Album of the week Phantom Thread - Jonny Greenwood

De muziek op zich is goed, maar heel piano&strings. Ik mis een beetje het rijke aan arrangement dat je bij veel 'echt klassiek' terugvindt. Weinig tempowisselingen ook, het kabbelt allemaal een beetje voort.
Greenwood wou muziek creëren, waar de formele Woodcock (DDL) naar zou luisteren.
Woodcock is strikt aangelegd. Alles moet in de puntjes correct zijn. Geen ruimte voor afwijkingen. Daarom dat het vooral misschien wat redelijk op eenzelfde niveau blijft?
de film in haar geheel is meer dan de som van de delen imo
Wat ik verder mis is het geluid van de activiteiten in de film: daar heb je dan de muziek en het geluid van de stoffen, thee, voetstappen op de trap, etc. die dan één hypnotisch sonisch geheel gaan vormen
Een soundtrack van een film met het geluid erbij, ik heb het ergens ooit eens gehoord, denk ik, maar vanwaar weet ik niet meer.
Ik denk dat Woodcock het niet aangenaam zou gevonden hebben, mocht hij deze soundtrack hebben opgelegd en de ergerlijke geluidjes van Alma erin gehoord hebben :tongue:.
 
Om de week af te sluiten in stijl.

Norwegian Wood (soundtrack van de gelijknamige film) in concert:

Mijn nummer 1 van Jonny => Water.
Perfect voor een korte horrorfilm in een ongekende fantasiewereld:
 
Ik heb de ost ondertussen nog eens met meer aandacht beluisterd. Even kritisch toch : de film in haar geheel is meer dan de som van de delen imo. De muziek op zich is goed, maar heel piano&strings. Ik mis een beetje het rijke aan arrangement dat je bij veel 'echt klassiek' terugvindt. Weinig tempowisselingen ook, het kabbelt allemaal een beetje voort. Wat ik verder mis is het geluid van de activiteiten in de film: daar heb je dan de muziek en het geluid van de stoffen, thee, voetstappen op de trap, etc. die dan één hypnotisch sonisch geheel gaan vormen. Rare comment misschien, I know, maar de afwezigheid van dit alles is een beetje een missende dimensie en het viel me toch op.

Maar verder wel heel fijn luisteren hoor. Mijn vriendin was hier ondertussen bezig met een naaiopdrachtje dus het was een zeer toepasselijke muziekkeuze voor de avond.
Same feeling over here. Maar het neemt ook voor mij niet weg dat dit een heerlijke soundtrack is. Alle respect voor PTA en zijn team om het geheel van beeld en geluid zo goed te laten werken.
Greenwood kan voor mij weinig verkeerd doen, zijn werk met Radiohead, zijn soundtracks, Junun, The Smile,... Absolute heerser.
 
Het zal al wel eerder gezegd zijn maar wat een gewaagde keuze. Iets compleet onverwacht en ook wel ballsy imo. Een soundtrack is iets wat heel verwant/verweven is met de film (duh) en dikwijls verliest die heel wat impact als die afzonderlijk gaat beluisteren.

Allereest: mooie soundtrack met een paar echt goeie uitschieters zoals de Phantom Thread nummers, Bolletus Felleus en Barbara Rose.
Maar (uiteraard volgt er een maar) het is wat te eentoning. Let op, het wordt nooit saai maar een echte vonk slaat er nooit in de pan. Alles blijft bij strijkers en piano, er komt niets anders bij. De registers worden nooit vollebak opengetrokken en bombastisch wordt het nooit.
Iets wat ik wel graag heb. Let op, dat kan ook wel omdat het perfect bij de film aansluit en dat die geen bombastische soundtrack vraagt.
En dat is dan imo ook ineens de zwakte van je keuze en ook hetgeen ik in het begin aanhaalde: soundtrack en film zijn te nauw verweven en daardoor moet de muziek wat aan kracht inboeten.

Tot slot: jammer dat @Gavin niet meer mee doet, die had hier naar hartelust zijn soundtrack labeltje kunnen gebruiken :)
 
Ik ben ook geen fan van soundtracks maar deze zou ik wel bij die enkele andere in mijn platenkast durven zetten. De mood moet wel goed zitten maar de strijkers en piano kunnen me wel bekoren. Van dit soort neo-'klassieke' muziek kan ik veel meer genieten dan bv de Matthäus Passion. Ook mis ik hier geen vocalen. Ik weet alleen nog niet of ik de plaat of de film zou kopen. Heb de film nog niet gezien maar lijkt me geen klassieker die je regelmatig bekijkt. Bij "Assassination of JJ' was de keuze voor de plaat niet zo moeilijk. :sleep:
 
Heb de film nog niet gezien maar lijkt me geen klassieker die je regelmatig bekijkt.
Als je fan bent van DDL; de muziek; jaren vijftig Engeland-sfeertje, dan is deze meermaals te bekijken.
Bij deze film heb ik hetzelfde gevoel als bij The Ghost Writer van Polanski. Heb ze allebei al +6 keer bekeken en ben ze vreemd genoeg nog niet beu gezien. Bij alle andere films heb ik dat wel :crazy:, zelfs bij mijn favorieten.
Voor mij is het een klassieker en dat is het enige wat telt :) .
 
Phoe @SnakeGodRovinin, met deze hebt ge mij eigenlijk echt geen plezier gedaan. Ik heb niks met PTA, niks met Phantom Thread (mijn 3e favo PTA movie, maar dat wil eigenlijk bijster weinig zeggen, mini-review: "Technically great, but boring. Was bijna TWBB, maar tegelijk er zo ver vanaf"), ik haat Radiohead, heb niks tegen maar ook niet speciaal voor klassieke muziek, en heb al zeker niks met soundtracks ... . Zoals ge ziet: Ik was het perfecte publiek voor deze AOTW :unsure:.

Er zijn eigenlijk bijster weinig soundtracks die mij bijbleven. Ik kan er zo direct maar 4 voor de geest halen:
  1. There Will Be Blood - Hey kijk eens aan, ook PTA & Greenwood, misschien zal dit toch nog meevallen (spoiler, it did not)
  2. Arrival - In stijl vergelijkbaar met TWBB imo?
  3. Southpark BLU
  4. Alles van Carpenter
Ik heb dan ook lang uitgesteld om deze te luisteren. Maar kijk, een week of 2 geleden was ik kamperen met de dochter. En als zij sliep, en ik alleen voor mijn tentje zat met een glas (fles) whisky, deze maar eens erdoor geknald. De whisky zal het wel makkelijker naar binnen doen glijden? (spoiler, it did not).

Jammer heb ik mijn mening weinig kunnen bijstellen. Het is allemaal zeer "mooi", etherisch en tegelijk ook heel donker. De themas van de geconnecteerde nummers komen er ook goed door, al had ik ze liever aan elkaar gehoord. Het album zelf stoort mij niet ofzo. Maar ik weet eigenlijk niet wat ik hiermee moet. Het is open deuren intrappen, maar ik snap niet waarom ik dit zou opzetten zonder de film :unsure:.

Ik besef wel dat ik best eens een rewatch doe van PT. Ik herinner me letterlijk nul niks nada rien de knots van de soundtrack. Bij de rewatch zal ik er ongetwijfeld meer op letten.


Over de nummers:
  • Yes:
    • Phantom thread 1 & 2: Mooi, overlappende strijkers, precies een alternatief soortement Shepard Tone
    • The Hem: Zelfde comments, deze is wat "mooier" en gelaagder
    • House of woodcock: Yes!!! Ik weet absoluut niet meer waarom, maar ik had "Yes!!!" op geschreven :laugh:
  • Meh:
    • Tailor of Fitzrovia
    • That's as May Be
    • Phantom Thread 3
    • I'll Follow Tomorrow:
    • Sandalwood 2
    • Endless Superstitions
    • Phantom Thread 4
    • For the hungry boy
  • No:
    • Sandalwood 1: Erm, no thx, in een film als achtergrond werkt dit waarschijnlijk wel ja
    • Alma: Fuck zo saai
    • Bolletus Felleus: Come on zeg, hier had ik goesting om de boel af te zetten
    • Catch Hold: Erm ...
    • Never Cursed: Jah... weer boring he
    • Barbara Rose : Why?

Conclusie: We zullen het erop houden dat ik een ongecultureerd zwijn ben die fijne muziek niet kan waarderen, en dan even goede vrienden blijven?



Absolute favorieten:
- Alma
- The Tailor of Fitzrovia
- Phantom Thread III
- House of Woodcock
- Sandalwood I & II
- Never Cursed
- Barbara Rose
- Endless Superstition
- For the Hungry Boy.
Als ik het zo snel bekijk, matchen we absoluut niet hierin.


Altijd wel een dwaze opvatting gevonden "soundtrack hoort bij de film". Like, duh. Maar om dan een restrictief idee te houden dat je dit niet verder kunt beluisteren zonder de film?
:unsure:
 
Alma: Fuck zo saai
:nono: en vloeit goed over in hieronder
Conclusie: We zullen het erop houden dat ik een ongecultureerd zwijn ben die fijne muziek niet kan waarderen

Je hebt het tenminste geprobeerd. Genoeg volk dat bij het horen van een genre dat ze niet kunnen smaken, weglopen naar de mama en papa en zich afvragen waarom zo'n muziek moet bestaan.
Liever iemand die er tegen is, dan iemand die het niet geprobeerd / beluisterd heeft.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan