Prog Rock/Kosmische Musik

D

Deleted member 621

Guest
EDIT: omdat sommigen Krautrock geen correcte/leuk/... naam vinden heb ik het vervangen door Kosmische Musik. :)

Ik wou het al heel lang doen, maar het kwam er maar niet van: een progressive rock topic openen, dus bij dezen!!! 😍

Ik weet dat het melig klinkt, maar zo kan ik worden bij muziek en ik kan er niks aan doen:
Dit genre draag ik naast stoner & doom oprecht een heel warm hart toe!
Veel nummers doen echt elke keer opnieuw iets met mij en er zijn een heleboel nummers die ik gewoon onbekende (en onbeminde) pareltjes vind.
Ik kan niet goed omschrijven wat het is, maar ik vermoed dat het vooral aan de keyboards/orgels/whatever ligt.

De lijn met Krautrock Kosmische Musik is soms dun, dus dit subgenre is hier ook welkom lijkt mij?

Eerst en vooral dit Duitse pareltje uit 1999:


Nog een grotere parel op dit album:


Niet elke track vind ik even sterk, maar de algemene mystieke en melancholische sfeer op dit hele album kan mij elke keer opnieuw in vervoering brengen en dat is ook de reden dat ook de cover van dit album in mijn avatar is verwerkt.

Noch mer Deutsch uit 1971 (ik was stomverbaasd toen ik erachter kwam dat de vocalist een vrouw is):


Belgisch - en volgens Radio 1 één van de duurste Belgische platen ooit - uit datzelfde jaar:
(Was het niet The Beginning Or The End? :thinking: :unsure: )



Leuke en gekke Noorse prog uit 1976:

En we mogen natuurlijk deze all-time klassieker niet vergeten!!! 😎😍 (in deze live-versie een soort prog Motörhead)

Ook zou deze lijst uiteraard niet compleet zijn zonder King Crimson! Dit zijn mijn favorieten:


Camel:

Van Der Graaf Generator (die stem + het accent :drool:😍):

En om een beetje recenter te gaan, The Mars Volta:

Ik was hier toen bij, maar dat publiek was ik niet blij mee! (Ach ja, Werchter... What were I thinking? :unsure: )

Waarschijnlijk ben ik er nog vergeten!

Laat u gaan!

Edit:

(The) Strawbs, een onbekende en onbeminde Britse band met progressieve invloeden en enkele 100% prognummers zoals dit:


Earth & Fire:

Eigenlijk dit hele album, maar bovenstaand nummer is toch wel het absolute hoogtepunt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tof idee! Het genre Kraut heeft wat raakpunten met zowel psychedelic rock als stoner & doom maar is toch iets eigenzinnig net als prog, dus het is fijn dat die een eigen genretopic krijgt.

Nog een fijne hedendaagse Krautband is Minami Deutsch uit Japan. Niet zo gekend als Kikagaku Moyo, maar daar is de Krautinvloed een stuk minder. Minami Deutsch trad een aantal jaar geleden op op Desertfest in Trix (Antwerpen) en dat was dik de moeite.
 
Tof idee! Het genre Kraut heeft wat raakpunten met zowel psychedelic rock als stoner & doom maar is toch iets eigenzinnig net als prog, dus het is fijn dat die een eigen genretopic krijgt.

Nog een fijne hedendaagse Krautband is Minami Deutsch uit Japan. Niet zo gekend als Kikagaku Moyo, maar daar is de Krautinvloed een stuk minder. Minami Deutsch trad een aantal jaar geleden op op Desertfest in Trix (Antwerpen) en dat was dik de moeite.
Die zitten ook op hetzelfde label als Kikagaku Moyo: Guruguru Brain


Sundays & Cybele is nog zo'n band op dat label die de moeite is. Allemaal het checken waard om eerlijk te zijn.

Wat krautrock betreft kan ik deze boeken aanraden:

Future Days, Krautrock and the Building of Modern Germany (David Stubbs)
Krautrocksampler (Julian Cope)
 
Bedankt voor de boekentips!

Dit album/deze nummers van The Strawbs hebben meer iets weg van folk rock, maar horen hier wat mij betreft toch ook thuis. Heel rustgevend altijd! 😍





 
Laatst bewerkt door een moderator:
Amon Düül II periode '69-'72 blijft één van mijn favoriete krautrockbands. 4 op 5 releases die classics zijn in het genre.

Can en Neu! zijn de bekendste én ook steengoede bands, maar ze zijn gemakkelijker te verteren en je hoort er minder de madness in dat ADII zo goed weet te vatten. Voor die laatste moet je je neerzetten en mee neerdalen in de wereld die ze creëren. Heerlijk far out.






Andere tip en ook een classic: Malesch door Agitation Free.


Invloeden uit de Arabische wereld, spacey jams, top notch stuff.

Ik zal @PBR Streetgang alvast taggen zodat hij nog wat werk heeft de komende week. :unsure:
 
Heel sfeervol! De sixtiesvibe is aanwezig.
Beluister zeker ook eens The Life Auction, het voorlaatste nummer in de openingspost!
Dat is dan weer echt een progressive nummer. Brengt mij elke keer weer in vervoering.
 
* Even de overige oude prog- en krautrocknummers uit mijn grijsgedraaide lijst hier zetten die allemaal meer dan het luisteren waard zijn! *

18 Karat Gold - Flying

@Kid_C Amon Düül - Paramechanical World

Earth & FIre - Memories
Meer poppy E&F, maar toch nog invloeden lijkt mij?

Harlis - Bells of Bothfield
Sober en toch weer prachtig instrumentaal...

Karat - Albatros
In het Duits gezongen. Als je naar de titel van dit album kijkt, weet je natuurlijk meteen waarover dit nummer gaat...

Karat - Musik zu einen nichtexistierende Film
Mooi instrumentaal stukje.

Scorpions - Fly To The Rainbow
Ook zij waren ooit progressive... ooit...

Scorpions - Night Lights
Ook weer instrumentaal

The Strawbs - Heroine's Theme/Deep Summer's Sleep/The Winter Long
Hier zijn ze nog eens. Echt magisch....

 
Ah, eindelijk een plek waar ik mijn liefde voor Polygondwanaland kan uiten. Volgens mij is dit een album dat wat geleden heeft onder Gizz fatigue, want hij kwam laat in een jaar wanneer de Australische psychonauten al drie platen hadden opgenomen en uitgebracht, en het genre is dan nog eens vrij nerdy. Maar Crumbling Castle is een kanjer van een opener, en in mijn opinie ook the one track to Gizz them all. Daarna volgt de rest van het avontuur door het woeste land van vijf en zeven, met enkele bangers zoals Deserted Dunes Welcome Weary Feet waarin King Gizzard toont dat ze ook met synths kunnen rocken als de besten, om dan na een lange zoektocht te climaxen met de kaleidoscopische triomf genaamd The Fourth Colour, waarin een heleboel melodische en ritmische patronen van het hele album doorheen en over elkaar gespeeld worden.

Een puur, muzikaal spektakel.
 
Cool topic, ik ga dit met interesse volgen. Ik ben fan van de grote krautrock namen (Can, Neu!, Amon Düül, Faust) maar nooit echt verder in verdiept. Ook geen grote progrock kenner maar Red van King Crimson is *chef’s kiss*.

Ik vind het wel altijd tof wanneer bands die zich niet in het genre bevinden toch wat krautrock invloeden in hun muziek stoppen. Zoals Thee Oh Sees, Stereolab, vroege Deerhunter,… Laat dat dan maar even mijn voorzichtige bijdrage zijn.

 
Wat progressive rock betreft enkel fan van Pink Floyd en King Crimson eigenlijk. Weet niet hoe het komt dat zij me wel aanspreken. Maar bv. Genesis, Yes, Jethro Tull, ELO, ELP... kan ik niet horen.

Krautrock (hoor de term niet graag tbh) kan ik wel appreciëren. Harmonia en daaraan gerelateerd Cluster zijn hier nog niet genoemd zie ik 😮.


 
Term is inderdaad ongelukkig gekozen @Deckard . Ik gebruik het omdat het nu een containerbegrip is geworden, maar het voelt tegelijk ook vuil aan.

@FlyingHorseman

Als je zoekt naar oudere platen in het genre, hier een paar voor de komende dagen. Deze via youtube kan ik niet vinden op spotify...





Die laatste is zo bruut dat het bijna onverantwoord is. Aanradertje voor iedereen die houdt van versterkers die klinken alsof ze gaan opblazen. Ik kijk speciaal naar @Avondland en @Obi-Jan gezien hun blackmetalliefde. :unsure:
 

Die laatste is zo bruut dat het bijna onverantwoord is. Aanradertje voor iedereen die houdt van versterkers die klinken alsof ze gaan opblazen. Ik kijk speciaal naar @Avondland en @Obi-Jan gezien hun blackmetalliefde. :unsure:

Zit ongeveer halverwege die laatste (wel een lange plaat zeg :unsure: ) maar zo bruut klinkt dat toch niet :unsure:
Doet mij met momenten wat denken aan een softere versie van Aluk Todolo.
 
Deze intro alleen al :bow:
Ook weer een Duitse progband. Misschien totaal geen "wauw"-vocals, maar de muziek maakt veel goed vind ik.

Iemand nog aanraders met een soortgelijke intro?
Sowieso vind ik dit hele album wel een aanrader.

Ook goed (en naar mijn mening best mooie hoes voor een progband :unsure: )

EDIT: ik gooi er ook maar eens een bekende in. Het middenstuk van het eerste nummer deed mij aan Echoes denken:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Braziliaanse prog (1973), ook zeker niet slecht!

Nogmaals Eloy. Duidelijk meer uitgebalanceerd. Absoluut het luisteren waard!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan