Amai Sabbath Bloody Sabbath is nen tegenvaller zeg, we gaan hier overduidelijk de heavy metal toer uit en dat zint me niet.
 
Ondertussen eens geluisterd naar enkele van de post-Dio platen.
Hoewel dit gewoon een compleet andere band is (pure, klassieke heavy metal) vind ik het eigenlijk wel erg goed. Ik zou dus eigenlijk nog eens moeite moeten doen en horen of de platen tussen Sabbath Bloody Sabbath en Heaven & Hell ook al die richting uit gaan. Ik hoop stiekem van niet trouwens. Bij de donkere, trage nummers van de eerste 5-6 albums past Ozzy zijn stem eigenlijk echt wel nog goed maar als je die jongen echt laat zingen op heavy metal krijg je Crazy Train toestanden en dat is echt tenenkrullend slecht qua zang. Als een Randy Rhoades niet kan verdoezelen dat u zanger bij het afval hoort gaat Iommi dat waarschijnlijk ook niet kunnen dusja.
 
Headless Cross net nog eens opgezet en die begint wel op mij te groeien. Vrij epische heavy metal, maar niet teveel tierlantijntjes (want epische muziek kan dat nogal snel hebben) en heel degelijk uitgevoerd.
 
Ik heb er na Heaven & Hell op ook nog Born Again en Headless Cross kunnen doorjagen.
Allen op zich best wel goede albums, en Disturbing the Priest kon me als nummer bijzonder bekoren, maar toch vind ik de stijlbreuk met het vroege Black Sabbath ook wel erg frappant. Ik denk dat als je Born Again in de discografie van Deep Purple steekt, je ook met amper een voetnoot achterblijft (wel veel duisterder dan hun gemiddelde output maar bon), en ook voor Dio geldt dat Stargazer eigenlijk de vloer aanveegt met Heaven & Hell. Los daarvan, wat een stem hebben al die heren toch!

Maar toch, je zou je inderdaad haast afvragen of Ozzy, ondanks zijn talloze gebreken, dan toch niet de verdienste had dat hij het beste uit Tony Iommi wist te halen. Of niet per se het beste, maar toch de meest 'karakteristiek' Black Sabbath sound. Ook al zal ik de drie albums hierboven sowieso nog veel vaker opleggen dan gelijk welk "echt" Sabbath-album.

Dan vond ik de verschillende invloeden in vooral de eerste 5 albums echt gewoon 10x interessanter en leuker om naar te luisteren.

Dit vat het ook prima samen.

Goed, ik sluit deze af denk ik. Ik heb deze week langer aan één stuk naar Black Sabbath geluisterd dan ooit tevoren, dus dat is op zich al een mooie overwinning. Het is absoluut een classic band, en verder heb ik mijn mening duidelijk genoeg gemaakt denk ik. :unsure:

Tot volgende week!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen alles beluisterd denk ik.
Je kan de band voor mij opdelen in een hoop periodes, de ene beter dan de andere:
- Eerste 5 albums: duister, doomy, geniale riffs, toffe sfeer overall, de Black Sabbath die iedereen kent en gewoon pure genialiteit.
- Alles tussen SBS en Heaven & Hell: de minste periode imo. De nummers op zich zijn niet zo sterk als die van de eerste platen en omdat er meer de richting van een genre uit gaat waar zang belangrijk is valt Ozzy ook gewoon uit de toon (vaak letterlijk)
- Dio: gewéldig. Misschien wel de beste zanger ooit in combinatie met Iomi, wat moet ne mens nog meer hebben?
- Born Again/Seventh Star: Deep Purple, maar minder goed imo.
- Tony Martin: Hoe goed is dit ook niet? Ik ben wel fan van die epische heavy/doom metal en Martin's stem is hier perfect voor. Jammer dat deze albums een beetje vergeten zijn want hier staan echt pareltjes op.

Ik heb wel moeite om de periodes te gaan rangschikken. Classics - Dio - Martin staan wat op gelijke hoogte. Het gaat meer van de goesting van het moment afhangen in wat ik zin heb. Een Sabotage of Born Again gaat wel niet vaak meer gedraaid worden vrees ik.

-> Dat Sabbath een classic artist is, daar hoeven we niet over te discussiëren he. Ik ben in elk geval blij dat ik nu wat meer moeite heb gedaan om de albums met Martin te ontdekken want die zijn wel echt vreselijk goed. Ik ben in elk geval nog een net iets grotere fan geworden van de band nu.
 
De mood om naar Black Sabbath was er niet de laatste week. Had tot nu toe enkel Paranoid geluisterd en de loeiende gitaren liggen me minder. In Master of Reality vind ik al meer mijn ding, waarschijnlijk zijn mijn oren ook gewoon beter opgewarmd.
 
Nu ik de Tony Martin periode eens wat beter heb leren kennen, kan ik die ook wel appreciëren. De muziek is compleet anders dan de Black Sabbath waar ik al zo lang van hou, dat heeft me waarschijnlijk in het verleden vaak tegengehouden. Er zit gewoon veel zalige jaren 80 heavy metal/hard rock tussen. Als dat een andere band was had ik er waarschijnlijk al lang naar geluisterd.

Eigenlijk is deze hele classic artist reeks voor mij nú al geslaagd, als ik zelfs nieuwe kanten van bands waar ik mega-fan van ben kan ontdekken. :)
 
Mooi te lezen dat er mensen zijn die meer Sabbath ontdekken voorbij de klassieke albums met Ozzy en Dio. Dat was uiteindelijk wel een goeddeels de reden waarom ik de band genomineerd heb: bijna iedereen is wel tot op zekere hoogte vertrouwd met de klassiekers (en hoog tijd om daar iets aan te doen als dat niet het geval is), maar bijna niemand kent meer dan flarden van hun andere albums, hoewel dat uiteindelijk de helft van hun discografie beslaat.

Ook voor mij liep het daar mank, en ik beklaag het mij allerminst dat ik mezelf nu verplicht heb nagenoeg hun hele discografie te beluisteren, aangezien daar toch topmateriaal tussen blijkt te zitten.
 
Het latere materiaal met Ozzy is toch minder mijn ding. Hij heeft een specifieke stem die goed past bij de eerste albums, maar op een '13' klinkt hij, naar mijn mening, toch heel afgeleefd.
 
Postbode kwam dit afgeven. Damn dit forum en damn deze thread.

51SONIZ.jpg
 
Blij om te zien dat een postbode zomaar zijn muziekmateriaal doorgeeft aan een nieuwe generatie. En dan nog net in deze week.
 
Pfff, sorry ik heb het opgegeven mannen, ik heb echt een overdosis Black Sabbath gehad. Ik kan het niet meer aan. Ik was zeer gemotiveerd om iets constructief te schrijven maar helaas. Korte tektst.

Het is wel veel van hetzelfde maar anders dan ervoor altijd, net anders genoeg om het anders te laten lijken. Let wel, niet chronologische volgorde beluisterd. Na de eerste 4 albums (eerste de eerste twee, en dan de laatste twee van vanachter te beginne zonder Ozzy) en dan nog een paar tussen in. (headless cross en sabotage)

Ik snap de invloeden, zeker van de eerste 3 albums, en cool enal. Ruw, een goede productie. Nog eens, opmerkelijk goed.

Ozzy was nen dwaas, maar heeft toch maar gedaan wat hij gedaan heeft met Black Sabbath. Was het goed, of minder goed? Das smaak. Voor mij persoonlijk minder goed door de stem, maar ik geef er geen fuck om, dus dan beoordeel ik op de rest. Muzikaal zit het echt bonne in elkaar de albums met Ozzy zitten echt geniale riffs in, decent drumwerk imo, voor die tijd, waarschijnlijk decent++. Albums zonder Ozzy, zang beter, maar again, dont give a fuck. Muzikaal, beetje saai en veel van hetzelfde, gat achterlijke solo's.

Black Sabbath met Ozzy > Black Sabbath zonder Ozzy.

En begrijp me niet verkeerd, ik houd van muzikale progressie, maar niet in deze richting.


Maar hej, ik kende ze tot een dikke week geleden niet, en ik ken eigenlijk niks van heavy metal. En nu kijk in uit naar de volgende artist, want dit was veel vermoeiender als ik dacht dat het ging zijn.
 
Niet heel veel tijd gehad de afgelopen weken, maar hier en daar toch een album mee gepikt. Bovenop wat ik al kende, heb ik toch een redelijk totaal beeld. Ik heb niet bepaald nieuwe inzichten t.o.v. wat al gezegd is, maar bon:
  • 2 - Paranoid imo veruit het beste album, en nooit overtroffen
  • 1 - Black Sabbath vind ik eigenlijk echt niet goed. Ozzy stoort mij daar TE hard
  • 3, 4 & 5 zijn "ok"
  • Heaven & Hell + Mob Rules zijn voor mij de 2e beste platen, al is het allemaal wel wat "generic heavy metal" muziek, wat niet echt mijn ding is. Maar het luistert wel lekker.
  • Dio blijft een held.
  • Al de rest zweeft zowat tussen "meh" en "beetje leuk".
Persoonlijk heb ik dus niet zoveel met Sabbath, en deze week heeft mij ook geen nieuwe inzichten gegeven. Ik vind niks echt slecht en het stoort mij niet, maar ik zal het ook niet actief opzoeken (op enkele nummers na).
Is het een classic artist? Wel ja tuurlijk wel. De gigantische invloed is daar genoeg bewijs van.

Volgende week meer aandacht voor Cave !!
(ik excuseer me op voorhand want ik ga waarschijnlijk weer veel tekst produceren :unsure:)
 
Ik had ook te weinig tijd om me er echt in te verdiepen deze week, dus de eerste 6 platen die ik al vrij goed kende, heb ik geskipt. Niet echt veel te zeggen over wat ik van de rest beluisterd, eigenlijk. Van een veel minder niveau dan de eerste 4 platen, het wordt nooit echt slecht maar sommige platen zijn echt lauw en oninteressant. Heaven & Hell en Mob Rules zijn veruit de beste post-Ozzy platen, maar zoals Lint net zei vind ik dat ook nogal “generic heavy metal”. Dio past uiteraard wel goed bij die nieuwe stijl.

Ik heb de eerste vier platen ook al lang niet meer beluisterd, dus ik zou eerder die nog eens opnieuw beluisteren dan een van de andere platen die ik nu speciaal beluisterd heb. Met die vier heb ik genoeg Sabbath.
 
Had al quasi alles wat ik wou beluisteren van hen beluisterd en ben het grotendeels eens met de meesten hier. Hun eerdere werk is (zoals bij velen) hun betere werk.
Absolute favoriet
Met N.I.B. als dichte 2d

Edit; na alles eens gelezen te hebben ben ik wel akkoord Ozzy kan niet zingen maar imho hoeft dat niet. Zoals madlib zei alles is al eens gezegd geweest. Ik vind z'n stem passen en zonder dat zou het niet beter zijn voor mij. Het is eigen aan z'n tijd en iets wat ik wel mis ipv al die afgelekte saaie zever dag van vandaag.
En excuses voor altijd eerst te reageren en dan pas te lezen. Heb graag mijn eigen mening zonder enige invloed maar lees wel alles en probeer die van anderen ook te begrijpen en naderhand herzie ik veelal de mijne (meestal niet drastisch, maar je leert altijd enorm bij door andere inzichten, waarvoor dank!).
Edit2; Ook vind ik het een beetje vergelijkbaar met tickets kopen voor MF Doom en Zomby, als je weet dat hij live niet dat is(of in hun case niet komen opdagen) en je kunt z'n stemgeluid en zang niet af.. Wat verwacht je dan precies als je hem live gaat zien? Herrijzenis? Die gast heeft meer drugs binnen dan de helft van dit forum samen.. Was al jaar en dag gewetem dat hij daar meestal staat te mompelen..
 
Laatst bewerkt:
Heb ondertussen nog 2 albums meegepikt.
13 en Mob Rules.
Mob Rules is ook wel sterk moet ik zeggen.
Dio was misschien betere zanger dan Ozzy maar Ozzy heeft dat "griezelige/creepy sound" in zijn stem wat voor mij beetje eigen was aan Black Sabbath.
13 totaal geen hoogvlieger ondanks originele bezetting,het is precies alsof ze hun oude nummers in modern jasje willen steken.
 
Terug
Bovenaan