Prog Rock/Kosmische Musik

Ik weet dat ik het hier al over Sand heb gehad, maar wou toch nog graag even dit magische nummer van het album in de schijnwerpers zetten. Het is ook mijn favoriet! (Al komt Helicopter ook dicht in de buurt.)


Om compleet bij weg te dromen gewoon...

:love:
 
Ik weet intussen dat de klassiekertjes hier niet altijd even veel succes hebben, maar wou toch eens proberen deze even onder de aandacht brengen. :unsure:
Kan ook onder prog worden geplaatst, maar het is Duits en volgens verschillende bronnen kr.. huh, Kosmische Musik dus. :unsure:
Ik droom er al van om dit fantastische orgeldeuntje op een dag zelf te kunnen spelen (meteen te horen hier):
:drool:

Dit is trouwens live opgenomen. Bestaat volgens mij ook geen andere versie van.

EDIT: ik raad hier echt een hoofdtelefoon of oortjes aan. Audiokwaliteit klinkt echt een pak beter en minder schel. Hoor het nu net zelf. :music:
 
Laatst bewerkt:
Mooi en leuk plaatje dit, en ineens hoorde ik dit nummer - dat ik blijkbaar al kende, wat nogal vaak eens gebeurt. Weer een track en misschien album bij voor op de lijst. :music:
 
Nog niet zo lang geleden dit geweldige space/proggy nummer ontdekt. (Sowieso een combinatie van die 2
:love:
)

Ik vermoed dat de jazzliefbbers hier dit leuk vinden, want er is veel saxofoon te horen en klinkt gewoon jazzy imo.

Bijzondere bandnaam trouwens. 😅
 
Zo prachtig somber en melancholisch
Ik word er bijna emotioneel van
en dan die laatste noot...
Wat is een synthesizer toch een magisch instrument
(Waarom stopt hij ineens?)


Het feit dat de vocalist destijds is neergestoken en daaraan is overleden helpt nu ook niet bepaald mee.

:headshake:
 
"Nieuwe" ontdekkingen, én Belgisch! (Met dank aan de vriend :unsure: )
Beiden jazzy prog!
Tweede plaat heeft duidelijk een lounge vibe.


(Een andere Placebo dus :unsure:)
 
"Nieuwe" ontdekkingen, én Belgisch! (Met dank aan de vriend :unsure: )
Beiden jazzy prog!
Tweede plaat heeft duidelijk een lounge vibe.


(Een andere Placebo dus :unsure:)
Twee Belgische classics! Alles van Placebo is trouwens steengoed, al vallen ze idd niet echt onder de prog/kosmische genres.
 
"Nieuwe" ontdekkingen, én Belgisch! (Met dank aan de vriend :unsure: )
Beiden jazzy prog!
Tweede plaat heeft duidelijk een lounge vibe.


(Een andere Placebo dus :unsure:)
Nice, ik had er ook nog niet van gehoord. Die Mad Curry klinkt zo'n beetje als een mix van Can en Graham Bond Organization.

Die van Placebo kan je u zo voorstellen bij zo'n spy film uit de jaren '70. Blijkbaar ook met Marc Moulin onder de leden. Ik vind het alvast beter dan die bekendere Placebo :unsure:.
 
Toch wat bekender dan ik dacht?
Ik ben al helemaal weg van die Mad Curry-openingstrack. :unsure: Wat een plaat!
Intussen naar het hele album geluisterd. Leuk, maar het is toch echt die openingstrack die het meest blijft hangen. Eéntje voor op de "losse nummers" playlist dus. Doet mij ook erg denken aan Van Der Graaf Generator - Killer. Ook zo'n killer. :unsure:

De albumart komt mij ook weer heel bekend voor, dus waarschijnlijk is dit wéér eens zo'n album dat ik ooit eens moet gehoord hebben. Nu, een herontdekking is ook een ontdekking natuurlijk.

Nice, ik had er ook nog niet van gehoord. Die Mad Curry klinkt zo'n beetje als een mix van Can en Graham Bond Organization.

Die van Placebo kan je u zo voorstellen bij zo'n spy film uit de jaren '70. Blijkbaar ook met Marc Moulin onder de leden. Ik vind het alvast beter dan die bekendere Placebo :unsure:.
By the way: even gecheckt, en jawel, ik meende mij al een paar dagen te herinneren dat de intro van de serie Callboys ook van de Belgische Placebo was. Viel mij destijds meteen op en ik zocht het op. Zeker mijn ding, en nog steeds!
Ik heb hier ook wat meer kosmische vibes bij.
 
Laatst bewerkt:
Nu zijn Placebo echte cult klassiekers, maar destijds zijn die zwaar commerciëel geflopt. Uit frustratie is Marc Moulin dan maar discohits gaan maken:
:p

Ik blijf de laatste tijd hangen bij die reissues van Pauline Anna Strom. Echt heerlijk. Past misschien inderdaad beter bij deze Kosmische thread.

Het is een slome start van 2024 qua nieuwe releases, dus ik dank @Fusetea om consistent vergeten parels op te rakelen!
 
Het is een slome start van 2024 qua nieuwe releases, dus ik dank @Fusetea om consistent vergeten parels op te rakelen!
Fijn om te lezen! Ik weet hoe de meeste gebruikers zich hier vooral focussen op nieuwe muziek en heb me daardoor al vaak afgevraagd of mijn posts hier wel gelezen worden. Het feit dat dit allemaal obscuur is helpt natuurlijk niet mee. :unsure:
 
De laatste dagen zit er een mix van deze vier meesterwerkjes in mijn hoofd. Proggy, spacey, regelmatig sax!

Wie al veel prog heeft gehoord, moet zich uiteraard niet meer afvragen waarom zo'n band één van zijn tracks naar deze kunstenaar noemt. Een betere match is er niet volgens mij:
Blijft gemakkelijk in mijn hoofd hangen :music:

Bijzondere bandnaam, inderdaad, alsook erg random benamingen van bepaalde tracks. :unsure:

Nog eentje dat steeds blijft hangen:
(Leuke albumart :unsure: )

Dit is dan een nummer dat imo niet echt klinkt als een nummer uit 1973. Zo kennen we onze genres weer helemaal:
 
Terug
Bovenaan