Album of the week Scraping Foetus Off the Wheel - Nail

Bauhaus

Well-known member



Voor mijn vorige AOTW had ik aanvankelijk dit album gepland maar uiteindelijk last minute gekozen voor het iets toegankelijker Sonic Area.
Deze keer dan toch voor Nail van Foetus (voluit Scraping Foetus Off the Wheel, één van zijn vele Foetus pseudoniemen) gekozen, er worden hier allerlei soorten muziek gepost en deze kan er zeker ook nog bij.
Mijn eerste kennismaking met Foetus moet geweest zijn eind jaren '80 toen ik in de Billboard het album Thaw zag liggen. De cover & naam intrigeerden me en toen ik luisterde werd ik gepletwalst door een storm van bombastische orchestrale industrial waar de energie van afspatte en ik was direct verkocht. Thaw is waarschijnlijk Thirlwell's minst toegankelijke plaat. Dit album is gelukkig een stuk beter verteerbaar.
James George Thirlwell aka Clint Ruin aka Foetus is een muzikale duizendpoot o.a. bekend van zijn projecten Foetus, Steroid Maximus, Manorexia, Wiseblood, Flesh Volcano (met Marc Almond), The Immaculate Consumptive (Touring ensemble met Lydia Lunch, Nick Cave, en Marc Almond) en nog een resem aan namen die ik moet beluisteren. Om maar te zeggen, de man is een bezige bij. Misschien doet zijn naam een belletje rinkelen voor wie kijkt naar de Adult Swim animaties The Venture Brothers en Archer waarvoor hij de muziek componeerde.
Thirlwell is een Australier die eind jaren '70 naar London verhuisde en begin jaren '80 zijn main project Foetus oprichtte. Onder de naam Clint Ruin draagde hij bij aan releases van o.a. Marc Almond, The The en Nick Cave and the Bad Seeds. Hij heeft talloze stukken geremixt en geproduceerd voor artiesten als Faith No More, NIN, Front 242, Swans en Jon Spencer Blues Explosion. Naar verluidt was Foetus een grote invloed voor NIN.
Zijn muziek is een bizarre mix van industrial, avant garde, klassieke muziek, filmmuziek, big band jazz en experimentele/progressive/punk rock. De muziek van Thirlwell combineert percussie, strijkers, noise, koperblazers, elektrische gitaren, elektronica en stem. Naar eigen zeggen kan hij geen instrument bespelen en bestaat de muziek uitsluitend uit samples, wat des te meer indrukwekkend is (live treedt hij op met muzikanten). Thirlwell's stem is maniakaal en komisch als een comic book villain.

Op Nail horen we eveneens dit allegaartje aan stijlen. De plaat kan je zien als een spannende mix van Industrial Rock en een Broadway-musical. Het eerste nummer Theme from Pigdom Come doet denken aan een Wagneriaanse filmsoundtrack. Na die intro begint het album echt met The Throne of Agony dat begint als een langzaam, somber nummer voortgestuwd door gitaar, maar naarmate het nummer vordert, wordt het steeds sneller en sneller en we horen tevens een Mission Impossible sample. Op Pigswill horen we de typische industrieele metalen percussie die doet denken aan de Neubauten. Daarna is het weer rustig met de swingende doo-wop van "Descent Into the Inferno", mijn favoriet nummer. Naarmate we afdalen in de hel, wordt het nummer steeds absurder en sneller. Enter the Exterminator heeft een fun Edvard Grieg sample en is eveneens een chaotisch Neubauten-achtig stuk met een geweldige groove, gefluisterde zang en orkestrale ideeën. DI-1-9026 is een nummer over de Charles Manson moorden. Na twee intermezzo's is Viva! een coole langzame afsluiter van het album met veel schrapende industriële geluiden in het eerste deel en is dan meer orchestraal in de tweede helft.

Nail wordt door velen als Thirlwell's magnum opus beschouwd en kent voor mij niet echt dieptepunten. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe hij in 1985 en op 25-jarige leeftijd alles op deze plaat in zijn eentje kon arrangeren, samplen, uitvoeren en produceren.
Doe Tom Waits, The Birthday Party en Einstuerzende Neubauten in een mixer en voeg er een scheut cabaret, klassiek/filmmuziek en big band jazz aan toe en je krijgt ongeveer iets als Foetus.
Het is jammer dat ik slechts 1 album kan posten omdat zijn oevre zo gevarieerd is en ik graag een eigen compilatie had gepost.

Ik vind Nail zo fantastisch door zijn onvoorspelbaarheid en de rijke fusie aan genres. Wellicht is Foetus een alles of niets geval, ofwel vind je hem fantastisch ofwel vind je er niets aan. Een middenweg is moeilijk. Bij mij was het allesinds liefde op het eerste gezicht. En bij U ?

Voor wie dit album fantastisch vond kan ik van harte "Hole" aanbevelen, zijn vorig album dat in dezelfde ligt als deze in ik heb hard getwijfeld welke van de 2 ik zou posten:

Voor wie niet bang is voor het hardere werk is er "Thaw" en "Butterfly Potion".

Op zijn latere albums is big band jazz prominenter en komen zijn er zelfs opratic vocals en een Western ballad.
Zijn meest toegankelijk album is denk ik "Gash" dat meer rock gericht is door de critici gelauwerd werd:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Shit, ik had nog links in spoiler tags naar zijn latere nummers en werk gepost, maar BG heeft die niet gepost. Voor wie niet vies is van het hardere werk kan ik Thaw en Butterfly Potion aanbevelen en zijn meest toegankelijk album is denk ik Gash dat meer rockgericht is. (te vinden op Spotify)
 
Ik kende de naam niet, geen van zijn projecten tbh. De muziek de je omschrijft klinkt niet meteen als iets dat ik zal smaken, of toch niet voor de hele lengte van een album. Maar zijn bio intrigeert me alvast wel en ga er dus wel degelijk vol goesting aan beginnen wanneer ik een momentje vind waar het past.
 
Volledig mijn ding, uitdagend om naar te luisteren. Stond destijds een nummer van op een CD bij het Belgische magazine Gonzo Circus als ik me niet vergis. In die periode moest je echt nog kloten hebben om avant garde te zijn. Ander album in deze sfeer in de AOTW reeks was Swans, daar moest ik me echt door spartelen, deze gaat vlotter. Duimpje omhoog.
 
Intrigerend persoon, grappig dat er links zijn met Front 242 en Nick Cave, ik had meteen ook wat herkenning met beiden bij het bekijken van de bijgevoegde YouTube links. Normaal niet mijn cup of tea maar denk dat het nog wel een plezante en eclectische luisterbeurt kan worden later deze week.
 
Doe Tom Waits, The Birthday Party en Einstuerzende Neubauten in een mixer en voeg er een scheut cabaret, klassiek/filmmuziek en big band jazz aan toe en je krijgt ongeveer iets als Foetus.
Het is jammer dat ik slechts 1 album kan posten omdat zijn oevre zo gevarieerd is en ik graag een eigen compilatie had gepost.
Yep dit is echt superweird :laugh:

Wel een fijne luisterbeurt. Heel eclectisch, was constant van de ene verbazing in de andere vallen. Kan er na 1 keer door te gaan weinig zinnigs over zeggen want ik moet het nog allemaal wat processen..
 
Laatst bewerkt:
Yep dit is echt superweird :laugh:

Wel een fijne luisterbeurt. Heel eclectisch, was constant van de ene verbazing in de andere vallen. Kan er na 1 keer door te gaan weinig zinnigs over zeggen want ik moet het nog allemaal wat processen..
Hier ook! Fijne luisterbeurt en eens iets volledig out of the box. Was meteen getriggerd om te luisteren en dat is toch al wat. :D
 
Ook hier was dit een aangename verrassing. Ik vind het wel leuk als ik het AOTW niet ken en als het iets is waar ik zelf niet snel op uitgekomen zou zijn, dat is hier wel het geval. De eerste luisterbeurt vloog voorbij en ik heb me niet verveeld.

Op papier zou dit me niet echt moeten liggen door dat druk allegaartje van stijlen maar hier werkt het wel. De mix van redelijk ver uiteen liggende stijlen is goed uitgevoerd waardoor het niet botst maar die stijlen elkaar aanvullen en versterken. Het helpt ook dat Thirlwell het niet allemaal zo serieus neemt en ik denk dat ook zijn jeugdig enthousiasme hier goed werkt. Misschien dat er daardoor minder remmingen zijn en hij meer open stond om gewoon maar dingen te proberen, die toevallig voor het grootste deel heel goed uitgepakt hebben.

Ik heb nooit echt een klik gemaak met industrial (natuurlijk ook een beetje een stomme verzamelterm voor redelijk uiteenlopende muziek), maar ik vind het goed als er wat elementen van gebruikt worden of als het op een vrij toegankelijke manier gebracht wordt zoals bij Nine Inch Nails. Dat laatste vind ik bij dit album eigenlijk ook wel het geval, misschien omdat ik veel van de aangehaalde bands in je openingspost die als aanknooppunt dienen al goed vond. Daardoor is de sprong naar dit niet zo heel groot, hoewel het toch een gekke plaat blijft. Ik ga Hole ook nog eens opzetten en misschien deze week industrial nog wat verder verkennen, nog wat tips @Bauhaus? Einsturzende Neubauten en vroege Swans ken ik redelijk en ik heb vroeger ook wel eens wat platen van Throbbing Gristle, Cop Shoot Cop en Skinny Puppy op gehad. Maar dat lag me toen minder.
 
Gash en Hole heb ik er ondertussen ook eens bijgehaald. Die laatste is echt dikke dikke dikke fun!!

Als totale niet-industrial kenner lijkt het me dat we als Belgen toch niet rond Front 242 kunnen. Die zijn toch behoorlijk invloedrijk geweest.


En dan persoonlijk ben ik volledig in de ban van de Coil-discografie geraakt. Hun eerste 2 zijn nog vrij 'zuiver industrial', wat dat ook mag zeggen natuurlijk. Verder worden ze compleet uniek!
 
De cult van The Seer in een ander jasje.

Een begeleidende rondleiding in SM-club Black Lagoon.
Welkom in de wondere wereld van (woordenvolle) pijn.
"Yeah, I'm the one who gave the sandwich to Mama Cass." :laugh:.

De vreemde geluiden uit een gayclub met vrouwenhatende Dahmers in afgescheiden hokjes, hun werk uitvoerend alsof ze Amerikanen behandelen in Slowakije.
Halverwege het overzicht van de moord-orgie, met de snaren van stukjes uitgetrokken zenuwen, die worden bespeeld.

Een overzichtskater van de nacht voordien met een afgestoken boutade volgt.

"Futility's a luxury when you sleep in blood s****
vomit and p***, huddling to the dead for support... jacking off for
warmth, swaddled in less than ashes and rags."
Meesterlijk :love:.
Het type nummer dat de zanger je vastketent aan een stoel en in je oor fluistert.
Geraak je opgewonden, dan heb je verloren en ben je overgeleverd aan zijn genadeloze manier van spuwend vuur.

De gordijnen openen zich en zijn mede-buddy's dansen gelijk Dr. Frank-N-Furter, maar meer homo-erotischer.
Ze bekennen hun toekomstige moordpartij aan de geketende, die het met lede ogen aanschouwt.

'The Overture from Pigdom Come' => de slachtpartij.
'Private War' => het opbergen / vernietigen van de lijken.

Een eindmonoloog in het slot van de gestoorde musical.
"I can do anything" op het einde moet toch het tot appelmoes slaan zijn van een acteur?
Iedereen keert nadien huiswaarts met een groot WTF-gehalte.

Wat blijkt? Een week later staat in de krant dat er waarachtig werd gemoord en de musical realiteit was.
Een neo-post-modern luguber meesterwerk.
 
Morgen eens werk van maken. Net de laatste aflevering van Archer gezien en nu zie ik daar dat die score ook door hem gemaakt is :).
 
Momenteel voel ik me heel slecht omdat ik heel apatish en depressief voel waardoor ik geen enkele zin heb om te replyen maar wanneer ik me beter voel (wat nog lang kan duren, lang verhaal) zal ik replyen op jullie reacties maar momenteel lukt het me niet, ik wou dit even zeggen al kosstte me al grote inspanning om zelfs dit te typen - bedankt voor jullie begrip.
 
Dit was zoals verwacht wel amusant om te luisteren.
De intro leek wel een soort wachtmuziek voor je in een attractie in een pretpark gaat zitten, of een concertzaal waar straks een voorstelling begint. Das ook een kunst om zo een muziek te maken, die je klaarstoomt voor wat er komt.
The Throne of Agony zet de toon met wat je voor de rest mag verwachten. Thirlwell zou t wel goed doen als human didgeridoo. T nummer wordt interessanter als het tempo omhoog gaat, al zou t van mijn nog sneller en harder mogen. Moshpit zou t ook niet slecht doen hier.
Pigswill is niet bijster interessant. T lijkt wel of 1 of andere truck uitgerust is met magneten en door de donkere straten van newyork rijdt, en en passant alles van ijzer wat los of vastzit met zich meesleurt.
Descent Into the Inferno, catchy ! 1940 big band meets 1980 electronica.
Enter the Exterminator. Phoe moeten doorspoelen, das een beetje te veel lewaai.
Same for DI-1-9026. Not in the mood right now.
The Overture From Pigdom Come. Lijkt wel effe Queen meets Jean-Michel Jarre. Maar zoveel ik de stem van Thirlwell in de vorige 2 nummer beu was, mis ik ze hier wel.
Private War. Onze magnetische truck sleurt nog wat ijzer verder mee. Komt wel stillekes tot stilstand.
Anything (Viva!) doet me wat denken aan sisters of Mercy
 
Terug
Bovenaan