Album of the week Phantom Thread - Jonny Greenwood

SnakeGodRovinin

Well-known member
Introductie hoe het allemaal begon.
'De pendule van de staande klok in de knusse leefruimte slaat zijn slinger door om mijn gedachten te verjagen.
Het is zondagavond en de kaarsen gaan in hun wilde weg tekeer gelijk de jeugd in verstikkende jazz-cafés.
Jo Stafford links aan mijn zijde op de grammofoon: "No other love can warm my heart, now that I've known the comfort of your arms."
De vrouw des huizes in de keuken aan mijn rechterkant, de pot met aangekoekte patattenresten aan het afwassen in haar lange jurk en een aangeknoopt korset om er wat appetijtelijk uit te zien bij het vallen van de avond en de goesting toeneemt om voor het zevende kind te gaan.
In het leder van mijn fauteuil drink ik de whisky uit mijn linkerkloeft van een hand. Het glas barst net niet bij een flashback aan tien jaar eerder.
In mijn trillende rechterhand ligt 'The Catcher in the Rhye', een must-read, zegt mijn derde zoon.
"Ik kan geen Engels, mijn derde zoon. Vertaal voor mij en gij werkt niet meer in de wei," spreek ik mijn wijze woorden uit.
Mijn vrouw schenkt mijn halfleeg glas verder in met de zuinige toegift van haar aanwezigheid en beziet me als het vuur dat haar in leven houdt.
Door ziekte en gezondheid steunen we elkaar, ongeacht wat de toekomst brengt.'

Het vraagstuk.
Iets meer dan een week terug had ik mijn koekjestrommel gevuld met bands en zangers. Wie zou eruit komen als winnaar, nu de Deen Vingegaard een Sloveen overwon in de Tour?
Het werd iemand die me aantrok met haar voeten :unsure:.
Toch klopte er iets niet. Meer dan zestig albums, gaande van extra-universele schaakzetten tot zweetdruppels stromend van een zwart lichaam naar doemtrekkende leden doorheen de rivieren in Hel.
Allemaal goed en wel, daarvan niet, maar geen enkele soundtrack van een film? Dat kon ik niet over mijn hart krijgen. Een ommekeer moest gemaakt worden.
Een film valt met acteerprestaties; dialogen; loshangend script;...
Een film stelt zich met trots op door een goede soundtrack af te leveren en wandelt blootvoets over het grind van uit-elkaar gevallen films.

De keuze tussen wie?
Wie kon ik kiezen om voor te leggen?
John Williams; Hans Zimmer en Ennio Morricone zouden voor de hand liggende keuzes geweest zijn.
Clint Mansell? De soundtracks van 'Moon' en 'The Fountain' zijn fabelachtig mooi.
Yann Tiersen' Amelie zou om van te smullen geweest zijn. 'Comptin d'un autre été' is eenvoudig briljant.
Howard Shore' LOTR hoeft geen betoog. Het is misschien wel mijn nummer een van allen.
Alexandre Desplat. Met deze Fransoos heb ik een haat-liefde verhouding. Steengoede composer en in The Shape of Water was hij weergaloos, maar hij concurreerde met een andere soundtrack uit 2017.

De negen soundtrackwerken van Greenwood.
Phantom Thread is verfijnde delicatesse geserveerd door multi-instrumentalist Jonny Greenwood van Radiohead - Junun - The Smile.
De man die pas in volle corona-periode ouder werd dan 25j met dank aan zijn baard die hij waarschijnlijk op een dag zal gebruiken als instrument.
Stel je eens voor: duizenden fijne haartjes die trillingen voortbrengen in de lucht!

Greenwood had voor Phantom Thread zijn strepen meer dan genoeg verdiend in de filmwereld en gebruikt in de mate van het mogelijke, instrumenten die in die tijd zouden passen.
In 2007 verstomde hij de wereld met zijn verzinsels voor There Will be Blood. Als je tien minuten extra wil opofferen van je leven zijn de drie opeenvolgende stukken 'Henry Plainview - TWBB - Oil' aan te raden.
Maar hij was er al bij in de HTTT-periode (2003-2004) met Bodysong.
Norwegian Wood uit Japan met het spelen op een klassieke gitaar uit de jaren '60 Japan.
The Master is masterclass. 'Back Beyond' - 'Able-Bodied Seamen' - 'Application 45 version 1' en Jo Stafford. Mijn op een na favoriete soundtrack van hem, maar Stafford en Fitzgerald zijn geen composities van Greenwood.
Bij Inherent Vice is 'Spooks' hetgeen wat eruit steekt van hem.
You Were Never Really Here is Leisure Suit Larry walking down the street :music:.
Spencer is een mix van andere werken en nieuwe verzinsels. 'Arrival' en 'Delusion / Miracle' zijn de aanraders.
The Power of the Dog is terug een krachttoer van hem.
Voor Licore Pizza schreef hij een stuk.

De kalmerende werking van de soundtrack.
In de jaren vijftig, herstellende van WOII en de tijd waarin je je onbeheersbaar kind lappen kon geven en zelfstandig naar het gasthuis sjotte, zou deze soundtrack een kalmerend gevoel hebben gehad op de soldaten uit de Europese hel en de mannen, die moesten leven met vrouwen die meer en meer begonnen te klagen over hun dagdagelijkse verplichtingen, samen met de vier ouders over hun 'goede tijden', toen ze neerkeken op de zwakkeren tijdens de 'Grote Depressie'.
Neem er de opkomende en ergerlijke rock 'n roll bij en je merkt vanzelf op dat nummers zoals 'For the Hungry Boy' en 'The Tailor of Fitzrovia' welgekomen zijn na tien uur zwaar labeur in de fabriek.

Phantom Thread I.
De soundtrack van PT bevat achttien composities van Greenwood en opgenomen in Londen met een orkest van zestig strijkers, onder leiding van een zekere Ziegler.
Greenwood en Anderson (regisseur) namen Nelson Riddle en Glenn Gould (Bach-opnames) als voorbeelden van hoe de muziek zou moeten zijn uit de '50, had ik ergens gelezen en heb ik hier bijgezet ter opvulling.
De intieme nummers met kalmte (Alma - For the Hungry Boy) zijn gericht voor de personages in de film.
Degenen met alles erop en eraan (House of Woodcock - PT III) zijn voor het grotere beeld van de film.

PT I: Screeching horrorachtige opening.
The Hem: Getokkel op het einde lijkt te komen vanuit 'The Master'.
Sandalwood I: De buzzing bumblebee na een minuut geeft je zin om er eentje te zoeken en onder te dompelen in makkelijk verzameld stuifmeel.
The Tailor of Fitzrovia: Gedempte piano-aanslagen met een aanslag op het einde.
Alma is jezelf al werkend posteren bovenaan de trap en horen hoe iemand gracieus de trap opkomt. Dan komt ze tevoorschijn met blozerige verlegenheid en showt ze haar kleed dat je hebt gemaakt voor haar. Om ze nadien de trap zien af te gaan en je terug met je gedachten bij het volgende kleed bent.
Boletus Felleus is Macalania Woods-FFX-niveau. Met name, mijn minst favoriete.

PT II: Een kalmere, herwerkte opening met iets meer meelijwekkendheid door het tweede instrument.
Catch Hold: Even fantasierijk als Boletus, met het grote verschil dat je hier een fantastisch orkest kan inbeelden. Het momentum vangen en vasthouden.
Never Cursed in de film is goddelijk :love:.
That's As May Be: Eentje met wat meer snelheid en overduidelijk Greenwood zelf in actie.
PT III: Het meest bombastische van de vier en een heleboel muzikanten aan het werk hier.
I'll Follow Tomorrow is de piano solo en een aangenaam tussendoortje om erop uit te trekken.

House of Woodcock: De introductie van Reynolds op virtuoze wijze naar voren gebracht.
Sandalwood II is een compositie waarvan de curve steil omhoogtrekt zoals gans 2020 met het aantal besmettingen voor en na de zomer.
Dat is louter een voorproefje. De echte golf is die op het einde, zoals de herfst van 2021. 'Prospectors Arrive'-gevoel.
Barbara Rose: Een kort openingstukje alsof Jonny zich in 2007 waande. Piepend hoge strijkers afwisselend aan het communiceren in je oren.
Een tigste hoogtepunt van het album. Het langste nummer en je hoort invloeden die hij gebruikte elders in zijn composities.
Endless Superstition: Een les in "simpel" piano-spelen en het brengen als een 17e-eeuws componist vergezeld van waardige compagnons.
Phantom Thread IV: Solo-strijker aan het werk. Te kort om mee te dingen naar een finaleplaats bij de Koningin Elisabeth-wedstrijd.
For the Hungry Boy: Ik zou mijn beide handen geven om dit te kunnen spelen. Messen gestoken in mijn stompjes. De piano alleen (+ het einde) zou zelfs toepasselijk geweest zijn in de film Edward Scissorhands.

Absolute favorieten:
- Alma
- The Tailor of Fitzrovia
- Phantom Thread III
- House of Woodcock
- Sandalwood I & II
- Never Cursed
- Barbara Rose
- Endless Superstition
- For the Hungry Boy.

Phantom Thread III.



Slotakkoord.

Jonny Greenwood is het equivalent van dr. Frankenstein. Experimenteren pur sang. Een muzikaal genie.

Ik ga jullie niet verplichten door digitale afstands-hypnose om de film te bekijken. Het is een optie, zoals een motor in een auto. Zou je zonder motor rijden?

P.S: dump gerust zelf wat soundtracks. Aangename filler op dagen van niets doen.
 
Heel verrassende keuze, ik ben een fan van het soundtrackwerk van Greenwood maar zet ze nog maar weinig spontaan op. Eigenlijk zet ik soundtracks in het algemeen zelden op. Deze alvast meteen tijdens het ontbijt beluisterd en dat werd erdoor wat meer dramatisch dan anders.

Ik ken weinig van klassieke muziek dus anderen zullen het wel beter kunnen omschrijven, maar wat het werk van Greenwood interessant maakt, is dat hij wat meer dissonante, botsende klanken in zijn muziek toelaat. Dat verbaast niet als je weet dat hij fan is van wat meer avant-garde moderne componisten zoals Messiaen en Penderecki. Ik vind dat je zijn soundtracks ook vrij snel herkent maar dat ze onderling wel van elkaar verschillen, dat hij niet gewoon een variatie van hetzelfde werk maakt. Hij maakt ze nog steeds in functie van de film. Deze soundtrack voor Phantom Thread werkt voor mij ook perfect op zichzelf maar roept tegelijk ook meteen weer de sfeer en beelden van de film op, iets wat een must is voor een goeie soundtrack. Die moet de film aanvullen en ondersteunen, mee de toon bepalen.

Van de grote nog levende namen is zo uit het hoofd zonder veel na te denken Howard Shore mijn favoriet. Bij de opkomende namen ben ik ook fan van Mica Levi, die twee fantastische soundtracks gemaakt heeft voor Under The Skin en Monos.
 
De film vond ik erg bijzonder, ofschoon het verhaal me aanvankelijk niet aantrok. Kledij en mode interesseren me weinig, al kijk ik daar toch wel anders naar nu ik de film heb gezien. Dan komt die oude, doch zéér gesublimeerde dandy-drang weer naar boven om dagelijks een fijn getailleerd kostuum te dragen, zoals de Congolese dandies van Brazzaville en Kinshasa. Geen onvermijdelijke jeans, t-shirt en sneakers meer. Maar 't is toch zo verdomd gemakkelijk! Aan alle AOTW-adepten die hun commentaar willen geven en de film nog niet hebben gezien wil ik daarom de raad geven om deze week toch tijd vrij te maken om dit prachtige kunstwerk te aanschouwen. De combinatie PTA - Daniel Day Lewis is simpelweg onweerstaanbaar.

Wat de soundtrack betreft: daar zal ik nu extra op letten. Ik vond die erg passend en mooi, maar dat zijn allicht niet de juiste termen om een "album" te bespreken. Tracks als "For the Hungry Boy" voelen alleszins wel heel fifties aan. Aan de oppervlakte waren de jaren '50 een terugkeer naar de vooroorlogse periode wat normen en waarden betreft, maar uiteraard broeide er onder die schone schijn héél wat dat in de jaren '60 tot uitbarsting zou komen. Voor de ene was dat een verademing en een welgekomen vrijheid, voor de andere de finale ontregeling van al wat mooi en goed was en zou het ook nooit meer goedkomen.
 
Laatst bewerkt:
Het is vreemd (en misschien spijtig ook) maar ook ik luister weinig naar soundtracks. Ik hou van film en van muziek en absoluut ook van Radiohead. Maar soundtracks alsook solo-projecten van de leden van Radiohead spreken me weinig aan.

Qua soundtracks zijn er wel enkele uitschieters (Vangelis' Blader Runner, Tangerine Dream's Sorcerer, Nick Cave & Warren Ellis' Jesse James...). Dat zijn soundtracks van artiesten waarvan het niet hun 'core business' is en misschien daarom dat ze mij meer aanspreken.

Ondertussen een eerste luisterbeurt achter de rug en enigszins verbazend hoe ik mij meteen enkele scènes voor de geest kan halen van de film bij het horen van de muziek. Er zijn enkele prachtige composities bij. Als prachtige schilderwerkjes. Favoriet voorlopig: Endless Superstition.
 
Idem hier ik luister heel weinig naar soundtracks, vooral omdat ik vind dat die gecomponeerd worden om te passen op een bepaald beeld. Soundtracks die bestaan uit al eerder gemaakte nummers zoals die van Pulp Fiction of Guardians of the galaxy luister ik wel meer. De film is alvast fantastisch dus ben benieuwd of de soundtrack los van de film ook werkt. Want ook al spreekt Radiohead hun muziek mij even veel aan als een vakantie in de Goelag van Stalin kan ik Johnny Greenwood zijn soundtrack van Power of the dog wel smaken.

En als je de film nog niet hebt gezien: gewoon doen
 
Philip Glass heeft ook enkele schitterende soundtracks afgeleverd die los te beluisteren zijn zoals Koyaanisquatsi, Mishima en The Hours. De rol van een soundtrack kan wel sterk variëren in een film en dat verklaart misschien ook wel waarom sommige soundtracks minder "opvallen" in een film en eerder een ondersteunende soundscape zijn in plaats van iets dat ook op zichzelf kan staan, los van de film. Dat hangt echt af van de film, want een zéér aanwezige soundtrack kan ook storen, waar je net ingetogenheid verwacht of zelfs complete stilte. Een teveel aan bombast vermoeit en maakt je zenuwachtig, al heb je soms over the top muziek nodig als overtreffende trap.

Het is een hele kunst om passende muziek te vinden voor een film, een serie of zelfs reality tv. Temptation Island is daarin een ... euhm ... "klassevoorbeeld" met Weak van AJR in dat seizoen met Pommeline. Dat was er boenk op. Muziek maakt of kraakt. En soms is de afwezigheid van een soundtrack ook een meerwaarde, zoals in No country for old men.
 
Idem hier ik luister heel weinig naar soundtracks, vooral omdat ik vind dat die gecomponeerd worden om te passen op een bepaald beeld. Soundtracks die bestaan uit al eerder gemaakte nummers zoals die van Pulp Fiction of Guardians of the galaxy luister ik wel meer. De film is alvast fantastisch dus ben benieuwd of de soundtrack los van de film ook werkt. Want ook al spreekt Radiohead hun muziek mij even veel aan als een vakantie in de Goelag van Stalin kan ik Johnny Greenwood zijn soundtrack van Power of the dog wel smaken.

En als je de film nog niet hebt gezien: gewoon doen
Same, vind dat beiden samen horen. De muziek versterkt de beelden, de beelden versterken de muziek. Afzonderlijk heb ik er vaak meer moeite mee, zelden zal ik muziek afzonderlijk beluisteren die speciaal voor een film gecomponeerd is. Tenzij er idd gebruikt wordt van eerder gemaakte nummers. De soundtrack van Vanilla Sky is me zo altijd bijgebleven.

Wat me trouwens doet denken aan Abre los ojos en Alejandro Amenábar die de muziek ook componeerde. fantastisch maar met de beelden erbij komt het nog harder binnen. En als we kijken naar regisseurs die ook componeren vind ik de jaren 80 sfeer van John Carpenter ook nog altijd top.

Voor deze ga ik dus de film ook eens bekijken en speciaal letten op de soundtrack.
 
Laatst bewerkt:
Het leuke aan een soundtrack (meestal) is het gevoel van progressie per track, maar eveneens over alle tracks heen.
Nergens bombastisch, nooit echt veel instrumenten over elkaar gegooid maakt het geheel easy listening, maar de opeenvolging van tonen matchen niet altijd de verwachting. Hier past het goed.
De film heb ik (nog) niet gezien, maar het mysterieuze, donkere en anticiperend sfeertje (met een zeer lichte hint van hoop) dat hier gecreëerd wordt met de soundtrack doet mij het wel willen.
 
Om toch dat soundtrack gevoel te krijgen heb ik er The Witcher bijgespeeld. Ja dit is echt wel een heel straffe soundtrack. Altijd hangt er iets donker over of het nu een vrolijk deuntje is of niet altijd zit er een adder onder het gras. Dat je tegelijk toch afwisseling in de nummers krijgt is eigenlijk best straf. Enige dat ik kan zeggen: om het in 1 keer te beluisteren zonder de film vind ik het net iets te lang.
 
Om toch dat soundtrack gevoel te krijgen heb ik er The Witcher bijgespeeld. Ja dit is echt wel een heel straffe soundtrack. Altijd hangt er iets donker over of het nu een vrolijk deuntje is of niet altijd zit er een adder onder het gras. Dat je tegelijk toch afwisseling in de nummers krijgt is eigenlijk best straf. Enige dat ik kan zeggen: om het in 1 keer te beluisteren zonder de film vind ik het net iets te lang.
Dat is het nadeel van een soundtrack: het heeft vaak de film nodig om zinvol te zijn als integrale luisterbeurt. Je kan dat moeilijk loskoppelen van het narratief.
 
Dit is een fijne buiten de lijntjes kleurende keuze. Ik snap de mening wel dat een soundtrack niet los te koppelen is van een film en de beelden de ervaring versterken. Dat gezegd hebbende is het werk van Greenwood altijd uitstekend en levert deze van Phantom Thread een fijne maar ietwat zwaarmoedige soundscape op die nog best paste bij de wat grijze dag die we achter de rug hebben.
 
Enkele favorieten zijn hier al vernoemd (Nyman, Carpenter, Vangelis). Hier zijn nog wat soundtracks die me bij gebleven zijn:

Angelo Badalamenti - Fire Walk With Me, Blue Velvet en Mulholland Drive
Ry Cooder - Paris, Texas
Ennio Morricone - The Mission en Once Upon A Time In The West
Bernard Hermann - Taxi Driver
Neil Young - Dead Man
Clint Mansell - The Fountain
Goblin - Suspiria
Trent Reznor & Atticus Ross - The Social Network
Michael Giacchino - Up
Miles Davis - Ascenseur pour l’Echafaud
Oneohtrix Point Never - Good Time
Air - The Virgin Suicides
Danny Elfman - Edward Scissorhands
Nicholas Britell - Moonlight
 
Zo zo, benieuwd naar deze. Is het zo verhalend als de teksten van snakegodrovinin? ik hoop het.
Haal de oubollige kleren van je (over)grootvader of andermans (over)grootvader uit de doos; was ze niet en trek ze aan. De kans dat je herinneringen ophaalt aan een tijdsperiode waar je niet in zat is > 65%.
maar wat het werk van Greenwood interessant maakt, is dat hij wat meer dissonante, botsende klanken in zijn muziek toelaat. Dat verbaast niet als je weet dat hij fan is van wat meer avant-garde moderne componisten zoals Messiaen en Penderecki. Ik vind dat je zijn soundtracks ook vrij snel herkent maar dat ze onderling wel van elkaar verschillen, dat hij niet gewoon een variatie van hetzelfde werk maakt. Hij maakt ze nog steeds in functie van de film. Deze soundtrack voor Phantom Thread werkt voor mij ook perfect op zichzelf maar roept tegelijk ook meteen weer de sfeer en beelden van de film op, iets wat een must is voor een goeie soundtrack. Die moet de film aanvullen en ondersteunen, mee de toon bepalen.
De lange voorzet vanop links, stevig binnengekopt met een buffelstoot :bow:.
Penderecki' Threnody, een stuk waar de angst in je lijf binnen sijpelt. Zit in 'Children of Men', in een toepasselijke scene.
Alles van die kerel is buitengewoon onconventioneel.
Film vorige maand gezien, ik herinner me niets meer van de soundtrack. :unsure:
Begrijpelijk als je op de film en haar bewegende beelden focust. Dat is het primaire doel van een film. Muziek is vaak ondersteuning.
Vaak let ik er ook niet meteen op, maar bij degenen waar het wel bij is, is het meestal een schot in de roos.
Ik kan zeker begrijpen dat atmosferische muziek de duimen moet leggen voor dit bv:
vooral omdat ik vind dat die gecomponeerd worden om te passen op een bepaald beeld.
Zouden er filmregisseurs zijn, die een film hebben gebouwd rond de muziek? Andersom dus.
Zou een leuk unicum zijn.
Want ook al spreekt Radiohead hun muziek mij even veel aan als een vakantie in de Goelag van Stalin
Heerlijk. Geen last van insecten; niet plakken in het zweet en de aangename warmte voelen van de medebroeders in gevangenschap :love:.
Philip Glass heeft ook enkele schitterende soundtracks afgeleverd die los te beluisteren zijn zoals Koyaanisquatsi, Mishima en The Hours
Zal ik binnenkort eens checken :thumb:.
De rol van een soundtrack kan wel sterk variëren in een film en dat verklaart misschien ook wel waarom sommige soundtracks minder "opvallen" in een film en eerder een ondersteunende soundscape zijn in plaats van iets dat ook op zichzelf kan staan, los van de film. Dat hangt echt af van de film, want een zéér aanwezige soundtrack kan ook storen, waar je net ingetogenheid verwacht of zelfs complete stilte. Een teveel aan bombast vermoeit en maakt je zenuwachtig, al heb je soms over the top muziek nodig als overtreffende trap.
Wat is dit muziekforum zonder een tweede spits, die benagelde voetballen van op-de-kop geregeld binnen trapt?
Wat me trouwens doet denken aan Abre los ojos en Alejandro Amenábar die de muziek ook componeerde
Zal ik ook eens beluisteren. Een regisseur zorgend voor de muziek? Klasse :thumb:.
Dat is het nadeel van een soundtrack: het heeft vaak de film nodig om zinvol te zijn als integrale luisterbeurt. Je kan dat moeilijk loskoppelen van het narratief.
Laat dit nu de soundtrack zijn, die ik gekozen heb, waarbij ik de film nog niet had bekeken.
'House of Woodcock' kwam eerst uit, als voorproefje en dat overmande me met emoties.
Iemand had alles later op youtube gezwierd en tja, direct verliefd geworden. De eerste maal dat ik me stevig bij de eerste kijkbeurt focuste op de muziek en minder op de film. Het is nog steeds een (twee)jaarlijkse rewatch.
 
Zouden er filmregisseurs zijn, die een film hebben gebouwd rond de muziek? Andersom dus.
Zou een leuk unicum zijn.
Ennio Morricone had alle muziek voor Once Upon A Time In The West al gemaakt voor het filmen begon. Sergio Leone speelde de muziek door boxen terwijl de scène waar die bij hoorde werd opgenomen. Er zullen nog wel voorbeelden zijn.
 
Een sountrack dus. Is dit klassieke muziek? ( :unsure: ) Ik hou ervan als het kil en "zwaar" klinkt. In de OP klinken een paar previews alvast zo. Ben benieuwd naar de rest, maar kan niet beloven dat ik dit in één keer kan beluisteren. "Boletus Felleus" klinkt alvast onheilspellend!
 
Terug
Bovenaan