Lakigigar

Well-known member
Ik zie een dergelijk topic op andere fora af en toe eens voorbijkomen, en gezien wij ook wel onze portie filmliefhebbers hebben, en de filmthread soms ook eens overspoeld wordt door "rank" postjes nav een discussie over een film, dacht ik dat het een leuk idee zou zijn om daar ook een eigen topic hier voor te hebben. Er was al wat vraag naar een soort film of the week nav album of the week in de muzieksectie, maar een film (en al zeker seizoen van een serie) kijken kan wat intensiever zijn dan een muziekalbum. Op deze manier gaat de aandacht soms ook naar een regisseur, terwijl dan vrijblijvend een lijstje of een mening van een regisseur kan geplaatst worden, en misschien nieuwsgierigen aanmoedigt om ook iets te zien van deze regisseur, maar dan volledig verblijvend.

Elke maand zal er een 'Regisseur van de maand' worden genomineerd. In deze thread kan je een voorstel doen wie volgens jou moet besproken worden!

Kalender:


Paul Thomas Anderson13-12-2021
Quentin Tarantino27-12-2021
Christopher Nolan10-01-2022
Yasujiro Ozu24-01-2022
Billy Wilder07-02-2022
Michael Haneke21-02-2022
Claire Denis07-03-2022
Jim Jarmusch21-03-2022
Edgar Wright04-04-2022
Takashi Miike18-04-2022
Mike Leigh02-05-2022
Steven Spielberg16-05-2022
Lars Von Trier30-05-2022
Alfred Hitchcock13-06-2022
Jean-Luc Godard19-09-2022
David Cronenberg03-10-2022
John Carpenter17-10-2022
Akira Kurosawa14-11-2022
Andrei Tarkovskyn.n.b
Darren Aronofskyn.n.b
Terence Daviesn.n.b
Peter Weirn.n.b
Don Hertzfeldtn.n.b
Stanley Kubrickn.n.b
Hayao Miyazakin.n.b
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de meeste mensen sowieso wel Netflix hebben? Ik ga een beetje rekening houden met het aanbod daarop.

Mijn eerste keuze zou Kelly Reichardt zijn maar ik denk dat haar films niet zo vlot te bekijken vallen op de streamingdiensten. Daarom eens denken voor een andere naam.
 
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is om uw keuze af te stemmen op wat op streaming services te bezichtigen is, en dat je pool of regisseurs dan zeer narrow is. Netflix heeft sowieso al weinig films van de 20ste eeuw, en zelfs 2000s op zijn platform. Disney+ heeft wel een paar regisseurs waar je best wel wat van kan zien (Tim Burton, Wes Anderson en M. Night Shyamalyan zijn de voornaamste).
Ik zeg niet dat iedereen dat per se moet doen hoor, maar als men 4 of 5 films van een regisseur wil bekijken, is het wel mooi meegenomen als er bv al 2 of 3 op Netflix staan. Ik denk dat dat de participatie ten goede komt. Iemand als Scorsese heeft meer dan 20 films, die moet je toch niet allemaal zien om een beeld van het werk van de man te krijgen. Ik vermoed dat veel van de regulars op het filmforum ook wel van de meeste regisseurs al een hoop films gezien hebben, ik zou persoonlijk op die maand een handvol films kiezen die ik nog niet gezien heb of graag wil herbekijken.

Ook net eens gekeken naar enkele films op Netflix van een paar grote namen, dat valt toch goed mee:
Tarantino 4
Fincher 3
Scorsese 6
Jane Campion 4 (binnenkort 5)
Coen Bros 4
Soderbergh 4 (wel The Laundromat erbij :puke:)
Tim Burton 3
Oliver Stone 3
Ridley Scott 4
Spike Lee 4
 
Hier kan iedereen zijn keuze doorgeven om te nomineren voor regisseur van de maand.

Voorlopig genomineerd:
Quentin Tarantino (3x)
Christopher Nolan (2x)
Billy Wilder (2x)
Yasujiro Ozu
David Cronenberg
Jim Jarmusch
Claire Denis
Darren Aronofsky
Michael Haneke
Akira Kurosawa
David Fincher
Peter Weir
Don Hertzfeldt
Lars Von Trier

1x nomineren is genoeg, komt toch nog in een poll (alle keuzes)
 
Laatst bewerkt:
Vraag: Ik zou het oprecht plezant vinden om er wat schlock tussen te smijten en een HDTGM maand te hebben. En dan nomineer ik graag een Kaufman, Neil Breen of Boll.
Of verneuk ik dan het concept en zegt iedereen dan "nee laat maar"?


Waarom zijn er mensen die een regisseur nogmaals nomineren?
Misschien gaat de 2e over Jonathan 🤷‍♂️
 
@Lint Van mij mag dat gerust. of idd zoals laki aanbracht dat we die opnemen in een FOTW event.

De echt gigantische namen moeten imo sowieso eens aan bod komen; Kubrick, Spielberg, Nolan, Cameron, Fincher, Tarantino, Villeneuve, Hitchcock, Kurosawa, Scorsese, Forman, Coen Brothers, Lumet, Ford, Burton, Scott, ...

Die zijn te obvious voor een nominatie aan te verspillen

maar; Terry Gilliam, Spike Jonze, Jonathan Glazer, Alfonso Cuarón, Sam Mendes, Luc Beson, Martin Mcdonagh, Terrence Malick, Danny Boyle, Jaco van Dormael, Oliver Stone, de Wachowskis, Joe Dante, Andrei Tarkovsky, Jeff Nichols, Paul Verhoeven, René Laloux, Gareth Edwards, Bong Joon Ho, James Gun, John McTiernan, Fritz Lang, Neil Blomkamp, Sam Raimi, Jean-Pierre Jeunet, Pedro Almodóvar, Jan de Bont, Ivan Reitman, Park Chan-Wook, Bryan Singer, Joel Schumacher, Frank Capra, Michael Bay, Robert Zemeckis, Lars von Trier, Brad Bird, Matthew Vaughn, Sofia Coppola, Steve McQueen, Wes Anderson, Mike Judge, Frank Darabont, Kathryn Bigelow, Steven Soderbergh, Ari Aster, Michel Gondry, Richard Fleischer, ... 😅 die moeten jullie dan maar nomineren want ik ga voor; Peter Weir.
 
Terug
Bovenaan