Album of the week Trouble - Psalm 9 (1984)

  • Onderwerp starter Deleted member 621
  • Startdatum
D

Deleted member 621

Guest
Beste fans van AOTW!

Opnieuw heb ik mij afgevraagd welk album ik dit keer zou kiezen, want ondanks ik hier waarschijnlijk een traditional stoner & doom-freak reputatie heb en dit AOTW er dan ook (deels) toe behoort, houd ik niet alleen van dit genre, maar zeker evenveel van progressive rock, (hard) psychedelic, folk rock, Komische Musik, fraaie 80s metal, bluesrock, een tikkeltje bluegrass (lees: het eerste album van de Nederlandse CCC Inc.) en hier een daar een beetje new wave, om dat zomaar nog even duidelijk te maken.
Ook worden in mijn favoriete muziek sommige van deze stijlen gemengd en is het daardoor moeilijk om op sommige artiesten/albums één label te plakken.
(Dat maakt ook dat ik de vraag “Naar welke muziek luister je graag?” eigenlijk moeilijk vind om “snel” te beantwoorden.)

Strawbs - From The Witchwood (zeer fraaie folkrock met al even fraaie zang)
Eloy - Inside (Duitse prog die iets weg heeft van Pink Floyd, denk vooral aan Echoes)
Pentagram - Pentagram original LP mix (en dan echt specifiek deze mix en niet de re-issue! Traditional doom)
Jethro Tull - Stand Up (folkrock)
Earth & Fire - Song of the Marching Children (prog)
Witchcraft - Witchcraft / Firewood (Zweedse doom met mystieke en occulte nadruk)
Scorpions - Lonesome Crow / Fly To The Rainbow / In Trance (bekende band, maar deze 3 albums zijn dat totaal niet, klinken ook vrij anders dan wat we van ze kennen, en ze verdienen écht meer aandacht! Er zijn o.a. psychedelische en proginvloeden te horen.)
Ultravox - Vienna (new wave - ook weer een bekende naam, maar dit lijkt mij dit een album dat meer te bieden heeft dan Vienna alleen)
Birth Control - Getting There / Hoodoo Man (2 verschillende albums: Melancholische rock met proginvloeden / Coole rock à la Deep Purple met Ian Gillan maar IMO beter)
Lucifer’s Friend - Lucifer’s Friend (fraaie “proto” metal die wat onheilspellend klinkt)
Type O Negative - World Coming Down (mix van goth en doom: goth vocals en lyrics en muzikaal gezien eerder doom)
Bang - Bang (lekker “vette” traditional stoner)
P205 - P205 (doom en prog in een mystieke saus, een droom! Wel erg obscuur en geen geweldige audiokwaliteit jammer genoeg.)

* De / staat voor een scheiding tussen albumtitels.


Als iemand een suggestie wil doen uit deze reeks voor een volgend AOTW, laat maar weten per PB, en misschien neem ik het wel in overweging!

Nu!
Na de bezwerende 70s orgels van Iron Butterfly vorig jaar, geef ik deze keer de eer aan een album van een 80s metalband waarover jullie mij misschien al heel vaak hebben zien posten in “Naar welke muziek luister je nu?”, die ik al verschillende periodes niet kon stoppen met draaien, die nog steeds de header is in mijn profiel, waarvan ik al verschillende keren lyrics heb gequote in mijn handtekening, die al verschillende keren mijn avatar is geweest, nog steeds mijn avatar is op Last.fm en waarover ik al vaak heb gespamd in stoner & doom.
M.a.w.: een band die ik een zeer warm hart toedraag.

Ik denk al heel lang dat ik hier de enige fan - laat staan luisteraar op zich - ben van deze coole doom-heavy metal-band, en dat vind ik toch wel onterecht en jammer, dus dat vroeg toch wel eens om een Trouble-album als AOTW!

Als het aan mij ligt, zou élke metalfan deze band een kans moeten geven. Niet alleen doomfans, maar ook good old heavy metal en misschien zelfs thrash-fans komen hier aan hun trekken!

screen-shot-2019-03-26-at-11.18.23-pm.png


Wie??
Trouble is an American doom metal band from Aurora, Illinois, formed in 1979. They are often considered one of the pioneers of doom metal, and have been referred to as one of the genre's "big four" alongside Candlemass, Pentagram and Saint Vitus. The band created a distinct style, taking influences of the British heavy metal bands Black Sabbath and Judas Priest, and psychedelic rock of the 1970s.

Trouble's first two albums, Psalm 9 and The Skull, are cited as landmarks of doom metal. To date, they have released eight studio albums.
Although never officially disbanded, they went inactive after original singer Eric Wagner left in 1997. He rejoined in 2000 and left again eight years later; he was first replaced by Kory Clarke and then by current vocalist Kyle Thomas, who had also filled in for Wagner during his initial absence from Trouble. Wagner died in 2021.


Core members include Wagner, guitarists Rick Wartell and Bruce Franklin, and drummer Jeff Olson.

Ook willen ze ondanks de spirituele lyrics niet worden geassocieerd met white metal:
”Drawing from Black Sabbath for inspiration (with occasional nods to the psychedelic sounds of the late 1960s), the band used gloomy down-tuned riffs and spiritual, often openly Bible-inspired lyrics, which led Metal Blade to market the band as "white metal" as opposed to black metal. "I was brought up Catholic", vocalist and primary lyric writer Wagner explains in the liner notes of Psalm 9 re-issue (2006), "but you have to remember, back in the early 1980s, all the metal was kind of satanic, and I did not get into that vibe." Wagner has implied that Metal Blade came up with the term in the first place, which the band rejected: "I think it was more like Metal Blade trying to be cute or something, with everything [satanic metal] being called black metal, why not call us white metal, which is a bunch of crap.

(Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Trouble_(band))

Persoonlijke toevoeging:
Er is naar mijn mening geen band zoals Trouble, met een stem zoals die van Eric Wagner, die - zoals je hierboven misschien hebt gelezen - jammer genoeg het leven liet afgelopen jaar - aan Corona - en heel waarschijnlijk in combinatie met de gevolgen van kettingroken. Hij was pas 62… :headshake:

Ze nog live zien samen met mijn vriend had ik in mijn toekomstplannen gezet, en dat betekent in mijn geval heel wat. Ik beschouw mijzelf namelijk als een eerder geïsoleerde muziekfan die door fysieke en mentale lasten heel zelden naar concerten gaat en het liefst muziek luister op een rustige plaats, maar voor Trouble wou ik heel graag een uitzondering maken, (zoals ik dat voor Pentagram ook ooit heb gedaan).
Helaas…! Het heeft niet mogen zijn... :(

Ook wou ik nog kwijt dat ik het best jammer vind dat er hier weinig/minder animo lijkt te zijn voor 70s en 80s metal in het algemeen. Ik weet dat er wel luisteraars zijn, maar er wordt hoe dan ook weinig over gepraat hier. Dit was dan ook nog eens een extra reden om jullie dit AOTW voor te stellen!

AOTW: Trouble - Psalm 9
617w4KTPoPL.jpg

(Deze hoes zullen jullie waarschijnlijk herkennen als één van mijn zovele albumhoes-avatars!)

Korte omschrijving: Tradional doom/heavy metal met raspy vocals, in combinatie met spirituele, bijbel-geïnspireerde lyrics.

Dit is het debuutalbum van Trouble. Dit album had in eerste instantie geen titel, maar omdat hun vierde album óók titelloos is gereleased, zou het debuut hernoemd worden naar “Psalm 9”; één van de nummers op dit album.

Op één van de re-issues van dit album is als bonustrack Cream-cover “Tales of Brave Ulysses” toegevoegd. Deze cover is IMO echt het luisteren waard, dus het is voor alle duidelijkheid deze versie die ik ga bespreken.

Ik heb heel erg lang getwijfeld tussen dit album en het derde album Run To The Light. Die laatste heeft iets meer thrash-accenten en was mijn eerste gedacht omdat het dát album is dat mij echt into Trouble heeft gebracht nu iets meer dan een jaar geleden (zeker de titeltrack en de opener daarop zijn absolute aanrader, alsook de afsluiter) en het mij terugbrengt naar de periode dat ik mijn vriend leerde kennen, maar soms switchte het wel eens naar Psalm 9, en nu - een paar dagen voor ik mijn album moet posten NB - heb ik tóch nog beslist dat ik voor het debuutalbum ga, omdat het aantal nummers dat ik daarop echt geweldig vind hoger ligt en ik er waarschijnlijk ook meer over kan schrijven.
Het lijkt mij dat Trouble toen - zoals zoveel beginnende bands - nog een beetje zoekende was naar welke richting ze muzikaal nu juist het meest wilden uitgaan, en dít zijn nu juist het soort albums dat ik zo interessant vind. Er gebeurt eigenlijk heel veel op dit album qua afwisseling tussen doom en heavy metal. Ik vind ook dat er geen enkel minder nummer op staat.
Trouble is op hun eerste albums altíjd wel een “combinatie van”-geweest, maar het echte doomy aspect is steeds minder geworden (tot een paar latere albums, zie “En verder…”)

Het wil voor alle duidelijkheid niet zeggen dat ik Psalm 9 hun beste album vind, omdat ik te moeilijk vind om te vergelijken met eerder genoemd album, of het “echte” titelloos album. Ze zijn simpelweg te verschillend.
Soms heb ik wel eens een discussie met mezelf in mijn hoofd, maar nee, een echt antwoord op deze vraag krijg ik niet. Wel denk ik dat ik dit hun meest "gedurfde", "in your face"-album vind.

Youtube-link naar het album:

De nummers waar ik iets over wou schrijven:
Opener “The Tempter” vind ik eigenlijk al fenomenaal! De onheilspellende intro, de “HELP!”-kreten op de achtergrond… en dan komt het soort doomy riffje waar ik zo dol op ben, en nadien de eerste zinnen (met een cool vocaleffect):
“I am the tempter, ruler of hell, bringer of evil, beware!”

Dan versnelt het tempo, en begint Wagner met zijn rasperige, hoge vocals.
De rest van het nummer is een afwisseling tussen de trage doom en de snellere heavy metal, misschien zelfs nét geen thrash?


In “Assasin” wordt het snellere tempo dan weer constant aangehouden. Het is een rechttoerechtaan coole, heavy track.
“You’re a cold-blooded killer, you must be insane!”


“Victim of the Insane” is naast The Tempter mijn favoriet op dit album, altijd al geweest.

Dit is een echt heel intens, diep, doomy nummer waarvoor ik aanbeveel even te gaan zitten om het te laten binnenkomen. Headbangen hierop is fijn en versterkt het gevoel nog IMO! (Is dit nu die frisson? Spreek je dat trouwens op z’n Frans uit?)
Er lijkt zelfs wanhoop in dit nummer te zitten en een schreeuw om hulp (remember de opener?).

"I'm so tired of hearing that I'm wrong
Everyone laughs at me, why me?
I'm so tired of being pushed around
I feel like I've been betrayed"

:drool:



“Bastards Will Pay”... van deze schijf moet dit wel de grootste headbanger, het meest badass-in-your-face-nummer zijn!
Dit is er zeker ééntje voor de thrash-fans!

"Come on people, let me hear you say
You Bastards, you're gonna pay!"


🤘 :cool: 🤘


“Endtime” is wederom een slepend, zwaar nummer. Instrumentaal dit keer. Ook één van mijn favorieten!


Afsluiter “Tales of Brave Ulysses” is IMO echt een geweldige Cream-cover die net zo goed een nummer van Trouble zelf had kunnen zijn (afgezien van de lyrics dan). Het verschilt dan ook nog niet eens zo heel veel van het origineel vind ik, maar Cream op zich is ook een heel invloedrijke band geweest die ik zo nu en dan eens graag draai. Toch ben ik nog steeds een iets grotere fan van de cover.

En verder, voor wie interesse zou hebben:
Het titelloze album heb ik ooit ook grijsgedraaid, al zitten hier en daar al meer 80s hardrock details in en daar ben ik minder fan van. Ik heb dan ook mijn specifieke favorieten op dit album, zoals The Wolf, Black Shapes of Doom en vooral R.I.P.. Wat een wereldnummer!!! Dit is wat mij betreft het beste nummer van de hele plaat en heb ik ook al helemaal grijs gedraaid. Mensen die fan zijn van Seasons in the Abyss van Slayer moeten hier zeker eens naar luisteren!

Ook de live bootleg “Dallas, Texas, Alive!” vind ik erg vet, en de meeste nummers daarop klinken zoals bij veel bands live nog een pak beter dan studio. Dit is dan ook zo goed als het enige 80’s livemateriaal mét goede audiokwaliteit dat van deze band te vinden is. Ik heb het dan ook al heel vaak gedraaid.

Na het titelloze album is het IMO achteruit gegaan met Trouble. Ze veranderden in een meer psychedelic stoner-band. Van de spirituele lyrics die Trouble zo uniek maakten was geen spoor meer, en ondanks verschillende van dit soort bands mij wel kunnen bekoren, is dit in het geval van Trouble veel minder het geval. Wagner klonk ineens "zeurderig". Geen enkele van deze albums bleven bij mij hangen...

Maar uiteindelijk is het tij toch weer wat gekeerd, en zijn er toch nog een paar latere albums gemaakt die ik best goed vind en ook wel eens graag beluister. Dit zijn “Simple Mind Condition” uit 2006, alsook “The Endless Road Turns Dark” uit 2018 van The Skull (niet te verwarren met de titel van het tweede Trouble-album). Dit is in theorie dan wel niet Trouble (lees: het is de band die Wagner vormde na Trouble), maar praktisch gezien klinkt het zoals de latere Trouble IMO had moeten klinken, dus die tel ik er ook maar bij.
Deze albums hebben meer het rustige, maar zware doomgeluid en van heavy en thrash-invloeden is nog weinig sprake.
Tenslotte is er in maart dit jaar nog het solo-album “In The Lonely Light of Mourning” van Eric Wagner solo postmortem uitgebracht. Het is weer een erg doomy, maar ook erg melancholisch en misschien zelfs deprimerend, "zwart" album. Je zou je nog afvragen of de man wist dat zijn einde binnenkort zou naderen…

Veel luisterplezier!

FuseTea
 
Yeah baby! Riffs for days op deze! Nog maar halfweg eerste luisterbeurt, maar ik ben mee hoor. Voorlopig maak ik nog abstractie van de lyrics, want als ik aandacht ga geven aan bijbelteksten ga ik moeten afhaken vrees ik...

Bonuspunten voor een zanger die Wagner noemt. En natuurlijk RIP, jammer om t horen dat hij het niet van covid heeft gehaald :-(
 
Ik heb hier niet zoveel over te zeggen en dat is in dit geval positief. Goeie riffs, deftige productie, kort genoeg om niet te eentonig te worden (iets wat me bij dit genre toch niet zoveel stoort). Net zoals clercqie heb ik niet echt op de lyrics gelet, die zijn voor mij bij metal ook van minder belang en dienen vooral voor een bepaalde sfeerschepping.

Voor mij klinkt het uiteraard heel schatplichtig aan het grondwerk dat Black Sabbath in de jaren '70 gelegd heeft. Ik kan aannemen dat ze halverwege de jaren '80, toen thrash metal volop aan't opkomen was, een beetje ouderwets of niet op hun plaats klonken. Ondertussen hebben stoner en doom metal wel een plaats in het muzikale landschap opgeëist en zal deze band zelf een inspiratiebron geweest zijn.

Misschien later deze week dat andere album van hun dat een kanshebber voor het AOTW was eens beluisteren.
edit: en misschien ook eens naar die andere groepen van de big 4 luisteren, blijkbaar toch een muzikale blinde vlek voor mij!
 
Laatst bewerkt:
Mooie keuze!
Om een of andere reden heb ik vroeger altijd meer aandacht gegeven aan die andere 3 groepen van die "big 4" die je vermeld in je openingspost, maar ik weet ook niet goed waarom eigenlijk. Want dit is ook gewoon een steengoed album.
Trouble heb ik jammer genoeg ook nooit live gezien, maar ik heb Wagner wel 2 keer met The Skull live aan het werk mogen aanschouwen, en dat was toch telkens zeer zeer goed. Heel charismatische zanger ook, zeer jammer van zijn overlijden inderdaad :(
 
Trouble de enige van die Big Four die ik niet gezien heb. Nu is het dus jammer genoeg te laat. Zoals Obi zegt misschien de minst aanwezige van de vier want ook hier passeerde hun muziek die niet zo frequent.

Wat het album betreft. Het is gewoon een heerlijk album en heerlijke band tout court. Voor bijna 40 jaar oud te zijn voelt dit zeer eigentijds aan, je hoort overduidelijk de invloeden maar ze maken er echt wel iets eigen van. Zoals je zelf al aangaf, zit er veel variatie in de snelheid en dat houdt het de volle 43 minuten interessant.

Topper!
 
Dat eerste nummer klinkt alvast vet. Coole sound. Geen superfan van de vocals maar met dit soort muziek past er niet veel anders bij imo. Het drumgeluid is precies wel apart of zou ik er zelf niet meteen bij denken. Doet mij beetje denken aan het drumgeluid van Bongripper op hun album Hippie Killer (enige album dat ik van hun beluisterd heb/ken).
 
Dat eerste nummer klinkt alvast vet. Coole sound. Geen superfan van de vocals maar met dit soort muziek past er niet veel anders bij imo. Het drumgeluid is precies wel apart of zou ik er zelf niet meteen bij denken. Doet mij beetje denken aan het drumgeluid van Bongripper op hun album Hippie Killer (enige album dat ik van hun beluisterd heb/ken).
Je zal het niet vermoeden, maar zelfs ik was in eerste instantie niet direct de grootste fan van zijn stem. Toch is die "klik" ineens gekomen. Op de volgende albums klinkt hij in ieder geval iets "cleaner".
 
Mooie keuze!
Om een of andere reden heb ik vroeger altijd meer aandacht gegeven aan die andere 3 groepen van die "big 4" die je vermeld in je openingspost, maar ik weet ook niet goed waarom eigenlijk. Want dit is ook gewoon een steengoed album.
Trouble heb ik jammer genoeg ook nooit live gezien, maar ik heb Wagner wel 2 keer met The Skull live aan het werk mogen aanschouwen, en dat was toch telkens zeer zeer goed. Heel charismatische zanger ook, zeer jammer van zijn overlijden inderdaad :(
Ik was al aan het twijfelen om :love2: als reactie te geven, maar omdat je het over het overlijden hebt leek me dat nogal raar. :unsure:
In ieder geval is het vette gedeelte wel een "geweldig" waard! :)

In welk jaar heb je The Skull live gezien? (Ik ben niet jaloers hoor... :( )
 
Ik was al aan het twijfelen om :love2: als reactie te geven, maar omdat je het over het overlijden hebt leek me dat nogal raar. :unsure:
In ieder geval is het vette gedeelte wel een "geweldig" waard! :)

In welk jaar heb je The Skull live gezien? (Ik ben niet jaloers hoor... :( )
Roadburn 2016 en Desertfest 2018
 
Wie trouwens fan is van remasters: dit album is geremasterd in 2020. (Toch iets goeds in dat jaar...)
 
Mooi aangeprezen (btw die goeie Scorpions albums ga ik wel eens checken), de sound valt zeker te smaken. Stemtimbre van de zanger, Ozzy met een iets te krappe ballenknijper, trekt me niet helemaal over de streep, maar als metalalbum bij het betere werk.
 
Je bent hier niet de enige fan hoor. Heb hun hele discografie inclusief hun Revelations compilaties en The Skull platen. Alleen de Blackfinger platen vond ik, net als zijn nieuwe soloalbum, te matig.
Heb hen leren kennen door het nummer 'Memory's Garden' dat op een Metalopolis verzamelaar van (no kidding!) Studio Brussel staat. Manic Frustration en Plastic Green Head vind ik zalige roadtrip music.
Heb ze 1x gezien met zanger Kyle Thomas ( Alabama Thunderpussy en Exhorder). Daar hebben ze ook 1 plaat met uitgebracht. Niet slecht maar de insteek was helemaal anders.
The Skull heb ik ook op Roadburn gezien.

Blijkbaar was Wagner op tournee met Wino toen hij Covid opliep. Waren beide fervente anti-vaxers.
 
Je bent hier niet de enige fan hoor. Heb hun hele discografie inclusief hun Revelations compilaties en The Skull platen. Alleen de Blackfinger platen vond ik, net als zijn nieuwe soloalbum, te matig.
Cool! :) En idd, Blackfinger is redelijk matig. Ook slechts één keer naar geluisterd. Het solo-album is misschien niet "top", maar ik vind het toch beter dan de Blackfinger-platen en specialer op de één of andere manier.
Heb hen leren kennen door het nummer 'Memory's Garden' dat op een Metalopolis verzamelaar van (no kidding!) Studio Brussel staat.
:eek:
Weer wat bijgeleerd.
Manic Frustration en Plastic Green Head vind ik zalige roadtrip music.
Hmm, misschien moet ik deze albums dan toch nog een kans geven...? Memory's Garden zelf vind ik wel een aardig nummer.
Heb ze 1x gezien met zanger Kyle Thomas ( Alabama Thunderpussy en Exhorder). Daar hebben ze ook 1 plaat met uitgebracht. Niet slecht maar de insteek was helemaal anders.
Nog nooit gehoord met een andere vocalist, al wist ik wel dat die er waren.
The Skull heb ik ook op Roadburn gezien. Blijkbaar was Wagner op tournee met Wino toen hij Covid opliep. Waren beide fervente anti-vaxers.
Dat laatste heb ik idd eens gelezen. Uit respect heb ik dit niet genoemd, maar toen ik dit te weten kwam vond ik dit best frustrerend en had ik iets van "WTF, serieus?! Misschien had hij nog wel geleefd was hij geen anti-vaxxer geweest!" ... Maar het veelvuldig roken "om zijn stem goed te houden" heeft er natuurlijk ook niet goed aan gedaan.

Van Wino ken ik twee platen die ik al meer dan een decennia in periodes grijs draai: The Church Within (The Obsessed) en Jug Fulla Sun (Spirit Caravan)! Beide vette albums ook!
 
Endtimes is toch DE klepper van dit album IMO? zeker frisson (ja op zijn frans denk ik uitgesproken)
Mooie flow doorheen de tracks, geen moment dat er lang op hetzelfde ritme wordt doorgegaan.
Maar het blijft zoals 6 hot dogs achtereen eten, de laatste 3 smaken minder dan de eerste drie omdat er gewenning aan de 'signature distortion sound' optreed. speel dit met een (downtuned) akoestische gitaar en het klinkt met momenten saai, vermoed ik.
 
Nog maar 3 nummers vet geraken, maar ik kan nu al zeggen dat The Tempter een gigantisch dikke schijf is. Dat nummer pakte me echt bij de ballen en liet niet los tot het einde. Mega mega cool nummer.

Assasin en Victim Of The Insane vond ik gewoon OK. Ik ben benieuwd naar de rest.
 
Terug
Bovenaan