Beyond Music Awards 2022

beyondgaming-music-awards.jpg


Het nieuwe jaar is net begonnen dus is het tijd om eens met de cultuurredactie te bespreken welke muzikale toppers we het voorbije jaar gezien, beluisterd en bejubeld hebben. @Strijkijzer, @Aeyenah, @Kid_C en @shiftyke laten hierbij in hun kaarten kijken. Dat klinkt als muziek in de oren, toch?

Beste albums van 2022

Strijkijzer: ''De albums in mijn top 3 zijn van bands die ik ook live heb gezien. Alle drie ook topoptredens en hun nieuwe platen mogen er zeker ook wezen. Op nummer één zet ik dan Wet Leg met hun gelijknamige debuutplaat die ik uiteraard ook als AOTW heb gekozen. Ruben Block met Looking To Glide staat op een verdienstelijke tweede plek. Nipt daarachter is het The Hu met Rumble Of Thunder.''
  1. Wet Leg - Wet Leg
  2. Ruben Block - Looking To Glide
  3. The Hu - Rumble Of Thunder
Aeyenah: ''Het album van het jaar is voor mij 18 van Jeff Beck & Johnny Depp. De interactie tussen Beck en Depp is bijzonder goed, een samenwerking die dit album sterk maakt.''
  1. Jeff Beck & Johnny Depp - 18
  2. Björk - Fossora
  3. Ryuichi Sakamoto - 12
Kid_C: ''Ik ben nog bezig aan de definitieve lijst! De longlist zit aan 150+ albums, dus het was opnieuw de moeite dit jaar. Dit waren alvast mijn meest gespeelde albums dit jaar''
  • Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
  • Fontaines D.C. - Skinty Fia
  • Daniel Avery - Ultra Truth
  • Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You
  • Sudan Archives - Natural Brown Prom Queen
shiftyke: ''Alweer een goed gevuld jaar waar nieuwkomers zichzelf op de kaart gezet hebben en de oude bekende zichzelf perfectioneerden. Kiezen is altijd verliezen maar ik heb het aangedurfd om toch een kleine shortlist te maken.''
  • Zwangere Guy & Lander Gyselinck - Pourriture Noble
    Een onverwachte samenwerking tussen een onverschroomde rapper en een virtuoze jazz-drummer. We horen een breekbare Guy, een boze Guy, een introspectieve Guy maar vooral majestueuze Lander, die zijn vakkennis nummer na nummer etaleert.

  • DOMi & JD BECK - Not Tight
    Twee piepjonge wonderkinderen die hun debuut uitbrengen met enkele stevige features zoals Anderson. Paak en Herbie Hancock.

  • Sarathy Korwar - Kalak
    Een percussionist geboren in de Verenigde Staten, wonend in Londen en opgevoed als Indiër brengt een eclectische mix van indisch, klassiek, jazz en elektronica.

  • Pusha T - It’s almost dry
    De avonturen van een ex-drugsdealer op de beats van Kanye West en Pharrell Williams, rauw en onversneden!

  • Wajeed - Memoirs of Hi-Tech Jazz
    Een ode aan Detroit. Wajeed, vooral gekend in de hiphop wereld brengt jazz, house en techno in de mix om zijn Motown in de bloemetjes te zetten.

Beste singles van 2022

Aeyenah: ''Ik heb een zwak voor nummers met een betekenis. This is a Song for Hedy Lamarr (Jeff Beck and Johnny Depp) is een geweldig eerbetoon aan deze actrice en uitvindster, die haar tijd ver vooruit was. Als je haar geschiedenis niet kent, kan ik je zeker aanraden om je erin te verdiepen want ze was een erg boeiende dame.''

Kid_C: ''Ook hier weer veel te moeilijk om te kiezen. Het volgende lijstje stond in elk geval op repeat dit jaar.''
  • Fontaines D.C. - In ár gCroithe go deo & Nabokov
  • Denzel Curry - Walkin'
  • Caroline Polachek - Billions & Sunset
  • The Lazy Eyes - Fuzz Jam
  • KH - Looking At Your Pager
Strijkijzer: ''Wet Leg kaapt alle prijzen weg in mijn lijstje maar ik kon er dan ook gewoon niet naast kijken. De meeste mensen zullen waarschijnlijk voor Chaise Longue kiezen maar ik ga toch voor Wet Dream. Een nummer waar ik heel vrolijk van word.''

shiftyke: ''Net zoals Kid_C kon ik niet kiezen maar dan tussen de volgende nummers.''
  • Kendrick Lamar - The heart part 5
  • FKA Twiggs - Tears In The Club
  • Argy - Tataki
  • Carly Rae Jeppsen - The Loneliest Time
  • KH - Looking At Your Pager

Leukste ontdekking van 2022

Kid_C: ''De partyalbums van Warmduscher. De sonische destructiviteit van Chat Pile en Ashenspire. Het geniale Jockstrap (Ik hou nu ook van Jennifer B). De trips door Midden-Europese bossen van Širom. Het geluid van vroeger en nu van caroline. De beats van Taxi Kebab, VTSS en DJ Europarking. De elektronische trips van Marina Herlop en Moin. De energie van Soul Glo,... Er valt ieder jaar weer zoveel te ontdekken.''

Aeyenah: "Crossbone Skully is een nieuw project van Tommy Henriksen, geproduceerd door Mutt Lange. De eerste single Evil World Machine werd in november gelanceerd en krijgt ook zijn eigen comic book en animatiefilm.''

Strijkijzer: ''Ik kende Charlotte De Witte uiteraard al langer maar ik had er nog nooit echt naar geluisterd. Op Pukkelpop was ze een van de dagen dan headliner en ondanks de technische problemen was dat toch een dik feestje. Ik ben zelf niet heel erg thuis in het techno wereldje maar dit was er voor mij toch 'boenk' op.''

Grootste teleurstelling van 2022

Aeyenah: ''Fiction Factory gaf een ondermaats optreden op het W-Festival in Oostende en ik ben vrij zeker dat ze dit zelf ook vonden. Feels Like Heaven was het al zeker niet.''

Strijkijzer:
''Veel teleurstellingen waren er voor mij niet dit jaar maar als ik er dan toch eentje moet kiezen dan is het toch Sum 41 in Vorst Nationaal. Niet per se omdat ik de muziek slecht vind, maar vooral omdat het geluid tijdens het optreden zo vreselijk slecht stond. Het was gewoon een grote brij van geluid.''

shiftyke:
''Als Kendrick Lamar een nieuw album aankondigt dan stijgen de verwachtingen wereldwijd enorm, ook ten huize shiftyke. Toen hij de single The Heart Pt 5 lanceerde, gingen die verwachtingen in overdrive. Helaas toen het volledige album uitkwam bleef ik wat op mijn honger zitten. Begrijp me niet verkeerd, dit album is meer dan goed maar de klik zoals ik met Good Kid, M.A.A.D. City of To Pimp A Butterfly heb kwam nooit. Geef dit album toch een kans, ik weet zeker dat het andere mensen wel kan bekoren.''

Kid_C: ''Het tweede album van Dry Cleaning kon geen blijvende indruk op me nalaten. Caprisongs van FKA Twigs had enkele heel leuke nummers maar na het fantastische Magdalene bleef ik op mijn honger zitten.''

Beste live optredens van 2022

Strijkijzer: ''Dit jaar heb ik veel geweldige optredens gezien. Een goed optreden is voor mij wanneer je kan zien dat de band of artiest zich amuseert en het geluid goed is. Een eervolle vermelding voor de Ancienne Belgique hierbij want daar was het geluid bij elk concert gewoon heel erg goed. The Hu was voor mij het beste optreden van het jaar. Zowel qua geluid, beleving als intensiteit. Kort daarop volgend Wet Leg en BRUIT ≤ op nummer twee en drie.''
shiftyke: ''De beste optredens waren voor mij van Sons Of Kemet, Jon Hopkins en The Cure.''
Kid_C: ''Met stip op één: Nick Cave & The Bad Seeds op Primavera Sound. Vijfde keer dat ik hem live zie, maar dit was een optreden dat door merg en been ging.''
  • Nick Cave & The Bad Seeds op Primavera Sound
  • Tyler, The Creator, IDLES, Fontaines D.C. op Primavera Sound
  • Little Simz in de Trix
  • Big Thief in Cirque Royal
  • Dhidalah in het Trefpunt
  • Amyl & The Sniffers in de Trix
Aeyenah: "Ik heb veel goede optredens gezien dit jaar, maar deze drie staken er voor mij met kop en schouder boven uit.''
  • Cat Power Sings Dylan in de Royal Albert Hall, Londen, UK
  • Jeff Beck tijdens Umbria Jazz, Perugia, Italië
  • Rammstein in Oostende
The Hu

Beste Belgische artiesten van 2022

Strijkijzer: ''De skaband Cafe Con Leche uit Gent heb ik dit jaar ontdekt op Vijverfestival. Hele leuke live band waarbij je meteen zin krijgt om te dansen door hun enthousiasme.''

Aeyenah: ''De laatste jaren heb ik helaas weinig Belgische artiesten beluisterd, maar het optreden van Guy Swinnen tijdens Parkies was uitstekend. Het nummer Hard Times van The Scabs is mij ook altijd bijgebleven.''

shiftyke: ''Use Knife. In de jaren tachtig ging de new beat hard in onze contreien maar zelfs de allergrootste pioniers in het genre brachten nooit de geluiden van de vruchtbare sikkel naar Vlaanderen. De pompende Iraakse percussie en modulaire synthesizers toveren elke avond om in een werelds dansfeest.

shiftyke: ''Niet alleen met Zwangere Guy heeft Lander Gyselinck een project op poten gezet, ook met Adriaan Van De Velde (aka Pomrad) kwam er een samenwerking tot stand. De plaat genaamd Lander en Adriaan tovert menig huiskamer om tot een ware Boiler Room.''

Kid_C: ''Use Knife! Dishwasher! Charlotte Adigéry & Bolis Pupul! Miaux! Venediktos Tempelboom! IGNATZ! Frankie Traandruppel! Pink Room! Tuff Guac! Lander en Guy! Mind Rays! Om maar te zeggen. Luister lokaal. Er zit veel meer goud in de Vlaamse polders en Waalse ardennen dan je denkt. :love: ''

Meest geluisterde artiesten van 2022

Strijkijzer: ''Een beetje een verrassing maar The Beatles staan op nummer 1 in mijn spotify lijst. Daar had ik zelf nog nooit bij stilgestaan. De tweede helft van het jaar wel enorm veel nieuwe muziek leren kennen dus het beeld is bij mezelf ook een beetje vertekend. Op nummer 2 en 3 staan minder grote verrassingen. Namelijk In Flames en Blues Pills. Die verschijnen dagelijks in mijn playlist."

Aeyenah: ''Ik heb geen Spotify, dus ik moet een gokje wagen naar welke artiesten ik het meest geluisterd heb. Volgens mij zijn dat Augie March, David Bowie en Jeff Beck & Johnny Depp.''

 
Terug
Bovenaan