Classic Artists The Doors

Avondland

Well-known member
Ja man, hoe start je zo'n thread over The Doors?

Toen ik las dat ik ze mocht introduceren wou ik een goed voorbereide tekst presenteren, maar dat is het helaas niet. Dan maar snel iets in elkaar flansen en zien waar we heen gaan met deze iconische band. We beginnen met William Blake, want zonder hem had de band mogelijk anders geheten:

“If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, Infinite. For man has closed himself up, till he sees all things thro' narrow chinks of his cavern.”​





Mijn eerste kennismaking moet vast Apocalypse Now zijn geweest, waar The End je op een treffende wijze meesleurt in de descent into madness-trope die de film had geleend van Heart of Darkness van Joseph Conrad - een boek dat je beslist eens moet lezen wanneer je vertoeft op een der machtige rivieren op aarde. Het nummer zelf vind ik zelf het meest markante nummer van The Doors, dat sedert zijn release in 1967 overgeanalyseerd is. Het heeft sindsdien niets van zijn kracht verloren: het is bezwerend, met dank aan een repetitief karakter waar Jim Morisson je meesleurt in een hallucinante trip die je confronteert met Freud, doodsdrift, moordzucht, Griekse mythologie en wat nog allemaal. Er is geen simpele verklaring voor het nummer, zei Morisson ooit. Het begon als een "goodbye song" aan een of andere griet, maar het is uitgegroeid tot een van de meest iconische nummers van de counter culture van de jaren '60.

En dan begon ik te letten op andere muziek van The Doors. Op café (in Mortsel) danig onder de indruk geraakt van Break on Through van de eerste plaat dat ik op korte tijd de hele discografie in huis haalde. De mumbojumbohippieshizzle was alleszins een interessant contrast met mijn engagement in de radicale Vlaamse beweging op dat moment en misschien de eye-opener die ik nodig had om me te oriënteren in een breder perspectief. Break on through, hé.

En dan moet ik je ook meteen doorverwijzen naar de voortreffelijke doch hagiografische biopic The Doors geregisseerd door Oliver Stone met een onvergetelijke Val Kilmer, iets wat je niet mag vergeten deze maand. Dat was voor mij meteen het begin van een zeer hevige The Doors-periode, al ben ik nooit overstag gegaan voor een zegeltje acid dat de ervaring wellicht nog sterker zou doen schitteren en stralen. 5 Duvels helpen ook wel, want een beetje roes kan bij The Doors zeker geen kwaad. In mijn geval zet het de deuren open naar een betere en bredere luisterervaring, maar voor een ander zal het misschien niet nodig zijn. In die periode ben ik ook de boeken van Hermann Hesse beginnen lezen, die Morisson ongetwijfeld ook kon smaken.

De discografie is divers genoeg, wat fijn is omdat ze muzikaal best wel van vele walletjes proberen te eten. Kenmerkend voor die tijd is er best wel wat blues en bossa nova aanwezig, maar er zijn ook jazz-invloeden en ook de Indische muziek van Ravi Shankar heeft zeker zijn invloed gehad op de nummers die deze heren schreven. Jim Morisson is dan weer een oerfrontman: een man met héél wat presence die een hele zaal kan beklijven en meesleuren in een muzikaal verhaal. Zonder Morisson was The Doors een totaal andere band geweest, al fnuikten de escapades van Morisson (het Miami-incident) zeker wat kansen van The Doors.

Van onderstaande platen vind ik The Soft Parade de minste, al heeft die wel zijn momenten en tonen ze daar wel experimenteerdrang. Onmisbare toppers vind ik The Doors en L.A. Woman, maar Strange Days, Waiting for the Sun en Morisson Hotel zijn ook behoorlijk goed.

(per album verwijst de link naar Spotify)
Post-Morisson is me minder goed bekend, met uitzondering van An American Prayer:
Morisson is te vroeg heengegaan, maar misschien had de band een minder iconische status gehad als hij was blijven leven. Ik weet het niet. Zou Joy Division dezelfde status hebben bereikt als Ian Curtis was blijven leven? Ik denk dat er niet veel meer in zat nadat hij verhuisd was naar Parijs met zijn geliefde Pam.
 
Het zijn de ietwat extreme uitspattingen van Jim Morrison die de band soms een slechte naam geven, en ik moet toegeven dat ik die momenten vroeger wat uitvergroot heb toen ik aan The Doors dacht. Desondanks waren er enkele nummers waar ik graag naar luisterde, zoals bijvoorbeeld The End (Apocalypse Now was in mijn jongere jaren mijn favoriete film en is dat misschien nu nog steeds), maar ook Riders on the Storm, When the Music's Over, Touch Me en Roadhouse Blues heb ik altijd al fantastisch gevonden. In latere jaren heb ik me wat meer verdiept in hun oeuvre en in de albums gedoken, en ik vind het best jammer dat ik dat niet veel vroeger heb gedaan want ik had er allicht veel plezier uit gehaald. Elk album heeft wel zijn minpunten en geen enkele is perfect, maar alles bijeengeteld heb je toch wel meerdere uren aan puur luisterplezier. Of je nu graag muziek hebt met een hoek af, of liever doeltreffende hits luistert, kleine muziek met een poëtische inslag of eerder grootse muziek met een blaasorkest, The Doors heeft ze allemaal.

Dit doet me ook terugdenken aan een concert dat ik een jaar of vijftien geleden heb gezien van The Doors, met een of andere zanger wiens naam ik al vergeten ben, in het OLT in Deurne. Ray Manzarek en Robby Krieger waren in ieder geval van van de partij, misschien zelfs John Densmore, dat weet ik niet meer zeker. Good times though.
 
Zalige band, ik blijf er naar terug grijpen in tegenstelling tot Joy Division, vroeger grote fan maar nu losgelaten. Strange Days imo het zwakke broertje van de discografie, de vibe alleen kan sommige matige songs niet redden. JM privé waarschijnlijk egocentrisch aandachtsorgel. Val Kilmer film kan ik niet echt aanraden, ook biografie boeken konden me niet echt boeien.

Paar non-album tracks die de moeite zijn in deze link:
 
Mooie post @Avondland !

Ik dacht dus blijkbaar verkeerdelijk dat The Doors slechts twee albums hadden: hun titelloze debuut en dan LA Woman :shy: Blijkt dus dat er nog een hele resem tussen komen, oops!

Het debuut is iconisch maar misschien ietwat gedateerd naar mijn mening. In elk geval klinkt het van zijn tijd. Niet verwonderlijk want het is de blauwdruk qua sound voor vele andere bands die op ongeveer hetzelfde moment werkzaam waren. En zelfs moderne bands - ik denk direct aan Allah Las bv - brengen een doorslagje van wat op het debuut te vinden is. De topnummers zijn welbekend, maar daartussen is imo wel wat filler aanwezig.

Dan speelt het bluesy LA Woman voor mij toch een klasse hoger. Da's nu echt eens een topalbum, met voor mij de titeltrack als hoogtepunt. Zou eindeloos mogen doorgaan!

We gaan dan eens de komende weken de rest verkennen. Ben benieuwd
 
Mooie OP. Zelf grote fan maar wel enkel van de 6 albums met Morrison. De rest nog niet gehoord eerlijk gezegd.

En bij die 6 albums zit er geen enkel slecht voor mij. Elk album heeft wel iets. Het debuut en LA Woman springen er misschien wel bovenuit maar al de rest is ook zeer sterk. En mooi om de evolutie wat te volgen van de psychedelische rock op de eerste 3 albums, een meer georkestreerd uitstapje op The Soft Parade om dan met 2 meer bluesy albums te eindigen.

Ook wel fan van die langere nummers waarmee ze enkele van hun albums eindigen zoals The End, When The Music's Over, The Soft Parade en Riders On The Storm. Maar mijn favoriete nummer overall is nog altijd Queen Of The Highway van Morrison Hotel:

 
Ik ben benieuwd of dit topic me over de streep kan trekken want momenteel laat de band me een beetje koud. Vroeger wel opgehad en niet dat ik het slecht vond maar ik ben er nooit bij blijven hangen. Op papier is er eigenlijk veel dat interessant lijkt: geen bas, prominent orgel/keyboard, muzikanten die eerder klassiek geschoold zijn, goeie dosis psychedelica. Ik heb vroeger het gitaarspel van Robby Krieger wat van dichterbij bekeken en dat is wel soms apart te noemen ten opzichte van generatiegenoten.

Zonder Morrison zouden ze nooit zo bekend geworden zijn maar dat is voor mij op dit moment de zwakste schakel met z'n shitty beat poëzie. Maar charisma had hij wel en z'n zang past ook wel bij de groep. Ik denk dat de groep waarschijnlijk wat meer in de vergetelheid zou beland zijn als Morrison niet zo vroeg het aardse voor het eeuwige ingeruild heeft.

Tof weetje: na de dood van Morrison vroegen de overige leden aan Iggy Pop of die zijn plaats wou innemen. Die heeft er uiteraard voor bedankt.
 
Knappe OP!

Ik ken zelf enkel het titelloze album dat ik lang geleden al grijs gedraaid heb. Light My Fire blijft altijd een fijn nummer om te horen. (Als ik dan een classics top 100 nummer moet noemen dat ik minder afgezaagd vind.) Ik heb natuurlijk wel een zwak voor orgeltjes, dus dat helpt natuurlijk mee.
Verder; Break On Through, Soul Kitchen, The Crystal Ship(!), Twentieth Century Fox,... Eigenlijk zo goed als alle nummers, en vooral The End ook natuurlijk. "My only friend, the end..."
Het is nu weer een hele tijd geleden dat ik nog eens naar dit album heb geluisterd. Zou het nog eens moeten doen, en de rest van hun discographie ontdekken.
Ook eens de film over Morisson gezien. Was erg "leerrijk", want ik kende buiten hun muziek niks hem en zijn band af.

Jim Morisson had ook een prachtige stem. Jammer dat ook hij bij de 27-club hoort...
 
Mooie OP!
Net zoals enkele andere mensen hierboven blijkbaar ben ik voornamelijk bekend met het 'The Doors' en 'LA Woman', beiden wel top albums. Zal ook de tussenliggende albums eens proberen beluisteren de komende weken.
Ik wist wel niet dat ze blijkbaar nog albums gemaakt hadden post-Morisson. :unsure: Ik heb precies zelfs niet veel zin om die ook nog eens te checken, zal zien hoeveel tijd ik kan vinden :p
 
Ik heb het debuut en Strange Days ondertussen nog eens herbeluisterd.

The Doors is een leuk plaatje, klinkt ook lekker rauw en meer garage rock-y. Ik vind niet alles even goed, zeker de tweede helft zakt een beetje in elkaar. Maar ze weten wel mijn aandacht te houden gedurende het halfuur dat het geheel duurt. The End is een speciaal geval, daar moet ik echt voor in de stemming zijn. De bekendste nummers ben ik ook wel een beetje beu gehoord waardoor ik niet echt zin heb om dit album weer terug op te zetten.

Strange Days is wat moeilijker in te schatten na één luisterbeurt. Blijkbaar min of meer tegelijk geschreven met het debuut, lijkt het alsof ze de meest catchy, single-achtige nummers voor hun eerste album gehouden hebben. Daardoor staan er niet echt nummers op die meteen de aandacht grijpen zoals pakweg Light My Fire of Break on Through. Daar tegenover staat dat de muziek zelf wat interessanter is en gevarieerder doordat er meer instrumenten gebruikt worden. Ik hoor zelfs een basgitaar! When The Music Is Over pakt me wel minder als afsluiter dan The End, kabbelt een beetje te veel voort.

Door Soul Kitchen te horen op hun debuut, kreeg ik eigenlijk vooral zin om X nog eens op te zetten, legendarische LA punk band. Hun debuut werd geproduceerd door Ray Manzarek (hun eerste vier albums geloof ik) en bevat een cover van Soul Kitchen die ik nu eigenlijk verkies boven het origineel.

 
Ik duik er ook nog eens in, niet dat ik dat nog nooit gedaan heb in het verleden maar het is te lang geleden al zeg ik het zelf.

Net als @PBR Streetgang werden The Doors mede gesmaakt door hun passage in Apocalyps Now, een film die nooit uit mijn top 3 weg te denken is. Iiets wat we trouwens opviel desondanks dat hun nummers niet altijd heel toegankelijk (qua thematiek dan toch) zijn, komen ze wel vaak terug in populaire cultuur.

Ik zou geen voorkeur kunnen opstellen los uit de pols zonder als er nog eens bij te nemen dus c'est parti!

jammer van de beperkte Neil Young aandacht maar niet aanwezig zijn op streamingdiensten is nefast anno 2023
 
Nog een kleine bedenking, op vlak van album art scoren ze toch niet heel hoog op de creativiteitsschaal.
 
Waiting For The Sun en The Soft Parade ook beluisterd. Helaas is het niveau met deze twee wat gezakt na de eerste twee albums.

Waiting For The Sun is weer meer van hetzelfde maar de nummers bleven minder hangen. Five To One vind ik wel een tof nummer, blijkbaar gesampled door Jay-Z op Takeover. Heb het gevoel dat het scherpe kantje van hun muziek op dit album minder terug te vinden is, toch na een eerste luisterbeurt.

Op The Soft Parade komt er eindelijk wat variatie in de formule van de voorgaande albums door de toevoeging van blazers en strijkers. Met wat wisselvallige resultaten, de ene keer pakt het beter dan de andere. Hier staan ook wat meer vullertjes op dan op de andere platen, achteraf las ik dat die vaak door Krieger geschreven zijn. Ben er nog niet uit wat ik van de vreemde hoempapa blues Easy Ride vind. Shaman's Blues vind ik het beste nummer, niet toevallig leunt dat het meest aan bij hun voorgaand werk.

Gelukkig wordt het nooit echt slecht en duren al hun platen maar een halfuur.
 
Hier heb ik me ook nog eens doorgezwoegd. Tijdens mijn puberjaren grote fan geweest, maar uiteindelijk ben ik volwassen geworden. Sindsdien vind ik het echt gewoon inspiratieloos saai en pretentieuze bagger. Vergelijkbaar met Rage Against The Machine eigenlijk.
Morisson is een dichter van het achtste knoopsgat dat om de één of andere reden een bepaald allure heeft gekregen van luisteraard. Ieder jaar opnieuw staat the end weer hoog in één of andere allertijden hitlijst en kan ik enkel maar weer de hypothese falsifiëren die stelt dat we in dit land echt geen smaak hebben. Geen vernieuwing, geen innovatie, geen enkele legacy heeft die band opgebouwd. Afvoeren verdorie.
 
Terug
Bovenaan