Regisseur van de maand Paul Thomas Anderson

Lakigigar

Well-known member
Ik zie een dergelijk topic op andere fora af en toe eens voorbijkomen, en gezien wij ook wel onze portie filmliefhebbers hebben, en de filmthread soms ook eens overspoeld wordt door "rank" postjes nav een discussie over een film, dacht ik dat het een leuk idee zou zijn om daar ook een eigen topic hier voor te hebben. Er was al wat vraag naar een soort film of the week nav album of the week in de muzieksectie, maar een film (en al zeker seizoen van een serie) kijken kan wat intensiever zijn dan een muziekalbum. Op deze manier gaat de aandacht soms ook naar een regisseur, terwijl dan vrijblijvend een lijstje of een mening van een regisseur kan geplaatst worden, en misschien nieuwsgierigen aanmoedigt om ook iets te zien van deze regisseur, maar dan volledig verblijvend.

De eerste regisseur die gekozen is, is Paul Thomas Anderson.

Een nieuwe regisseur nomineren voor de volgende 'Regisseur van de maand' kan in volgend topic: https://www.beyondgaming.be/threads/regisseur-van-de-maand-nominaties.10773/page-2#post-455483
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P.T Anderson ranking
Meesterlijk:
Phantom Thread
The Master
There Will Be Blood

Goed:
Inherent Vice
Boogie Nights
Magnolia
Hard Eight

WTF is dees slecht:
Punch Drunk Love

Iemand die There Will Be Blood slechts op plek drie heeft staan moet wel een uitzonderlijk regisseur zijn want dat was ook nog steeds een krachttoer van jewelste met héérlijk acteerwerk, fantastisch camerawerk en een speelduur die de grandeur van de film perfect samenvatte.

Toch vind ik The Master, Philip Seymour Hoffman you are stil missed, nog net iets straffer, ik denk dat L. Ron Hubbard niet de grootste fan zal zijn van de film, heeft een paar fantastische shots ook die film die zo goed waren dat ik ze nog perfect voor de geest kan halen.

Maar zijn echt meesterwerk is voor mij Phantom Thread, wat een wereld wordt daar niet gecreëerd seg. Mooiste portret van een narcistische zak dat ik ooit gezien heb, en die kostuums, ik zou door deze film zelf bijna modeliefhebber worden :love: .

Punch Drunk Love één keer gezien en die deed me echt helemaal niks, accident de parcours voor mij maar die hoef ik echt niet nog eens te zien, saaie en pretentieuze boel.

De andere vier hadden hun momenten maar hadden ook hun gebreken, Boogie Nights is om te beginnen al zeker te lang en zakt af en toe in (maar die scène waarin de echtgenoot binnen gaat en wat boel schopt is bijvoorbeeld wel classic PT Anderson en zo mooi :love: ). Inherent Vice mist hier en daar wat concrete richting maar heeft ook zeker zijn momenten, Magnolia is opnieuw wel gewoon weer te lang en probeert net iets te veel om het allemaal te doen passen en Hard Eight is een debuut zoals dat van een debuut mag verwacht worden, degelijk maar nergens uitzonderlijk.
 
De man ooit ontdekt via cinema canvas met Magnolia (geen idee wie die toen heeft gekozen) en ik was 3 uur gewoon geboeid en meegezogen in die film. Dan tijdens de tweede lockdown me eens verder verdiept in zijn oeuvre met Boogie nights, There Will be Blood en Punch drunk love. Misschien morgen toch maar eens Phantom Thread opzetten
 
De man ooit ontdekt via cinema canvas met Magnolia (geen idee wie die toen heeft gekozen) en ik was 3 uur gewoon geboeid en meegezogen in die film. Dan tijdens de tweede lockdown me eens verder verdiept in zijn oeuvre met Boogie nights, There Will be Blood en Punch drunk love. Misschien morgen toch maar eens Phantom Thread opzetten
Phantom Thread staat trouwens op Netflix voor wie eentje wilt zien. Ik ga hem ook een dezer dagen bekijken.
 
1. Magnolia
2. Boogie nights
3. Punch Drunk Love
4. Sydney

No love voor de andere 3 en TWBB vind ik gewoon slecht. Als er een ding is dat ik haat zijn het bordkartonnen karikaturen (zie ook The Big Lebowski, Pulp Fiction en de films van Wes Anderson). Wellicht ben ik de enige op deze planeet die dat vind but so be it....

EDIT: en D. D. Lewis is zowat de meest overrated acteur of the century. Kijk gewoon eens naar Lincoln als je een mooi staaltje van overacting wil zien: gans de tijd is Lewis in zichzelf aan het prevelen precies of hij niet door heeft dat hij met andere mensen aan het communiceren is. Zet hem voor een green screen en het blijft krek het zelfde. Precies of ze Lincoln uit de Blauwbloezen albums hebben geknipt en in de film geplakt hebben.
Maar dit extreem zelfbewuste vorm van acteren is typisch voor method actors (zie ook Brando) dat het haast hilarisch wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat een post beginnen met 'ieder zijn mening maar ...' een groot cliché is en aanzet tot nutteloze discussies, maar ....

Ieder zijn mening maar DDL een overrated acteur noemen lijkt me eerder toch gewoon een vorm van (on)gewilde revolte dan objectief inschatten dat het een extreem toegewijde en technisch steengoede acteur is. Die man IS gewoon zijn rollen, letterlijk en figuurlijk en overacting is nu eens het laatste waarvan ik hem zou beschuldigen ? De man doet doorgaans omvangrijk onderzoek voor zijn rol en zijn Lincoln zou naar het schijnt redelijk historisch accuraat zijn, tot de stemtoon toe. Mss was Lincoln gewoon een 'preveler?' :baard:

Als er 1 ding is dat ik hem zou aansmeren is dat hij zijn 'death stare' nogal durft uitmelken maar voor de rest? Brilliant.
Kan natuurlijk zijn dat je zijn kop niet kan uitstaan, dan begrijp ik het, valt nu eenmaal niks aan te doen.

Anyways
1. There Will Be Blood
2. Boogie Nights
3. Phantom Thread
4. Hard Eight
5. Inherent Vice

Magnolia was technisch gezien beter dan Hard Eight en Inherent vice maar de film was op zichzelf minder mijn meug. Pretentieus is het eerste dat in mij opkomt?
Punch Drunk love heb ik het probleem dat ik Adam Sandler zijn nasale toon moeilijk kan uitstaan.
The Master moet ik nog bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Brando deed dat prevelen ook, dat is wat ik bedoel met extreem zelfbewust acteren.
Nu goed, ieder het zijne natuurlijk.
 
Ik heb nog maar één film met DDL gezien blijkbaar, en dat is dit jaar gebeurd met TWBB. Al is het ook geen acteur die veel rollen aanneemt, maar daar wel goed over nadenkt welke rollen hij wil vertolken en met wie hij samenwerken en aan welke projecten hij deelneemt.
 
Ik heb mijn ranking al geplaatst in de andere thread, maar vind het wel een leuk initiatief, hopelijk geeft dit meer mensen zijn om PTA's boeiende oeuvre te ontdekken.
 
Het werkt, gisteren The Phantom Thread bekeken 😜
Ik zou een aantal van zijn films eigenlijk eens moeten herbekijken. Er zijn een aantal bij waarvan ik mij niet veel meer kan van herinneren.
 
Ik wil Phantom Thread graag herbekijken rond nieuwjaar, lijkt me een geschikt moment hiervoor. Netflix is allicht de meest voor de hand liggende manier om hem te zien, maar ik zou graag de film op bluray zien. Come to think of it, ik zou mijn PTA-collectie moeten updaten. Inherent Vice heb ik op bluray, de enige anderen die ik heb, zijn op DVD. Maar zijn films hebben tbh ook niet zo'n aanlokkelijke releases, met uitzondering van Punch-Drunk Love's welverdiende Criterion editie (I'm sure @arevee will agree)
 
Magnolia
Magnolia
Magnolia

Boogie Nights
There Will Be Blood
Inherent Vice
Hard Eight
The Master
Phantom Thread
Punch-drunk Love


Grappig dat die rankings voor iedereen zo verschillend zijn. Enkel phantom Thread en punch drunk love vind ik wat minder maar zelfs die waren nog steeds het kijken waard. De rest is overdreven geniaal tot uitstekend.
 
1. There Will Be Blood 10/10
2. Magnolia 10/10
3. Boogie Nights 9/10
4. Punch-Drunk-Love 8/10
5. Phantom Thread 8/10
6. The Master 6/10

Mijn ratings zijn gemiddeld gezien aan de lage kant. Een 6 is voor mij een degelijke film. 8 geef ik maar aan <10% van mijn films.
PTA is dan ook de regisseur met gemiddeld één van de hoogste scores hier. De rest van zijn films bewust nog niet bekeken (omdat ik hoop deze in een cinema te zien de komende jaren)
 
There Will Be Blood
Boogie Nights
Magnolia
The Master
Phantom Thread
Inherent Vice


Punch-Drunk Love heeft een rewatch nodig, heb ik destijds met de verkeerde mindset bekeken.

Alle films zijn in mijn ogen minstens een 8 op 10. Inherent Vice had denk ik hoger gestaan als die wat korter was?
 
Laatst bewerkt:
Nog niet zoveel gezien van PTA, eerlijk gezegd.

There Will Be Blood vind ik een subliem meesterwerk waarin de geldlust van Daniel Plainview haast hypnotiserend werkt. "I drink your milkshake". Maar goed, 2007 was dan ook een meesterlijk jaar voor films zoals in het filmtopic al besproken. The Master vond ik ook sterk. Magnolia ligt al te ver in het verleden om daar een oordeel over te vellen. En de rest? Die moet ik nog zien. Al vaak blijven hangen bij Phantom Thread op Netflix, maar toch niet aangeklikt. Thema modewereld spreekt me niet erg aan, maar misschien moet ik maar daar gewoon eens overzetten.
 
Phantom Thread had iig over zowat alle jobs/sectoren kunnen gaan en gaat imo voornamelijk over het obsessieve van iemand en hoe dat een impact heeft op zijn omgeving.

(Al geeft de modesector als gekozen sector imo wel nog wat meerwaarde qua costume design wat niet onlogisch is :p ).
 
Terug
Bovenaan