Album of the week Phantom Thread - Jonny Greenwood

Wauw, leuke keuze. Ik heb lang getwijfeld om ook een soundtrack album te kiezen, bij mij was het Koyaanisqatsi die het bijna gehaald heeft. Maar om redenen die hier al vermeld zijn heb ik gekozen om dat niet te doen. Het is misschien niet helemaal eerlijk tegenover andere films en de daarbij horende scores, maar toch vind ik dat in het geval van Koyaanisqatsi de twee nog sterker met elkaar verbonden zijn, en het een zonde zou zijn om bij eerste kennismaking maar de helft van een anders overdonderende ervaring te krijgen.

Maar ik ben blij dat jij het wel gedaan hebt, en wat een keuze ook. Vanaf There Will be Blood was ik al fan van Jonny Greenwoods filmmuziek, en heeft me ook geholpen om me van een ongeïnteresseerde, casual Radiohead-luisteraar tot een fan van de band te maken. Daarna volgden de prachtige composities voor The Master en Inherent Vice en verder ook You Were Never Really Here, Spencer en The Power of the Dog... Maar ook al zijn de thema's uit There Will Be Blood meer mijn meug en dieper in mijn ziel geworteld, het is duidelijk dat Phantom Thread veruit Greenwoods meest indrukwekkende score tot nu toe heeft. Ik heb de soundtrack LP al geregeld opgelegd (wat een mooie uitgave, trouwens) en ook tijdens het werk, wanneer ik in een soundtrack bui ben, passeert deze geregeld de revue. House of Woodcock is voor mij bij uitstek het ultieme deuntje uit de film, een stroke of genius dat deuntje.


Ik post nog een lijst met favoriete soundtracks!
 
Is dit klassieke muziek?
Vanuit Brits '50 standpunt alvast niet. Lijkt me zo'n typisch volk waar de tijd eeuwenlang is blijven stilstaan en de moderne muziek van 1800 tot in de conservatieve huiskamers met allerhande theeketels nog steeds moderne muziek was.
bij mij was het Koyaanisqatsi die het bijna gehaald heeft.
Ben tot nu toe iets voorbij halverwege met de soundtrack en het zou een meer dan fantastische keuze geweest zijn. Ik kan me de film al inbeelden met de korte samenvatting die ik las :love:. 'Vessels' en 'The Grid': damn.
House of Woodcock is voor mij bij uitstek het ultieme deuntje uit de film, een stroke of genius dat deuntje.
Niet voor niets de publiekstrekker tijdens de opening om de toon te zetten. De titel vat het compleet samen.
 
Ben nu aan het luisteren. Zalig, van die ijzige en nét niet griezelig klinkende muziek die ik van de Britten niet klassiek mag noemen (eerste twee tracks)... :drool:

Sandalwood I klinkt al "anders" maar het kille is toch nog steeds aanwezig.

De nummers hierna vind ik dan weer wat te somber.

Boletus Felleus klinkt zoals ik al eerder zei best onheilspellend, wat in mijn geval nooit een minpunt is (integendeel).

Phantom Thread II begint heel sober, maar dan is daar die viool! ❤️

Catch Hold klinkt best magisch.

Later luister ik naar de tweede helft. Ik ben nu wel benieuwd naar die film!
 
Ik herinner me helaas nog weinig van de film, maar gelukkig staan de nummers voldoende op zich zelf. De muziek voelt relaxed aan terwijl er ook een donker ondertoontje is. Mij deed het combo van strijkers en piano nog het meest denken aan Schubert's piano trio in e flat op. 100 (beter bekend van Barry Lyndon en The Hunger).
Favoriete nummers: Phantom Thread lll & For the Hungry Boy - *kippevel*
Mooie keuze, Snake. (y)
 
Mensen geef aub nog wat suggesties van filmsoundtracks. Door deze AOTW is mijn interesse weer gewekt en dit is ook meestal aangenaam om op te zetten tijdens het werk maar ik zit bijna door de aanraders die voorlopig hier gegeven zijn.

Enkel die van Temptation Island blijft nog over.
 
Mensen geef aub nog wat suggesties van filmsoundtracks.

The Conversation (David Shire)
All the President's Men (David Shire)
1917 (Thomas Newman)
The Shawshank Redemption (Thomas Newman)
Road to Perdition (Thomas Newman)
The Social Network (Trent Reznor)
Soul (Trent Reznor & Jon Batiste)
Sicario (Jóhann Jóhannsson)
Arrival (Jóhann Jóhannsson)
Mandy (Jóhann Jóhannsson)
Dead Ringers (Howard Shore)
Alien (Jerry Goldsmith)
Chinatown (Jerry Goldsmith)
Days of Heaven (Ennio Morricone)
The Good, the Bad & the Ugly (Ennio Morricone)
Il mercenario (Ennio Morricone)
One From the Heart (Tom Waits & Crystal Gayle)
Ad Astra (Max Richter)
First Man (Justin Kurzel)
Ocean's Eleven (David Holmes)
The Third Man (Anton Karas)
Taxi Driver (Bernard Herrmann)
Under the Sin (Mica Levi)
Jackie (Mica Levi)
Good Time (Oneohtrix Point Never)
 
Mensen geef aub nog wat suggesties van filmsoundtracks. Door deze AOTW is mijn interesse weer gewekt en dit is ook meestal aangenaam om op te zetten tijdens het werk maar ik zit bijna door de aanraders die voorlopig hier gegeven zijn.

Enkel die van Temptation Island blijft nog over.
Taxi driver
Batman returns
The Godfather
The Apartment
 
Laatst bewerkt:
The Conversation (David Shire)
All the President's Men (David Shire)
1917 (Thomas Newman)
The Shawshank Redemption (Thomas Newman)
Road to Perdition (Thomas Newman)
The Social Network (Trent Reznor)
Soul (Trent Reznor & Jon Batiste)
Sicario (Jóhann Jóhannsson)
Arrival (Jóhann Jóhannsson)
Mandy (Jóhann Jóhannsson)
Dead Ringers (Howard Shore)
Alien (Jerry Goldsmith)
Chinatown (Jerry Goldsmith)
Days of Heaven (Ennio Morricone)
The Good, the Bad & the Ugly (Ennio Morricone)
Il mercenario (Ennio Morricone)
One From the Heart (Tom Waits & Crystal Gayle)
Ad Astra (Max Richter)
First Man (Justin Kurzel)
Ocean's Eleven (David Holmes)
The Third Man (Anton Karas)
Taxi Driver (Bernard Herrmann)
Under the Sin (Mica Levi)
Jackie (Mica Levi)
Good Time (Oneohtrix Point Never)
Geen Zimmer fan? Valt op dat die als grote naam ontbreekt.

Ik vind zijn scores goed passen bij de veelal bombastische blockbusters waarvoor ze gebruikt worden, maar ben niet zo'n fan van zijn stijl. Hij valt ook iets te veel in herhaling. Interstellar vind ik waarschijnlijk zijn beste.

Momenteel staat de OST van The Social Network op en damn ik was vergeten hoe goed die eigenlijk wel niet is. Staat ook heel goed op zichzelf. Jóhannsson staat hier nu als volgende op de playlist, daarna die van Max Richter voor Ad Astra.
 
Geen Zimmer fan? Valt op dat die als grote naam ontbreekt.

Ik vind zijn scores goed passen bij de veelal bombastische blockbusters waarvoor ze gebruikt worden, maar ben niet zo'n fan van zijn stijl. Hij valt ook iets te veel in herhaling. Interstellar vind ik waarschijnlijk zijn beste.
Zimmer heeft echt periodes, niet alles is het bombast waarvoor we hem kennen.

Drieluikje:
Thelma and louise: niet bombastisch heel gitaar georienteerd.

Pirates of the carribean: soort overgangsfase in zijn werk

Dark knight: beetje het bombast en abstractere waarvoor we hem nu kennen.

Dune vind ik dan een mooie synthese van dat abstracte en zijn pirateswerk
 
Zimmer heeft echt periodes, niet alles is het bombast waarvoor we hem kennen.

Drieluikje:
Thelma and louise: niet bombastisch heel gitaar georienteerd.

Pirates of the carribean: soort overgangsfase in zijn werk

Dark knight: beetje het bombast en abstractere waarvoor we hem nu kennen.

Dune vind ik dan een mooie synthese van dat abstracte en zijn pirateswerk
Misschien dat mijn vooroordelen over Hans mijn beeld wat kleuren, ik kan me bij die eerste twee niet echt meer iets voorstellen hoewel ik de films gezien heb. TDK en Dune vind ik passende soundtracks, TDK zou ik nooit bij mijn favorieten rekenen, die van Dune vond ik wel geslaagd.

Ik ga proberen deze week nog wat van z'n werk te beluisteren. Er zal ook wel een reden zijn waarom hij momenteel de grootste naam heeft van de componisten. Dat hij in herhaling zou vallen, zal ook wel liggen aan het feit dat dat soort specifieke score van hem gevraagd wordt door de regisseur.
 
Jawel Zimmerfan hoor, sinds Dunkirk en Blade Runner is hij weer op mijn radar gekomen, echt een bom van talent. Maar tegelijkertijd ben ik zijn shtick wel een beetje beu. Terwijl dat maar niet lijkt te gebeuren bij een componist als Thomas Newman, die ook wel voor een heleboel filmbro faves muziek maakte. Zie de soundtracks voor Skyfall en No Time to Die: allebei hebben ze dezelfde legacy om rekening mee te houden, allebei onmiskenbaar het werk van de respectievelijke componisten, maar die van Skyfall is dope en die van NTTD klinkt als generische actiescore.
 
Altijd wel een dwaze opvatting gevonden "soundtrack hoort bij de film". Like, duh. Maar om dan een restrictief idee te houden dat je dit niet verder kunt beluisteren zonder de film?

Nuja, ik "tapete" al van mijn 8 ofzo films en games om te beluisteren op mijn walkman. Iemand moest wel het theme tune van de Ninja Turtles blazen op de speelplaats. Of Venice van Tomb Raider 2.
Hoe ging ik anders de coolste jongen zijn :coolbrows:

En er zijn ook heel wat fantastische soundtracks van films die ik eigenlijk helemaal niet smaak zoals Under The Skin die samen met Phantom Thread zeker in mijn top 10 soundtracks staat van de laatste 10 jaar. 2046 nog zo'n parel terwijl de film mij grotendeels koud laat.

"Licensed" Soundtracks hebben over het algemeen wel de kracht om mij te doen luisteren naar muziek die ik niet meteen in mijn directe omgeving tegenkom. Zowel die van Fear & Loathing als die van Lost in Translation zijn daar wel leuke voorbeelden van. En al de Tarantino's ofc.

Phantom Thread de soundtrack meteen na het bekijken gekocht en heeft zeker 2 maanden aan een stuk wel constant op herhaling gestaan. Greenwood kan hier niet veel meer verkeerd doen. Ditto PTA. En bij deze dus ook @SnakeGodRovinin

Ook al veel leuke namen gepasseerd maar ene die toch nog vermeld mag worden, is David Holmes van Oceans Eleven fame.

Zijn 2e album "Let's Get Killed" is eigenlijk een soundtrack zonder film en is de blauwdruk van wat er uiteindelijk in het Oceans universum herwerkt word.
"Quintessential 90's "New York New York" met misschien wel het beste Bond Theme ooit.

Al zijn Rodney Yates en Slashers Revenge wel mijn 2 favoriete cuts.
 
Ook al veel leuke namen gepasseerd maar ene die toch nog vermeld mag worden, is David Holmes van Oceans Eleven fame.

Zijn 2e album "Let's Get Killed" is eigenlijk een soundtrack zonder film en is de blauwdruk van wat er uiteindelijk in het Oceans universum herwerkt word.
Yes! Stond op mijn shortlist voor aotw, iedereen zou dit album moeten bezitten. Veel tracks zijn wel een gesamplede herwerking van één obscuur nummer uit de mod scene, maar het geheel is echt geniaal.

Planet Of The Apes (Jerry Goldsmith) goeie OST die ik regelmatig opleg.
 
Nog wat favorieten:

Bernard Herrmann - Psycho
Michael Nyman - The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover
Walter Carlos - A Clockwork Orange
Georgy Ligeti - 2001 ASO
Daft Punk - TRON: Legacy
Jerry Goldsmith - The Omen
Kenji Kawai - Ghost in the Shell 2: Innocence
Ryuichi Sakamoto - Merry Christmas Mr. Lawrence
Randy Newman - Ragtime
Graeme Revell - The Chronicles of Riddick
Ennio Morricone - The Legend of 1900
Ennio Morricone - The Big Gundown
Burkhard Dallwitz - The Truman Show
Hans Zimmer - Interstellar (kon ook van Philip Glass zijn.)
Carter Burwell - The General's Daughter
John Barry - On Her Majesty Secret Service
Elmer Bernstein - The Magnificent Seven
Thomas Newman - Road to Perdition
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de film Phantom Thread relatief recent gezien en was toch tamelijk omver geblazen. Groot deel omwille van deze soundtrack die vanaf de eerste noot zo omvattend is voor de hele sfeer in dat huis. De beelden waren ook prachtig trouwens. Ik had het maar nadien door dat Greenwood deze had gecomponeerd. Toch echt wel een straf werk
 
ideaal voor regenachtige dag
Met tal van dansers kletsend in de plassen water en een deepfake-cameo van een jolige Gene Kelly, yup!
De muziek voelt relaxed aan terwijl er ook een donker ondertoontje is.
Het perfectionisme van Reynolds; de onverschilligheid van Cyril en dat ene van Alma. Niet bepaald een super-aangename omgeving, als je er in het midden zit.
Ik heb de film Phantom Thread relatief recent gezien en was toch tamelijk omver geblazen. Groot deel omwille van deze soundtrack die vanaf de eerste noot zo omvattend is voor de hele sfeer in dat huis. De beelden waren ook prachtig trouwens. Ik had het maar nadien door dat Greenwood deze had gecomponeerd. Toch echt wel een straf werk
De film gaat een (vergeten) klassieker worden, met dank aan de soundtrack. Ik voel dat aan mijn dikke teen.
In het geheel is dit Jonny' beste werk tot dusver, terwijl bij een TWBB hogere pieken zijn.

Genoeg soundtracks om een jaar mee te vullen...

Een van de weinige concerten / optredens met een Greenwood in actie en iets wat ik af en toe nog eens opzet.
Stukken van 'The Master' en 'TWBB' en losse composities van anderen:
 
Ik heb de ost ondertussen nog eens met meer aandacht beluisterd. Even kritisch toch : de film in haar geheel is meer dan de som van de delen imo. De muziek op zich is goed, maar heel piano&strings. Ik mis een beetje het rijke aan arrangement dat je bij veel 'echt klassiek' terugvindt. Weinig tempowisselingen ook, het kabbelt allemaal een beetje voort. Wat ik verder mis is het geluid van de activiteiten in de film: daar heb je dan de muziek en het geluid van de stoffen, thee, voetstappen op de trap, etc. die dan één hypnotisch sonisch geheel gaan vormen. Rare comment misschien, I know, maar de afwezigheid van dit alles is een beetje een missende dimensie en het viel me toch op.

Maar verder wel heel fijn luisteren hoor. Mijn vriendin was hier ondertussen bezig met een naaiopdrachtje dus het was een zeer toepasselijke muziekkeuze voor de avond.
 
Terug
Bovenaan