Where to begin...
King Gizzard & The Lizard Wizard is de jongste band dit jaar voor de classic artists maar ze hebben zonder twijfel al één van de grootste discografiëen. Ik ben er ook zeker van dat er dit jaar minstens één album bij komt.
De band bestaat sinds 2010, is afkomstig uit Melbourne (Australië) en telt zes leden (sinds 2020, ze waren vroeger met zeven). Tijdens hun twaalfjarig bestaan brachten ze 23 full albums uit, waarvan vijf in 2017 en nog eens vijf in 2022. Live zijn ze één groot wild feest, met gemak één van de betere bands van het moment. Ik heb een foto van een groep vrienden na een Gizzard optreden en iedereen zijn t-shirt was gescheurd...
Een genre plakken op de band is zeer moeilijk want ze durven wel eens een thrash metal album uitbrengen of iets dat neigt naar very mellow jazz... Je kan ze grotendeels vinden binnen het spectrum van (neo-)psychedelica gelinkt aan garage rock, progrock en elementen van ecclectische jazzrock. Ah, en ze hebben een fetisch met microtonale geluiden, ook dat nog. Klinkt allemaal veel en ingewikkeld? It sure is, dus ik zal proberen wat wegwijs te voorzien.
Where to begin... for real this time...
Beginnen met de eerste twee albums is geen goed idee, dat is vooral voer voor de hardcore gizzheads. Vraag aan 10 Gizzard fans wat hun favoriete album is en de kans bestaat dat je telkens een ander antwoord krijgt. Maar een constante die terugkeert is het album dat ze uitbrachten voor hun eerste grote albumdump van 2017:
Nonagon Infinity (2016)
Nonagon Infinity is een plaat die nooit stopt, letterlijk. De begin- en eindgrooves van het album zijn zo op elkaar afgestemt dat het zonder onderbreken kan blijven gaan. Alle gekende elementen van 'King Gizzard on speed' komen hier terug:
Meer interesse in de rustigere kant van The Gizz? Beginnen kan met Quarters uit 2015. Een album van 40 minuten en 40 seconden, netjes verdeeld in vier kwartjes van 10 minuten en 10 seconden.
Of wil je meteen duiken in de meer progressive rock wereld? Dan ben je goed met Polygondwanaland uit 2017, volledig gratis uitgebracht en iedereen mocht er mee doen wat ze wilden. Verschillende labels/fans maakten hun eigen artwork en brachten het album uit op vinyl, gewoon omdat het mocht.
Vorig jaar brachten ze Omnium Gatherium uit, een album met zoals de titel het doet vermoeden een beetje vanalles. Opener 'The Dripping Tap' is ondertussen een Gizz classic.
Er valt véél te bespreken dus ik zal hier afronden, maar niet zonder je nog op de weg te helpen met twee nuttige dingen die ik vond op Reddit:
En een overzicht in tekst van elk album tot 2021:
Ik zou zeggen... duik er in! Voor vragen of tips moet je maar roepen.
King Gizzard & The Lizard Wizard is de jongste band dit jaar voor de classic artists maar ze hebben zonder twijfel al één van de grootste discografiëen. Ik ben er ook zeker van dat er dit jaar minstens één album bij komt.
De band bestaat sinds 2010, is afkomstig uit Melbourne (Australië) en telt zes leden (sinds 2020, ze waren vroeger met zeven). Tijdens hun twaalfjarig bestaan brachten ze 23 full albums uit, waarvan vijf in 2017 en nog eens vijf in 2022. Live zijn ze één groot wild feest, met gemak één van de betere bands van het moment. Ik heb een foto van een groep vrienden na een Gizzard optreden en iedereen zijn t-shirt was gescheurd...
Een genre plakken op de band is zeer moeilijk want ze durven wel eens een thrash metal album uitbrengen of iets dat neigt naar very mellow jazz... Je kan ze grotendeels vinden binnen het spectrum van (neo-)psychedelica gelinkt aan garage rock, progrock en elementen van ecclectische jazzrock. Ah, en ze hebben een fetisch met microtonale geluiden, ook dat nog. Klinkt allemaal veel en ingewikkeld? It sure is, dus ik zal proberen wat wegwijs te voorzien.
Where to begin... for real this time...
Beginnen met de eerste twee albums is geen goed idee, dat is vooral voer voor de hardcore gizzheads. Vraag aan 10 Gizzard fans wat hun favoriete album is en de kans bestaat dat je telkens een ander antwoord krijgt. Maar een constante die terugkeert is het album dat ze uitbrachten voor hun eerste grote albumdump van 2017:
Nonagon Infinity (2016)
Nonagon Infinity is een plaat die nooit stopt, letterlijk. De begin- en eindgrooves van het album zijn zo op elkaar afgestemt dat het zonder onderbreken kan blijven gaan. Alle gekende elementen van 'King Gizzard on speed' komen hier terug:
- Balls to the wall groovy garage rock riffs
- Weird as ***k lyrics
- Fluit en mondharmonicasolo's
- Distorted vocals
- Drums, so much drums
Meer interesse in de rustigere kant van The Gizz? Beginnen kan met Quarters uit 2015. Een album van 40 minuten en 40 seconden, netjes verdeeld in vier kwartjes van 10 minuten en 10 seconden.
Of wil je meteen duiken in de meer progressive rock wereld? Dan ben je goed met Polygondwanaland uit 2017, volledig gratis uitgebracht en iedereen mocht er mee doen wat ze wilden. Verschillende labels/fans maakten hun eigen artwork en brachten het album uit op vinyl, gewoon omdat het mocht.
Vorig jaar brachten ze Omnium Gatherium uit, een album met zoals de titel het doet vermoeden een beetje vanalles. Opener 'The Dripping Tap' is ondertussen een Gizz classic.
Er valt véél te bespreken dus ik zal hier afronden, maar niet zonder je nog op de weg te helpen met twee nuttige dingen die ik vond op Reddit:
En een overzicht in tekst van elk album tot 2021:
• Willoughby's Beach (2011) & 12 Bar Bruise (2012): The band's debut. High energy, feel good, surf-punk.
• Eyes Like The Sky (2013): Spaghetti western surf rock under a spoken word cowboy short story.
• Float Along - Fill Your Lungs (2013): Feel good psychedelic rock complete with droning sitar. First use of unusual time signatures.
• Oddments (2014): A variety of songs the band had on backlog until then. Most of them tend to be slower and mellow. Contains the bands most well known song [Work This Time], but as a whole is generally considered one of their weakest albums. Still great though.
• I'm In Your Mind Fuzz (2014): The band finally settling into their classic, energetic psychedelic rock sound. Most albums after this essentially takes this sound as a baseline and adds a wild twist. The first half is very upbeat and wild and the second half ends slower and pretty.
• Quarters (2015): Four slower paced jazzy psychedelic rock songs of a 10:10 length each. Contains one of the biggest fan favorite songs [The River] but isn't particularly popular as a whole.
• Paper Mâché Dream Balloon (2015): A fan favorite. Happy sounding britpop inspired songs with dark lyrics. Recorded entirely with acoustic instruments. Some great flute and clarinet on this one.
• Nonagon Infinity (2016): The album that really made them famous. Nine relentlessly high energy and fast-paced psychedelic rock songs that all seamlessly flow into the next, with the last song flowing back into the first. Essentially an endlessly looping album that can be started on any song. The first in depth experimentations into odd time signatures widely used on every album after. Also features the first use of microtonal tuning in a very short solo on the first song [Robot Stop].
• Flying Microtonal Banana (2017): A fan favorite and the first of five albums released in 2017. Entirely microtonal, middle eastern inspired, trance-y psychedelic rock.
• Murder of the Universe (2017): A narrated science fiction epic concept album in three parts. Heavy psychedelic rock. Might be my personal favorite.
• Sketches of Brunswick East (2017): A collaboration with Alexander Brettin of Mild High Club. Psychedelic jazz fusion.
• Polygondwanaland (2017): Often regarded as the band's magnum opus. A four part science fiction / fantasy prog rock concept album.
• Gumboot Soup (2017): A collection of songs that didn't end up on any of the other albums from 2017. Don't let that deter you it's amazing. A bunch of different sounds and genres.
• Fishing for Fishies (2019): An album that starts as folky sounding boogie rock and ends as electronic techno. Great album with an environmental message.
• Infest The Rats' Nest (2019): Super heavy thrash metal, another scifi concept album.
• Chunky Shrapnel (2020): A collection of live recordings from their 2019 tour as well as instrumental intermission tracks used on the tour. A whole plethora of other live albums can be found online.
• K.G. (2020) & L.W. (2021): Two albums that function together as one big double LP. They pick up where Flying Microtonal Banana leaves off. Entirely microtonal and middle eastern inspired, but explore many different sounds and ideas.
• Butterfly 3000 (2021): Dreamy pychedelic synth pop, a big departure from usual King Gizzard sounds, receiving mixed reviews by fans.
• Eyes Like The Sky (2013): Spaghetti western surf rock under a spoken word cowboy short story.
• Float Along - Fill Your Lungs (2013): Feel good psychedelic rock complete with droning sitar. First use of unusual time signatures.
• Oddments (2014): A variety of songs the band had on backlog until then. Most of them tend to be slower and mellow. Contains the bands most well known song [Work This Time], but as a whole is generally considered one of their weakest albums. Still great though.
• I'm In Your Mind Fuzz (2014): The band finally settling into their classic, energetic psychedelic rock sound. Most albums after this essentially takes this sound as a baseline and adds a wild twist. The first half is very upbeat and wild and the second half ends slower and pretty.
• Quarters (2015): Four slower paced jazzy psychedelic rock songs of a 10:10 length each. Contains one of the biggest fan favorite songs [The River] but isn't particularly popular as a whole.
• Paper Mâché Dream Balloon (2015): A fan favorite. Happy sounding britpop inspired songs with dark lyrics. Recorded entirely with acoustic instruments. Some great flute and clarinet on this one.
• Nonagon Infinity (2016): The album that really made them famous. Nine relentlessly high energy and fast-paced psychedelic rock songs that all seamlessly flow into the next, with the last song flowing back into the first. Essentially an endlessly looping album that can be started on any song. The first in depth experimentations into odd time signatures widely used on every album after. Also features the first use of microtonal tuning in a very short solo on the first song [Robot Stop].
• Flying Microtonal Banana (2017): A fan favorite and the first of five albums released in 2017. Entirely microtonal, middle eastern inspired, trance-y psychedelic rock.
• Murder of the Universe (2017): A narrated science fiction epic concept album in three parts. Heavy psychedelic rock. Might be my personal favorite.
• Sketches of Brunswick East (2017): A collaboration with Alexander Brettin of Mild High Club. Psychedelic jazz fusion.
• Polygondwanaland (2017): Often regarded as the band's magnum opus. A four part science fiction / fantasy prog rock concept album.
• Gumboot Soup (2017): A collection of songs that didn't end up on any of the other albums from 2017. Don't let that deter you it's amazing. A bunch of different sounds and genres.
• Fishing for Fishies (2019): An album that starts as folky sounding boogie rock and ends as electronic techno. Great album with an environmental message.
• Infest The Rats' Nest (2019): Super heavy thrash metal, another scifi concept album.
• Chunky Shrapnel (2020): A collection of live recordings from their 2019 tour as well as instrumental intermission tracks used on the tour. A whole plethora of other live albums can be found online.
• K.G. (2020) & L.W. (2021): Two albums that function together as one big double LP. They pick up where Flying Microtonal Banana leaves off. Entirely microtonal and middle eastern inspired, but explore many different sounds and ideas.
• Butterfly 3000 (2021): Dreamy pychedelic synth pop, a big departure from usual King Gizzard sounds, receiving mixed reviews by fans.
Ik zou zeggen... duik er in! Voor vragen of tips moet je maar roepen.