Regisseur van de maand Paul Thomas Anderson

Ik moet zeggen dat ik vroeger toch echt fan was van het vroegere werk van PTA. De sleazy jaren 70 pornvibe met Rollergirl in Boogie Nights, de manische performance van Tom Cruise in Magnolia. Die films zijn meer een soort gestileerde tranche de vie's dan standaard cinema.

Ik heb nog steeds een soft spot voor Magnolia voor die meesterlijke montages waar de focus constant tussen de personages switcht. Zijn echt recente films als The master en Phantom Thread moet ik nog zien, maar deze thread is een perfect duwtje in de rug om daar eindelijk eens werk van te maken.
 
Wat zit iedereen hier toch af te geven op Magnolia? Die staat verdorie eenzaam aan de top van zijn hele oeuvre. :p

Zeker die commentaar van koud en afstandelijk kan ik totaal niet vatten. Ik blijt echt nooit bij een film, zelfs de dood van Lassie deed mij niets maar Magnolia is een van de weinige films die mij echt had liggen. En dan heb ik het niet over gewoon snotteren maar echt blijten blijten. Die film is zo meesterlijk gelaagd en elk personage voegt daaraan toe. Het kluwen en de chaos van het leven van deze mensen pakt enorm en hun verhalen kunnen op zichzelf geapprecieerd worden maar voor mij gaat het niet zo zeer om de personages op zich maar juist het geheel. Het is een film over het drama van mens zijn. Over alle ups and downs en niet zozeer specifiek deze.

Dat element van toeval dat erbij speelt versterkt dat geheel omdat het ervoor zorgt dat al ons liefde en lijden uniek is en toch hetzelfde. Je kan daarin geloven of niet, de film lijkt aan te sturen op toeval dat niet bestaat maar dat kan je omdraaien en interpreteren als fysisch bestaat toeval niet alhoewel dat misschien niet is wat PTA dacht te brengen. Dat wij hier onze tijd aant verdoen zijn door onze gedachten te delen op een substraat van 0en en 1en daarvoor zowat elke kracht in het universum naar onze wil buigen om dat te verwezenlijken is ook te zot voor woorden. Dat we dankzij laki bij PTA beginnen is ook 'toeval' veroorzaakt door een ketting die je kan starten bij laki's neuronaal netwerk dat dit in gang stak of bij PTA die de film eerst moest maken of bij PTA's ouders en omgeving die Mangolia in hem hebben opgewekt of bij de komeet die voor zijn ouders en onze cultuur de weg vrij maakte, ... alles is verbonden. We zijn allemaal speelballen die op en neer dijen op de golven veroorzaakt door onze eigen interacties in een omgeving van pure chaos en dit is imo de film die dat "big picture" het beste weergeeft.

Voor Lint mij hier beschuldigt een pretentieuze mening te etaleren;

If you don't like Magnolia you can;
tumblr_pf50z1ZZ7e1we0p6lo1_r2_500.gif
 
Ja ik ga toch weer afhaken. Ik bedoel ik heb 1 film gezien, en ben zeker van plan meer te zien, maar voor zijn films kort na mekaar te zien zijn het toch iets te veel serieuze, lange films die moeilijk verteerbaar zijn die als epos dienen en inzoomen op een bepaald thema of setting en we daar een kijkje inzien. Ik kom zeker later er wel nog eens op terug. Voorlopig dus

1. There Will Be Blood
2. Magnolia
The Master en Phantom Thread hebben wel meer gemeen met TWBB dan Magnolia en ook Boogie Nights, Punch-Drunk Love en Inherent Vice kunnen ook niet echt op dezelfde lijn ermee geplaatst worden, maar ik zou me inderdaad niet opbranden door alles te snel op elkaar te bekijken als Magnolia zo'n slechte smaak achter liet. Er valt nog zoveel te bekijken en die films lopen niet weg. Binnenkort komt Licorice Pizza uit, zijn nieuwe film die blijkbaar ook z'n warmste en meest tedere zou zijn (zelf nog niet gezien). Misschien gewoon wachten tot die uit is en erna een andere bekijken?
Ik moet zeggen dat ik vroeger toch echt fan was van het vroegere werk van PTA. De sleazy jaren 70 pornvibe met Rollergirl in Boogie Nights, de manische performance van Tom Cruise in Magnolia. Die films zijn meer een soort gestileerde tranche de vie's dan standaard cinema.

Ik heb nog steeds een soft spot voor Magnolia voor die meesterlijke montages waar de focus constant tussen de personages switcht. Zijn echt recente films als The master en Phantom Thread moet ik nog zien, maar deze thread is een perfect duwtje in de rug om daar eindelijk eens werk van te maken.
Heb je al wat films van Robert Altman gezien? PTA ziet Altman als zijn leermeester, Magnolia en Boogie Nights zijn enorm door zijn werk geïnspireerd. En uiteraard dat Rollergirl u het meest bij gebleven is, snoeperke.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat iedereen van Inherent Vice vond. Voor mij was dat een perfecte verfilming van het boek (dat ik al ervoor gelezen had), maar ik kan begrijpen dat iemand zonder die achtergrond het een vage, moeilijk te volgen film vond.

Edit: en mijn rankschikking die ik hier denkelijk al eens gepost had:
There Will Be Blood
The Master
Boogie Nights
Punch-Drunk Love
Phantom Thread
Inherent Vice
Magnolia
Hard Eight
 
Een grote pluim die PTA op zijn hoed mag steken is dat hij het beste uit acteurs haalt.

DDL, Phoenix & Seymour Hoffman zetten toch wel in meerdere films een top prestatie neer en werden telkens bekroond met (meerdere) nominaties/awards.

Inherent Vice en Hard Eight moet ik nog eens terug zien, is al veel te lang geleden.
TWBB zal nooit meer geëvenaard worden vrees ik. Die muziekloze openinsscène. :love2:
 
TWBB zal nooit meer geëvenaard worden vrees ik. Die muziekloze openinsscène. :love2:
Velen zeiden dat ook na Magnolia (incl. PTA zelf).

Ik ben wel blij dat de langste film toch achter de rug is. Het zijn over het algemeen wel lange films, Boogie Nights is de 2e langste, de rest is vaak een dikke 2 uur. Enkel Punch-drunk love is korter. (edit: en hard eight)
 
Ik moet dringend Magnolia nog eens bezien, dat is jaren geleden!

The Master moet ik ook nog eens bekijken want ik was daar in het begin echt niet van onder de indruk maar ik heb hem nooit een tweede maal bekeken.

There Will Be Blood onlangs nog eens gezien toen hij op Canvas speelde, dat is en blijft één van m'n all time favourites, wat een prestatie van regie tot acteurs. Echt het onderste uit de kan gehaald :drool:
 
The Master kwam hier veel beter binnen bij een rewatch @shiftyke , zeker doen!

Hier moet ik TWBB nog eens opnieuw bekijken, het is geleden van in de cinema. :unsure:
 
Ik ben eigenlijk benieuwd wat iedereen van Inherent Vice vond.
Ik vermoed dat ik die wel goed ga vinden, die spreekt mij in elk geval erg aan. Ik ben ooit beginnen kijken zonder subtitles, maar met Phoenix zijn gemompel kon ik daar echt niks van volgen, dus geparkeerd voor later.


Een grote pluim die PTA op zijn hoed mag steken is dat hij het beste uit acteurs haalt.

DDL, Phoenix & Seymour Hoffman zetten toch wel in meerdere films een top prestatie neer en werden telkens bekroond met (meerdere) nominaties/awards.
Wel ja, absoluut akkoord hoor, PTA is duidelijk een goede "actors director", maar hij krijgt ook wel de top samen om mee te werken.


Voor Lint mij hier beschuldigt een pretentieuze mening te etaleren;
Wat voor elitair schorremorrie struint hier nu binnen. Allechance dat ze soms nog interessant sci-fi nieuws bij hebben.
 
Mijn PTA-ranking.

There will be blood
Magnolia
The Master
Boogie Nights
Hard Eight

Ze krijgen allemaal minstens een 8/10, dus ranking is op zich momentopname

Inherent Vice zag ik ook, maar mag mag ik eigenlijk niet mee tellen wegens gezien in de cinema toen ik doodmoe was, waardoor ik de helft gemist heb :unsure:
Phantom Tread ligt hier al meer dan een jaar klaar om te zien, maar lijkt maar niet te lukken :cry:

En dan nu even vooruit kijken: ik kijk immens uit naar Licorice Pizza
De film wordt nu al redelijk de hemel in geprezen (91 op Metacritic, 92% op RR, 4.1 op Letterboxd), dus ben erg benieuwd
Bovendien ben ik behoorlijk grote fan van de Haim familie (heerlijke band, leuke dames), dus dat geeft het nog een extra pigment
Heb tickets voor een vertoning gewonnen, nu nog hopen dat de cinema's open mogen blijven
 
Trouwens, voor alle Phantom Thread fans, ik raad jullie allemaal van harte David Leans onderschatte film The Passionate Friends aan, die een duidelijke invloed heeft gehad op PTA voor het maken van deze film. Hij is te vergelijken met zijn meesterwerk Brief Encounter, maar wat opulenter in zijn ontwerp.
 
Trouwens, voor alle Phantom Thread fans, ik raad jullie allemaal van harte David Leans onderschatte film The Passionate Friends aan, die een duidelijke invloed heeft gehad op PTA voor het maken van deze film. Hij is te vergelijken met zijn meesterwerk Brief Encounter, maar wat opulenter in zijn ontwerp.
duly noted!
 
Nog maar 2 films gezien van hem blijkbaar, There Will be Blood en Boogie Nights. De eerste kreeg op mijn Letterboxd 4*, de 2de 3,5*. Moet wel Boogie Nights eens een rewatch geven, is al heel lang geleden, kan best zijn dat die hoger zou scoren nu.

Om één of andere reden spreken zijn andere films mij niet echt aan, behalve Inherent Vice eventueel. Mss heb ik schrik dat ik er mij wat moet doorspartelen, wegens weinig tijd en vermoeidheid zijn de nogal "zware" films voor mij moeilijk uit te kijken de laatste jaren. Geen idee of zijn films ook allemaal zo zijn, maar vandaag zou ik TWBB wellicht ook in een paar sessies moeten uitkijken.
 
We hebben hier zonet Phantom Thread gekeken (Netflix). Wat een magistrale film, heel aangenaam om naar te kijken. Zo secuur, zoveel oog voor detail. Heerlijk 'grainy'. Magistrale soundtrack, en is blijkbaar van de hand van Johnny Greenwood ontdek ik.

There Will Be Blood hebben we lang lang geleden begonnen maar we zijn hem niet uitgeraakt. Nu lijkt het dat ik de rest van PTA zijn films zeker eens op het te bekijken lijstje moet zetten.
 
Leuke thread, volledig gemist! Kwam blijkbaar net na mijn vraag om PTA's films te rangschikken. Net TWBB gezien en ik zal hier wat mensen tegen de schenen schoppen maar na alle lof had ik er eigenlijk meer van verwacht. Please don't hurt me!
 
Leuke thread, volledig gemist! Kwam blijkbaar net na mijn vraag om PTA's films te rangschikken. Net TWBB gezien en ik zal hier wat mensen tegen de schenen schoppen maar na alle lof had ik er eigenlijk meer van verwacht. Please don't hurt me!
Bon bon ik kan gaan naar ik zal slaan en stampen zodat de buitenwereld het niet ziet, maar dat is het maximum dat ik kan doen vrees ik.

Wat had je verwacht dan qua 'meer'? :) .

Zowat het enige minpunt van die film is dat het gerust wat minder mocht zijn vind ik :laugh: .
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan