Album of the week Kraan - S/T (1972)

Fusetea

Member
Beste AOTW-volk,

Deze keer stel ik jullie graag een Duits 70s jazzrock/prog/fusion/worldmusic… album voor (om maar weer die term niet te gebruiken :unsure: ).
Muziek waaraan het hier jammer genoeg nog steeds aan aandacht ontbreekt, dus het leek mij de ideale gelegenheid om eens zo'n album onder de aandacht te brengen via AOTW.
Dan was er nog de vraag welke artiest ik zou kiezen, want sommige bands krijgen wél aandacht, zoals Amon Düül (II), Neu!, Faust, en zelfs de obscure Sand, mijn meestgedraaide band van vorig jaar.
Onder andere Eloy, Jane, Eroc, Birth Control, Wolfgang Reichmann (R.I.P.) en zijn voormalige band Streetmark, maar dus ook deze Kraan zijn daarentegen Duitse bands die nooit reactie krijgen. Daar moest dus maar eens verandering in komen! :woohoo:
Elk van deze bands heb ik overwogen als AOTW en uiteindelijk is het Kraan geworden.

Hier en daar plaats ik een paar quotes en ook uit reviews van personen die veel beter zijn in het omschrijven van deze muziek dan ikzelf. :unsure:

Wat de absurde naam betreft:
The name Kraan was short, concise and meant absolutely nothing.
They also listened to a lot of foreign radio stations which is how they came to get their name when an announcer said a word that sounded like "kraan". They liked it and named themselves KRAAN.

Geen ding waar (drinkbaar) water uitkomt dus. :unsure: (Na een tijdje wen je er wel aan.)

KRAAN-radio-recording-session-Baden-Baden-Germany-1971-2048x1437.jpg

Kraan in 1971

Het is een band waar ik de laatste tijd veel naar luister. Weer zo een die ik al jaren kende, maar dat was het, tot een paar maanden terug.
Alleen was kiezen tussen 2 van hun albums niet zo simpel. De ene keer dacht ik aan ik deze S/T, de andere keer dan weer aan opvolger Wintrup. Beide albums vind ik erg goed en blijven altijd lang in mijn hoofd hangen.

Uiteindelijk heb ik dan toch voor het S/T album gekozen omdat daar meer in wordt geëxperimenteerd. Je hebt er ook een “band live in studio” gevoel bij. Het is een band die nog op zoek is naar welke richting het juist wil uitgaan.
De versie die ik jullie laat horen is een re-issue met demo’s van vier van de nummers.

They were very much influenced by world music before they came to live in this place, having previously lived above an oriental folk club that subjected them to Arabic music almost 24 hours a day on the weekends.
From the very first notes you will realize that you have to do with a hell of a talented band here! The first couple of songs are a haunting and rich mix of deep bass, strong drumming, very complex guitars, some light organ sounds and melodic saxes, which works extremely well.

Ni5qcGVn.jpeg


Door zijn obscure status heeft dit album niet de beste productie, maar toch leek het mij de moeite waard jullie dit te laten horen.
De saxofoon klinkt om te beginnen heel fraai en melodisch en volgens mij is dit ook het belangrijkste instrument op dit album, en misschien wel van de band an sich. Al heb ik ook verregaande appreciatie gelezen voor de bassist:
KRAAN is led by mastermind Helmut Hattler who is one of the best bass players on the planet.

De openingstrack Sarah’s Ritt Durch Den Schwarzwald klinkt het meest proggy op dit album. Het is meteen de enige Duitstalige track, al bestaan de lyrics uit misschien twee zinnen - die érg moeilijk te vinden zijn. Door de zangstijl van vocalist Peter Wolbrandt is het dan ook nog eens moeilijk te begrijpen wát hij juist zingt. Via een Duitse review op een obscure webpagina - hoe kon het ook anders - is het dan toch gelukt om één van de twee zinnen te vinden:
»Oh Sarah, flipp doch aus, rauch ein Joint, komm zurück, yeah...«

Ik heb er geen idee van of ik de andere zin ooit ergens online zal vinden. De kans om het door de mannen zelf te weten te komen is nog altijd groter denk ik. :unsure:

Daarna volgt het epische M.C. Escher, een eerbetoon aan de kunstenaar - althans, daar ga ik toch vanuit. Escher “tekende” deze muziek echt volgens mij; iets wat ik een tijdje geleden heb bedacht. Zou hij nog geweten hebben dat er muziek bestaat die zijn werk “speelt”?
Het nummer blijft het meest van allemaal in mijn hoofd hangen en is alvast één van de hoogtepunten op dit album.

Kraan Arabia is een zwoel klinkend, instrumentaal nummer. Ik denk dat ik de wereldmuziekmensen hier blij mee maak.
Zoals de titel al zegt zijn er vooral oosterse invloeden te horen. (Het doet mij bijvoorbeeld denken aan dit nummer van Eloy, één van de eerder genoemde bands.)

Head is het langste en ook meest experimentele nummer op deze plaat met als intro een drumsolo. Een geweldige, fraaie jam met hier en daar wat gezang en een zalig riffje. Het duurt maar 18 minuten.
:unsure:
Ook de saxofoon is weer van de partij, om over te gaan op een wat meer onheilspellend geheel.

Afsluiter Sarah Auf Der Gansewies is dan weer prachtig kort, maar krachtig. Het meest fraaie instrumentale nummer op deze plaat wat mij betreft.

Dan zijn er nog de demo’s voor de liefhebbers. Ik kan ze alleen maar aanbevelen. Hier is het band live in studio-gevoel echt 100%. De Sarah’s Ritt Durch Den Schwarzwald-demo vind ik zelfs bijna beter dan het origineel.

Ik besef wel dat dit misschien niet voor iedereen het makkelijkste album is om naar te luisteren. :unsure:

Wie toch fan is geworden raad ik nog eerdervernoemd album Wintrup aan, maar ook Let It Out (beide beter geproduceerd ook), en als laatste, dit diepgaande artikel in dit online psychedelic magazine.

Wie een paar gedetailleerde reviews wil lezen verwijs ik graag door naar de albumpagina op Progarchives, waaruit ik het merendeel van de quotes heb gehaald.

YouTube-link (beste kwaliteit volgens mij :unsure: ):

Veel luisterplezier!
Fusetea

Overige bronnen: , https://www.alexgitlin.com/kraan.htm, https://www.rocktimes.info/Archiv/gesamt/k/kraan/kraan_same.html
 
Lekker. Ik moest er eerst effe inkomen en het duurde tot Kraan Arabia eer het klikte. Head, dat daarop volgde was een schot in de roos. Moet zalig geweest zijn om hen dit live te zien spelen. Ook weer een bandje die al 50 !!! jaar in het vak zitten en waar k nog nooit eerder van gehoord had. Ik ga niet hun hele discografie uitspitten, zijn er nog andere aanraders buiten de 2 albums die je opnoemde ? Ik heb net "Through" even opgezet uit 2003 omdat het net op LP is uitgebracht voor RSD 2024 maar dat was maar meh.
 
Ik dip mijn tenen af en toe wel eens in de poel der prog/kosmische/etc. maar dan beperk ik me vooral tot de grootste namen. Deze band kende ik niet dus dat is alvast leuk. De Oosterse invloeden differentieren het album alvast een beetje van de bekendere generatiegenoten zoals pakweg Can, Amon Duul en Faust.

Bij veel van deze muziek kan je op z'n minst zeggen dat de muzikanten erg goed zijn. Vooral de ritmesectie springt er hier uit. Goeie baslijntjes en de drummer zorgt ervoor dat de nummers altijd drive hebben en niet te veel meanderen. Zeker bij prog vind ik dat het soms wat gaat vervelen omdat de muziek wat te technisch wordt doordat de muzikanten hun technische bagage te veel willen etaleren. Hier had ik gelukkig nooit dat gevoel.

MC Escher en Kraan Arabia zijn na een eerste luisterbeurt mijn favorieten.

Fijne plaat!
 
Laatst bewerkt:
Lekker. Ik moest er eerst effe inkomen en het duurde tot Kraan Arabia eer het klikte. Head, dat daarop volgde was een schot in de roos. Moet zalig geweest zijn om hen dit live te zien spelen. Ook weer een bandje die al 50 !!! jaar in het vak zitten en waar k nog nooit eerder van gehoord had. Ik ga niet hun hele discografie uitspitten, zijn er nog andere aanraders buiten de 2 albums die je opnoemde ? Ik heb net "Through" even opgezet uit 2003 omdat het net op LP is uitgebracht voor RSD 2024 maar dat was maar meh.
Het is inderdaad niet de makkelijkste plaat om in te raken, maar dat had ik ook niet verwacht. Het is ook een album dat je in zijn geheel moet beluisteren volgens mij.
Yes, live moet dit echt magistraal zijn geweest. Om je hier toch een paar voorbeelden te geven uit het verre verleden ah wacht, er zijn dus toch nog meer video's te vinden dan ik dacht 👀 :

Kraan Arabia (jammer genoeg wel heel kort)

De volledige versie van Silver Wings (openingstrack op Wintrup, geweldig nummer! Echt weer op z'n Duits aangekondigd ook, kurkdroog :) )
(Hoe kon dat publiek stil blijven zitten?! Daar was ik sowieso niet in geslaagd hoor. :unsure: )

Let It Out, van hetzelfde album dus:

En er is nog wel wat te vinden!

Ik ken op dit moment nog geen andere albums, maar daar zal binnenkort waarschijnlijk verandering in komen. :)
 
Ik ben zelf ook nog eens aan het luisteren en die intro van de demoversie van Sarah's Ritt Durch Den Schwarzwald is toch geweldig!
 
Ik stond nu net stoofvlees te maken en heb mijn headphones erbij gehaald. Nu heb ik kosmisch stoofvlees!

Hele fijne plaat! De live versies zijn idd ook heel goed.

Thanks @Fusetea , weer wat bijgeleerd!
 
Wel, ik begon er aan met het idee 'weer gitaarmuziek', met de presumptie dat het als een niet te onderscheiden waas aan platgestampte tonen zou worden gespeeld.
Niets was minder waar, hier zijn de instrumenten duidelijk, aangenaam en goed gemixt, zo blijkt!

Het klinkt wat rommelig opgenomen misschien, maar de bas zat goed bovenop de rest en was er perfect tussengemixt in mijn oren.
Zang was ne mindere, geen mooi stemgeluid, maar dat is persoonlijk.
Voor de rest een goed geheel, ik was meteen mee.

Zeer aangenaam verast, en voor mij de beste van deze reeks AOTWs.
 
Wel, ik begon er aan met het idee 'weer gitaarmuziek', met de presumptie dat het als een niet te onderscheiden waas aan platgestampte tonen zou worden gespeeld.
Niets was minder waar, hier zijn de instrumenten duidelijk, aangenaam en goed gemixt, zo blijkt!

Het klinkt wat rommelig opgenomen misschien, maar de bas zat goed bovenop de rest en was er perfect tussengemixt in mijn oren.
Zang was ne mindere, geen mooi stemgeluid, maar dat is persoonlijk.
Voor de rest een goed geheel, ik was meteen mee.

Zeer aangenaam verast, en voor mij de beste van deze reeks AOTWs.
"Rommelig"; dat is het woord inderdaad.

Niet iedereen is inderdaad fan van de vocals, maar ik kan dat wel aannemen.

Ik had zelf ook niet verwacht dat dit jouw ding zou zijn. Leuk! :woohoo:
 
Leuke jamplaat. Ik hoor er wat flarden van vroege Can, vroege King Crimson en wat Pink Floyd in. Vooral prog en wat neigend naar fusion maar met genoeg andere invloeden. Desalniettemin hebben ze zeker een eigen sound. Het is wel een album dat niet echt gaat blijven hangen net omdat het zo'n jamplaat is. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook voor mij is MC Escher het nummer dat erboven uitstreekt.

De stem is is inderdaad ook niet mijn favoriete onderdeel maar die wordt maar spaarzaam gebruikt. Dat is hetgene dat me vooral aan Can met hun eerste zanger Malcolm Mooney doet denken.
 
Geen grote kenner van kosmische krautmuziek, zoals @FlyingHorseman hou ik het meestal bij 'the canon'. Maar dit is wel echt leuk en smaakt naar meer. Ik zal zeker de albums van Kraan beluisteren die hier al vermeld staan!
 
Ik raad het album Kraut! Die Innovativen Jahre Des Krautrock 1968 - 1979 aan voor de beginners. Er zijn verschillende delen en zelf heb ik Teil 2: Die Mitte beluisterd. (Telkens een dubbelalbum trouwens. Op het tweede album zijn de meeste nummers instrumentaal.)
Er is ook eens veel Duits op te horen. :feelsgood:
 
Apart. Wat we mogen verwachten van Duitsers met hun schlagers, klassieke werk en Rammstein-gedoe.
Eerstgenoemde is een intussen verspreide ziekte in Vlaanderen. Zonder het tweede, zou misschien heel wat hedendaagse muziek niet bestaan en dan heb je het invasieve derde, dat gans de wereld heeft veroverd en iedereen goed vindt.

Krautrock klinkt muzikaal erg fijn in mijn oren. Voeg daar wat extra bij en je hebt een win-winsituatie.

'Head' is enorm de moeite waard.
Ik prefereer zelfs de demo van 58:22 tem 1:09:45 :drool:.
 
Apart. Wat we mogen verwachten van Duitsers met hun schlagers, klassieke werk en Rammstein-gedoe.
Dan heb je toch wel een enorm stereotype beeld imo.

Eerstgenoemde is een intussen verspreide ziekte in Vlaanderen. Zonder het tweede, zou misschien heel wat hedendaagse muziek niet bestaan en dan heb je het invasieve derde, dat gans de wereld heeft veroverd en iedereen goed vindt.
Het is nu ook niet mijn favoriete genre, maar het een "verspreide ziekte" noemen... :unsure:
 
Laat het aan @Fusetea om obscure parels op te rakelen! Dit was me totaal ongekend, maar ik heb het album nu een paar keer opgelegd en goed bevonden. Alleen wat jammer dat het niet op Spotify te vinden is, gezien ik tegenwoordig minder tijd/mogelijkheden heb om via YouTube te luisteren. Toch maar proberen om deze eens in een stoffige plantenbak te scoren (hoewel iets me zegt dat dit moeilijk zal zijn) :)
 
Het is nu ook niet mijn favoriete genre, maar het een "verspreide ziekte" noemen... :unsure:
Tien om te zien van weleer - Vlaamse zomerhits - de nog steeds adoratie van artiesten zoals Christof - Sommers - Destadsbader - ...
Je kan geen jaar zonder gaan en we zien het zelfs op het nieuws. De schlager-epidemie kent geen halt.
 
Laat het aan @Fusetea om obscure parels op te rakelen! Dit was me totaal ongekend, maar ik heb het album nu een paar keer opgelegd en goed bevonden. Alleen wat jammer dat het niet op Spotify te vinden is, gezien ik tegenwoordig minder tijd/mogelijkheden heb om via YouTube te luisteren. Toch maar proberen om deze eens in een stoffige plantenbak te scoren (hoewel iets me zegt dat dit moeilijk zal zijn) :)
:unsure:

Hier het album ook al enkele keren beluisterd, en zeker goed bevonden!
 
Terug
Bovenaan