Review: Cult of the Lamb

Er zijn momenten dat ik nog word verrast door games. Dit was onlangs het geval bij het spelen van Cult of the Lamb. Op het eerste zicht sprak het mij niet direct aan, maar aangezien ik een reviewcode van de game kreeg, moést ik het wel een kans geven. Wat volgde was een pak speelplezier. Ontdekte ik door Cult of the Lamb een genre waarmee ik mij graag bezig hou? Misschien wel!

In Cult of the Lamb kruip je virtueel in de huid van een schattig lammetje. Het kleine zoogdier wordt echter tot de dood veroordeeld, maar je wordt op een mysterieuze manier door een even mysterieus schepsel gered. Je moet in ruil wel wat betekenen voor dat figuur: je moet in zijn naam een sekte opstarten. Daarvoor moet je uiteraard enkele goede, naiëve zielen vinden die je willen vervoegen en hun leven willen wijden aan jou. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je je door enkele geheimzinnige gebieden begeven. Deze zitten vol vijanden die je moet verslaan, waarna je je tocht verder kunt zetten. En zo nu en dan kom je een schattig diertje tegen dat door jou gered wordt, waarna je het indoctrineert en z'n leven zal slijten in je sekte.

Cult of the Lamb 1.jpg


Slachten maar!

Cult of the Lamb is een roguelike game, maar eentje die vergevingsgezind is. Zoals reeds gezegd moet je er meermaals op uit trekken om volk voor je clubje te vinden, terwijl je onderweg wordt gestoord door de ene vijand na de andere. Ondertussen verzamel je ook grondstoffen zoals hout, steen en gras, terwijl je later ook kristallen en botten aan je collectie toevoegt. Eens je een gebied van een van de 'werelden' betreedt, dien je eerst alle tegenstanders te verslaan vooraleer je naar het volgende gebied kunt. Rennen als een mietje zit er dus niet in. Je dient dus elke keer keihard de confrontatie aan te gaan om de vele vijanden in mootjes te hakken, enkele rake klappen op hun bakkes te verkopen of met een of andere spreuk naar het hiernamaals te sturen.

Cult of the Lamb is een vergevingsgezinde roguelike.


Eens je dat voor elkaar hebt gekregen, kun je naar het volgende gebied gaan, waar in veel gevallen opnieuw enkele vijanden je opwachten. Af en toe kom je ook gebieden tegen met enkel grondstoffen, of eentje waar je een extra personage kunt redden. Een belangrijk onderdeel van Cult of the Lamb is ook het gebruik van tarotkaarten. Meer dan eens per wereld kom je in een gebied waarin één van je reeds verzamelde tarotkaarten actief wordt. Deze helpen je gedurende de rest van je huidige tripje door bijvoorbeeld een extra hartje te geven, je wapens extra schade te laten aanrichten of elke vijand schade toe te brengen als je wordt geraakt. Met 36 te verzamelen tarotkaarten is er alleszins genoeg afwisseling.

Cult of the Lamb 2.jpg


Tot de dood

Je zal je tripjes niet altijd succesvol afronden, want elke keer je een run doet in hetzelfde gebied, worden de vijanden iets sterker. Word je zelf afgeslacht, dan hou je een groot deel van de verzamelde grondstoffen, waardoor Cult of the Lamb erg vergevingsgezind is. Je dient datzelfde gebied, dat trouwens procedureel gegenereerd wordt, wel opnieuw te doorlopen. Maar aangezien een enkele run op nog geen kwartier wordt afgerond, is dat maar een kleine moeite. Door bepaalde rituelen in je sekte, waarover later meer, word je trouwens zelf ook sterker. De wapens die je vindt worden namelijk beter en ook je uitrusting gaat erop vooruit. En dat is nodig ook, want niet enkel elke run in een bepaalde wereld wordt moeilijker, ook de nieuw vrijgespeelde werelden houden heel wat sterkere vijanden, minibazen en bazen schuil.

Naast het afslachten van al dat slecht gespuis, is het in Cult of the Lamb ook bijzonder belangrijk om je sekteleden tevreden te houden. Je geeft hen allen een slaapplek, zet hen aan het werk en kookt regelmatig een heerlijke (of minder lekkere) maaltijd van bijvoorbeeld bessen en vis, of gras en zelfs stront. Ja, je leest het goed. Naarmate je sekte uitbreidt en je toewijding van hen verzamelt, speel je een pak extra zaken vrij. Zo kun je hen extra slaapcomfort bieden, krijgen ze na verloop van tijd een toilet zodat je niet zelf hun kak moet opruimen en speel je een gevangenis vrij. Dat laatste is vooral belangrijk om ontevreden leden op te sluiten, zodat ze met hun gezwets anderen niet op ideeën kunnen brengen.

Cult of the Lamb 3.jpg


Kuist de kak is oep

Een sekte is uiteraard niets zonder rituelen en ook Cult of the Lamb heeft er een aantal. Deze kunnen de tevredenheid van je leden een boost geven, maar dat is niet altijd het geval. Zo kun je met iedereen trouwen, al worden je andere partners jaloers op elkander. Of wat dacht je van het geven van een groot feest? Ook kun je leden opofferen of gestorven volgelingen terughalen uit de dood. De keuze is aan jou, de leider. Daarnaast zijn er ook doctrines waarmee je je sekte op bepaalde vlakken wat meer richting geeft. Respect voor ouderen is er bijvoorbeeld eentje, waardoor je sekte extra Faith krijgt per ouderling. Ook kun je een graf vrijspelen, waarbij er per rouwende aan een graf wat Faith bijkomt. Er zijn alleszins genoeg manieren om je sekte een aangenaam verblijf te maken voor je volgelingen, al moeten ze je uiteraard wel respecteren en vooral hard werken!

Cult of the Lamb is voor mij een van de verrassingen van het jaar.


Ik ben erg tevreden dat ik Cult of the Lamb gespeeld heb. Het spel zit eigenlijk vol verrassingen en is voor mij zelfs een van de verrassingen van het jaar. Ik speel amper roguelikes en deze had me vanaf de eerste minuut al beet. De schattige graphics, de bijpassende muziek ... Alles klopt gewoon. Dat de runs op nog geen kwartier gespeeld zijn, helpt er ook bij natuurlijk. Als ik dan toch iets moet vermelden dat me af en toe eens stoorde, is het babysitten op je sekteleden. Soms moet je wel erg veel tijd steken in je sekte zelf, voornamelijk in het begin van het spel. Je hebt dan namelijk nog niets vrijgespeeld waardoor je alles zelf moet doen, gaande van het kweken van voedsel, het koken ervan en het opruimen van kak. Gelukkig speel je voor veel van deze euvels wel dingen vrij, waardoor dat later in het spel wordt verholpen.

Conclusie

Cult of the Lamb is voor mij een van de verrassingen van dit jaar. Toffe gevechten in knap vormgegeven gebieden worden afgewisseld door een rustiger tijdsverdrijf in je sekte, waar je je volgelingen onderhoudt of indoctrineert. Niet enkel jij als sekteleider gaat erop vooruit, ook je sekte zelf. Speel nieuwe gebouwen vrij, voer wat rituelen uit, brainwash je sekteleden en ga de strijd aan tegen vele honderden tegenstanders om je sekte uit te breiden. Dat allemaal omdat een of ander vreemd figuur je van de dood heeft gered. Het kon slechter.

Pro

  • Schattige graphics
  • Toffe gevechten
  • Runs duren niet lang
  • Heel wat te doen

Con

  • Je sekte onderhouden kost veel tijd
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Massive Monster

Uitgever

  1. Devolver Digital
 
Terug
Bovenaan