Verslag: PRESS PLAY: Music in Games

Film Fest Gent draaide niet enkel om films. Nee, voor de eerste keer werd ook PRESS PLAY: Music in Games georganiseerd te Capitole Gent. Niet enkel zouden we getrakteerd worden op schitterende muziek, maar we zouden ook te weten komen wie de winnaar van de World Soundtrack Awards zou zijn. Dankzij de organisatie van het Film Fest Gent mochten we met twee redacteurs afzakken naar de Gentse concertzaal en ik kan nu al verklappen dat het zowel voor mij als collega Karel-Jan een epische avond werd.

Net zoals graphics of het verhaal in een game erg belangrijke elementen zijn, geldt hetzelfde voor muziek. Voor mij gaat het zelfs zo ver dat muziek een game kan maken of breken. Een goed voorbeeld van schitterende muziek, waarbij ik regelmatig kippenvel krijg bij het spelen, is de soundtrack van de twee recentste God of War-games. Zowel in God of War als God of War Ragnarök word je getrakteerd op epische scènes inclusief bijhorende muziek. Of wat dacht je bijvoorbeeld van The Last of Us? Ook goddelijk! En laat dat nu net twee games zijn waarvan we muziek te horen zouden krijgen.

20231019_FFGENT23_┬®Jeroen Willems_016.jpg

Kippenvelmomentjes​

Redacteur Karel-Jan en ik zakten afgelopen donderdag af naar het Capitole te Gent. Hij met de trein, ik met de auto. We namen plaats op rij vijftien en moesten nog zo'n kwartiertje wachten. Het orkest had al plaatsgenomen op het podium, van van de dirigent was er nog geen spoor. Tot de show moest beginnen ... Host Austin Wintory, een componist die ook regelmatig voor legendarische gamemuziek zorgt, verwelkomde iedereen, gaf een kleine introductie over wat we mochten verwachten en kondigde uiteindelijk ook de dirigent aan. Niemand minder dan Dirk Brossé! Hij kwam het podium op en was precies vergeten zijn pyjama uit te doen, maar dat was nog het minste. Na zijn verschijning duurde het dan ook niet lang vooraleer de eerste noten door de concertzaal knalden. Er werd namelijk gestart met het main theme van Medal of Honor uit 1999, gecomponeerd door Michael Giacchino. Het eerste kippenvelmomentje was daar. Zo'n opening kan tellen.

Gustavo Santaolalla zorgde voor hét kippenvelmoment!


Daarna volgden er met het main theme van L.A. Noire en Suite uit Celeste wat rustigere nummers, om erna terug wat meer actie door de concertzaal te sturen. Zo volgden nummers uit Star Wars Jedi: Survivor en God of War Ragnarök, maar ook Baldur's Gate mocht niet ontbreken. Deze laatste drie tonen aan dat iconische gamemuziek van alle tijden is en dat er nog steeds veel aandacht gaat naar de soundtrack in games. Muziek in games is van alle tijden, we hebben al met heel wat schitterende gamemuziek kennis kunnen maken en ook de toekomst zal nog voor zalige in-game momenten zorgen. Een van de klassiekers is misschien wel The Legend of Zelda en uiteraard mocht ook deze franchise niet ontbreken. Het orkest speelde Zelda 25th Anniversary Theme en de zaal was verkocht!


Twee staande ovaties​

Erna volgde muziek uit Final Fantasy VII, Everybody's Gone to the Rapture en Heartstone, maar het was hetgeen erna kwam dat voor hét kippenvelmoment van de avond zou zorgen. Gustavo Santaolalla kwam, samen met gitarist Juan Cruz Luqui, met zijn ronroco het podium op. Deze iconische componist kennen we uiteraard allemaal van de magistrale soundtrack van The Last of Us en The Last of Us Part II, maar ook voor televisie componeerde hij muziek. Gustavo speelde samen met het orkest twee nummers. Het eerste was All Gone (No Escape), waarna het main theme van The Last of Us uit 2013 volgde. Een staande ovatie was de dank van het publiek gericht aan deze meestercomponist. Er zou nog één staande ovatie volgen aan het einde van de show. Iedereen houdt van Gustavo Santaolalla.

Ook host Austin Wintory, die soms wel soms niet geslaagde mopjes maakte om de boel wat te breken, heeft gamemuziek gecomponeerd. En niet de minste! Hij zou nu aan de beurt zijn met maar liefst vier nummers uit drie verschillende games. Eerst volgde Assassin's Creed Syndicate waarna het schitterende Journey gebracht werd. Nadien volgden twee nummers uit Abzû. Nog zo'n indiepareltje. Ook deze man kan er dus wat van! Als afsluiter was Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök aan de beurt. Suite uit die game zorgde ervoor dat componiste Stephanie Economou de eerste winnares werd van de Grammy Awards for Best Score for Video Games and Other Interactive Media.

Halverwege werd trouwens nog de allereerste World Soundtrack Award uitgedeeld. River Boy (Narayana Johnson) won voor zijn muziek in het schitterende Cult of the Lamb. Mijn dank naar de organisatie van Film Fest Gent is groot, want we kregen een onvergetelijke avond voorgeschoteld met zalige muziek, schitterende componisten en de legendarische Gustavo Santaolalla. Het orkest Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor, deze keer onder leiding van dirigent Dirk Brossé, zorgden voor twee uur aan plezier. Een laatste staande ovatie zou volgen! Op naar volgend jaar?

Cult of the lamb_1 Copy 01.00_00_36_10.Still012.png


Volledige line-up:​

Main Theme - Medal of Honor (Michael Giacchino)
Main Theme - L.A. Noire (Andrew Hale)
Suite - Celeste (Lena Raine)
The Path of the Father - God of War Ragnarök (Bear McCreary)
Concert Suite - Star Wars Jedi: Survivor (Gordy Haab, Stephen Barton)
Intro - Baldur’s Gate 3 (Borislav Slavov)
Zelda 25th Annyversary Theme - The Legend of Zelda (Koji Kondo)
One Winged Angel - Final Fantasy VII (Nobuo Uematsu)
The Mourning Tree - Everybody’s Gone to the Rapture (Jessica Curry)
Pull Up a Chair - Hearthstone (Peter McConnell)
All Gone (No Escape) - The Last of Us (Gustavo Santaolalla)
Main Theme - The Last of Us (Gustavo Santaolalla)
Suite - Assassin’s Creed Syndicate (Austin Wintory)
Apotheosis - Journey (Austin Wintory)
To Know, Water - Abzû (Austin Wintory)
Delphinus Delphis - Abzû (Austin Wintory)
Suite - Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (Stephanie Economou)

Spotify-playlist:​

(niet alle muziek uit deze playlist kwam aan bod tijdens het concert)

 
Terug
Bovenaan