Concerts of the Year 2023 van de redactie

concerts of the year 2023.jpg


Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om al onze eindejaarslijstjes boven te halen. En daar horen voor mij en mijn kleine maar sterke redactie uiteraard ook live concerten bij. We hebben dit jaar heel wat concerten meegemaakt en ik vroeg aan mijn mederedacteurs wat ze nu eigenlijk het allerbeste concert van 2023 vonden. Graag willen we ook weten welk concert jullie het beste vonden, dus laat zeker een bericht achter met jullie favorieten!

@Strijkijzer

Beste concert afgelopen jaar: Apocalyptica @ Ancienne Belgique

Ik hou van heel veel verschillende soorten genres. Ik heb in elk genre eigenlijk wel geweldige concerten gezien, maar ik kan eigenlijk maar één juiste keuze maken. Apocalyptica in de AB steekt er gewoon torenhoog bovenuit voor mij. En dat niet alleen omdat het zo een geweldige live band is, maar ook omdat deze band veel emoties bij mij losweekt (dit is de band die ik verschillende keren met mijn beste maat ben gaan zien, voordat hij overleed, tien jaar geleden). Ik had ze eigenlijk al een hele tijd niet meer live aan het werk gezien, maar ze hebben mij weeral weggeblazen. Ik ben echt dankbaar dat ik ze live mocht meemaken en zoals altijd was ik van begin tot einde volledig mee. De AB leende zich perfect voor hun concert en ook het volledige publiek ging los. Ik heb die bewuste avond heel intens meegemaakt en achteraf een traantje weg gepinkt. Ik denk dat ik ze vanaf nu altijd probeer mee te pikken als ze in België touren.

Runner-ups:
Amyl and the Sniffers @ Pukkelpop, Brutus @ Pukkelpop, Eydís Evensen @ AB, Fenne Lily @ AB Club, Sólstafir @ Trix, Use Knife @ dunk!festival, Year of No Light @ Botanique


@Aeyenah

Beste concert afgelopen jaar: Ão @ Leffingeleuren, Leffinge

Dit jaar heb ik helaas niet veel concerten gezien, maar gelukkig heb ik op festivals wel enkele onvergetelijke optredens mogen bewonderen. Een van de hoogtepunten was zonder twijfel het optreden van Ão, een Belgische groep die ik ontdekte tijdens het Leffingeleuren-festival. Vanaf het allereerste nummer was ik overtuigd van deze band; de vocale kracht van Brenda Corijn, in combinatie met gitaar, ambientklanken en percussie, creëerde een geweldig optreden. De unieke performance van de band deed me bijna vergeten dat ik eigenlijk aanwezig was om foto's te nemen. Het publiek was ook volledig in de ban; hoewel de zaal niet tot de nok gevuld was, waren de aanwezigen enthousiast en geboeid door het optreden.

Mijn muzieksmaak is niet gebonden aan een specifiek genre; Ão wist mijn brede muzikale palet te raken met hun unieke geluid en podiumprésence. Als je de kans krijgt om deze groep live te bewonderen, aarzel dan niet. Voor een overzicht van hun optredens, kan je alvast hier een kijkje nemen.

Runner-ups:
Alain Johannes @ Leffingeleuren, Tsar B @ De Grote Post, Oostende


@shiftyke

Beste concert afgelopen jaar: Darkside @ Cirque Royal, Brussel

Het was een kalm jaar op vlak van optredens en festivals, maar dat wil niet zeggen dat er geen onvergetelijke momenten geweest zijn. Eén van die momenten was het concert van Darkside. Deze band is een samenwerking tussen de veelgeprezen producer Nicolás Jaar en multi-instrumentalist Dave Harrington. Darkside heeft nog maar twee albums uitgebracht en live optredens zijn ook eerder zeldzaam te noemen. Hun passage in de fantastische Cirque Royal was dus een niet te missen aangelegenheid voor de muzikale meerwaardezoeker.

De zomerse temperaturen zorgden ervoor dat nog voor het startschot gegeven werd, de zweetdruppels al van het plafond vielen en ze bleven de hele avond vallen, dankzij nummers als Golden Arrow en Paper Trails bleef de temperatuur stijgen en werd er stevig gedanst. Er waren ook kalmere momenten waar het publiek even naar adem kon happen en verwonderd werd door de prachtige visuals. Geen imposante LED-walls of vuurwerk, maar een enorme spiegel die met behulp van de verlichting, een prachtig visueel spektakel opleverde.

Negen jaar sinds hun vorige passage in België, was de hele Cirque Royal getuige van een zwoele masterclass van elektronische muziek. Laat ons hopen dat we wel minder lang moeten wachten op hun volgende passage. Voor wie er niet bij kon zijn, maar wel van de virtuositeit wil meegenieten, kan zich wenden tot het live album gebaseerd op deze tour, Live at Spiral House.

Runner-ups:
Flogging Molly @ Ancienne Belgique, Roger Waters @ Sportpaleis


@Kid_C

Beste concert afgelopen jaar: JID @ Madeleine, Brussel

JID kwam tijdens zijn zomertournee met optredens op de grote podia van Rolling Loud (Nederland) en Rock Werchter terloops de Madeleine in Brussel in lichterlaaie zetten. JID komt uit Atlanta en wordt de kroonprins van de hiphop genoemd, de officieuze opvolger van Kendrick Lamar die erin slaagt van sterke teksten te combineren met catchy hooks en moddervette beats.

Dat het warm was in de Madeleine is een understatement. Vlak voor het optreden begon, stond ondergetekende het zich te beklagen dat hij geen extra watertje aan de toog was gaan halen. Een paar minuten later bleek dat toch een goede beslissing te zijn want na een korte intro sprong JID op het podium en begon hij aan een razend tempo 'NEVER' te brengen. Het gevolg was een instant moshpit, alle drank vloog in de lucht en het feest was begonnen.

JID rapt enorm snel op plaat en dat vertaalde hij moeiteloos op het podium. Zonder hypeman werkte hij alle nummers perfect af terwijl hij rondsprong op het podium en het publiek ook nog eens aanjaagde om harder te feesten. Hij stak het ook niet onder stoelen of banken dat hij de sfeer van deze intieme clubshow wist te appreciëren, de liefde ging in beide richtingen en dat voelde je de hele tijd.

Een megaster in wording op het kleine podium van de Madeleine die een zwetende en kolkende massa in extase bracht. Dat kan al eens het optreden van het jaar worden. Dikke merci JID, tot de volgende!

Runner-ups:
Darkside @ Cirque Royal, FUZZ @ Trix, Caroline Polachek @ Trix, High Vis @ Cactus Club, Cult Of Luna @ AB, Ufomammut @ 4AD


@Karel-Jan

Beste concert afgelopen jaar: Warhaus

Ja man, ik voelde me vereerd toen @Strijkijzer me vroeg of ik mijn concert van het jaar niet wou neerpennen. Bleek dat achteraf wel niet een aartsmoeilijke opdracht te zijn. Met Rock Werchter, Pukkelpop, Alcatraz en een tiental andere concerten achter de kiezen te hebben, was er dit jaar toch niet echt een optreden dat er ferm tussenuit blonk.

Bij Stake kan ik mijn frustraties altijd kwijt in de moshpit. Deze West-Vlaamse power heeft me nog nooit teleurgesteld en blaast me elke keer opnieuw van m’n sokken. Bij een band zoals Rammstein weet je inmiddels wat je te wachten staat. Lana Del Rey in de Ziggo Dome kon wat extra peper in haar gat gebruiken en Roger Waters zette een stevige productie neer. Teleurstelling van het jaar was misschien Billie Eilish die voornamelijk gewoon met een tape wat zachtjes meezingt?

Anyway, daarvoor zijn we hier niet. Het concert of de band waar ik het meest van genoten heb, moet wel Warhaus zijn. Het zijproject van Maarten Devoldere, een van de frontmannen van Balthazar. Sinds de hiatus van vier jaar en de release van het laatste album Ha Ha Heartbreak zag ik de band het afgelopen jaar een vijftal keer optreden. Als grote liefhebber ben ik misschien wel biased, maar het zijn keer en keer zwoele en melancholische concerten waar ik mijn hart kan luchten. Bekijk zeker de videoclip van de song Open Window en beluister When I Am With You en Time Bomb om een proevertje te doen!

Runner-ups:
Wannes Cappelle met Frans Grapperhaus @ CC De Brouckere Torhout, Jeff Goldblum & The Mildred Snitzer Orchestra @ Cirque Royal, Anna Calvi @ Rock Werchter, Greta Van Fleet @ Ziggo Dome (Ziggo Dome want het geluid in Vorst Nationaal was vreselijk) en Brutus @ Pukkelpop.


@Killjoy

Beste concert afgelopen jaar: Arsenal

Het voorbije jaar heb ik talloze kilometers gevreten met de auto, trein, bus, fiets en zelfs op een bepaald moment een boot, om tal van muzikaal genot te aanschouwen. Het was een memorabele rit waarbij ik voor het eerst in de ban van Brutus en Amenra mocht raken, volledig begeesterd werd door Danielle Ponder op Rock Werchter en bijna binnengedaan werd door Grace Jones op het heerlijke Live /S Live in Antwerpen.

Het was een divers jaar. Van de totale gekte bij Fred Again en Editors in een overvolle Barn, tot vooraan bij de persfotografen bij Bart Peeters in Moen, een kapotgeregende telefoon bij Franz Ferdinand in Tienen of relaxerend in een vipbox bij Sting in Vorst Nationaal. Het is bijna onmogelijk om uit al die concerten er eentje te kiezen, dus ga ik lekker voor twee van dezelfde band, Arsenal.

Ik heb dit kroonjuweel van de Belgische livemuziek afgelopen zomer een keer of zes aan het werk gezien, en geen enkele daarvan stelde teleur. Op festivals als Suikerrock en Cactus zag ik de band een moeilijk publiek steeds aan hun kant krijgen met opzwepende hits als Melvin en Saudade, op de Lokerse Feesten was de massa uitzinnig. Toch zijn het niet de festivalshows van Arsenal die het meest wisten te beklijven, maar de shows waar de band iets anders liet horen dan hun gebruikelijke zomerse feestsoundtrack.

In de AB stond hun show in het teken van Jungle Hotel, een film die volgend jaar verschijnt en waarvan het geluid gedomineerd wordt door Afrikaanse klanken. Het collectief rond Hendrik Willemyns en John Roan had voor de gelegenheid muzikanten uit Nigeria uitgenodigd, die de show in de AB op tijd en stond nog meer warmte gaven dan we van het sowieso al zwoele Arsenal gewoon zijn. In het Openluchttheater Rivierenhof speelden de helden van de Belpop dan weer hun doorbraakplaat Outsides integraal, met tal van gasten. Vooral Aaron Perrino, de zanger van The Sheila Divine, die nummers als "Buy In Late" live kwam zingen, zorgde voor kippenvel op een zomeravond. Elke show die ik dit jaar van Arsenal zag, was een schot in de roos waar nummers als "Lotuk" en "Temul" steeds bewezen krachtiger dan ooit te schitteren op een podium. Maar die shows in de AB en in het OLT, die hadden net dat extra tikkeltje magie dat duidelijk maakte waarom Arsenal één van die bands uit ons land is waar het altijd naar uitkijken is.

Runner-ups:
Brutus, Amenra, Danielle Ponder, Fred Again, Editors @ Rock Werchter, Grace Jones @ Live/S Live, Bart Peeters @ Moen, Franz Ferdinand @ Suikerrock, Sting @ Vorst Nationaal

 
Terug
Bovenaan