Classic Artists Neil Young

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik hoop dat dit concept hier nog loopt want ik heb Nina Simone in juli gemist, denk ik? :unsure:
Een gelukje bij een ongelukje want Neil Young lijkt mij een goeie opvolger na Dinosaur Jr want hij wordt bij momenten ook wel eens Dinosaur Sr genoemd.

Een artiest die voor mij zeker het label ‘classic artist’ mag opgeplakt krijgen. De Canadees (en ondertussen ook Amerikaan) nadert bijna de 80 maar blijft onverstoorbaar voortdoen. Met ondertussen meer als 40 studioalbums op de teller wordt het al de moeite. Daarnaast kan ik ook niet meer bijhouden hoeveel zaken hij uitbrengt in zijn Archives reeks: livealbums, studioalbums die al lang in de ‘vaults’ liggen maar pas recent werden uitgebracht. Veel van zijn nummers of zelfs hele albums blijven een tijdje liggen om pas uit te brengen als hij er zin in heeft.

Over het algemeen kunnen we zijn solocarrière een beetje als volgt opdelen: van eind jaren ’60 tot eind jaren ’70 is een topperiode met zijn meest bekende werk. De jaren ’80 zijn zeer wisselvallig met veel geëxperimenteer en meestal ook gewoon minder goed materiaal. Van 1989 tot 1996 is er opnieuw een heropleving en goeie periode met veel sterk werk. Mede door de appreciatie van vele grungefans geniet hij dan weer meer bekendheid. Vanaf 2000 is het veel meer hit or miss. Er zijn dan nog wel enkele toppertjes afgeleverd maar begrijpelijkerwijze zal het niet meer zoals in de jaren ’70 worden.

Muzikaal gezien blijft het hoofdzakelijk bij rock, folkrock, country(rock), vroege (?) grunge… Maar zoals hierboven gezegd durft hij zeker wel eens afwijken van de traditionele paden en de punkrock, electronica, blues of new wave opzoeken. Veel van zijn nummers werken ook gewoon in al die stijlen wat voor mij zijn veelzijdigheid en ook de sterkte van die nummers aantoont.

Ik focus hier enkel op zijn solowerk. Het werk met Buffalo Springfield en Crosby, Stills & Nash laat ik hier links liggen.

Alles bespreken wordt dus quasi onmogelijk maar ik ga mijn best doen. Ik heb besloten om een top 10 van het (imo) essentiële werk hier eerst op te lijsten. Op basis van elk album in die top 10 zal ik dan nog verder aanraders meegeven die volgens mij min of meer hetzelfde genre zijn of in dezelfde lijn liggen.

Hier gaan we:
  1. Everybody Knows This Is Nowhere uit 1969. Zijn tweede album en het eerste dat samen met Crazy Horse werd gemaakt. De bekende backing band (met hier Danny Whitten op gitaar, Billy Talbot op bas en Ralph Molina op drums) wordt hier een eerste keer van stal gehaald. Daarmee levert hij meteen een hoogtepunt af. Een goeie oefening in herhaling met de 2 nummers Down By The River en Cowgirl In The Sand. Beiden rond de 10 minuten lang met het betere riffwerk. Afgewisseld met nummers die meer door country beïnvloed zijn en natuurlijk de bekende single Cinnamon Girl.

  2. After The Gold Rush uit 1970. Veel variatie met folkrock, hardrock, country… Heel wat topsongs. Een prachtig album.

  3. Harvest uit 1972 met The Stray Gators (backing band op enkele van zijn country/folkrock albums met o.m. Ben Keith). Veel meer folkrock en country dit album. Zijn bekendste album ook, geloof ik, met zijn bekendste (?) single Heart Of Gold. Heel wat andere bekende nummers ook als Alabama, Old Man… Opnieuw essentieel. Eveneens mijn kennismaking met zijn muziek.

  4. Time Fades Away uit 1973 met The Stray Gators. Dit is een livealbum maar met allemaal, op dat moment, onuitgebrachte nummers. Opgenomen tijdens de tour voor Harvest maar dit is echt een rauwe weergave van een tour die erg veel problemen kende en waarbij het agressiever klinkt dan op Harvest. Crazy Horse gitarist Danny Whitten overleed in november 1972 aan een overdosis drugs en hier had Young het moeilijk mee. Iets wat leidde tot veel ruzies, spanningen, overmatig alcoholgebruik etc. tijdens de tour. Omwille hiervan werd het album pas in 2017 voor de eerste keer op CD uitgebracht en was Young er lange tijd heel ontevreden over. Het zou eerder in 1995 al eens op CD worden uitgebracht en enkele testpressings van de CD werden toen verstuurd voor reviews etc. maar toen bedacht hij zich alsnog en was het dus wachten tot 2017. Die testpressings waren dus 22 jaar lang de enige CD’s van het album.
    Het is het eerste album in de zogenaamde ‘Ditch Trilogy’. Genoemd naar volgende quote van hem: ‘… Young wrote that the experience of releasing Harvest, which inspired the despairing themes of On the Beach, "put me in the middle of the road. Traveling there soon became a bore, so I headed for the ditch…. ‘.
    Zo essentieel als Harvest.

  5. Tonight’s The Night uit 1975 met The Santa Monica Flyers (Talbot & Molina van Crazy Horse aangevuld met Nils Lofgren, bekend van Bruce Springsteen’s E-Street Band, en Ben Keith van The Stray Gators).
    Een album reeds in 1973 opgenomen maar opzij gelegd voor een release in 1975 en het derde album in de ‘Ditch Trilogy’. Erg donker album waarop Young omgaat met het verlies van Danny Whitten en Bruce Berry, een roadie die ook aan een overdosis overleed. Dat verhaal wordt in de titelsong verteld. Door velen misschien als zijn beste album beschouwd.

  6. On The Beach uit 1974. Opnieuw een somber album maar met erg prachtige songs. Het tweede deel in de ‘Ditch Trilogy’. Het titelnummer is echt van een ongeziene pracht imo. Heel wat bekende gastmuzikanten ook op dit album: Graham Nash, David Crosby alsook Levon Helm en Rick Danko van The Band.

  7. Homegrown uit 2020. Reeds opgenomen na On The Beach in 1974 en 1975. Gaat voornamelijk over zjin breuk met de actrice Carrie Snodgrass. Opnieuw meer geïnspireerd door country en folk. Het verhaal is dat hij dit album op een avond met gasten afspeelde samen met Tonight’s The Night maar dit album te donker vond om uit te brengen. Pas in 2020 werd het in de Archives reeks uitgebracht. Ongelooflijk want zoveel topmateriaal weer. Enkele nummers die erop staan verschenen eerder in dezelfde vorm (bv. Little Wing op Hawks & Doves in 1980) of in een heel andere versie (bv. White Line op Ragged Glory in 1990) op andere albums.

  8. Rust Never Sleeps uit 1979 met Crazy Horse. Een semi livealbum en voor velen ook essentieel. Mij bevalt het net iets minder. Het eerste deel is akoestisch en rustiger, het tweede deel is elektrisch en rockt veel meer en is deels beïnvloed door de populaire, opkomende punkrock van die tijd en bands als Devo (waar hij ook nog mee samenwerkte). Het bekendste nummer is afsluiter Hey Hey, My My (Into The Black) met de lyric “It's better to burn out than to fade away” waarnaar Kurt Cobain nog refereerde in zijn afscheidsbrief.

  9. Freedom uit 1989: fast forward naar 10 jaar later. De jaren ’80 waren geen groot succes voor Neil Young. Ruzies met zijn nieuwe label Geffen, verschillende albums waarop hij experimenteerde met nieuwe stijlen (of er gewoon de gek mee hield, wie zal het zeggen?). Maar na die albums keerde hij terug naar zijn heimat Reprise Records. Daar leverde hij in 1988 eerst het bluesy This Note’s For You af gevolgd door de hardrock van EP Eldorado. En dan in 1989 kwam Freedom uit wat hem weer meer succes bracht. Het bekendste nummer is uiteraard Rockin’ In The Free World. Door velen misbegrepen en ook wel eens misbruikt (looking at you Donald). Misschien zijn sommigen dit al beu gehoord maar ik kan het nog altijd erg smaken. Het is een gevarieerd album dat hem opnieuw meer populariteit bracht. Een ander topnummer, misschien wel één van zijn beste nummers ooit, is Crime In The City. Ook in andere versies (elektrisch met Crazy Horse of met The Bluenotes) zeer te smaken.

  10. Ragged Glory uit 1990 met Crazy Horse: mijn favoriete album van de man. Dit vind ik echt zo goed. Met 2 nummers van 10 minuten ook. Het betere riffwerk weeral. Gewoon rocken en lange gitaarsolo’s. Elke keer een glimlach op mijn gezicht als dit album speelt.

Zo, voor wie nu wel geprikkeld is hieronder mijn tips voor een verdere trip door zijn oeuvre o.b.v. de albums hierboven.

Fan van nr. 1?
Nog aanraders zijn:
  • Zuma (1975) met Crazy Horse: het eerste album waar Frank ‘Poncho’ Sampedro backing band Crazy Horse vervoegt ter vervanging van Danny Whitten. Sampedro zal lid blijven tot aan zijn pensioen in 2014. Veel goeie nummers weer met Cortez The Killer als uitschieter.
  • American Stars ’N Bars (1977): heeft meer country-invloeden maar bulkt van het Crazy Horse gitaargeweld. Bevat tevens één van Young’s beste nummers ooit namelijk Like A Hurricane. Check Youtube ook maar eens voor live-versies daarvan. Velen duren tot een halfuur lang. :love:
  • Live At The Fillmore East (2006): een livealbum uit de Archives reeks opgenomen in 1971 met een schitterende versie van Cowgirl In The Sand die 16 minuten duurt. :love:

Fan van nr. 2?
After The Gold Rush staat wat op zichzelf maar als je van die verscheidenheid aan songs houdt is het trio Colorado (2019), Barn (2021) en World Record (2022) misschien ook wel interessant. Drie albums met Crazy Horse opgenomen. Telkens met een andere producer. Het is een andere Crazy Horse dan die met Frank Sampedro want na zijn pensioen werd ie opgevolgd door Nils Lofgren die ook in 1970 van de partij was op After The Gold Rush. Dat zorgt hier voor een meer gevarieerde sound dan je soms gewoon bent van Crazy Horse. De drie albums zijn helemaal niet essentieel en eigenlijk meer voer voor de echte fans. Ook op vlak van lyrics is het niet meer zo goed. Al zijn er zeker goeie nummers te bespeuren: Welcome Back, Human Race, She Showed Me Love, Shut It Down, I Do, Break The Chain en Chevrolet.

Fan van nr. 3, 4 en 7?
Nog aanraders waar country en folk de hoofdrol opnemen of voor wie de rustigere kant wil verkennen:
  • Neil Young (1968): zijn solo-debuut met heel wat mooie songs en veel strijkers ook wel.
  • Comes A Time (1978) met enkele prachtige nummers en duetten.
  • Harvest Moon (1992): het ‘vervolg’ op Harvest. Ook hier weer mooie nummers met backingband The Stray Gators. Het titelnummer is prachtig. Het klinkt alleen misschien iets te gepolijst.
  • Prairie Wind: sja, ik vind dit gewoon een mooi album. Heartfelt songs en gemaakt na zijn ervaringen met de dood nl. zijn vader die sterft na een ziekte en zelf moest hij onder het mes voor een aneurysma.
    Jonathan Demme heeft nog een concertfilm (https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Young:_Heart_of_Gold) gemaakt waarop Young dit album brengt in Nashville. Prachtige film vind ik dat.
  • A Treasure (2009): een livealbum uit de Archives reeks opgenomen in 1984-1985 waarop Young tourde met de countryrock backing band The International Harvesters. Minder rustig en meer elektrisch als de andere aanraders hier. Toppertje op dit album is Grey Riders.

    En hieronder nog als je echt (maar echt) niet genoeg kan krijgen:
  • Hawks & Doves (1980): niet zijn beste en meest coherente werk. Meer een verzameling van songs uit de jaren ervoor.
  • Old Ways (1985): gaat al meer richting pure country. Niet mijn ding en voor vele anderen ook niet, denk ik. Uit zijn mindere jaren ’80 en het songmateriaal op zich is gewoon zwak.
  • Dreamin’ Man Live ’92 (2009): een livealbum uit de Archives reeks opgenomen in 1992 waarop de nummers van Harvest Moon solo worden gebracht. Heel erg mooi ook.
  • Silver & Gold (2000): geen topper maar best een leuk album. Eerste keer dat er zoveel pauze zit (4 jaar) tussen 2 van zijn albums.
  • Peace Trail (2016): sja, niet voor iedereen en moest een andere artiest dit hebben uitgebracht zouden er misschien niet veel naar omgekeken hebben. Opnieuw iets voor de fans. Nogal spontaan en snel opgenomen maar bevat enkele leuke nummers.

Fan van nr. 5 en 6?
Als de sombere sfeer je meer aanspreekt zijn deze misschien ook iets voor jou:
  • Sleeps With Angels (1994) met Crazy Horse: een ingetogen album dat een andere kant van Crazy Horse toont en meer akoestisch bij momenten i.t.t. de hardrock die we gewoon zijn. Het album baadt in een sombere sfeer door o.m. de dood van Kurt Cobain. Op de CD toen werd ook dezelfde zwarte artwork gebruikt als op de LP van Tonight’s The Night uit 1975 waar er ook werd gerouwd.
  • Broken Arrow (1996) met Crazy Horse: opnieuw ingetogen en somber maar met een zware, dikke sound. Opgenomen na de dood van producer David Briggs die het merendeel van zijn albums heeft geproduceerd. Er zit een zeker tristesse verwerkt in veel prachtige songs. Enkel de afsluiter vond ik onnodig.
    Eerder in 1996 had Young samen met Crazy Horse reeds een reeks besloten optredens gedaan in 2 kleinere clubs in Californië. Onder de schuilnaam ‘The Echos’ werden heel wat songs van dit album voor de eerste keer live gebracht.
  • Toast (2022) met Crazy Horse: reeds opgenomen eind 2000/begin 2001 maar pas in 2022 uitgebracht in de Archives reeks. Opnieuw een Crazy Horse album dat een sombere sfeer weergeeft door o.m. de relationele perikelen met zijn toenmalige vrouw Pegi Young. Ook hier weer veel sterke nummers die bij momenten ook weer een andere kant van Crazy Horse laten zien. Check Gateway Of Love! Timberline is mijn favoriet.
    Het album werd terug opzij gelegd en veel nummers werden opnieuw opgenomen met Booker T. & The MG’s voor het mindere album Are You Passionate? uit 2002.
  • Roxy: Tonight’s The Night Live (2018): livealbum weer uit de Archives reeks. Net nadat Tonight’s The Night opgenomen was in 1973 hebben Young en zijn backing band The Santa Monica Flyers dit enkele avonden gespeeld in de Roxy in San Francisco. De live versies zijn minstens zo goed als het album dat dus daarna voor 2 jaar verdween en in 1975 pas werd uitgebracht.

Fan van nr. 8?
Wel ik zie dat zo’n beetje als een verkenning van de punk rock door Young die startte met Rust Never Sleeps en geef hier albums mee die wat meegaan op dat punk rock/new wave elan.
  • Re·ac·tor (1981) met Crazy Horse: zijn laatste album voor Reprise voor hij voor enkele jaren naar Geffen ging. Hoe je het omschrijft weet ik niet. Punk blues, proto-grunge, post-punk worden door Wikipedia vermeld. Leuk album wel. De nummers Motor City en Southern Pacific worden ook gespeeld met The International Harvesters op A Treasure. Wat verderop hierboven vermeld door mij. Leg die versies eens naast mekaar en zo zal je zien wat ik bedoel met zijn veelzijdigheid en hoe veel van zijn nummers in verschillende stijlen gewoon altijd werken.
  • Trans (1982): zijn debuut voor Geffen en wat voor één. Neil Young meets Kraftwerk. :biglaugh: Geffen was er niet zo tevreden mee. Maar ik vind ook hier weer best wat goeie nummers opstaan. Doorspekt van de synths maar begint en eindigt met luchtigere rocknummers. Ook op dit album werd een versie van Mr. Soul opgenomen, een nummer van zijn band Buffalo Springfield. Opnieuw een bewijs hoe goed die nummers werken.

    Ook hier weer voor wie echt (maar echt) niet genoeg kan krijgen:
  • Landing On Water (1986): een curiosum in zijn discografie. Badend in een jaren ’80 productie maar ze werkt hier wel voor mij. Heel weinigen zijn er fan van. Maar ik wel. Gewoon leuke nummers.
  • Life (1987) met Crazy Horse: een van de veel mindere albums uit zijn carrière en opnieuw een stevige ’80s productie. De songs zijn hier opnieuw niet goed genoeg. De beelden op Youtube van de voorafgaande tour ‘Live In A Rusted Out Garage’ uit 1986 zien er veel beter uit en klinken ook beter dan het eigenlijk wat ‘tamme’ album. Van die tour zou er naar het schijnt ook nog een livealbum in de Archives reeks verschijnen. Ik kijk er weer naar uit. 😊

Fan van nr. 9?
Misschien zijn deze albums ook iets voor jou:
  • This Note’s For You (1988) met The Bluenotes: weer een genreoefening en deze keer zijn het de blues en de heartland rock. Eigenlijk geen topper maar laat enigszins zien wat er nog zou volgen. Veel blaasinstrumenten, soms wel eens rocken. De oude getrouwen Chad Cromwell op drums, Rick Rosas op basgitaar alsook Frank Sampedro en Ben Keith zijn net zoals op Freedom weer van de partij. Net als producer Niko Bolas.
  • Bluenote Café (2015) met The Bluenotes: opnieuw een livealbum uit de Archives reeks. Pas op want wel 2u26m lang. Eigenlijk de veel betere versie van This Note’s For You. Dus ja, opnieuw hetzelfde genre. Man wat strak wordt er hier gespeeld. Sommige nummers worden hier in hun beste versie gebracht. Check ook hier weer de versie van Crime In The City!
    Net als het livealbum A Treasure uit de Archives reeks toont dit hoe deze liveregistraties uit de jaren ’80 veel interessanter zijn dan hun studio tegenhangers uit die tijd. A Treasure vs. Old Ways en Bluenote Café vs. This Note’s For You.
  • Eldorado (1989) met The Restless: geen album maar een EP met gelegenheidsbackingband The Restless bestaande uit Chad Cromwell, Rick Rosas en Frank Sampedro. Enkele nummers verschijnen in minimaal andere versies op Freedom. Maar voor de rest is dit stevig rocken. Cocaine Eyes is een favoriet uit die EP.
    De EP werd eerder enkel in Australië en Japan uitgebracht. Pas in 2022 werd deze voor het eerst ook in de rest van de wereld uitgebracht. Enkele jaren daarvoor wist ik een tweedehands Japanse CD te bemachtigen in prima staat. Daar was ik erg blij mee.
  • Chrome Dreams II (2007): uit de latere periode. Best een gevarieerd album. Maar in sfeer en gevoelens leunt het best goed aan bij Freedom en This Note’s For You. Ook omdat het prachtige nummer Ordinary People (18 minuten lang!) op dit album staat. Het werd nog opgenomen in 1988 voor de sessies van This Note’s For You maar dus pas uitgebracht in 2007. Ongelooflijk eigenlijk dat je zo’n topnummer zo lang opzij laat liggen. Nog top is het voorlaatste nummer op het album nl. No Hidden Path. Ook 15 minuten lang maar ook weer het betere riffwerk. Voor mij een moderne klassieker in zijn oeuvre maar na 2008/2009 niet meer live gespeeld helaas. Live werd dit toen ook weer makkelijk uitgerekt tot een halfuur. Check de live versie uit 2008. :love:

Fan van nr. 10?
Best de moeite dan:
  • Weld (1991) met Crazy Horse: live-registratie van de tour voor Ragged Glory. Sterk.
  • Mirror Ball (1995) met Pearl Jam als backing band. Stevig rocken. Best weer een hoop goeie nummers en melodieus ook.
  • Psychedelic Pill (2012) met Crazy Horse: een ‘update’ van Ragged Glory anno 2012. Opgelet want het openingsnummer is 27 (!) minuten lang en daarnaast staan er nog 2 nummers van 16 minuten op. Als je tot hier al gelezen hebt, weet je dat dit best geen uitzondering is. 😊
    Voor mij is ook dit album essentieel. Gewoon weer stevig rocken met gevoel. De nummers Ramada Inn en Walk Like A Giant zijn ook voor mij moderne klassiekers uit zijn oeuvre. Ongelooflijk mooie songs.
  • Way Down In The Rust Bucket (2021) met Crazy Horse. Livealbum opgenomen in november 1990 tijdens zijn optredens in The Catalyst in Santa Cruz ter opwarming voor de tour voor Ragged Glory. Dit is eigenlijk beter als Weld. Bijna 2,5 uur rocken. Na Ragged Glory misschien mijn tweede favoriete album van hem en voor mij even essentieel.

Curiosa, maar eigenlijk nog de moeite:
  • Le Noise (2010): Young speelt hier volledig solo maar krijgt de assistentie van producer Daniel Lanois die voor een heleboel effecten zorgt op zijn gitaarwerk. Best interessant.

Curiosa, maar enkel als je Neil Young nu als een muziekgod beschouwt en helemaal niks verkeerds kan doen:
  • Everybody’s Rockin’ (1983) met The Shocking Pinks: een rockabilly album van net geen 25 minuten lang. Bedoeld om er mee te lachen en om label Geffen te jennen? Wie zal het zeggen. Een genreoefening imo en weinig memorabel aan.
  • Are You Passionate? (2002) met Booker T. & The MG’s: een soul/rockalbum. Met zo’n artiest en zo’n band zou je topwerk verwachten, toch? Spijtig genoeg niet. Wat interessante ideeën maar over het algemeen een tamme bedoening. Toast (eerder al vermeld) is meer de moeite.
  • Greendale (2003) met Crazy Horse: een soort rockopera. Opgenomen met Crazy Horse minus Frank Sampedro. En dat merk je imo. Best een interessant idee maar te veel repetitie wat het nogal saai maakt op den duur. Zeker ook doordat het 1u18m duurt.
  • Living With War (2005): protestalbum uit 2005 tegen de oorlog in Irak. Spontaan en snel opgenomen maar er is weinig memorabel aan, vind ik.
  • Fork In The Road (2009): een luchtig album voornamelijk geïnspireerd door zijn Lincvolt project. Opnieuw een mindere uit zijn latere periode.

Heb ik zelf (nog) niet geluisterd, dus misschien dat iemand anders hier iets zinnigs kan over zeggen:
  • Americana (2012) met Crazy Horse,
  • A Letter Home (2014),
  • Storytone (2014),
  • The Monsanto Years (2015) met Promise Of The Real,
  • The Visitor (2017) met Promise Of The Real.

Voila. Een hele boterham, zeg maar een heel brood, ik weet het. Maar afgaande op mijn top 10 kan je met mijn aanraders al meer gericht gaan verkennen, denk ik.

Verdere weetjes:
  • Is sinds 2014 samen met actrice Darryl Hannah,
  • Daarvoor was hij 30 jaar samen met Pegi Young die in 2019 overleed,
  • Young heeft in 2015 een mediaspeler ‘Pono’ (https://en.wikipedia.org/wiki/Pono_(digital_music_service)) uitgebracht die sinds 2017 niet meer wordt gemaakt,
  • Heeft sinds lang zijn eigen hybride elektrische wagen nl. de Lincvolt (https://en.wikipedia.org/wiki/LincVolt)
  • Zijn huis in Malibu werd in 2018 vernield door bosbranden,
  • Voor hij in Malibu woonde, woonde hij sinds 1970 op de Broken Arrow ranch in Californië welke hij na de scheiding met Pegi Young aan haar overliet en waar nu hun zoon Ben Young woont die lijdt aan hersenverlamming. Zijn tweede kind met Pegi Young is Amber Young die artieste is,
  • Hij heeft ook een film geregisseerd: Human Highway, weird stuff!
  • Regisseur Jonathan Demme heeft een Neil Young-trilogie van concertfilms gemaakt: Neil Young: Heart of Gold, Neil Young Trunk Show en Neil Young Journeys. Spijtig genoeg heb ik alleen nog maar de eerste gezien,
  • Voor de rest kan je nog zelf gaan rondsnuisteren op zijn Archives site met tijdlijn en alle details van quasi alle opnames.
 
:bow:

Super post dit. Bedankt om de Classic Artist serie verder te zetten!

Ik heb Harvest op LP, lang geleden wel dat ik deze nog eens heb opgezet. Dus we zullen daar alvast beginnen.

Verder, Young heeft geen présence op Spotify, dus we gaan zien wat er op YouTube te vinden gaat zijn..

Maar sowieso heb je een heel goeie gids geschreven @Deckard die ook nuttig zal zijn als ik nog eens in wat tweedehands vinylbakken ga snuisteren
 
Die man heeft heel wat mooie nummers bij elkaar geschreven, maar ik ben nog nooit gedoken in zijn omvangrijke oeuvre dus dit kan wel eens een interessante maand zijn.
 
:bow:

Super post dit. Bedankt om de Classic Artist serie verder te zetten!

Ik heb Harvest op LP, lang geleden wel dat ik deze nog eens heb opgezet. Dus we zullen daar alvast beginnen.

Verder, Young heeft geen présence op Spotify, dus we gaan zien wat er op YouTube te vinden gaat zijn..

Maar sowieso heb je een heel goeie gids geschreven @Deckard die ook nuttig zal zijn als ik nog eens in wat tweedehands vinylbakken ga snuisteren
Normaal zouden bijna alle vernoemde albums wel op YouTube moeten staan via zijn officiële account.
Als je in YouTube een album ingeeft zal die wel meteen een playlist voorstellen.
 
Everybody Knows This Is Nowhere, heerlijk album!

Heb hem ooit live gezien op Werchter (2008). Ik was toen nog wat te jong om hem echt te appreciëren, maar nu natuurlijk wel content dat ik er toen bij was.

Ik ben ook wel fan van zijn tegendraads kantje (bv. niet mee doen aan spotify)
Voor degenen hier: je kan wel veel van zijn muziek vinden gewoon via youtube.
 
Zoals je in mijn op kon lezen, is Ragged Glory mijn favoriete album van hem. Recent ook heruitgebracht met enkele extra tracks uit de sessies voor Ragged Glory in 1990. Zoals bijvoorbeeld het 12 minuten durende Born To Run.

Een vroege versie uit 1975 van de sessies voor het album Zuma, werd reeds eerder al eens uitgebracht.

Nog een mooie extra uit de sessies voor Ragged Glory is Interstate. Eerder was dit enkel te vinden als bonustrack op de vinyl versie van het album Broken Arrow.

En nog eentje uit de Ragged Glory sessies is een versie van het nummer Boxcar.

De 'finale' versie werd voor het eerst in 2007 op het album Chrome Dreams II uitgebracht:


Zo zie je maar hoe sommige nummers evolueren.
 
In mijn studententijd was ik zéér grote fan. De laatste jaren zet ik hem wat minder frequent op, maar blijft voor mij nog steeds een van de absolute muzikale grootheden. Heb hem twee keer live mogen aanschouwen, een keer een machtig optreden op Werchter en een keer op de Lokerse Feesten. Bij dat laatste was hij met momenten wat te prekerig, met iets te veel recenter (en helaas ook minder) werk en een zeer ongeïnteresseerd publiek rond mij. Maar toch nog steeds intens genoten van die solo's van 15 minuten :love:.
 
In mijn studententijd was ik zéér grote fan. De laatste jaren zet ik hem wat minder frequent op, maar blijft voor mij nog steeds een van de absolute muzikale grootheden. Heb hem twee keer live mogen aanschouwen, een keer een machtig optreden op Werchter en een keer op de Lokerse Feesten. Bij dat laatste was hij met momenten wat te prekerig, met iets te veel recenter (en helaas ook minder) werk en een zeer ongeïnteresseerd publiek rond mij. Maar toch nog steeds intens genoten van die solo's van 15 minuten :love:.
Dat wou ik eigenlijk nog in mijn op meegeven maar vergeten. In het recente werk is het op vlak van lyrics soms wel wat te prekerig en misschien dat zoiets wat tegensteekt.

Zelf helaas niet live meegemaakt.
 
Machtige openingspost.

Oprechte excuses aan Miss Simone. Ik pas het nog ergens in. :unsure:
Bedoel je niet Dr Nina Simone?

En inderdaad, heerlijke openingspost. Ik ga gewoon jouw top 10 af en dan zien we wel verder. Ik ken Neil Young vooral van afzonderlijke hits, en heb wel eens naar Harvest en After the Gold Rush geluisterd, maar ik kan niet zeggen dat ik echt veel meer van zijn werk ken.

Mijn voorstel voor companion viewing deze maand is Dead Man, een acid western van JIm Jarmusch met een heerlijk ritme en tempo en een bedwelmende soundtrack van Neil Young.
 
was vroeger ook wel fan van hem,
maar sinds hij "keep on rockin in a free world" heeft verboden om nog te spelen op Trump zijn rally's, heb ik hem beginnen links liggen.(neil young dus voor de duidelijkheid).

Hoe flauw om bepaalde mensen te verbieden je muziek te laten spelen.
 
was vroeger ook wel fan van hem,
maar sinds hij "keep on rockin in a free world" heeft verboden om nog te spelen op Trump zijn rally's, heb ik hem beginnen links liggen.(neil young dus voor de duidelijkheid).

Hoe flauw om bepaalde mensen te verbieden je muziek te laten spelen.
Bovendien kan dat nummer in deze context wel binnekort wel eens heel ironisch gaan worden :unsure:
 
Enkel ooit is Harvest en After the gold rush gehoord. Beiden waren wel ok maar iets te soft misschien naar mijn smaak, vind Young zijn stemgeluid ook niet altijd even aangenaam. Maar die solo van Like a hurricane blijft voor mij wel ieder jaar een hoogtepunt tijdens Stubru hun tijdloze
 
Ik ben ook een grote fan van Neil Young, al van voor mijn studententijd. Eigenlijk de eerste van die oudere "grote namen" waar ik fan van werd. Ik ga later misschien nog wel een langere post maken maar de geweldige openingspost van Deckard geeft alvast een heel goed overzicht.

Zoals velen vind ik zijn 70's output van een veel hoger niveau dan de rest van zijn carrière maar in elk decennium zijn er wel enkele platen de moeite om te beluisteren (en zeker in de 90's). Er zijn bij classic artists al een paar artiesten gepasseerd waarvan ik vind dat ze bijna geen enkele slechte plaat gemaakt hebben. Neil Young heeft veel mindere platen gemaakt. Vreemd genoeg stijgt mijn appreciatie voor hem als muzikant daardoor nog meer. Ik heb het wel voor koppigaards die hun eigen goesting doen (en soms extra moeite doen om een platenlabel een kloot af te trekken), die al eens op hun bek durven gaan in plaats van in de comfort zone te blijven en die niet te veel bezig zijn met wat recensenten of fans ervan zouden vinden.

Soit, ome Neil heeft van '69 tot '79 bijna alleen maar fantastische platen afgeleverd waarvan the ditch trilogy en Rust Never Sleeps mijn favorieten zijn. Van Harvest ben ik eigenlijk niet zo'n fan. Nogal onevenwichtig en de strijkers zijn geen goeie toevoeging bij een aantal nummers. Rockin' In The Free World vind ik trouwens een vreselijk nummer, als ik Freedom opzet, skip ik dus meestal het eerste en laatste nummer :unsure:.

Een ander album dat nog niet aangehaald is en tot mijn favorieten hoort, is Live At Massey Hall. Een soloconcertregistratie uit 1971 van zijn Archives reeks. Young had de gewoonte om nieuw materiaal uitgebreid op toer te testen dus hier heb je een hoop ingetogen, simpele versies van nummers die later op oa Harvest en Time Fades Away zouden komen. En die het publiek toen dus voor het eerst hoorde. Hier staat ook een versie op van Bad Fog Of Loneliness, een deep cut die ook tot mijn favoriete nummers van hem hoort.

Youtube playlist van Live At Massey Hall
 
Laatst bewerkt:
Hoe flauw om bepaalde mensen te verbieden je muziek te laten spelen.
Vooral flauw om artiesten hun muziek te willen misbruiken voor propaganda, wanneer je weet dat die boodschappen totaal haaks staan op de overtuigingen van de artiesten in kwestie. Young en zijn muziek staan zo'n beetje voor alles waar Trump niet voor staat, niet meer dan logisch dat hij dat verbood. Trump gaat het ook niet toelaten dat je zijn gezicht gebruikt om bijvoorbeeld migratie te promoten.

In elk geval de platen hier nog eens opzetten, in de volgorde van Deckard. Die sound :love:
 
was vroeger ook wel fan van hem,
maar sinds hij "keep on rockin in a free world" heeft verboden om nog te spelen op Trump zijn rally's, heb ik hem beginnen links liggen.(neil young dus voor de duidelijkheid).

Hoe flauw om bepaalde mensen te verbieden je muziek te laten spelen.

Vooral flauw om artiesten hun muziek te willen misbruiken voor propaganda, wanneer je weet dat die boodschappen totaal haaks staan op de overtuigingen van de artiesten in kwestie. Young en zijn muziek staan zo'n beetje voor alles waar Trump niet voor staat, niet meer dan logisch dat hij dat verbood. Trump gaat het ook niet toelaten dat je zijn gezicht gebruikt om bijvoorbeeld migratie te promoten.

In elk geval de platen hier nog eens opzetten, in de volgorde van Deckard. Die sound :love:

Het is hier niet het politiek&actua forum, maar bon: ik vind het niet meer dan logisch dat je als artiest mag beslissen of je muziek wel of niet gebruikt wordt voor politieke doeleinden.

Niemand verbiedt eender wie om thuis te luisteren naar Keep On Rocking In The Free World. Maar dat nummer gebruiken (of misbruiken) op een politieke rally is toch iets totaal anders. Is voor mij vergelijkbaar met als ze dat bv. zouden willen gebruiken voor een reclame spotje --> dat moet met toestemming van de artiest.

Los daarvan (heb ik hier boven ook al geschreven): zijn tegendraads kantje heb ik wel graag.
 
YouTube is toch niet dat qua leuke luisterbeleving maar ik heb toch al wat albums terug gevonden!

Vandaag begonnen met On The Beach en Rust Never Sleeps. Ik ga er Ragged Glory nog bijnemen en dan de komende dagen deze drie wat op repeat zetten, kwestie van wat met de albums te leven. I like what I'm hearing, maar ik doe nog geen definitieve uitspraken. Da's nog wat te vroeg. Wel al zeer duidelijk hoe invloedrijk Young is op een aantal alt country, folky en Americana acts. Meat Puppets kwam zo wel in me op bv
 
Zeer lang On The Beach in de kast gehad maar dan verkocht, meer fan van Zuma, Tonight's The Night en Harvest Moon. Post 2000 leek ie vaak zichzelf na te doen. 21e eeuwse Bob Dylan met een zjat kaffe vind ik persoonlijk gezelliger dan ome Neil. Toen 'em op Werchter stond met Booker T & The MG's was het the second coming of Christ: bejaarde man van 48 vond aanhang bij hedendaagse grungers.

Nu paar recente nummers aan 't youtuben 'Chevrolet' nog wel te pruimen.
 
Terug
Bovenaan