Classic Artists King Gizzard & The Lizard Wizard

Ja dat is een cliché. Wat niet wil zeggen dat je dat niet mag vinden. Maar ik vind niet dat ze aan kwaliteit verliezen. Ze blijven nieuwe dingen proberen en zichzelf heruitvinden. Van surf rock naar spaghetti western muziek naar krautrock naar pop naar psychedelische rock naar folk naar oosterse shizzle naar jazz naar naar prog rock naar boogie naar techno naar thrash metal naar dream pop naar hip hop naar techno
Ik zei "cliché" hier maar voor de zekerheid. :unsure: :p Ik vind zeker dat je dat ook mag vinden. Bij de meeste veel artiesten die ik goed vind blijf ik plakken bij het vroege werk.
 
De eerste 3 nummers van hun nieuwe album:


zoals verwacht niet helemaal mijn ding dit album :unsure:
Het begint redelijk chill met Theia, dan wordt het raar en psychedelisch met Joey in The Silver Cord, en Set is dansbare banger I guess.
 
Naar wat heb ik zo net liggen luisteren? Mocht dit hun eerste album zijn was ik volgens mij nooit aan het tweede begonnen :puke:
 
Ja deze drie nieuwe tracks zijn nu niet bepaald om warm van te lopen. Grote KGatLW fan hier ook - heb ze toen nog voor Corona in hun twee-shows-op-rij in de AB gezien, dat was fantastisch. Gigafan van hun (uiteraard) meer repetitievere, krautrockachtige platen - Flying Microtonal Banana en Polygondwanaland zijn topschijven, en ook Nonagon Infinity uiteraard. Van hun thrashuitlatingen met Infest the rats nest was ik helemaaaal geen fan, maar heeft wellicht ook met het genre te maken. No thrash for me. Daarentegen vind ik Petrodragonic Apocalypse misschien wel het toppunt van hun discografie, en zeker van hun niet kraut-based discografie. Zo goed, met proginvloeden waarin ik zelfs vleugjes Toolinvloeden hoor.

Die nieuwe drie nummers, daar zit wel iets in, maar de eerste anderhalve nummers waren toch wat... 'basic'. Langs de andere kant, als KG de Sphongle tour opgaat, why not. Al zou ik ze ook wel eens hun zien wagen aan een volledige (stoner-/)doomplaat. Als je dan 'Doom City' hoort, smaakt dat toch naar meer. Ongezien wel zo'n band met zo'n range, zo'n concepten en originele insteken, en dat telkens van een absoluut summumniveau. Benieuwd wat er nog allemaal gaat komen! Bring it!
 
Ben fan van dit trio nummers alvast. Drie verschillende. Wat gaat dat geven voor de rest :love:?
Zelfmoord voor vele bands, maar ze kunnen intussen doen wat ze willen en het slaat aan.
Wie weet wordt het een slaperalbum en pas enorm geapprecieerd over 20j.
 
Ik verwacht dat ze zich op hun volgende gaan wagen aan jodelen.

Deze nieuwe nummers doen mij helaas niets...
 
Muzikale memes, niet meer niet minder. Change my mind :coolbrows:
Uiteraard is het één gigantisch grote meme, maar kijk, het topic hier heeft me converteerd en nu mogen ze memen zoveel ze willen van mij. Hun dancemoves in de videoclip van Set zijn Thom Yorke niveau *chef's kiss*

Ik kan nog altijd niet uit aan die kritiek van P4k op Petrodragon. "Ja da's hier toch allemaal heel camp hoor". Naar wat hebt ge in godsnaam de afgelopen 10jaar liggen luisteren om nu pas tot die conclusie te komen?
 
Ik duik meteen de extended edition in!
Extended version is duidelijk de beste van de twee versies: gaat veel meer de oneindige krautrock toer op en gaat hen uiteindelijk beter af. Toch vind ik het nieuwe album geen binnenkopper. Er zitten geinige stukken in, maar ook veel momenten waar ze maar wat proberen. De band had al aangegeven dat ze nog zoekende zijn met hun hele synth-setup en je hoort het. Die stukjes lyrics van PDA die terugkomen zijn pure fanservice en ik moest ook wel grijnzen de eerste keer. Maar bij herhaling doet het deze nieuwe voor mij vooral in de schaduw staan van de vorige.
 
Extended version is duidelijk de beste van de twee versies: gaat veel meer de oneindige krautrock toer op en gaat hen uiteindelijk beter af. Toch vind ik het nieuwe album geen binnenkopper. Er zitten geinige stukken in, maar ook veel momenten waar ze maar wat proberen. De band had al aangegeven dat ze nog zoekende zijn met hun hele synth-setup en je hoort het. Die stukjes lyrics van PDA die terugkomen zijn pure fanservice en ik moest ook wel grijnzen de eerste keer. Maar bij herhaling doet het deze nieuwe voor mij vooral in de schaduw staan van de vorige.
Exact hetzelfde gevoel hier. Die extended edition geeft precies beter weer waar ze naartoe willen gaan, de korte versies missen voor mij de trip die nodig is bij het genre dat ze willen spelen. Misschien is het zoals bij 'Infest The Rat's Nest', eerst eens voelen wat het geeft en comfortabel worden in het genre om dan eens all out te gaan. Dit genre lijkt me wel een grotere uitdaging dan thrash metal.
 
Ja ik heb de trein gemist helaas ziet het er naar uit.. Live Nation entered the game... We zullen zien of ze nog eens een kleine zaal aandoen, maar Vorst skip ik..
 
Zucht... Voor mij zal het eerder afhangen van de ticketprijs. Ik hou m'n hart vast, maar zou het echt jammer vinden als King Gizzard zaalshows vanaf nu in arena's van die schaal zullen plaatsvinden.

Wie weet, misschien spelen ze integraal The Silver Chord extended en worden ze nooit meer teruggevraagd in Vorst.
 
Terug
Bovenaan