Album of the week The Stooges - Fun House

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn tweede bijdrage aan AOTW zal, in tegenstelling tot de vorige, zowel wat album als OP betreft kort maar krachtig zijn. Want ik heb gekozen voor The Stooges met het legendarische Fun House.

folder.jpg


Waarom? Awel, ik zal u vertellen waarom. Dit is het rock album bij uitstek, het album waar de energie vanaf spat, het album waar het geheel veel meer is dan de som van de delen. Een uppercut van jewelste. De band laat u in net geen 37 minuten alle hoeken van de kamer zien met gewoon weerga-lo-ze gitaarpartijen.

Het album kent ook zo’n goeie opbouw. Het eerste deel bevat de meer conventionele nummers. Rechttoe rechtaan rock ’n roll. Met de eerste 3 nummers wordt er zwaar ingevlogen. De riffs worden erin gestampt. Dat jachtige T.V. Eye met die oerkreet van Iggy in het begin, jongens toch 😍. Dan krijgen we een, nu ja, rustpuntje van 7 minuten Dirt. Maar daarna op het tweede deel komt het echte (afbraak)werk. Gaandeweg dalen we af naar de hel en worden de traditionele songstructuren losgelaten en wordt het meer improvisatie, wilder, chaos. De afsluiter van het album is eigenlijk een hoop herrie en gaat zeker niet iets voor iedereen zijn.

Iedere keer Ron Asheton nog eens een gitaarsolo lanceert, komen mijn oren klaar. Het drumspel van broer Scott Asheton is zeer effectief. Let ook op de geweldige bas van Dave Alexander, niet te onderschatten. En dan Iggy Pop die als zijn onnavolgbare zelf staat te roepen, krijsen, hijgen, croonen als een bezetene. Niemand doet het hem na. Op de tweede helft krijg je er dan nog de bezwerende sax bovenop van Steve Mackay.

Ieder element op dit album is zo duidelijk waarneembaar en toch wordt dat een geweldig geheel. Zoals gezegd is dit album veel meer dan de som van de delen. Hier stijgen ze boven zichzelf uit. Het klinkt dreigend, spannend, jachtig, vol van energie. En vind nog maar eens een cover die de muziek zo perfect de weergeeft.

Ik ga nu de muziek voor zich laten spreken. Want die zegt gewoon genoeg. En zet het volume maar hoog genoeg. Fijne Paasmaandag!


Playlist op YouTube:
 
Het allerbeste rockalbum ooit gemaakt.

Iets waar ik enorm van kan genieten, is als muzikanten “locked in the groove” zijn. Dit album is daar een geweldig voorbeeld van. Wat ze precies spelen is los van elkaar misschien niet altijd zo indrukwekkend maar de band is zo goed op elkaar ingespeeld dat de muziek iets mechanisch krijgt. Het geniale van Fun House is dat alles desondanks heel los en wild klinkt, vol swagger. Het lijkt alsof de band continu de trein op de sporen probeert te houden terwijl Iggy met zijn gejoel en geschreeuw het geheel probeert te doen ontsporen. Wanneer dat dan gebeurt in L.A. Blues, een nummer dat op zichzelf gewoon onsamenhangende teringherrie is, is het pure ontlading.

Favoriete nummer: ALLES
10/10
 
euhm, ok nog nooit van 'the stooges' gehoord.
mix en master is vrij stil, dus ja zet maar goed luid.
drummer komt goed door, zeer crisp.
Wat is een riff eigenlijk :') is dat zoals een drum loop, maar dan voor gitaren?

anyway, ik vond het vrij saai.
het is allemaal goed samenspel, maar er is geen edge?
behalve in dat laatste track, maar ging er licht over.
de sax in fun house werd sterk geapprecieerd!
 
euhm, ok nog nooit van 'the stooges' gehoord.
mix en master is vrij stil, dus ja zet maar goed luid.
Nog nooit van The Stooges gehoord? Toch wel al van Iggy Pop, vermoed ik? Samen met The Velvet Underground toch een serieuze invloed op de latere punk rock en eigenlijk ook alternatieve rock.

Ik weet niet welke versie (Spotify of iets anders...) je geluisterd hebt, dus kan dat niet zeggen. Maar een stille master is meestal een goeie master. Dan kan het volume goed omhoog zonder dat het storend wordt ;).

Wat is een riff eigenlijk :') is dat zoals een drum loop, maar dan voor gitaren?
Dit zijn riffs :unsure:.

anyway, ik vond het vrij saai.
het is allemaal goed samenspel, maar er is geen edge?
behalve in dat laatste track, maar ging er licht over.
de sax in fun house werd sterk geapprecieerd!
Welke edge zoek je dan?

In feite is dit album vrij minimalistisch te noemen in dat het op zich vrij 'basic' klinkt. Maar daarmee creëren ze voor mij wel maximaal effect waarbij het overdonderend overkomt en zoals @FlyingHorseman aanhaalt, los en wild gaat klinken zonder bombastisch te zijn. Dat is dus het tegenovergestelde van bv. Led Zeppelin.
 
Zonder twijfel één van de beste albums ooit gemaakt.

1970 blijft mijn favoriete nummer van de plaat, dikke fuzz gitaar en groove. Onmogelijk om op stil te staan. :love:
 
Dit is een plaat die ik al geen eeuwigheid meer gehoord heb. Maar ik kan me vaag wel herinneren dat dit een energiek beestje is, a trip down memory lane dus!
 
Ontleend uit de discotheek van de bibliotheek op zeer jonge leeftijd tijdens de grunge hoogdagen puur op de hoes en vermelding in de OOR popencyclopedie en ik begreep er weinig van, er was geen referentiekader of google dus dan kan je geen rauwe protopunk plaatsen of de productiestijl appreciëren. Later andere afslag genomen qua muzieksmaak genre Jon Spencer Blues Explosion en Back From The Grave (60s garage compil) maar niet meer terug gekomen op dhr. Pop & co. Dik pluspunt is dat zij een trance effect creëeren dat ik mis bij The Doors of Led Zep maar dan weer inleveren qua songkwaliteit.
 
Van The Stooges en Iggy Pop zelf kende ik enkel het S/T album en The Idiot; twee albums die van tijd erg leuk zijn.
Zeker The Idiot verraste mij destijds erg. Sister Midnight, Nightclubbing en Fun Time blijven toppers. Pas nadien hoorde ik dat David Bowie hieraan had meegewerkt, wat veel verklaart. (Ik vind Iggy's versie van China Girl trouwens de beste.)

Funhouse had ik nog nooit gehoord. Het is inderdaad zoals @Elevator al zeer goed samenvatte
én een Rauw Feestje, dankzij de leuke whooo's van Iggy. :unsure:

Het begint dan ook heel leuk! ... Maar toch merk ik dat ik het op den duur een beetje te repetitief begin te vinden. De titeltrack is dan wel nog een leuke afwisseling.
Pas op, dit wil niet wil zeggen dat ik de muziek op zich slechter vind, zeker niet! Maar ik denk dat losse tracks misschien makkelijker gaan. Met het S/T album heb ik dit dan helemaal niet. (Goede gelegenheid om het hierna nog eens te draaien trouwens.)

De afsluiter is... speciaal. Een beetje random gek doen en schreeuwen. Leuk en grappig zelfs, al moet ik ervoor in de stemming zijn. 😅

Hoe dan ook, Iggy Pop & Zijn Stooges zijn pioniers, en met mijn muzieksmaak heb ik daar dan ook niets dan respect voor. Leuke keuze!
 
Voor alle duidelijkheid, ik vind dit een degelijk album. Saai was mss wat sterk uitgedrukt.
Nog nooit van The Stooges gehoord? Toch wel al van Iggy Pop, vermoed ik?
die naam al horen vallen ja, maar zegt me niet meteen iets. Zou eigenlijk niks moeten uitmaken, de muziek spreekt voor zich.
Ik weet niet welke versie (Spotify of iets anders...) je geluisterd hebt, dus kan dat niet zeggen. Maar een stille master is meestal een goeie master. Dan kan het volume goed omhoog zonder dat het storend wordt ;).
zeker akkoord, dit beschouw ik als een positief punt, zachte mix master is indicatief van een degelijke mix master, de title track leek me wel net iets luider dan de rest, maar dat kan zijn omdat ik het juiste volume nog aan het zoeken was.
Welke edge zoek je dan?
geen specifieke, gewoon iets dat mij echt vastpakt en niet meer loslaat.
In feite is dit album vrij minimalistisch te noemen in dat het op zich vrij 'basic' klinkt. Maar daarmee creëren ze voor mij wel maximaal effect waarbij het overdonderend overkomt en zoals @FlyingHorseman aanhaalt, los en wild gaat klinken zonder bombastisch te zijn. Dat is dus het tegenovergestelde van bv. Led Zeppelin.
akkoord dat minimaal vaak beter is in impact (zeker gezien ik vaak downtempo en minimal luister), Led Zeppelin zegt mij niets echt, naam wel ooit gehoord uiteraard.

voor de rest probeer ik vooral te begrijpen door wat andere mensen hier gepakt worden.
 
Ik ken The Stooges en Iggy Pop wel, maar ik heb er nooit echt veel naar geluisterd. Van The Stooges ken ik enkel maar hun eerste S/T album.
Maar dit klinkt ook wel lekker zeg. Wat een heerlijke ruwe fuzzy sound. Leuk album!
 
Blijkt dus dat ik ook vooral vertrouwd wast met hun self titled album, niet zeker of ik Fun House eerder al volledig beluisterd had.

Down on the Street kende ik natuurlijk wel al door Rage Against the Machine, die op hun laatste album Renegades tussen alle hip-hop en folk door ook enkele rauwe rock and roll en punk klassiekers coverden, zoals deze (maar ook Kick out the Jams van MC5 en In My Eyes van Minor Threat.)
T.V. Eye kende ik ook al van de soundtrack van de onvolprezen School of Rock, geweldig nummer.

Anyway, paar keer beluisterd gisteren en heel hard van genoten. Niet zeker of ik dezelfde superlatieven zou gaan uitdelen als FlyHo en KidC, maar een meer dan terechte klassieker die ik waarschijnlijk vaker ga opleggen dan eender welk ander Stooges/Iggy Pop album. Ik zou trouwens aan iedereen die dit goed vind ten stelligste aanraden om stante pede Ty Segalls Slaughterhouse op te leggen.
 
Ik vind Raw Power subliem maar deze nooit opgezet, ben benieuwd
Beetje off-topic, maar welke mix van Raw Power heb je dan? De originele, in 1973 uitgebrachte, mix van David Bowie. Of de remix die Iggy Pop maakte in 1997? Ik vraag het maar omdat die laatste wel meer 'oompf' heeft maar die is zo luid gemastered dat het quasi onluisterbaar wordt (digitale of CD versie dan toch).
 
Dijk van een plaat. Ongeëvenaard.
Ik moet Iggy dringend nog live zien te spelen voor die man sterft.

Iggy/The Stooges leren kennen via een skatevideo uit 2002, Flip Sorry. Als tiener werd ik wild met nummers als "I Wanna Be Your Dog".
Dit soort platen geeft uw zin om alles kapot te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Beetje off-topic, maar welke mix van Raw Power heb je dan? De originele, in 1973 uitgebrachte, mix van David Bowie. Of de remix die Iggy Pop maakte in 1997? Ik vraag het maar omdat die laatste wel meer 'oompf' heeft maar die is zo luid gemastered dat het quasi onluisterbaar wordt (digitale of CD versie dan toch).
Lang geleden op itunes gekocht, zou eens moeten checken
 
Terug
Bovenaan