Album of the week Fugazi - Red Medicine (1995, Dischord)

:unsure:

Ok, misschien heb ik hier toch een kleine verkeerde inschatting gemaakt. :p Maar na al die jaren hoor ik dat zelf niet meer, die "moeilijkheid".

Al bij al lijkt het door velen hier geapprecieerd te worden, dus me happy. :)
ik ga volgende week wellicht iets zeer verteerbaar als AOTW presenteren, dus voor diegenen die even nood hebben aan wat rust na de laatste twee gewel(dadi)ge AOTWs.
 
Ik ben er nog niet toe geraakt dit album te beluisteren ,maar ik hoor wel eens graag wat Fugazi. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik ook deze goed zal vinden. Het kan wel dat ik het album al ken, maar ik herinner me niet de titels van de albums waar ik al naar luisterde.
 
Wow Fugazi, dat is echt wel een throwback naar mijn puberjaren.
Minor Threat was altijd "my shit"! Het harde rauwe furieuze no-nonsense vooruit snellend lawaai vol met puberaal idealistische kreten vond ik de max.
Fugazi vond ik leuk ... maar was nooit echt mijn topfavoriet. Ik heb hun meeste albums wel meermaals beluisterd, maar ik bleef altijd hangen bij 13 Songs en Steady Diet. De rest was gewoon "oké" in mijn ongecultiveerde puberbrein, misschien omdat ik vond dat ze een beetje te veel hun best deden om "fancy" te zijn.

Dus hier zat ik dan, vastbesloten om deze AOTW een eerlijke kans te geven. Want laten we eerlijk zijn, ik ben nu het perfecte, veelzijdige individu met een verfijnde en onfeilbare muzieksmaak, en zal een dosis "fancy" wel kunnen appreciëren, toch?
Maar om mijn ongecultiveerde puberbrein weer even tot leven te brengen, heb ik eerst snel Out of Step van Minor Threat opgezet. Punk-vibe check!

Dus ok, laten we eens kijken wat Fugazi voor ons in petto heeft.
"Red Medicine" is eigenlijk best wel oké. Het heeft zeker zijn momenten, vooral de hardere nummers die me aan Minor Threat doen denken.
Maar veel van de andere nummers zijn "ok" ... "fine" ... "ik snap wel waarom mensen hiervoor gaan". Maar het blaast met ook (nog) niet van mijn sokken.
Ik kan me voorstellen dat het een groeiplaat is, dus ik beloof @clercqie om hem regelmatig nog eens op te zetten
Mogelijks kan ik hem dan wel naar waarde schatten, en krijgt mijn huidige well-rounded zelf wel in een diepgaandere relatie met Fugazi.


Maar boven alles, Ian MacKaye is en blijft een held. Veel respect voor de man.
En evengoed bedankt @clercqie voor het injecteren van wat punkgeweld tussen al die andere AOTWs :love::love::love::love:


Ik ga de komende dagen in elk geval nog wat Minor Threat luisteren:
 
Laatst bewerkt:
De Cleveland schoolband is wel stukken beter dan de schoolband die ik in mijn middelbare school mocht aanschouwen :oink:

giphy.gif
 
Wow Fugazi, dat is echt wel een throwback naar mijn puberjaren.
Minor Threat was altijd "my shit"! Het harde rauwe furieuze no-nonsense vooruit snellend lawaai vol met puberaal idealistische kreten vond ik de max.
Fugazi vond ik leuk ... maar was nooit echt mijn topfavoriet. Ik heb hun meeste albums wel meermaals beluisterd, maar ik bleef altijd hangen bij 13 Songs en Steady Diet. De rest was gewoon "oké" in mijn ongecultiveerde puberbrein, misschien omdat ik vond dat ze een beetje te veel hun best deden om "fancy" te zijn.

Dus hier zat ik dan, vastbesloten om deze AOTW een eerlijke kans te geven. Want laten we eerlijk zijn, ik ben nu het perfecte, veelzijdige individu met een verfijnde en onfeilbare muzieksmaak, en zal een dosis "fancy" wel kunnen appreciëren, toch?
Maar om mijn ongecultiveerde puberbrein weer even tot leven te brengen, heb ik eerst snel Out of Step van Minor Threat opgezet. Punk-vibe check!

Dus ok, laten we eens kijken wat Fugazi voor ons in petto heeft.
"Red Medicine" is eigenlijk best wel oké. Het heeft zeker zijn momenten, vooral de hardere nummers die me aan Minor Threat doen denken.
Maar veel van de andere nummers zijn "ok" ... "fine" ... "ik snap wel waarom mensen hiervoor gaan". Maar het blaast met ook (nog) niet van mijn sokken.
Ik kan me voorstellen dat het een groeiplaat is, dus ik beloof @clercqie om hem regelmatig nog eens op te zetten
Mogelijks kan ik hem dan wel naar waarde schatten, en krijgt mijn huidige well-rounded zelf wel in een diepgaandere relatie met Fugazi.


Maar boven alles, Ian MacKaye is en blijft een held. Veel respect voor de man.
En evengoed bedankt @clercqie voor het injecteren van wat punkgeweld tussen al die andere AOTWs :love::love::love::love:


Ik ga de komende dagen in elk geval nog wat Minor Threat luisteren:
Wie hier een comeback maakt!

Mooie post. Ik heb inderdaad wat onderschat dat Red Medicine misschien niet de beste introductie was. Met chronologisch gaan kan je niet mis doen.. Out of Step blijft classic natuurlijk! Pronkt hier ook in mijn kast. Ben je bekend met Embrace en Rites of Spring? Dit zijn de bands van de Fugazi-leden voor ze dus Fugazi zelf hebben gevormd. Uiteraard ook aanraders!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb mijn middelbare school in Tongeren gedaan, en dat was in de jaren '90 toch wel een soort van "mini punk rock Mekka".
Als je dan regelmatig eens café's als de Pumpkeskal of de Sjofaasj binnenstapte kon het niet anders of je leerde Filler van Minor Threat en Waiting Room kennen. In die periode zelf ook into hardcore geraakt. Judge, 108, World's Collide, Battery,... waren bands waar ik helemaal gek van was. De typische punkrock uit die tijd (NOFX, Lagwagon,...) lag me veel minder.

Maar hoe geweldig ik Ian ook als frontman van MT vind, voor Fugazi ben ik buiten Waiting Room nooit echt warm gelopen;. Zal deze plaat vanavond eens opzetten. Benieuwd of het nu wel klikt.
 
Nu ik toch begonnen ben met met gemiste AOTW's klikte ik ook eens hierop omdat Fugazi mij wel iets zegt. (Hardcore?) punk, zo te lezen.
Punk op zich is een genre dat mij met momenten aanspreekt, zoals recent weer eens met The Damned (pioniers) en Mudhoney (90s punk/grunge), beide misschien ook wel iets voor @clercqie . Ook heb ik ontdekt dat ik poppunkband Green Day nog altijd goed vind, een band waar 12-13-jarig Fusetea'tje grote fan van was, al gaat het vooral om hun 90s platen.

Ik probeer ook naar dit album te luisteren binnenkort!
 
TL;DR: good shit.

Eerste nummer klinkt alvast geweldig!

Het is zo te lezen dus een 90s album en ik moet dan ook weer een beetje aan Mudhoney (en aanverwanten) denken. Indien je geïnteresseerd bent; het gaat om Superfuzz Bigmuff. Ik vind dit album nu zelfs beter dan toen ik in mijn grunge-periode zat. Aanraders zijn Touch Me I'm Sick, Sweet Young Thing Ain't Sweet No More en Hate The Police. Vorig jaar heb ik dankzij @Avondland ontdekt dat die laatste blijkbaar een cover is.

Soit, tweede track doet mij dan weer aan The Offspring denken, zeker vocaal. Dit is een andere vocalist denk ik? Gewoon een no-nonsense schreeuwer die schreeuwt om te schreeuwen, omdat het cool is. Het hele album hoeft voor mij in ieder geval nu wel niet constant deze toon te hebben, want dan weet ik al dat ik het niet ga volhouden. :unsure:

In het derde nummer gebeurt van alles: een beetje chaos, een beetje indie avant la lettre, gewoon een beetje cool shit opnieuw. Leuk!

Vierde track is zo te horen een beetje aan het aarzelen om te starten. Of ze doen gewoon een beetje opzettelijk grappig. Wat gaan ze eens proberen?
Oh, ze weten het zo te horen al: gewoon een zware gitaar erin smijten, en nadien een beetje melig zingen à la Glenn Danzig, en een beetje melig hahaha zeggen, en dan gewoon weer die in your face gitaarpartijen. Zalig!
De random en onverwachte gitaaruitbarstingen zijn altijd leuk; iets waar uiteraard prog ook heel goed in is.

Ja, als dit hele album zo doorgaat is de kans groot dat hij in mijn playlist beland!

Track vijf (oh wacht, zes al) klinkt ook weer leuk. De typische alternative gitaren waar bands als Red Hot Chili Peppers duidelijk goed naar hebben geluisterd, maar dit klinkt toch wel veel cooler imo.

Op de rest van het album lijkt de band een rustpauze in te lassen, en lijk ik ook een beetje Alice In Chains te horen, een band die ik ook al die jaren ben blijven waarderen door hun onheilspellende sfeer en de magistrale vocals van zwaar betreurde Layne Staley.

Oh, ik was blijkbaar te vroeg met mijn conclusie. Op track 8 laat de band zich ditmaal van een slome, zware ( :love: ) kant horen! Dan is daar ineens die uitbarsting van huilende en schreeuwende gitaren! Die blijven hypnotisch doorgaan tot het einde.

Ach, waarom praat ik ook eigenlijk over tracks? Dit album is een beetje een verhaal, zoals zoveel van mijn favoriete albums. Voor je het weet zit je aan het volgende nummer.

We horen nog steeds een traag geluid met wat onheilspellende, hypnotische, valse tonen bij. Dat klinkt als muziek in mijn oren - letterlijk en figuurlijk.

Daar is de energie terug, de pauze is duidelijk voorbij. De teenage angst is terug; de onvrede, het rebeleren, het anders willen zijn. Dan is dit op track 11 eigenlijk een pak meer aanwezig dankzij opnieuw de zeer schreeuwerige vocals, die tegelijkertijd ook wel een beetje grappig/random klinken imo.

Het geaarzel was er weer, maar het heeft duidelijk niet lang geduurd. Als je dacht dat je alles al had gehad, fout: ze gooien er gewoon een echte punker in als voorlaatste track.

Ik zit nu aan de laatste track, maar omdat dit zo'n geweldig onvoorspelbaar album is, moet ik opletten met te zeggen dat het een rustige, voortslepende track is, want het kan zomaar veranderen. :unsure: Daar is de schreeuwer weer die mij wat aan Glenn Danzig doet denken.
Ik wacht op de uitbarsting... die dan toch niet gekomen is.

Geweldige keuze, @clercqie ! Blij dat ik deze een kans heb gegeven!
 
Terug
Bovenaan