Album of the week Circle of Ouroborus - Viimeinen Juoksu (2020)

Avondland

Well-known member
Paasmaandag ... eigenlijk was het vandaag wel dé ideale dag geweest om gezamenlijk te genieten van een passie van Bach. Christus' lijdensverhaal zal ongetwijfeld vele brave zieltjes hebben geroerd op dit forum vorige zomer. De Johannespassie ... was eerlijk gezegd geen contender. Ik twijfelde nog om een iconische neofolkplaat naar voor te brengen ... maar dat is voor een volgende keer.

In plaats van 3 uur in hemelse kringen bij Beatrice Portinari hoop ik jullie reeds gelouterde zieltjes op ditmaal op een half uur tijd nice and crispy te roosteren tot ze zwartgeblakerd zijn. Ge gaat wat tijd in het vagevuur moeten doorbrengen door dit te beluisteren op de Heilige Dag des Heeren, want Hij is waarlijk verrezen en is niet gediend met dit soort profane en blasfemische zwartketterij. Het is véél gaze, het is nogal black, het is wat post, behoorlijk psych en garage en er is bovenal een onmiskenbare atmosfeer aanwezig op dit album. Cosmic blackdronepostgaze. Een soundscape als het ware dat als een Leidmotiv wordt doorgetrokken in het ganse album alsof het een stuksken merg betreft in een vetrijke maaltijdsoep. Hartig, verrijkend, onmisbaar en karakteriserend. Het is dat wat me heeft bewogen om dit album naar voor te schuiven: ik had er een klik mee, vanaf die eerste seconde warme, donkere wall of fuzz mijn gehoorte trof en me in een soort verliefdheid bracht voor de warme klank van dit album. Van begin tot einde heeft deze plaat iets dat me doet hunkeren naar een oerbos, existentiële eenzaamheid en onaardse schoonheid. Ik ben dan ook een weemoedige en melancholische mens en daar past dit album wonderwel bij.

Ik presenteer u Viimeinen Juoksu!

(thans niet op Spotify, want kvlt)

Het zéér vruchtbare Circle of Ouroborus, geesteskind van literatuurleerkracht Antti Klemi, komt uit Tampere, Finland en heeft een uit de kluiten gewassen discografie bijeen getokkeld. De kwaliteit is soms nogal kwakkel en soms ronduit geniaal. Ik kan bijvoorbeeld maar moeilijk wennen aan de ronduit bevreemdende akoestische platen. Maar dan heb je pareltjes zoals Viimeinen Juoksu die me midscheeps treffen. De machtige, lo-fi en überkoude split met Cosmic Church uit 2013 is nog een favoriet van mij. In de lijn van dit album is het recentere Aavikon Varjo (2022) of Kiromantia (2021) ook wel aan te raden. En Alttarimyllyt uit 2015 is ook right up to my alley. Wat een plaat!

Lyrics
hier te vinden, maar tenzij jullie Fins kunnen is het aan te raden om dit even via Deepl te halen om er iets van te begrijpen. Verbittering, eenzaamheid, desolaatheid ... maar toch geeft het album me een warm balsemend gevoel. Elk nummer deelt dus, zoals ik suggereerde, een DNA dat het hele album kenmerkt: die warme fuzz en een typerend geluid, maar telkens vanuit een ander perspectief. Soms upbeat, dan weer doom and gloom. Altijd met melancholie en weemoed doordrenkt.

Deze review dekt de lading wel verder en wijst u op een aantal interessante passages in het album. Luister vooral zelf, want elk nummer heeft iets interessants om te ontdekken.

In a fair and just universe that exists parallel to ours, this Finnish duo would be hailed as one of the most remarkable success stories in metal and rock generally for having forged a singular path through the depressive grey zones where post-punk, post-rock, post-blues, black metal and folk meet and mingle, developing a style of music that confounds its fans by jumping abruptly from metal and rock to pure acoustic and folk and back again from one album to the next, yet always maintaining an off-beat edge and an outsider attitude no matter what musical detours it takes. Circle of Ouroborus has consistently been prolific as well, for an outsider group, and astonishingly "Viimeinen Juoksu" is the band's 18th full-length recording since its first album "Shores" came out in 2006. Not surprisingly for a band that has released so many varied recordings over the past 15 years, Circle of Ouroborus' offerings haven't always been consistent in quality to the extent that some albums have seemed to sleepwalk their way through sometimes muddy and inaccessible production jobs; but this recent release on Greek-based underground label His Wounds - the band has patronised quite a few obscure labels over its career! - sees CoO with a clean and clear if still dark and depressive sound, and back at the coalface where black metal meets blackened rock'n'roll.

After an instrumental black-gaze / noise introduction, unmistakably desolate in mood, the album proper begins with "Alaston teitoisuus" ("Naked awareness") where the style of the music that will characterise this and the next six songs is established: melancholy black-gaze post-rock at once blurry and clear thanks to background tremolo guitar noise and clean-toned lead guitar melodies going at once paralleled by two sets of vocals, one set typically harsh BM and the other clear but both being equally shouty and seeming to come in part from an occult spirit world. This has always been CoO's signature both musically and lyrically: being very much of the contemporary post-industrial world in decline, with its loss of hope in the institutions and ideologies that were supposed to lead us all into happiness and prosperity, and the consequent existential bleakness that has replaced that utopian vision; and at the same time existing outside that world with a foot in a parallel occult universe where the truth resides but turns out to be more complicated and unknowable than we with our limited senses realise. The music and melodies are familiar, the songs fit into the usual song composition conventions, and some tracks boast good hooky tunes - and yet there is something intangible and distant about them, as if at any moment they might instantly dissolve into white noise static.

All tracks are good and while they may sound similar because they all share in the same musical style fusion, some stand-out tracks are "Varjonhauta" for its urgency, "Auringon Portti" for drama, bleakness of mood and the despondent music, and the slightly doomy "Raunioita ja Oksanlehvia". The title track is a complex beast in its mix of backs-to-the-wall defiance and hopelessness. Obviously Finnish speakers will get more value out of the music and the lyrics, and how these might or might not complement each other, than the rest of us but even those who don't know Finnish can't fail to be affected by the intense emotion and the mix of aggression and despair, often in the same songs.

After all these years and more, the Circle of Ouroborus guys can still spring surprises on their followers who think they know everything the band has done and will do. At the same time this release is (unexpectedly perhaps) a highly accessible one with a fairly clear sound and pop-catchy garage punk tunes, and might capture more than just a few new fans.

Ik zou zeggen: legt u neer met een koptelefoon en misschien een lichte alcoholisch intoxicatie of paddo's om dit bedwelmende album met tonnen sfeer te combineren met een drempelverlagende en bewustzijnsverruimende mentale ingesteldheid. Als ge uw intoxicatiefix kunt krijgen met groene thee en gemberkoekjes gaat dat natuurlijk ook. You do you. En kunt ge eens wat verder duiken in die bevreemdende discograpie van CoO.
 
Lo-Fi, dat is het zeker. Ik denk dat de kicks en de bass drums niet eens echt gehoord kunnen worden, boven de cymbalen, hi-hats en wat nog.
Sterk gedrum met momenten wel.
Die warme sound hoor ik precies niet, integendeel, ik zou de verwarming terug willen aanzetten, het gevoel van leven dat uit u gezogen word, is sterk.
Straks ga ik deze kardinale zonde wel wegspoelen met wat paastaart bij de familie, met wat lo-fi jazzy instrumentaal hip-hop op de achtergrond.
 
Hmm Circle of Ouroborus, interessant, dat is al zeer lang geleden dat ik daar nog naar geluisterd heb. Het laatste album dat ik van hun beluisterd heb was Eleven Fingers in 2011, en dat vond ik zodanig slecht dat ik er volledig op afgeknapt ben :unsure: Vooral de vocals vond ik verschrikkelijk.

Maar ik zie dat ze inderdaad wel nog zeer productief zijn geweest, dus ik ben benieuwd om te ontdekken hoe ze tegenwoordig klinken. Hopelijk zijn ze verbeterd sinds 2011 :p
 
Lang geleden dat ik CoO nog eens gehoord had. Eigenlijk geleden van Auerauege Raa Verduistering (waar prime Urfaust stuff op staat) dat ik ze actief beluisterd heb. Verder her en der eens meegepikt maar door de vele bizarre deuntjes toch links laten liggen.

Niets bizar op dit album dus.
De intro kan wat mij betreft zo van een Branikald album komen, en dan heb je me zowiezo al mee. Maar waar Branikald je meeneemt op een trip door de toendra, geeft dit album me meer zin om voor het haardvuur in mijn zetel te gaan liggen met een whiskey in de hand.
Warme tonen alom. Misschien dat de vergelijking met Clandestine Blaze wat meer op gaat.

Verder zitten er hier ook wel meer rocking passages in die het geheel wat maturer maken tov de dingen die ik eerder hoorde. Verder zou ik zelfs durven zeggen dat de kwaliteit van het geluid best goed is, iets waar ik vast niet veel bijval mee zal scoren.

Leuke ontdekking dus, waarvoor dank. (y)
 
Het klinkt inderdaad allemaal wat toegankelijker als hun ouder werk waar ik dus geen fan van was. Het bevalt me wel, dit soort sfeervolle shoegazy black metal gaat er hier altijd wel in.
Misschien toch eens wat meer van hun recente output opzoeken. Leuke ontdekking inderdaad!
 
Lang geleden dat ik CoO nog eens gehoord had. Eigenlijk geleden van Auerauege Raa Verduistering (waar prime Urfaust stuff op staat) dat ik ze actief beluisterd heb. Verder her en der eens meegepikt maar door de vele bizarre deuntjes toch links laten liggen.

Niets bizar op dit album dus.
De intro kan wat mij betreft zo van een Branikald album komen, en dan heb je me zowiezo al mee. Maar waar Branikald je meeneemt op een trip door de toendra, geeft dit album me meer zin om voor het haardvuur in mijn zetel te gaan liggen met een whiskey in de hand.
Warme tonen alom. Misschien dat de vergelijking met Clandestine Blaze wat meer op gaat.

Verder zitten er hier ook wel meer rocking passages in die het geheel wat maturer maken tov de dingen die ik eerder hoorde. Verder zou ik zelfs durven zeggen dat de kwaliteit van het geluid best goed is, iets waar ik vast niet veel bijval mee zal scoren.

Leuke ontdekking dus, waarvoor dank. (y)
Branikald klinkt inderdaad wel wat "frisser". Je hebt wel een punt door Clandestine Blaze aan te halen, maar misschien is dit gewoon eerder een typische klankbord van de Finse scène? We kunnen Sargeist en Satanic Warmaster er nog even bijsleuren als we het over Finse BM hebben, hoewel Circle of Ouroborus echt wel een vrij unieke sound heeft die mogelijk ook niet-BM fans aantrekt.
 
Gisterenavond ook eens beluisterd, had het ten tijde van release ook wel al eens gehoord. Goede black metal maar niks wereldschokkends of vernieuwend. Zo uniek vond ik de sound dan ook niet.
 
Gisterenavond ook eens beluisterd, had het ten tijde van release ook wel al eens gehoord. Goede black metal maar niks wereldschokkends of vernieuwend. Zo uniek vond ik de sound dan ook niet.
Fair enough. Wat is dan ook "uniek" hé? En kan je vandaag nog wereldschokkende dingen doen met een genre dat in de jaren '80 is ontstaan, buiten wat verder fuseren met andere genres die daarbuiten staan? Bij mij had ik al heel snel een klik met dit album, maar ik verwacht zeker niet dat dit iets universeel is.
 
Goh ja vernieuwend dat is quasi onmogelijk inderdaad. En uniek is ook overrated, die nieuwe Lamp Of Murmuur vond ik geweldig maar dat is alles behalve uniek natuurlijk.
 
Goh ja vernieuwend dat is quasi onmogelijk inderdaad. En uniek is ook overrated, die nieuwe Lamp Of Murmuur vond ik geweldig maar dat is alles behalve uniek natuurlijk.
Dat was Immortal-worship at it's finest. Absoluut niet vernieuwend maar wel zeer degelijk en live ongetwijfeld heerlijk. Dat is ook dik oké.
.
 
Rouwen de geschminkte mannen uit het Noorden op deze manier?
Brengt me een vijftiental jaar terug, toen ik voor de eerste keer een muziekvideo zag van Immortal (niet te vergelijken met dit album natuurlijk).
Dat beeld kwam meteen tevoorschijn na de eerste gehoorde woorden.

'Auringon Portti' bevat de somberste lyrics imo en springen er uit.
Gans dat nummer is top.
'Raunioita ja oksanlehviä': moet ik hieruit concluderen dat hij jaloers is op het leven van vogels?
Dat laatste deel van 'Irti' (met de gitaar) en de tempoversnelling halverwege 'Viimeinen juoksu' :drool:.

Weetje over een slang op wiki:
One captive snake attempted to consume itself twice, dying in the second attempt.
Kan ik mezelf twee keer opeten?
De levensvragen, getracht op te lossen door een slang.
 
Zoals ik al zei, ik loop achter met de AOTW's dus maar eens werk maken van deze!

Hier ben ik toch even de mp3tjes van gaan zoeken want die Youtube versie was wel extreem lage kwaliteit imo. We beginnen dus al met een retro ervaring want mp3's downloaden was al een tijdje geleden. :laugh:

Ik had wat schrik dat we een klassiek black metal album voorgeschoteld zouden krijgen maar die vrees was ongegrond. Niet dat ik black metal niet kan appreciëren maar doorgaans doet het toch niet zo heel veel met mij.

Dit album heeft veel shoegaze en post-metal invloeden en dat maakt het wel interessanter. Het zou wel wat intenser mogen, het grijpt me niet echt naar de keel, de productie zit daar allicht voor iets tussen. Bands als Wolves In The Throne Room, Agalloch of Panopticon doen dat veel beter, natuurlijk is die hun kvlt gehalte pakken lager :unsure:. Desondanks goeie AOTW.
 
Hmm Circle of Ouroborus, interessant, dat is al zeer lang geleden dat ik daar nog naar geluisterd heb. Het laatste album dat ik van hun beluisterd heb was Eleven Fingers in 2011, en dat vond ik zodanig slecht dat ik er volledig op afgeknapt ben :unsure: Vooral de vocals vond ik verschrikkelijk.
Ik heb Eleven Fingers nooit beluisterd dus vraag ik het maar: zijn de vocals volgens jou verbeterd of niet?
Ik vond ze alleszins nog altijd verschrikkelijk. De vocal an sich vielen nog mee maar de mix was verschrikkelijk. Het leek wel of er twee tracks op elkaar gespeeld werden; de vocals leken er gewoon op geplakt.
Geen idee of het aan de brakke Youtube kwaliteit ligt? Miisschien zijn @shiftyke zijn mp3's een pak beter quia kwaliteit?

Voor de rest wel een zeer oké album. Zoals verschillende anderen hier al aanhaalden: er schemeren andere genres door en dat maakt de plaat muzikaal een pak interessanter dan een "standaard" black metal plaat. Hier ga ik ook wel @shiftyke bijtreden: er zijn bands die hetzelfde doen maar beter.

Dat wil niet zeggen dat het een slechte plaat is, verre van. Muzikaal kan ze me zeker bekoren. Maar ik blijf wat hangen op de vocals. Mochten die beter zijn, dan zou ik ze hoger scoren (als ik al punten zou geven :) )
 
Zoals ik al zei, ik loop achter met de AOTW's dus maar eens werk maken van deze!

Hier ben ik toch even de mp3tjes van gaan zoeken want die Youtube versie was wel extreem lage kwaliteit imo. We beginnen dus al met een retro ervaring want mp3's downloaden was al een tijdje geleden. :laugh:

Ik had wat schrik dat we een klassiek black metal album voorgeschoteld zouden krijgen maar die vrees was ongegrond. Niet dat ik black metal niet kan appreciëren maar doorgaans doet het toch niet zo heel veel met mij.

Dit album heeft veel shoegaze en post-metal invloeden en dat maakt het wel interessanter. Het zou wel wat intenser mogen, het grijpt me niet echt naar de keel, de productie zit daar allicht voor iets tussen. Bands als Wolves In The Throne Room, Agalloch of Panopticon doen dat veel beter, natuurlijk is die hun kvlt gehalte pakken lager :unsure:. Desondanks goeie AOTW.
Ik vond de Youtubeversie toch niet bepaald van slechte kwaliteit? Kan ook zijn dat mijn tolerantieniveau wel iets anders ligt, maar black metal en een kraakheldere productie passen minder goed bij elkaar. Ik vond het album voor mij wel goed werken en beter dan wat ik al had gehoord van WITTR, Agalloch of Panopticon maar dat is persoonlijke smaak uiteraard.
Ik heb Eleven Fingers nooit beluisterd dus vraag ik het maar: zijn de vocals volgens jou verbeterd of niet?
Ik vond ze alleszins nog altijd verschrikkelijk. De vocal an sich vielen nog mee maar de mix was verschrikkelijk. Het leek wel of er twee tracks op elkaar gespeeld werden; de vocals leken er gewoon op geplakt.
Geen idee of het aan de brakke Youtube kwaliteit ligt? Miisschien zijn @shiftyke zijn mp3's een pak beter quia kwaliteit?

Voor de rest wel een zeer oké album. Zoals verschillende anderen hier al aanhaalden: er schemeren andere genres door en dat maakt de plaat muzikaal een pak interessanter dan een "standaard" black metal plaat. Hier ga ik ook wel @shiftyke bijtreden: er zijn bands die hetzelfde doen maar beter.

Dat wil niet zeggen dat het een slechte plaat is, verre van. Muzikaal kan ze me zeker bekoren. Maar ik blijf wat hangen op de vocals. Mochten die beter zijn, dan zou ik ze hoger scoren (als ik al punten zou geven :) )
Vocals, zeker de heldere, zijn inderdaad best wel speciaal te noemen en ik begrijp dat je daarop kan afknappen.
 
Alrighty, let's do this. Ik ben geen fan van black metal, tijdens het optreden van Wolves in the Throne Room op Desertfest vorig jaar ben ik het afgetrapt na een paar nummers... (@Avondland stond naast me, ik voel me nog steeds een verrader...) Maar in de eerste AOTW run werd een black metal album gepresenteerd dat ik wel goed vond, iets met Moldor Chants of zoiets?
Wat deze betreft, ik ben intussen al een paar nummers ver en moet zeggen dat het me niet zo hard stoort als ik had verwacht. De AOTW reeksen hebben mijn tolerantie voor minder geliefde genres duidelijk verhoogd, wat een positieve evolutie is. Alleen vind ik dat de liedjes wel nogal vreemd/abrupt eindigen soms?
 
Terug
Bovenaan