Classic Artists Dinosaur Jr.

utred

Well-known member
Crowdfunder FE
Na al dat elitair jazzgefilosofeer en schel getrompetter is het tijd voor wat simpel gitaargeweld!

Het geweld in kwestie wordt deze maand gebracht door deze lieve mannen

MzcwMC5qcGVn.jpeg



Drummer Murph, bassist Lou Barlow en lead guitar J Mascis, samen Dinosaur Jr.

Geboren in de hardcoresfeer en uitgegroeid tot een icoon van de alternatieve rock. Spilgifuur van de band is ongetwijfeld J Macis, ooit begonnen als drummer en voor deze band overgeschakeld naar gitaar, met als schijnbaar voornaamste doel om te bewijzen dat een gitaar minstens evenveel lawaai kan maken als een drumstel als je maar genoeg fuzz gebruikt.

De output is mooi in 3 periodes onder te verdelen.

1. Ik denk dat uw versterker kapot is

Debuut Dinosaur (1985) is 'a fucking mess'. Een met haken en ogen aan elkaar hangende verzameling nummers met invloeden uit alle windrichtingen, van punk tot metal en misschien wel wat folk en country, schijnbaar opgenomen met een fischer-price recording set in een kleine kartonnen doos. Al die mensen die hier elke week komen zagen dat het album van de week te afgelikt klinkt, this one's for you. Destijds niet denderend onthaald, maar het potentieel werd erkend door onder andere de mannen van Sonic Youth en met wat begeleiding konden ze enkele jaren later het even enthousiaste maar veel gerichtere You're Living All Over Me (1987) uitbrengen.

Door velen gezien als hun meesterwerk. Nog steeds lekker vettig en fuzzy(beroemde anekdote: bij het ontvangen van de master tape dachten de mensen van het label dat er iets was misgelopen en zijn ze gaan dubbelchecken bij Mascis of het echt zo distorted moet klinken) maar dikwijls ook verrassend melodisch en toegankelijk.

Verder op dat elan gaat Bug (1988), dat met Freak Scene opent met 1 van hun grootste hits en interesse begon te wekken bij de grote labels.

Drie albums met een sound die een hele hoop invloedem samenvoegde op een manier die toen eigenlijk met niets echt te vergelijken was, en een gigantische invloed heeft gehad op alles van indierock over grunge tot shoegaze.

2. Breakup & de basically solo J Mascis major label periode

Als notoir moeilijke mens met grote controledrang en quasi onbestaande communicatieve vaardigheden (de man zit duidelijk ergens op het spectrum en een interview waar hij er meer dan 2 volzinnen uitkrijgt kan als geslaagd beschouwd worden) maakte Mascis de samenwerking op den duur onmogelijk waardoor Barlow (die dan verder ging met soloproject Sebadoh) na bug, en Murph iets later de band verlieten. Hoewel ze vervangen werden door andere muzikanten, kan de volgende periode als een Mascis soloproject beschouwd worden. Hij schreef alles zelf en speelde ook een groot deel van de andere instrumenten in de studio.

Green Mind (1991), Where You Been (1993) en Without a Sound (1994) zijn duidelijk cleaner dan Bug maar de sound is nog steeds zeer herkenbaar. Imo alle 3 simpelweg goede altrock, met veel heerlijke riffs en fantastische solo's.
Ik ben compleet lyrics-doof dus heb geen flauw idee wat hij allemaal aan het zeggen is, maar denk toch dat ik meestal wel ongeveer weet waar het over gaat. De songs barsten van de melancholie, en zeker bij de solo's heb je het gevoel dat alles dat hij in woorden zo moeilijk kan vatten, er hier uitkomt. 2 van mijn persoonlijke favorieten zijn Out There en Get Me, op Where You Been, en Over Your Shoulder op Without a Sound vind ik ook prachtig.

3. Eigenlijk was het wel plezant tesamen

Negentien jaar na Bug verschijnt plots Beyond (2007), met de originele lineup. Alsof ze nooit zijn weggeweest maar tegelijk met 20 jaar levenservaring erbij. Enorm nostalgisch zonder stoffig te zijn, melancholisch maar vol levensvreugde. Knaller van een plaat. Pick Me Up is misschien wel mijn favoriete Dinosaur Jr nummer. Vooral het tweede deel: heerlijk riffje in de bridge en dan gewoon 3 minuten schreeuwende solo.

Blijkbaar was het geen toevalstreffer want een paar jaar later doen ze het gewoon opnieuw. Farm (2009) is voor mij het hoogtepunt van hun cleanere sound. Die fantastische riff van Pieces is 1 van de beste albumopeners ooit, Said The People is Mascis op zijn meest melancholisch, en I Don't Wanna Go There is een schoolvoorbeeld van alles wat Dinosaur Jr zo'n goede band maakt.

En sindsdien zijn ze eigenlijk gewoon aan het viben. Het is een band die weet waar ze goed in zijn en wat ze graag doen, dus ze doen dat gewoon. Om de paar jaar brengen ze een album uit waar Mascis grotendeels zijn gang gaat en Barlow ook elke keer 2 of 3 nummers mag schrijven. Niets vernieuwends, gewoon leuke muziek die je altijd kan opzetten en vrolijk mee gitaargeluidjes maken.

De albums in kwestie: op I Bet On Sky (2012) doen ze nog een paar nieuwe dingen en zitten ook redelijk wat topnummers. Give a Glimpse Of What Yer Not (2016) heeft buiten het prachtige Be A Part imo niet echt uitschieters, en Sweep It Into Space (2021) is ook gewoon meer van hetzelfde (mijn pick hier is het door Barlow geschreven Garden).


Allemaal goed en wel

Dinosaur Jr is, gezien hun toch wel significante invloed op alles dat ietwat wil rocken, verrassend onbekend bij veel mensen die hun beginperiode niet actief hebben meegemaakt, heb ik de indruk. Dat wou ik bij deze dus ietwat verbeteren. Maar vooral is het gewoon leuke en toegankelijke muziek, waar ik denk dat weinig mensen hard op gaan afblokken. Tenzij misschien de zang-nazi's die weer gaan komen neuten dat Mascis zijn stem te nasaal en zagerig klinkt :unsure:

Nog wat random dingen:
In tegenstelling tot wat de muziek, uiterlijk en persoonlijkheid van J Mascis zou doen vermoeden is de man volledig straight edge.

Eerst was hun naam gewoon Dinosaur maar toen ze na de release van You're Living All Over Me wat beroemder werden hadden ze een rechtszaak aan hun broek van de groep Dinosaurs, waarna de Jr werd toegevoegd.

Zoals Kid_C al ergens aanhaalde kan je momenteel op vrtmax naar Freak Scene kijken, een docu over hun geschiedenis. Ik vond die persoonlijk niet enorm interessant, en zou eerder aanraden om wat youtube filmpjes te bekijken van J Mascis die over zijn materiaal vertelt. Dat zijn de enige momenten dat hij een beetje tot leven komt
 
Laatst bewerkt:
Nu ik de release datum zie, zullen ze met Farm getourd hebben toen ik ze in 2009 op Pukkelpop aan het werk heb gezien. Ik denk om 15u, op een zonovergoten Mainstage de misschien maar 20 man die aandachtig aan het luisteren waren aan het verwennen met golven aan fuzz-gitaar. Machtig optreden.

Ik heb eigenlijk nadien nooit echt een deepdive gedaan in de catalogus, buiten dan klassieker Living All Over Me. Nu naar aanleiding van deze Classic Artists heb ik de voorbije maanden al eens hun ouder werk meer beginnen opleggen en het is inderdaad allemaal heel consistent en vooral plezant luisteren, hoewel niet altijd even makkelijk om de verschillende nummers uit elkaar te houden.

Nu dan maar begonnen aan Beyond en echt, holy shit, wat een comeback plaat is dit inderdaad! Deze komt voor mij al hoog in de ranking te staan. Goesting nu in de rest van het later werk.

Mooie openingspost @utred, trouwens !
 
Ik luister quasi nooit naar Dinosaur Jr, maar ben ze vorig jaar wel live gaan zien in Trix. Ik vond er niet super veel aan tbh. Maar ga wel met plezier wat in hun discografie duiken.
 
Dinosaur Jr. is alleen al een classic artist omdat het beste nummer ooit, Teenage Riot van Sonic Youth, over J Mascis gaat.

Ik zet geregeld wel een plaat van hun op maar grijp vooral terug naar het werk uit de beginjaren. Deze maand eens de latere platen opnieuw beluisteren.
 
Ik denk niet dat ik ooit al eens iets van Dinosaur Jr beluisterd heb, dus ik ben wel benieuwd. De omschrijving klinkt nog best wel interessant. Ik denk dat ik het gewoon chronologisch ga afgaan en zien hoe ver ik geraak. :unsure:
 
Debuut Dinosaur (1985) is 'a fucking mess'. Een met haken en ogen aan elkaar hangende verzameling nummers met invloeden uit alle windrichtingen, van punk tot metal en misschien wel wat folk en country, schijnbaar opgenomen met een fischer-price recording set in een kleine kartonnen doos. Al die mensen die hier elke week komen zagen dat het album van de week te afgelikt klinkt, this one's for you.
Net dit album beluisterd. Het is veel minder excentriek als ik had verwacht na het lezen van deze omschrijving eigenlijk. En het klinkt toch helemaal toch niet zo slecht opgenomen? :unsure: (serieus, hoe denken jullie dan dat de gemiddelde black metal plaat opgenomen wordt? :unsure: ik vind de productie hier echt nog wel vrij goed)
Klinkt vooral wel als een leuke rock-plaat, leuke nummers, leuke riffs. Verveelt op geen enkel moment eigenlijk.
Enig minpuntje is misschien toch de vocals, al is het in ieder geval minder storend als op dat ene AOTW paar weken terug :unsure:
het valt hier nog wel mee, al hadden betere vocals dit album wel naar een nog hoger niveau kunnen brengen.

Maar over het algemeen positieve indruk, en ik heb zin om naar het volgende album te gaan!
 
Net dit album beluisterd. Het is veel minder excentriek als ik had verwacht na het lezen van deze omschrijving eigenlijk. En het klinkt toch helemaal toch niet zo slecht opgenomen? :unsure: (serieus, hoe denken jullie dan dat de gemiddelde black metal plaat opgenomen wordt? :unsure: ik vind de productie hier echt nog wel vrij goed)
Klinkt vooral wel als een leuke rock-plaat, leuke nummers, leuke riffs. Verveelt op geen enkel moment eigenlijk.
Enig minpuntje is misschien toch de vocals, al is het in ieder geval minder storend als op dat ene AOTW paar weken terug :unsure:
het valt hier nog wel mee, al hadden betere vocals dit album wel naar een nog hoger niveau kunnen brengen.

Maar over het algemeen positieve indruk, en ik heb zin om naar het volgende album te gaan!
Ik deel nogal graag in hyperbolen dus je mag mijn beschrijvingen meestal wel met een korreltje zout nemen :p

(Ook nog getwijfeld om er een disclaimer bij te zetten dat het voor black metalmensen allemaal wel zal meevallen)
 
Destijds kwam die slackerrock goed binnen, heb de albums uit de mid-late 90s wel beluisterd, was ook de era dat iedereen nog in hokjes dacht, maar achteraf zelfde gevoel als bij Smashing Pumpkins: what was I thinking ?? Dit subsegment rock is niks voor mij, ik krijg er weinig energie van. Ga het zo dadelijk googlen maar ik gok dat Mascis zijn ouders leraars of academici waren (*edit: papa was tandarts). Als blanke collegekids aan de Amerikaanse Oostkust met Black Sabbath in de kast een lo-fi album maken dan klinkt dat dus zo: zeurpieterig. De Lou Barlow projecten Sebadoh en Folk Implosion vond ik daarom interessanter: mooiere stem en er zit meer gevoel in. Met ander arrangement, gitaarsound en zanger zitten er natuurlijk powerpopjuweeltjes in hun catalogus en vele solo's zijn sterk + Beyond is waarschijnlijk één van de beste comeback platen ooit maar de catalogus doorploegen is echt een daunting task (en ik luister soms een vol uur naar musique concrète.). Zal niet zeggen dat ik 'm echt haat maar Cornell, Weiland, Cobain & Staley mogen een dagje terugkomen en dan stoppen we Mascis 24 uur in een kist.
 
Ik ga hier wel eerst moeten bekennen dat ik al twee keer naar Dinosaur Jr ben gaan kijken, op Dour was dat trouwens en ik ben twee keer ergens halverwege doorgegaan.

Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik tot op heden nooit bewust een nummer, laat staan hun discografie beluisterd heb.

Gezien de enthousiaste reacties die ik hier al vaker zie passeren, moet er toch iets zijn dat ik mis. Hopelijk kan een goeie luisterbeurt het tij keren, eerst wel nog eens verder luisteren naar Jamie Branch of ik krijg onder mijn voeten van @Kid_C
 
Ondertussen ook You're Living All Over Me en Bug beluisterd. Leuke albums, het is allemaal best leuke muziek. Maar voor mij blijft het daar ook wel een beetje steken, er zit niets uitzonderlijks in of wat het naar een hoger niveau tilt. Maar er zitten leuke riffs en solo's in, dus het blijft wel aangenaam luisteren.
Moesten ze een betere zanger hebben zou het misschien anders geweest zijn :unsure:

Later eens naar de albums van periode 2 luisteren.
 
Beetje druk op het werk dus staat hier op de achtergrond op.

Feel the Pain stond al in mijn 'vind ik leuk' lijst op Spotify maar verder niets.

Where You Been klinkt beter dan You're Living All Over Me al vond ik die laatste zeker niet slecht.
 
Ik ben begonnen met de J Mascis “solo” periode omdat ik die albums het minst ken. Op zich zit daar geen enkele slechte plaat tussen (dit is zo’n band waar elk album van te pruimen is als het u aan staat) maar het is niet allemaal even memorabel, voor het grootste deel degelijke nineties alt rock. Green Mind was aangenaam zolang het op stond maar achteraf bleef niet zoveel hangen. Where You Been is terug een niveau hoger en Without a Sound is misschien mijn favoriet van deze periode, Feel The Pain is uitstekend en Grab It is een van mijn favoriete Dinosaur Jr. nummers tout court. Het meest opvallende aan Hand It Over is die afschuwelijke hoes, voor het overige is dat de minst goeie plaat in de discografie van de band.

Misschien moet ik mijn skateboard nog eens boven halen.
 
Ondertussen ook de albums uit de 2e periode eens een luisterbeurt gegeven: Green Mind (1991), Where You Been (1993) en Without a Sound (1994).
Deze albums vond ik wel wat minder, wat flauwer, als je ze zo vlak na elkaar beluisterd dan begint het ook allemaal wel wat op elkaar te lijken. En dan begon ik mij wel meer te ergeren aan zijn vocals :unsure:
Without a Sound vond ik dan nog wel de beste van de 3. Met 'Feel the Pain' ook het eerste nummer dat mij bekend in de oren klonk, wist niet dat dit een nummer van hun was :p
 
Ik heb hier nog niet veel gepost, maar heb de voorbije weken wel mijn best gedaan om de albums te verkennen. Niet alles, want toegegeven gaat het na een tijdje allemaal wat op elkaar lijken en er is dus toch wat te weinig variatie in sound om marathonsessies te laten boeien. Maar zo sporadisch een plaatje Dinosaur Jr. opleggen met lichte variaties op hetzelfde thema blijft fijn. Op dezelfde manier blijf ik genieten van het oeuvre van Kurt Vile bv. Die doet ook al jaren hetzelfde maar dan wordt er af en toe eens een banjo of een stoffige synth bovengehaald. En da's ideaal! Speaking of de Kurt, Sweep It Into Space, waar Vile aan heeft meegewerkt vond ik helaas niet het niveau halen van het ander recenter werk. Toch een lichte teleurstelling deze.

Daarentegen, Beyond was echt een binnenkopper hier. Die heb ik het meest opgelegd, ook tijdens mijn pendeltraject. Topplaat. Mijn favoriet na het alom bekende Living All Over Me. Opvolgers Farm en I Bet On Sky schaal ik ook hoger in dan het 90s werk dat eigenlijk Mascis solo is. Murph en Lou zijn duidelijk nodig, en eigenlijk is het ook een mooi verhaal dat ze met de jaren dan toch hun verschillen (voor een stuk) naast zich neer hebben kunnen leggen.

De eerste 2 platen voor Living All Over Me heb ik totnutoe niet echt aan bod laten komen. Werkje voor de komende tijd dus!

Classics Artist? Mwa, laten we eerlijk zijn, minder dan een aantal andere SST bands die aanspraak maken op die titel. Iconisch in hun (kleine) niche dan weer zeker wel. Ik volg toch @utred op dat vlak dat de gitaarsolo's steeds geweldig expressief zijn. En een band die een nobrainer is om mee te pikken als ze op een festival line-up staan. Het is een goede maand geweest!
 
Volledig blind ingegaan.

Dinosaur: colour me surprised na een kwartier met 'Does it Float'! Alsof ze eerst rond een kampvuur zaten; eentje in het vuur tuimelde en een ander staat te klagen over een hongerke, maar zijn collega niet mag opeten.
Supergoede mix van alles in dit eerste album.
Favo nummer: Quest.

You're Living All Over Me: meer opvallend en aangenaam gitaarwerk en een bevreemdende track op het einde.

Bug: na twee albums verwacht ik iets anders of een verbetering, maar het is er niet.
Favo nummer: Don't.

Green Mind: voelt nog niet meteen 'classic artist' aan.

Where you have been: eerste nummer bevat meteen een uitstekende gitaar (+ On the Way).
Het hoge stemmetje in 'Start Chopping' is lachwekkend.
Gans de rest is een niveau hoger dan hun vorige albums. Het gaat allemaal beter vooruit.
Zijn hoge stem trekt op niets, maar de setting in 'Not the Same' is bijster goed.

Without a sound: meh. Alleen 'Seemed like the thing to do' was de moeite.

Hand it Over: zelfde gevoel als hierboven. Begint tegen te steken en het wordt stilletjes aan sloopwerk om de muren door te breken. 'Alone' wel in orde.

Hun tien jaar latere album wordt hier wel geprezen, dus die zal ik deze week nog erbij nemen, maar dat is het dan.
 
Ook eens wat doorgegaan. Indertijd zonder dat ik hun eerdere werk kende hun comeback Beyond veel opgezet gezien dat toen nogal werd geprezen in de Humo en de Knack Focus, geloof ik. Dat beviel me toen best wel. Daarna voor een korte periode ook het vroegere werk wel wat beluisterd.

Ik vind dit altijd wel eens leuk om op te leggen maar zal er nooit echt grote fan van worden. Zeker fijne muziek maar buiten enkele nummers blijft hier helaas nooit veel van hangen of de nummers uit mekaar te kunnen houden. Veel gitaarsolo's en de fuzzy gitaren zijn wel top. Ook de stem van J. Mascis heb ik geen moeite mee. Hun later werk post-Beyond moet ik wel nog eens proberen maar zal minder essentieel zijn als het werk van late jaren '80 tot in de jaren '90, vermoed ik.

Favoriet sinds vroeger al is het nummer Yeah We Know. Dat moet één van mijn favoriete rocknummers aller tijden zijn. Die riff, die vocals, die drums, die opbouw altijd. :love::love::love:
 
Terug
Bovenaan