Album of the week David Bowie - 1. Outside (The Nathan Adler Diaries: A Hyper Cycle) (1995)

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Oké, toegegeven. Met die officiële, volledige titel wou ik wat interessant doen 😊. Om het wat korter te houden: mijn gekozen AOTW is Outside van David Bowie.

L33QRke.jpg


Eerst een beetje achtergrond misschien. David Bowie moet ik waarschijnlijk niemand leren kennen maar dit album wordt over het algemeen weinig vernoemd wanneer het over zijn werk gaat.

Outside kwam uit in 1995. Na zijn topwerk in de jaren ’70 waren de jaren ‘80 niet de allerbeste voor Bowie, of toch zeker niet op artistiek vlak. Nochtans een superster en commercieel niet te stoppen maar op artistiek vlak was het niet meer wat het geweest was. Na het trio van albums Let’s Dance (1983, nog goed onthaald en zijn lancering als fullblown commercieel popster), Tonight (1984, slecht onthaald) en Never Let Me Down (1987, een dieptepunt) moest hij zichzelf heruitvinden. Eerst met de hardrockband Tin Machine waarmee hij 2 albums uitbracht. Daarnaast was er ook de Sound+Vision tour in 1990 waar hij aankondigde zijn grote hits een laatste keer te spelen en daarna nooit meer (wat uiteindelijk niet waar bleek uiteraard).

Daarna kwam er, volgens Wikipedia althans, een artistieke renaissance. In 1993 verscheen het eerste solowerk in 6 jaar zijnde Black Tie White Noise. Ook volgens mij een onderschat album van Bowie dat erg werd beïnvloed door jazz, soul, funk, dance, house… Nog in 1993 kwam het soundtrackalbum voor de tv-reeks The Buddha Of Suburbia. Wegens slechte marketing kent bijna niemand dit werk van Bowie. Eveneens onderschat!

Genoeg intro want 2 jaar later in september 1995 verschijnt Outside. Dat vond zijn oorsprong in The Leon Suites: een project dat voornamelijk bestond uit improvisatie, jams en ambient soundscapes. Dit resulteerde in 3 uur aan muziek (gedistilleerd uit 25 tot 30 uur aan opnames) maar het project werd afgeschoten door de platenmaatschappij wegens niet commercieel genoeg.

Bowie herwerkte het dan en kwam met Outside op de proppen: een conceptalbum waarin het verhaal zich afspeelt in de fictieve stad Oxford Town. Er komen 7 verschillende personages in voor en elk nummer op het album wordt door één van die personages gebracht. Alle personages zijn gebaseerd op, hoe kan het ook anders, Bowie zelf. Eén van die personages is Nathan Adler (zie de titel), een detective die de moord onderzoekt op een ander personage nl. het 14-jarige meisje Baby Grace. Dit vormt het hoofdverhaal in dit conceptalbum. Het verhaal zou zich afspelen in een soort futuristische, dystopische wereld, een cyberpunk setting, waarin ‘art crimes’ voorkomen. Even van Wikipedia quoten: “murder and mutilation for public consumptions”.
Bowie omschreef het hele concept als ‘cyber-noir’. Als inspiratie voor het album dienden onder meer de reeks Twin Peaks en had hij ook patiënten van een psychiatrische instelling geïnterviewd waarbij hij specifiek belangstelling had voor de outsider art (zie de titel) die sommige patiënten er creëerden.

Enfin, een erg uitgebreid concept. Alles wordt niet tot in de puntjes en ook niet lineair verteld uiteraard en bij momenten is het een beetje fragmentarisch. Voor de lyrics maakt Bowie ook hier weer gebruik van de cut-up techniek en gebruikte hij hiervoor zelfs software genoemd Verbasizer welke hij mee heeft ontwikkeld (hij geeft zelf graag meer toelichting 😉). Wie daar zelf mee aan de slag wil, ga je gang: https://verbasizer.com/!
Het verhaal was met dit album trouwens ook niet ten einde.

Want dit album zou het begin van een reeks zijn. Er waren plannen om jaarlijks een album uit te brengen tot aan het begin van het naderende, nieuwe millennium waarmee het hele verhaal zou worden verteld. Daarom ook de 1 in de titel. Sommige titels van de opvolgers waren naar het schijnt ook al bekend: Contamination en Inside. Helaas werden deze plannen begraven. Héél erg jammer dat dit nooit is gebeurd. Wat zou dat geweldig geweest zijn! Na goed 20 jaar opnieuw een reeks albums met Brian Eno. 😍

Want inderdaad. Op dit album wordt Bowie voor het eerst in 16 jaar weer met Brian Eno verenigd. Maar nog een andere belangrijke factor op het album is Reeves Gabrels, de Amerikaan die mee bepalend was voor Bowie’s werk en sound in de jaren ’90 en ook lid was van de band Tin Machine. Een niet te onderschatten invloed. Zijn typische gitaarwerk verschijnt op vele nummers. Nog op het album vind ik ook het goeie drumwerk van Sterling Campbell opvallen en de piano van oudgediende Mike Garson die er uitspringt op sommige nummers.

Muzikaal kan dit niet verder weg zijn van zijn steriele pop uit de jaren ’80. Er zit zoveel in het album: industrial, jazz, ambient, elektronica, rock, pop,… Zonder twijfel zijn minst toegankelijke album waar op veel nummers een donkere, nerveuze, soms paranoïde, drukkende en claustrofobische sfeer wordt gecreëerd. Andere nummers zijn dan wat meer laidback. Experimenteel maar nog steeds met zin voor melodie en goeie songs. Tussen de songs zitten er enkele spoken word segues welke meer inzicht zouden geven in de personages.

Het album is niet alleen ontoegankelijk maar ook nog eens vrij lang. Met net geen 75 minuten zijn langste album. Voor mij helemaal geen probleem maar om Bowie te leren kennen misschien niet ideaal (sorry, not sorry). Het is een ambitieus, maar misschien ook wel wat pretentieus en iet wat bombastisch project. Om die redenen ook niet ideaal als keuze voor AOTW maar wie wil Let’s Dance voor de 1000ste keer horen? En de liefhebbers kennen Low of Station To Station natuurlijk al. Daarom kies ik hier voor een andere kant van Bowie.

Zoals zijn ander werk in de jaren ’90 is ook dit album sterk beïnvloed door de trends van het moment. Niet dat dit altijd goed werkte maar toch. Opvolger Earthling uit 1997 klinkt ondertussen gedateerd hoewel er nog altijd goed werk opstaat. En Hours uit 1999 was, naar Bowie-standaarden, wat minder. Misschien dat Outside ook een tikkeltje gedateerd zal klinken bij momenten. Maar toch blijft al dat werk uit de jaren ’90 zoveel interessanter en zo veel beter dan wat hij in de jaren ’80 bracht. Ruwe diamanten als het ware die nog wat polijstwerk kunnen gebruiken. Wat een verfrissing, een nieuwe wind die waait!

Iets waar ik mezelf meer op betrap trouwens. Het latere werk van gevestigde waarden, hoe goed hun klassiekers ook zijn, interesseert me soms veel meer. Zelfde heb ik bijvoorbeeld bij Neil Young.

Favoriete nummers voor mij:
- Outside: heerlijk nummer gewoon. Zet een beetje de toon voor de rest van het album.
- The Hearts Filthy Lesson: topnummer, die sfeer, die zang… Je zal het eveneens herkennen van de aftiteling van de film Se7en.
- Hallo Spaceboy: de originele versie vind ik nog altijd stukken interessanter en beter dan de veelgehoorde en veel gedraaide remix van de Pet Shop Boys.
- I Have Not Been To Oxford Town: een lichter nummer op dit anders donkere album. Ook gebruikt in Starship Troopers trouwens 😉.
- The Voyeur Of Utter Destruction (As Beauty): hét nummer op dit album voor mij. Geweldige opbouw met die gitaren die loos gaan op het einde. Wat speelt Reeves Gabrels hier prachtig. Eén van Bowie’s beste nummers ooit.

Minder geslaagde nummers:
- Sommige segues zijn wat oninteressant.
- Wishful Beginnings: nogal oninteressant en lijkt nergens naartoe te gaan.

Dus verwacht geen Bowie à la Rebel Rebel of Let’s Dance. Maar een heerlijk experiment waarin sfeerzetting erg belangrijk is, een werk dat gemaakt is puur om de kunst. Hopelijk was dit niet te saai en te lang om te lezen en kunnen jullie er ook wat van genieten.

Spotify (het album eindigt trouwens met Stranger When We Meet. Get Real is een bonustrack):

YouTube playlist:
 
Als Bowie en Eno fan moest ik toen die plaat gewoon kopen, hallo spaceboy en outside waren de twee smaakmakers, maar 27 jaar later, is er niets van die plaat blijven hangen.
Ik verwachtte een vervolg op Low en Lodger en misschien dat daarom de 'klik' er nooit kwam, ik heb de CD zojuist eens uit de kast genomen, en dat was de eerste keer in zeker 25 jaar dat ik het doosje heb opengedaan.
Bedankt om mij deze plaat terug te introduceren , ik ga die nu opzetten, en eens zien wat ik er nu, meer dan 25 jaar later van vind. :music:
 
Interessante keuze, een minder bekend werk van een zeer bekende artiest. Ik heb vroeger heel de discografie van Bowie er door gejaagd maar ben erna eigenlijk altijd bij zijn fantastische run van Station To Station tot en met Scary Monsters blijven hangen. Zijn werk daarvoor is ook erg gewaardeerd en vind ik ook wel goed, maar zet ik ook maar zelden op. De wisselvallige periode na Scary Monsters doet voor mij geen afbreuk aan de status van Bowie maar versterkt die net. Ik apprecieer het wel als een artiest blijft zoeken en experimenteren, ook al gaat hij dan soms eens op z'n bek.

Zo komen we dan bij Outside (ik ben niet zo interessant dus ik houd het bij de korte titel!). De eerste twee gedachten: wat is dit een dense album (wat is een goeie vertaling voor dit Engels woord?) en wat duurt het lang! Dit is geen plaat om gewoon op te zetten en wat op de achtergrond te laten spelen. Daarvoor gebeurt er te veel in de muziek en zijn er niet genoeg melodieën die meteen de aandacht trekken. Ik denk dat de meeste casual luisteraars van AOTW dit een harde noot gaan vinden om te kraken, maar persoonlijk kan ik de zin voor avontuur hier smaken. Een coole mix van verschillende stijlen, vooral ook speciaal omdat hij hiermee af kwam in de hoogdagen van de britpop waar hij zelf met zijn ouder werk een inspiratie voor was. Voor mij moest het niet per se een conceptalbum zijn, daar heb ik sowieso al niet zoveel mee. Die segues vond ik ook niet heel geslaagd, als hij met een vervormde stem personages speelt. Het zijn eigenlijk vooral die stukken die gedateerd overkomen. I'm Deranged was trouwens het enige nummer dat ik me op voorhand nog goed herinnerde, doordat het gebruikt wordt in Lost Highway van David Lynch. Voor de rest een paar heel goeie nummers gehoord en een aantal die niet meteen aansloegen. Bij een eerste luisterbeurt sinds lang zou ik zeggen dat Outside korter mocht zijn, maar misschien geven die "mindere" nummers bij latere luisterbeurten hun geheimen prijs.

Ik herinner me van vroeger dat ik Earthling, zijn drum 'n bassplaat, ook wel kon appreciëren maar dit is waarschijnlijk wel de beste plaat van zijn "nadagen" tot Blackstar verscheen.
 
Als Bowie en Eno fan moest ik toen die plaat gewoon kopen, hallo spaceboy en outside waren de twee smaakmakers, maar 27 jaar later, is er niets van die plaat blijven hangen.
Ik verwachtte een vervolg op Low en Lodger en misschien dat daarom de 'klik' er nooit kwam, ik heb de CD zojuist eens uit de kast genomen, en dat was de eerste keer in zeker 25 jaar dat ik het doosje heb opengedaan.
Bedankt om mij deze plaat terug te introduceren , ik ga die nu opzetten, en eens zien wat ik er nu, meer dan 25 jaar later van vind. :music:
Sja. Het is inderdaad een heel ander beest(je) als Low of Lodger. Hopelijk bevalt het nu wel. :)

Interessante keuze, een minder bekend werk van een zeer bekende artiest. Ik heb vroeger heel de discografie van Bowie er door gejaagd maar ben erna eigenlijk altijd bij zijn fantastische run van Station To Station tot en met Scary Monsters blijven hangen. Zijn werk daarvoor is ook erg gewaardeerd en vind ik ook wel goed, maar zet ik ook maar zelden op. De wisselvallige periode na Scary Monsters doet voor mij geen afbreuk aan de status van Bowie maar versterkt die net. Ik apprecieer het wel als een artiest blijft zoeken en experimenteren, ook al gaat hij dan soms eens op z'n bek.
Mijn favoriete periode is ook van Station To Station tot en met Scary Monsters. Het werk ervoor vind ik goed maar zal ik ook minder snel naar teruggrijpen.
Het werk in de jaren '80 is zoals in de OP gezegd niet top. Maar hij blijft inderdaad wel vernieuwen. Hoewel dat met Tonight (met 5 covers) niet echt het geval meer was. Uit Never Let Me Down zijn er zeker wel zaken die ik kan appreciëren. Ik vind dat je daar al een beetje voelt dat het wel eens terug de goede kant zou kunnen uitgaan.

Zo komen we dan bij Outside (ik ben niet zo interessant dus ik houd het bij de korte titel!). De eerste twee gedachten: wat is dit een dense album (wat is een goeie vertaling voor dit Engels woord?) en wat duurt het lang! Dit is geen plaat om gewoon op te zetten en wat op de achtergrond te laten spelen. Daarvoor gebeurt er te veel in de muziek en zijn er niet genoeg melodieën die meteen de aandacht trekken. Ik denk dat de meeste casual luisteraars van AOTW dit een harde noot gaan vinden om te kraken, maar persoonlijk kan ik de zin voor avontuur hier smaken. Een coole mix van verschillende stijlen, vooral ook speciaal omdat hij hiermee af kwam in de hoogdagen van de britpop waar hij zelf met zijn ouder werk een inspiratie voor was. Voor mij moest het niet per se een conceptalbum zijn, daar heb ik sowieso al niet zoveel mee. Die segues vond ik ook niet heel geslaagd, als hij met een vervormde stem personages speelt. Het zijn eigenlijk vooral die stukken die gedateerd overkomen. I'm Deranged was trouwens het enige nummer dat ik me op voorhand nog goed herinnerde, doordat het gebruikt wordt in Lost Highway van David Lynch. Voor de rest een paar heel goeie nummers gehoord en een aantal die niet meteen aansloegen. Bij een eerste luisterbeurt sinds lang zou ik zeggen dat Outside korter mocht zijn, maar misschien geven die "mindere" nummers bij latere luisterbeurten hun geheimen prijs.

Ik herinner me van vroeger dat ik Earthling, zijn drum 'n bassplaat, ook wel kon appreciëren maar dit is waarschijnlijk wel de beste plaat van zijn "nadagen" tot Blackstar verscheen.
De lengte en segues zullen idd misschien wel hetgeen zijn dat het meeste zal tegenhouden.

Earthling kan ik ook nog altijd appreciëren maar ik moet er wel in de stemming voor zijn.
 
Ja sorry @Deckard, maar deze was me ook te lang. De mid 90s: waar elke artiest de beschikbare 80min speeltijd op een CD moest en zou vullen, ten goede of (veelal) ten kwade.

Dus ik ga waarschijnlijk niet vaak terugkeren naar het album in zijn geheel.

Dat gezegd zijnde was dit wel far out there : cyberpunk Bowie, love it! De uitstapjes richting industrial (The Hearts Filthy Lesson) en dark ambient (Wishful Beginnings, hoewel jij deze minder vindt toch straf) bevielen me wel. Het is een album vol deep cuts. Duidelijk waarom Trent Reznor fan was en voor de extended uitgave een paar mixes heeft afgeleverd. Ook leuk om te lezen en te ondekken in hoeveel films en series nummers uit Outside hebben gefigureerd. Ze lenen zich in elk geval tot duistere sfeerscheppers.

Muchos respect toch voor Bowie, de kameleon die zich bleef heruitvinden.
 
Geen mega Bowie fan maar de veelzijdigheid van de man is toch echt niet te onderschatten. Alhoewel het mij allemaal iets te industrial was met momenten kan ik het in zijn geheel apprecieren al is het inderdaad wel te lang. Eigenlijk had de man een classic artist thread moeten krijgen
 
Mooie keuze. Ik ben geen superfan maar Bowie kan ik altijd wel apprecieren. Hallo Spaceboy is fantastisch en opzwepend, wellicht mijn favoriet nummer. De andere nummers zijn dromerig en de piano refreinen zijn mooi verweven met de nummers.
Goeie remix ook van The Hearts Filthy Lesson door Trent Reznor.
 
Ja sorry @Deckard, maar deze was me ook te lang. De mid 90s: waar elke artiest de beschikbare 80min speeltijd op een CD moest en zou vullen, ten goede of (veelal) ten kwade.

Dus ik ga waarschijnlijk niet vaak terugkeren naar het album in zijn geheel.

Dat gezegd zijnde was dit wel far out there : cyberpunk Bowie, love it! De uitstapjes richting industrial (The Hearts Filthy Lesson) en dark ambient (Wishful Beginnings, hoewel jij deze minder vindt toch straf) bevielen me wel. Het is een album vol deep cuts. Duidelijk waarom Trent Reznor fan was en voor de extended uitgave een paar mixes heeft afgeleverd. Ook leuk om te lezen en te ondekken in hoeveel films en series nummers uit Outside hebben gefigureerd. Ze lenen zich in elk geval tot duistere sfeerscheppers.

Muchos respect toch voor Bowie, de kameleon die zich bleef heruitvinden.
No problemo. De lengte is inderdaad niet altijd een voordeel.

De Outside tour voor dit album had trouwens NIN in het voorprogramma.
 
Ik heb deze plaat al een tijd op mijn wantlist staan om mijn Bowie collectie aan te vullen. De originele vinyl is onbetaalbaar en daarom heb ik die al jaren niet meer beluisterd.
Dit jaar kwamen ze dan met een reissue maar die kost overal minstens 35€ hetgeen ik teveel vind.
Nu is er wel een reden om nog eens te herbeluisteren.
 
Ik ken Bowie vooral van zijn '70s periode en hier en daar een paar nummers uit de latere jaren. Ik ben wel fan en kijk uit naar een meer obscure(?) Bowie plaat te beluisteren.
 
Grote Bowie-leek hier en daar komt spijt om de hoek piepen.
Het album ontcijferen is me een brug te steil, dat werd gebouwd door Bowie zelve.

Dat pianostukje in 'A small plot of land' :drool:. Simpel om te spelen, heerlijk om aan te horen.
De opbouw in 'The Motel' is alleen weggelegd voor de groten der aarde.
'Algeria Touchshriek'. Is het fout dat ik meteen dacht dat het Jimmy Savile was, die sprak?

Vele nummers bekken geweldig (om mee te zingen) als je de teksten kent.
Als ik goed begrijp behoort dit niet tot zijn grootste albums?
Dat de AOTW maar snel eindigt...

"Stay away from the future
Back away from the light
It's all deranged – no control.

If I can't control
The web we weave
My life will be lost in falling leaves."

Zal Bowie de profeet van onze tijd zijn? Hieronder bewijst het.

"She should say: twitch and stream
It'll end in chrome
Night of the female." :unsure:

Dit album verdient een top-vijfje van favo nummers te noteren.
1) The Motel
2) The Voyeur of Utter Destruction
3) Hello Spaceboy
4) Outside
5) Strangers When We Meet.
 
Damn, ik kan niet geloven dat ik deze AOTW geskipped heb... Ik ken David Bowie bijna enkel uit zijn 70s periode, vooral Ziggy Stardust en Alladin Sane heb ik vaak beluisterd. Uiteraard zijn er een enkele hits uit de latere jaren die ik ook ken, maar for some reason geen volledige albums beluisterd.

Ik kijk hier enorm naar uit.
 
Eindelijk eens wat tijd om deze te beluisteren (lees: terug aan het werk :unsure: ).
Ik ben geen grote Bowie kenner, ik ken de hitjes, maar nooit echt een volledig album gehoord.
Dus als eerste Bowie album direct van zijn minder bekende albums aan het beluisteren nu :p Het bevalt me op zich wel. De spoken word stukken vind ik minder, maar er staan wel leuke nummers op. Het geeft me wel zin om eens wat meer van Bowie te verkennen, het zou ook een interessante classic artist geweest zijn denk ik.
 
Noch een complete Bowie leek, noch een echte kenner. Via m'n vader Bowie leren kennen. Maar m'n pa heeft die tot z'n 70s en vroege 80s dingen maar weinig of niets van de periode daarna. En eigenlijk heb ik het zelf nooit gecheckt, wegens gewoon weinig interesse.
Zelf heb ik Bowie nooit echt spannend en geweldig genoeg gevonden om echt te checken en misschien moet ik dat wel eens doen. Al moet ik zeggen dat dit album daar weinig verandering in heeft gebracht.

Ik vind het concept idee wel leuk en ook het verhaal achter het ontstaan van de plaat is wel cool. Maar de plaat zelf?
Die is gewoon ok met een paar uitschieters: The hearts filthy lesson (een dreunend, duister, industrial aanvoelend nummer), The voyeur of utter destruction (die cadans) en hét nummer van de plaat Hallo spaceboy (wat een coole vibe!).

De segues doen het niet voor mij. Ik snap ze thematisch wel maar de uitwerking is niet m'n ding en breken soms ook het ritme van de plaat vind ik.

Conclusie: een plaat waar in te horen wat voor goeie muzikant en schrijver Bowie is maar wederom moet ik vaststellen dat dat niet automatisch betekent dat het een match is.
 
Terug
Bovenaan