The Beatles

Classic Artists The Beatles

Niet hele thread gelezen, maar mijn mening over The Beatles:

Pas véél te laat ontdekt. Ik kende als tiener wel de bekendste liedjes (yellow submarine, yesterday, back in the ussr, ...) Maar dat klonk vooral als "oude mannen muziek".
Tot ik Eleanor Rigby te horen kreeg en niet wist dat het de Beatles waren.

Ik dacht dat het een nieuw nummer was, zo modern klonk het. Sindsdien een bescheiden fan. Wat meer cd's geluisterd en toen pas beseft hoeveel hits ze hadden, en hoe goed sommige zijn.
Het probleem vind ik dat ze ook wat liedjes hebben gemaakt die geschreven zijn door de "mindere" Beatles waardoor hun repertoire is opgedeeld in ofwel steengoede nummers, ofwel nummers van bedenkelijk kwaliteit met absurde teksten.
 
The Beatles, ik ga heel eerlijk zijn. Maar ik vind het een extreem overschatte groep, en ik vind het gewoon nergens boeiend. Er is absoluut weinig muziek die ik "saai" vind, die ik niet begrijp. Om eerlijk te zijn: ik heb quasi nog nooit saaie muziek geluisterd. Het is gewoon niet catchy, het is niet boeiend genoeg, het is niet ecletisch, niet psychedelisch, niet hypnotisch, niet etherisch. Het heeft gewoon niets te bieden. Zelfs soortgelijke groepen zoals The Who, The Rolling Stones of The Beach Boys doen wel waar de Beatles niet in slagen voor mij. En de jaren '60 hebben wel degelijk veel te bieden (VU, Doors, Jimi Hendrix, Syd Floyd, Frank Zappa met name). Maar dit vind ik gewoon niet boeiend.

Vier albums beluisterd tot dusver. Drie ervan zou ik bij de drie slechtste albums die ik ooit geluisterd heb plaatsen (vrees ik). Het enige dat een 2.5* kreeg ipv een 2.0* is Sgt. Pepper's. Het langere album van The Beatles (White) heb ik nog niet beluisterd.

Ik denk niet dat de Beatles iets voor mij zijn dus. Als ik zelfs Bob Dylan catchier vind en algemeen sing-songrwriter stuff, moet dat al genoeg zeggen. Ik ben ook niet echt voor muziek die hard leunen op lyrics, dus misschien heeft het met dat te maken. Voor mij moet het instrumenteel goed zitten (en is de stem ook eerder instrumenteel dan een communicatiemiddel, en moet de sfeer, de energie, het geluid voor mij de boodschap overbrengen).

Kort samengevat, je kan wel zeggen dat The Beatles voor mij het equivalent van One Direction van de jaren '60 zijn.


Jaja Syd Floyd

 
Abbey Road er dus doorgejaagd, beviel pakken beter dan Rubber Soul & Please Please Me, in die mate dat het een plaat is die ik zo nu en dan nog wel ga opzetten. In een moeite nu Sgt. Pepper er aangekleefd omdat ik veel meer opkijk tegen Nirvana. :unsure:
 
Iemand trouwens de film Yesterday gezien? Ook best amusante film die op een mooie manier Beatles songs erin verwerkt (y).
 
Interessant artikel over 50 jaar Beatles-split en de muziek die de 4 daarna geproduceerd hebben. Ik weet niet wat de policy is met artikels delen hier, maar ik kan het delen als het mag :tongue:

Mijn bescheiden mening: All Things Must Pass van Harrison wordt door geen enkel album van de anderen overtroffen.
 
Njaaaa jongens, dit zit er wel heerlijk uit, can't wait!


Er is tevens een nieuwe Let It Be (Super Deluxe) versie uitgebracht met een hoop live materiaal, demos, alternatieve takes, etc. Het heeft blijkbaar ook een klein beetje een The Basement Tapes vibe in plaats van de meer afgelikte Phil Spector release van Let It be:
The result is a raw quality with a sound akin to Bob Dylan and the Band’s Basement Tapes — an album that undoubtedly influenced these sessions (George Harrison, having recently hung out with the Band in Woodstock, describes his early take of “All Things Must Pass” as ‘Band-y’.)
 
Ben grote fan van The Beatles. Maar zo'n super deluxe boxsets zeggen mij nog bijzonder weinig. Net zoals met de voorgaande albums In dit geval weer een nieuwe mix, hoop outtakes, alternatieve mixen... Allemaal zaken die ik eens een keertje beluister en daarna nooit meer. Maar dat is ook bij andere artiesten hoor. Niet alleen bij The Beatles.

Die docuserie daarentegen kijk ik wel serieus naar uit.
 
Ik heb gisteren de eerste aflevering bekeken van Get Back. Ik ben niet zo'n grote Beatlesfan maar ik kan hun muziek zeker smaken. Mijn algemeen gevoel erover was positief, maar wel met een belangrijke kanttekening.

Het is enerzijds zeer interessant om zo'n intiem beeld te krijgen van een wereldgroep in werking. De interactie tussen de leden is ook grotendeels tof om te volgen, ze komen eigenlijk nog over als een gewone vriendengroep hoewel er ook al wat spanningen op te merken zijn. Ik had een paar keer medelijden met George Harrison. Je ziet een paar nummers bijna vanuit het niets ontstaan, wat voor elke muziekliefhebber de moeite is om te bekijken. Anderzijds bestaat het maken van die nummers uit veelvuldig doelloos jammen en aanklooien. Daardoor was deze eerste aflevering met een duur van meer dan 2u eigenlijk al wat langdradig.

Voor de grootste fans die elke scheet van Ringo op bootleg willen bezitten is dit waarschijnlijk één van de beste docu's ooit. Voor de rest schippert deze eerste aflevering tussen interessant en een tikkeltje saai, maar al bij al zeker de moeite om eens te checken.
 
The Beatles is zo'n groep die ik ook eens wat meer aandacht moet geven al weet ik niet waar te beginnen....
Eleanor Rigby vind ik tot nu toe hun sterkste nummer, ontroerende tekst ook.
Andere nummers die ik kan smaken: Lucy in the Sky With Diamonds, While My Guitar Gently Weeps, Helter Skelter.
 
The Beatles is zo'n groep die ik ook eens wat meer aandacht moet geven al weet ik niet waar te beginnen....
Eleanor Rigby vind ik tot nu toe hun sterkste nummer, ontroerende tekst ook.
Andere nummers die ik kan smaken: Lucy in the Sky With Diamonds, While My Guitar Gently Weeps, Helter Skelter.
Keer het topic doornemen, er zitten goede gidsen in!
 
The Beatles is zo'n groep die ik ook eens wat meer aandacht moet geven al weet ik niet waar te beginnen....
Eleanor Rigby vind ik tot nu toe hun sterkste nummer, ontroerende tekst ook.
Andere nummers die ik kan smaken: Lucy in the Sky With Diamonds, While My Guitar Gently Weeps, Helter Skelter.
En niet vergeten om naar A Hard Days Night te kijken. Heel leuke film vol steengoede muziek.
 
Heerlijke docu! Wat een job toch hé, met je vrienden wat gaan spelen, drinken, eten, zeveren :love:

Na het eerste deel gezien te hebben valt het mij op hoe hard Paul de boel moet trekken, had ik eigenlijk niet verwacht. Het is zó interessant om te zien hoe die nummers vanuit het niets ontstaan, ik heb daar zoveel respect voor.
 
Beatles is voor mij altijd subpar geweest, onderstaande remix vind ik beter dan alles wat Beatles hebben gemaakt.
Ik ga het nooit snappen. tis niet dat het slecht is, gewoon niks echt opmerkelijk?
Heb alle populaire albums op Spotify geprobeerd.
(en die remix is dan eigenlijk al niet zo denderend interessant)
excuseer de thread dig, ik kwam gewoon toevallig op deze remix en had het er laatst met mijn vader over, die Beatles overrated vind, maar niet slecht
 
Beatles is voor mij altijd subpar geweest, onderstaande remix vind ik beter dan alles wat Beatles hebben gemaakt.
Ik ga het nooit snappen. tis niet dat het slecht is, gewoon niks echt opmerkelijk?
Heb alle populaire albums op Spotify geprobeerd.
(en die remix is dan eigenlijk al niet zo denderend interessant)
excuseer de thread dig, ik kwam gewoon toevallig op deze remix en had het er laatst met mijn vader over, die Beatles overrated vind, maar niet slecht
tmj-ear-pain-calgary.jpg
 
Topband, mijn vader heeft al hun materiaal... netjes gekopieerd op gebrande cd's van de bib.
Maar ook paar vinyl platen v vroeger.

Ze zijn zeer goede songwriters, wat ook duidelijk was toen ze solo gingen.
Zelf vond ik hun muziek wat te soft, maar je kunt niet ontkennen dat ze massa's goed materiaal uitgebracht hebben.
Dit vind ik 1 v hun meer "rock"-songs:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan