

Classic artist: zonder enige twijfel. Er zullen maar weinig bands zijn die nog bekender zijn bij het niet doelpubliek dan Metallica denk ik.
 
Da's sowieso verplichte kost.
Al bevat het pakket muzikale opvoeding vandaag echter Bongripper en Big Business.
Op lange autoritten zonder vrouw is het vaak Dopesmoker van Sleep. Ge kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Verder over Metallica: ik ga eerst nog eens genieten van een paar oude platen en me dan eens "werpen" op alles na the black album. Load/Reload maar noties van gehoord. St. Anger vond ik een gammel ding. Death Magnetic had wel "iets" en was in alle opzichten gewoon beter.
 
Ik ken sowieso maar enkele Thrash-albums. Ook draai ik dit subgenre in metal vrij weinig, maar het kan zomaar eens gebeuren. (Vorige week nog, voorbeeld.)
Meestal vind ik het leuker om losse nummers te beluisteren; zoals bij vooral Megadeth. Ik ken van hen zelfs meer dan van Metallica.

Nu, om het over die laatsten te hebben, want hier gaat dit topic toch over: de enige albums die ik echt van hen ken zijn de eerste twee.
MAP en ...AJFA heb ik wel eens gehoord, maar ik had er niet zoveel mee en de titeltrack van MAP veel te veel gehoord. (Wat niet wegneemt dat het een heel goed nummer is, maar het is voor mij gewoon totaal afgezaagd.)
BA heb ik uiteraard ook wel eens gehoord, maar daar heb ik maar een "bwa"-gevoel bij.
De albums daarna nog beluisteren heb ik nooit behoefte en gehad en heb ik nog steeds niet.

Kill 'em All is een razend, rammend (voor mij iets "te"), lawaaierig en jeugdig debuut. Een tegengeluid op de commerciële LA-scene toen. (Ironisch genoeg...)
Wel ben ik minder fan van het geluid en er zijn ook maar enkele nummers die mij iets doen.
The Four Horsemen, Seek & Destroy en No Remorse kunnen mij wel bekoren, zeker die laatste.

Dan komen we bij de opvolger. Ik moet de anderen bijstaan en vind ook Ride The Lightning het beste album; altijd al gevonden. Het beste Thrash-album ooit? (Al ken ik er natuurlijk weinig.) Alles klinkt perfect strak en de vocalen zijn ook beter, "cooler" zou ik ze noemen. Toen kon Hetfield tenminste nog zingen (just my opinion :unsure: ). Ik zou zelfs durven zeggen misschien op zijn best?

Fight Fire with Fire heb ik lang geskipt omdat ik dit als eeuwig groot liefhebber van stoner & doom veel te druk vond en te snel vond gaan, maar na een tijdje kon ik het wel meer appreciëren.

Ride The Lightning zelf is gewoon heel sterk en heb ik zelf ook altijd een heel goed nummer gevonden. Over de rest van het album kan ik eigenlijk bijna niet anders dan hetzelfde zeggen.

Ik draai dit album niet vaak, maar als ik het dan draai vind ik het nog even altijd even goed.

EDIT: The Call of Ktulu verdient naar mijn mening veel meer aandacht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan