Album of the week Maggot Heart - Mercy Machine

de Waaslandwolf

Well-known member
Dag vriendjes,


Na veel tobben, gezucht, gesteun en een vergelijkende studie van alle voorgaande albums die hier de revue gepasseerd zijn, dacht ik er qua insteek eens wat vrouwelijk geweld tussen te gooien. Na nog wat meer getwijfel (De aanstekelijk 70's-stijl occult rock van Jess and the Ancient Ones? De atmosferisch post-rock/sludge van Black Math Horseman? Meer theatrale occulte rock in de vorm van Gott? Belgisch geweld zoals Wolvennest? Wucan, een hoorbaar psychedelische equivalent van een boogietrein? Allen aanraders overigens!) is de keuze uiteindelijk op Maggot Heart geland.

Dat gezegd zijnde: dinsdag 21 juni 2022 is de dag waarop ondergetekende voor het eerst echt kennis maakte met Maggot Heart. Wat ik er tot dan toe van wist was dat het brein achter dit vehikel, Linnea Olsson, ook een redelijke vinger in de creatieve pap had bij Beastmilk (later Grave Pleasures) - ook een aanrader voor wie het op de donkere kantjes van de post-punk begrepen heeft. Zeker geen slechte referentie. De gelegenheid van de kennismaking was echter een concert waar ze tussen twee mij beter bekende bands gekleefd stonden op een affiche met Okkultokrati en Nekromantheon. Dit is dan ook in zekere zin een verslag van een avondje muziek evenzeer als van een plaat.

Na de beslist van de pot gerukte punky black metal van Okkultokrati stond daar dan Maggot Heart op het podium. Mijn uitsluitend theoretisch kennis van de band betekende dat ik geen speciale verwachtingen had, en initieel leek de band maar wat eerder lauwe garage rock/post punk/grunge ofzoiets te brengen. Relatief weinig enthousiasme van mijn kant. Ik ben er overigens nog altijd niet uit onder welk label een mens Maggot Heart qua genre zou moeten proberen plakken, maar uiteindelijk maakt het ook geen lor uit want ze klinken naar mijn mening geweldig. De band kwam echter gaandeweg onder stoom, en na een paar nummers werd het duidelijk dat hier wel wat in zat. De inherente punch van het geheel begon duidelijk te worden, en kort voor halverwege was ondergetekende al aardig mee. De band maakte dankbaar gebruik van het opgebouwde momentum een bleef knaller na knaller afvuren, om mij achteraf als kersvers bekeerde fan naar de merch te jagen, alwaar ik onder andere het album van deze week buitmaakte.

Mercy Machine zelf begint eigenlijk al meteen met een stevige oplawaai in de vorm van Second Class. Instant snedig en dreigend zet dit nummer al meteen de toon voor de rest van de plaat. Verwacht hier ondanks de vrouwelijke zang ook geen engelengezang, de vocals liggen beslist meer in lijn met de algehele toon van de plaat. Opvolger Sex Breath gooit daar nog een dosis 'catchy' bovenop. Met Justine en Roses mengt de band daar nog wat slepende en/of occasioneel dromerige passages bij. Gutter Feeling klinkt effectief ook ietwat dissonant vuil. De tweede helft van de plaat is weliswaar iets rustiger en meandert meer dan de eerste paar kopstoten die de band brengt, al zoekt afsluiter Modern Cruelty wel weer het meer punchy tempo van de eerste helft op. Ironisch genoeg enigszins het omgekeerde van wat de band op die memorabele avond zelf deed. Tant pis, het is en blijft een plaat die ik al twee jaar regelmatig opgraaf. Ondertussen heb ik hier al veel meer bijeen gekrabbeld dan origineel het plan was, dus bij deze ga ik stilaan de plaat voor zich laten spreken.

Nekromantheon heeft die avond achteraf samen met het publiek nog het kot afgebroken door een van de meest verschroeiende thrash metal optredens ooit neer te zetten (en dat zeg ik zonder overdrijven; ik heb bijvoorbeeld met mensen staan zwaaien en daarbij ei zo na de zanger/bassist geraakt omdat die temidden van de mosh pit stond te spelen), maar da's weer een ander verhaal. Kortom, hoewel ik de afwezigen met deze plaat een vleugje van die avond probeer te laten proeven, hebben ze zelden meer ongelijk gehad.


Youtube
[Ik leef zonder spotify, als iemand de link van de plaat hier dan wel in pm kleeft, plak ik die hier]


Liefs van jullie grote en immer lurkende kapoen,
De Waaslandwolf
 
Coole verhaal, altijd zalig wanneer een band er in slaagt mensen instant fan te maken tijdens hun live shows.
Hier de Spotify link:


Album check ik later vandaag.
 
Ah Maggot Heart is mij wel bekend, al heeft het voor mij nooit echt de klik gemaakt. Het is vooral de stem die me minder lijkt te liggen. Ik heb ook nog wel niet de kans gehad om ze live aan het werk te zien, dat kan soms wel helpen voor mij om zo de laatste klik te maken.
Maar ik zal deze week sowieso nog wel eens de tijd nemen om er wat naar te luisteren, want slecht is het ook zeker niet!

Ik was ook al bekend met het figuur Linnea Olsson van haar vorige groepen Beastmilk en The Oath, beiden zeker aanraders! Voor mij persoonlijk vind ik dat ook betere bands als Maggot Heart (ze zingt er namelijk niet in :unsure: )

(pst: ga je dit weekend ook weer te vinden zijn op roadburn? indien ja: waar en wanneer zweterige knuffel? :love: )
 
De derde AOTW op rij met gitaargeweld. Verdekke, ik heb hier wel van kunnen genieten!

Eerste bemerking is wel dat het goed is dat het maar 40 minuten duurt want ik vind het echt heel 'dense' overkomen. Mocht het veel langer duren zou het vermoeiend gaan worden.

Maar voor de rest is dit een vinnige plaat. Ik las het relaas van het optreden in de OP en was al eens op Discogs gaan piepen en daar staan ze omschreven als 'metal band'. Nou, ik verschoot wel toen ik het album opzette. Dit is snedige post-punk met goeie hooks en jachtig tempo. Ik hoor er ook wel heel wat andere dingen in. Wat er soms in mij opkwam: QOTSA, The Cramps, Tool, Magazine, Sonic Youth (?)...

De nummers durven ook wel eens te ontsporen of stilvallen waarna ze weer de draad oppikken. De stem is wat wennen in het begin maar was ik toch vrij snel gewoon. Ook wel een album dat wat luisterbeurten zal nodig hebben. Favoriete nummer tot nu toe is Justine. Die gitaaruitbarsting op 2m30s :drool:.
Dit was een leuke ontdekking want ik had er nog nooit van gehoord!


...

Youtube
[Ik leef zonder spotify...
2br.gif
 
Ah Maggot Heart is mij wel bekend, al heeft het voor mij nooit echt de klik gemaakt. Het is vooral de stem die me minder lijkt te liggen. Ik heb ook nog wel niet de kans gehad om ze live aan het werk te zien, dat kan soms wel helpen voor mij om zo de laatste klik te maken.
Maar ik zal deze week sowieso nog wel eens de tijd nemen om er wat naar te luisteren, want slecht is het ook zeker niet!

Ik was ook al bekend met het figuur Linnea Olsson van haar vorige groepen Beastmilk en The Oath, beiden zeker aanraders! Voor mij persoonlijk vind ik dat ook betere bands als Maggot Heart (ze zingt er namelijk niet in :unsure: )

(pst: ga je dit weekend ook weer te vinden zijn op roadburn? indien ja: waar en wanneer zweterige knuffel? :love: )
Uw gebrek aan smaak was natuurlijk al genoegzaam bekend, maar voor een zweterige knuffel zie ik dat wel door de vingers.

Nog altijd niet zeker of ik Roadburn dit jaar haal eigenlijk. :unsure:
Maar voor de rest is dit een vinnige plaat. Ik las het relaas van het optreden in de OP en was al eens op Discogs gaan piepen en daar staan ze omschreven als 'metal band'. Nou, ik verschoot wel toen ik het album opzette. Dit is snedige post-punk met goeie hooks en jachtig tempo. Ik hoor er ook wel heel wat andere dingen in. Wat er soms in mij opkwam: QOTSA, The Cramps, Tool, Magazine, Sonic Youth (?)...
Die omschrijving op discogs deed mij ook fronsen. :biglaugh: Het geheel leunt inderdaad een pak dichter aan bij post-punk dan bij metal.
 
Cool, stevig, rechttoe rechtaan, rockend album. (En Duits, dan scoor je bij mij gemakkelijk een paar puntjes.) Zoals ik al een paar keer heb gezegd in dit forum: muziek moet niet altijd heel ingewikkeld zijn.
Ik heb er - inderdaad - duidelijk een The Oath-vibe bij. Toch ben ik denk ik nog een grotere fan van die laatste, maar dat zal @de Waaslandwolf en anderen waarschijnlijk niet verbazen. Afsluiter Modern Cruelty was mijn favoriet, maar Gutter Feeling vond ik ook leuk.
Ik weet zeker dat ik deze band live erg zou waarderen, maar dat heb ik met nogal veel muziek in het algemeen.

De kans zit erin dat ik dit misschien nog draai, wie weet!
 
Hier ook een schot in de roos!! Coole, strakke plaat met een ietwat onconventionele mix van stijlen.

Ik hoor er ook wel heel wat andere dingen in. Wat er soms in mij opkwam: QOTSA, The Cramps, Tool, Magazine, Sonic Youth (?)...
Mag voor mij ook nog in het rijtje: Gang of Four, Jay Reatard-achtige garage rock en metallic hardcore-stukjes uit de Deathwish-stal.

Stemgeluid stoort me helemaal niet eigenlijk, ik vind het zelfs heel goed. Niet te gepolijst maar het is ook geen extreme metal-gekrijs ofzo. Net als de muziek zelf, gewoon direct, no-nonsense en een beetje rauw! Meer riffs en grooves dan dat ze verzanden in meer technisch gesoleer, maar dan spelen ze toch bij momenten in wat raardere tijdssignaturen, waardoor het geheel altijd verrassend is.

Ik kan me zo inbeelden hoe dit een heerlijke festivalontdekking is. Naar het luisteren van het album is dit voor mij nu ook een band die ik vanaf nu dichter ga volgen. Zalige keuze, merci!
 
Hier ook een schot in de roos!! Coole, strakke plaat met een ietwat onconventionele mix van stijlen.


Mag voor mij ook nog in het rijtje: Gang of Four, Jay Reatard-achtige garage rock en metallic hardcore-stukjes uit de Deathwish-stal.

Stemgeluid stoort me helemaal niet eigenlijk, ik vind het zelfs heel goed. Niet te gepolijst maar het is ook geen extreme metal-gekrijs ofzo. Net als de muziek zelf, gewoon direct, no-nonsense en een beetje rauw! Meer riffs en grooves dan dat ze verzanden in meer technisch gesoleer, maar dan spelen ze toch bij momenten in wat raardere tijdssignaturen, waardoor het geheel altijd verrassend is.

Ik kan me zo inbeelden hoe dit een heerlijke festivalontdekking is. Naar het luisteren van het album is dit voor mij nu ook een band die ik vanaf nu dichter ga volgen. Zalige keuze, merci!
Gang Of Four! Daar zocht ik nog achter.
 
Die omschrijving op discogs deed mij ook fronsen. :biglaugh: Het geheel leunt inderdaad een pak dichter aan bij post-punk dan bij metal.
Ik hoor er toch veel metal(structuur) in met veel minnen; slepende riffs min overdrive, vocale uithalen min de grunt grafstem, melancholische duisternis min het Noorse zelfmoordsfeertje. Dit alles geblend met de postpunk sound zorgde voor een tegendraadse sfeer (in positieve zin; een nieuwe invalshoek maar afslag richting Sonic Youth doen ze dan weer niet). Voor mij persoonlijk hadden ze full on Blondie of garagerock mogen gaan met dezelfde melodieën. Geen herhalingsgevaar maar niet slecht.
 
Ik had op basis van de bandnaam en het artwork ook iets meer metalachtig verwacht. Muzikaal vond ik het zeer te pruimen, de stem lag me iets minder. Niet dat die vervelend was ofzo maar maakte niet zoveel indruk. Daardoor kwamen de hooks er misschien iets minder goed uit. Ondanks dat heb ik dit toch met plezier uit geluisterd.

Hier zijn al heel veel namen gedropt, allemaal bands waar ik naar luister dus dan vind ik deze mengelmoes ook wel plezant. Buiten een paar namen die al vernoemd zijn, deed het me ook aan Killing Joke denken en soms aan een meer gecontroleerde Jesus Lizard, alleen heeft David Yow als zanger meer charisma.
 
Second Class: lekkere opbouw en ik verwachtte een explosie op het einde, maar dat kwam spijtig niet.
Sex Breath: ik heb me tevreden gesteld met dit nummer als vervolg op het eerste.
Justine: muzikaal naar het slot toe goed, vocaal saai.
Roses: de eerste, die ik eruit zou nemen om op te slaan in een playlist.
Gutter Feeling: het stuk voor het refrein bekt vlot. Dan kwamen de drums en de vuile gitaar opzetten :thumb:.
Mercy Machine: de ruigere zus van 'Sex Breath' na een rave, met teksten, die me zeer aanspreken.
High Rise: het gitaarspel was het meest memorabele. Al het vocale en daarrond minder.
Lost Boys: zelfs dat stuk in het midden kan dit nummer niet redden.
Senseless: "I see the dogs of death in my garden" is het mooiste wat ze zingt op gans het album. Dat herhalend gitaarstuk irriteert me...
Modern Cruelty: het goede van gans het album ineen gepropt in een nummer.

Kzou het op 7.7/10 zetten.
 
Die Waaslandwolf weet me toch altijd te verrassen. :love:

Kende ze niet maar echt een topplaat, ik zal de rest ook maar eens checken.
 
Puur op basis van de bandnaam verwacht je meteen weer met loodzware metal uit de donkere krochten opgezadeld te worden, maar in realiteit viel het album goed mee. Het bleek gellukig meer ouderwetse rechttoe rechtaan rock te zijn met riffs. Not bad at all.
 
Wat druk gehad afgelopen week en met wat uitstel de plaat kunnen beluisteren. Good stuff!
De plaat raast aan een rotvaart voorbij. Ik snap helemaal dat dit live ook wel een bommetje is. Uitschieters zijn Roses, Gutter Feeling & Modern Cruelty.

Voor de rest weinig commentaar eigenlijk :)
Vrij rechttoe, rechtaan plaat, geen zotte franjes, 40 minuten aan goeie riffs er door knallen meer moet dat soms niet zijn.
 
Ik moet zeggen dat deze band compleet onbekend was. Maar het klikte wel instant, verrassend want doorgaans heb ik het niet voor vrouwenstemmen in het zwaarder werk. Een soort amalgaam van stijlen maar waar dat vaak negatief uitpakt, lijkt het hier wel te werken.

Zoals @Creeping Death rechttoe, rechtaan. Lekker!
 
Die Waaslandwolf weet me toch altijd te verrassen. :love:

Kende ze niet maar echt een topplaat, ik zal de rest ook maar eens checken.
Dat was inderdaad wel enigszins de insteek bij deze en vorige inzending van ondergetekende: ergens een verrassend en verborgen pareltje opduikelen en het door uw aller collectieve strot rammen in de hoop een reactie te krijgen à la "Ik wist niet dat zoiets bestond, maar 't is precies niet slecht".

Ik ken eerlijkheidshalve eerder weinig klassiekers binnen om het even welk genre, en hoewel ik mezelf absoluut geen muziekjunkie mag noemen, frequenteer ik al een twintigtal jaar regelmatig allerhande optredens in allerhande zalen. Dan moet het maar uit dat vaatje komen, en gelukkig komt een mens regelmatig eens iets verrassends tegen op die manier.
 
Terug
Bovenaan