Album of the week Om - God is Good

Ik ben niet zo extatisch als sommige posters maar Om draai ik altijd met plezier. Door die oosterse invloeden zijn ze vrij uniek terwijl ze ook op de Sleep sound konden blijven teren. Komt er ooit eigenlijk nog eens nieuw materiaal? Misschien probeer ik ook wel eens naar de Botanique af te zakken.
 
Ik heb eigenlijk hetzelfde als @nifelheim hierboven. Geen heel grote fan maar vind het wel altijd goed als ik het op zet. Alleen kom ik er zelf relatief weinig voor, soms zie ik de band echt lange tijd over het hoofd. Vandaar dat dit AOTW welgekomen is, heb God is Good een paar keer beluisterd en ga ook hun ander werk de komende tijd wat beluisteren.

@NDEFCB merkte ook terecht op dat de drums even belangrijk zijn voor de weidsheid van de sound als de bas.

Hulde ook voor de moeite die in de openingspost stak, waardoor het even lang duurde om deze te lezen dan om naar de plaat te luisteren!
 
Ik ben niet zo extatisch als sommige posters maar Om draai ik altijd met plezier. Door die oosterse invloeden zijn ze vrij uniek terwijl ze ook op de Sleep sound konden blijven teren. Komt er ooit eigenlijk nog eens nieuw materiaal? Misschien probeer ik ook wel eens naar de Botanique af te zakken.
Zeker doen, ik zal er beide shows zijn (als alles goed gaat)
 
Wat valt er eigenlijk nog toe te voegen na zo'n knaller van een openingspost?
Eigenlijk niet veel: dijk van een plaat, van begin tot eind. Elk nummer staat op zich maar ook hele flow van het album zit goed. De overgang tussen de nummers voelen ook heel natuurlijk aan. De start van Meditation is the Practice of Death voelt gewoon zo goed/juist na het slot van Thebes.
Het zelfde geldt voor de laatste nummers.

Ik heb eerder gezegd dat die m'n favorieten waren maar nu ik de plaat nog eens op zet: hoe heerlijk is de rest wel niet? Die lange aanloop in Thebes, de blokfluit (?) outro Meditation is the Practice of Death, de flow en de rollende baslijn van Cremation Ghat I, het ietwat melancholische in Cremation Ghat II. Zoals gezegd: geen enkel zwak nummer en dan nog is geheel groter dan de som van zijn delen.
 
Eindelijk ook tijd gevonden om te luisteren. Op zich vond ik het niet slecht maar wel heel minimaal, had bijna niet door dat het gedaan was. Riffs en drumwerk waren best goed en het oosterse er in intrigeerde wel een beetje maar ik denk niet dat ik hier nog veel naar ga teruggrijpen
 
Ik was echt heel opgewonden om deze te beginnen. Zou iets zijn dat recht in mijn straatje hoort te zitten. Echter blijf ik heel zwaar op mijn honger zitten. Ik vind het veel te simpel en op sommige momenten gewoon saai.

Ik ga hier jammer genoeg niet veel over kunnen zeggen. Ik kan ook niet zeggen dat ik het oorknarsend vind of slecht, maar het is voor mij niks speciaal, en al helemaal niet na de hype die jullie schorriemorrie dat jullie zijn, hebben in dit topic doen opwaaien.

Productie is zeer goed, een prachtig bass en drum sound dat zeker en vast.

Album art is cava I guess.

Ik heb dan nog gedacht dat het mischien aan dit album specifiek lag, en omdat het zo een kort is heb ik spotify laten doorspelen en Pilgrimage meegepakt, en het eerste nummer can Conference Of the Birds. Maar helaas ga ik bij mijn eerste standpunt moeten blijven en heeft dat niets veranderd aan mijn initiele gedacht en wat ik van Om vind.
 
Ik heb dit album intussen in totaal een paar keer gehoord en moet de meesten bijtreden over het feit dat Thebes echt geweldig en top is. :cool:
 
Ik durf het bijna niet te zeggen na alle praise hierboven, maar voor mij is het eerder “God is Meh” dan “God is Good” :unsure:.
Net zoals @PolletPoulet_OG vind ik het zeker niet slecht ofzo, maar “Echter blijf ik heel zwaar op mijn honger zitten. Ik vind het veel te simpel en op sommige momenten gewoon saai.”

Er is ook gewoon weinig over te zeggen imo. Mijn notes bij de nummers beperken zich tot: Coole drum ; Hey een fluit, die klinkt nice ; Oosterse invloed hier en daar is leuk ; Leuke viool.

Maar er zijn wel 2 zaken die telkens terug komen:
  1. Eigenlijk is dit best wel saai :unsure:
  2. Jammer dat de zang nogal... jah... basic... is? Ik mis precies ook een hoop karakter in de stem.

Dit wilt uiteraard niet zeggen dat het slecht is. Het ademt een dreigende sfeer uit. De muzikanten doen hun ding echt wel goed, vooral de drummer. En ik kan de gehele setup, traagheid, en de "hier en daar oosterse streep" echt wel waarderen. De paar keren dat het dan losbarst (bvb Thebes) vind ik ronduit geweldig.
Ik denk dat dit wel een groei plaat zou kunnen zijn voor mij. En ik heb getwijfeld om een aantal nummer toe te voegen aan mijn Spotify list... maar uiteindelijk toch maar niet, ik zou ze toch maar skippen.

Weinig nuttige dingen te zeggen over de nummers, maar here goes:
  • Meditation is the Practice: Coole drum, al bij al nogal saai, leuk einde met de fluit.
  • Cremation Ghat 1: Leuke Oosterse feel, maar nah ... echt te boring voor mij.
  • Cremation Ghat 2: Komt al wat beter bij mij binnen, viool is wel cool.
  • Thebes: Bevalt me al wat meer, maar toch nog steeds een tikkeltje te traag. Wel awesome als het eindelijk eens losbarst.

Dan At Giza op gezet ... DAMN YOU @CisnerosIsStillGod !!!!!!!
Waarom hebt ge hier niet voor gekozen? Dit is 100% mijn ding. Dit vind ik een enorm beestig nummer, leuke 60s vibe, het rifke is lekker (en ik hou ervan als we de gitarist over de fretten horen slepen zoals bvb op 1m22 :love:). De zang blijft mij echter wel wat te zagerig.
Deze is WEL in mijn Spotify lijst terecht gekomen.

Ik weet nu eerlijk gezegd niet hoe ik t.o.v. Om sta, en hoe ik verder moet :help:
 
Dan At Giza op gezet ... DAMN YOU @CisnerosIsStillGod !!!!!!!
Waarom hebt ge hier niet voor gekozen? Dit is 100% mijn ding. Dit vind ik een enorm beestig nummer, leuke 60s vibe, het rifke is lekker (en ik hou ervan als we de gitarist over de fretten horen slepen zoals bvb op 1m22 :love:). De zang blijft mij echter wel wat te zagerig.
Deze is WEL in mijn Spotify lijst terecht gekomen.

Ik weet nu eerlijk gezegd niet hoe ik t.o.v. Om sta, en hoe ik verder moet :help:
Ik snap je reactie, zowel over God is Good als At Giza. Gewoon de discografie chronologisch beluisteren. Dan hoor je hun evolutie en ga je het latere werk imo ook meer appreciëren.

En gitarist? Die komt er ni aan te pas :p
 
Toch fascinerend hoe bands met enkel basgitaar of enkel elektrische gitaar een vol geluid kunnen behalen zonder dat je het andere instrument mist. Om is ook een band die live véél intenser aanvoelt dan op plaat - vooral die bas dreunt zo hard door dat je merg begint te borrelen, dus als ze nog eens in de buurt optreden raad ik aan om ze zeker eens te aanschouwen.
 
Hoewel ik stoner zeker kan appreciëren en ook niet vies ben van repetitieve nummers die er minuten lang worden ingeramd, werkt dat bij Om iets minder. En ik kan niet zeggen waarom. De sound staat mij ook wel aan. Vroeger ook nog regelmatig opgelegd en proberen goed te vinden. Maar soms werkt het en soms helaas niet 🤷‍♂️ .
 
Om is nogal bijzonder, maar kan begrijpen dat er mensen zijn die het repetitieve mantra-aspect van hun muziek gewoon saai vinden, of dat misschien zien als een gimmick. Ik vind het alvast erg goede muziek. Voor het eerst naar Om geluisterd op aanraden van een kotgenoot toen ik nog student was. Het eerste waar ik naar luisterde was God is Good, op dat moment hun nieuwste release en het was vanaf de eerste minuut al duidelijk dat ik iets heel speciaals gevonden had, een band/album waarmee ik een heel intieme band zou hebben. Ik heb ze al meermaals zien optreden en hoop dat nog veel te mogen doen, wie weet komen ze weer naar Desertfest! Voor de liefhebbers, hun BBC live album is ook echt super, de moddervette bass sound is om van te kwijlen.
 
Ik snap je reactie, zowel over God is Good als At Giza. Gewoon de discografie chronologisch beluisteren. Dan hoor je hun evolutie en ga je het latere werk imo ook meer appreciëren.

En gitarist? Die komt er ni aan te pas :p
:shy::shy:

Een bas is toch maar gewoon een versimpelde gitaar voor mentally challenged muzikanten, wasmedanuzekers.
Het feit dat ik vroeger bas speelde zet dit argument enkel kracht bij.
 
Laatst bewerkt:
verdomme @Lint stop eens met oude threads op te rakelen, nu staat Thebes hier weer op en ga ik het een en het ander tegen mijn buren moeten uitleggen waarom hun lampenhouder gesneuveld is.
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
 
verdomme @Lint stop eens met oude threads op te rakelen, nu staat Thebes hier weer op en ga ik het een en het ander tegen mijn buren moeten uitleggen waarom hun lampenhouder gesneuveld is.
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
:lint:
Ik ben nog maar just begonnen :unsure:, ik heb nog zeker 15 AOTWs om neer te typen.
 
Terug
Bovenaan