Album of the week Monuments - Gnosis

PinkyNTheBrain

New member
“Al jullie zotte moederminnaars, … stuiter”

Of dat is toch zo’n beetje de vrije vertaling van wat de gemiddelde frontman in deze scene al eens durft laten vallen bij een live optreden. Als ik zie welke albums hier allemaal al zijn voorgesteld ga ik waarschijnlijk wel een beetje uit de ‘tone’ vallen (pun intended :unsure:).

Monuments is een progressive metalcore band met serieuze “djent”-invloeden wat de gitaar tone betreft (denk aan de grootmeesters zelf van Meshuggah), afkomstig uit de UK met een respectabele bekendheid die zich vertaalt in 150k maandelijkse luisteraars op Spotify. Het brein achter de band is de, in mijn ogen extreem getalenteerde, gitarist John Browne die ondanks de vele line-up shifts altijd zijn stempel is blijven drukken op elk album. De band heeft in totaal al 4 albums uitgebracht: Gnosis (2012), The Amanuensis (2014), Phronesis (2018) & In Stasis (2022) met maar liefst drie verschillende vocalists.

Ik heb ontzettend lang getwijfeld tussen de eerste twee albums, want naar beide ga ik nog regelmatig terug, maar de keuze is gevallen voor het eerste album Gnosis uit 2012 (ondanks dat de productie van het tweede misschien wat cleaner is). Het besef alleen dat dit album al tien jaar oud is, doet mij bijzonder oud voelen :p.


Mijn favoriete nummers zijn Admit Defeat, Doxa en Regenerate, waarbij ik de beste herinneringen heb aan het derde nummer op het album (Doxa) aangezien ik daar zelf ooit maanden aan een stuk mee bezig ben geweest om het te leren spelen op drums. Wie ooit de ambitie zou koesteren om ze live te zien, kan ik dat ten zeerste aanraden want de muziek wordt foutloos gebracht door de stuk voor stuk geweldige muzikanten.

Voor de gitaar fanaten zou ik ten zeerste aanraden om de performance door John Browne van Doxa te bekijken waar de zotte downpicking techniek van deze man volledig valt te bewonderen:


Van de drummer wordt wel eens gezegd dat hij klinkt alsof hij drie armen heeft :unsure: dus als iemand hem eens in actie wil zien voor het nummer Regenerate:


Enjoy!
 
Hebben ze ook volledig instrumentale versies van hun albums? Als iemand dat sowieso al weinig voeling heeft met zang breekt dit "gekweel" voor mij persoonlijk wel iets, terwijl de video's die je post dan wel fantastisch zijn :p
 
Eindelijk deftige muziek. :love:
J/k aan de rest. :tongue:

Mooie album art ook.
1667844042330.jpeg
 
Misschien dat de zestigjarige 'ik' dit eens zal opzetten om de jeugd een hak te zetten en de coole pé uit te hangen.
Maar nu? Niet echt neen :).

Het album voelt aan als wandelen in de Voltorb / Electrode-fabriek (muzikale), met constante invasies van een Jigglypuff, die 'sing' gebruikt (het vocale) en damage aanricht. Diezelfde Jigglypuff doet ongemerkt een 'rollout' en op het einde wordt de schade pas duidelijk van die aanval, hetzij in goede zin bij het instrumentale, en wandel je de uitgang van de fabriek uit en dien je geen potion toe, omdat je 'metal' as f* bent.
Ma, die 'sing' hé. Steekt ietsiepietsie tegen. Zowel hier als in een Pokémon-game. Gelukkig is die niet zo accuraat.
 
Andere projecten van die John Browne (Flux Conduct en Fellsilent) rap gecheckt, ook niet 100% mijn ding, wel beter verhapbaar dan deze.
 
Djent! Iets waarvan ik al veel gehoord heb maar nog altijd niet weet wat het precies is, behalve dat uw gitaar er vaak 7 snaren voor nodig heeft en dat ge veel moet palm muten.

Ik had vorige week naar dit album geluisterd en dat ging vlotter dan verwacht, het helpt ook dat het een behapbare 40 minuten duurt. Ik had me aan iets met langere nummers verwacht, een album dat toch zeker 20 minuten langer zou duren met meer technical wank-y nummers van rond de 10 minuten. Er zit wel niet zoveel variatie in en alles vloeide voor mij zo'n beetje in elkaar over, ik vermoed door de gitaartoon die niet echt mijn ding was. Net zoals @Koonut vind ik het ook interessanter om er een breakdown van te zien hoe het technisch in elkaar steekt, als gefaald muzikant vond ik de filmpjes ook tof om te zien. Ik had wel niet zoveel problemen met de zang als anderen.

Blij om eens gehoord te hebben, iets waar ik op mezelf niet meteen aan begonnen zou zijn. Misschien ook eindelijk eens naar Meshuggah luisteren nu!

Ook de beste openingszin van AOTW tot nu toe.
 
Ik ken djent voornamelijk van meme-filmpjes als

en Bleed van Meshuggah is nog wel leuk, maar vooral voor de drums dan.

Maar als muziek om serieus naar te luisteren is het toch niet echt mijn ding :unsure:
En dit album brengt daar geen verandering in, niet echt mijn ding.
 
Bon, trein is geannuleerd. De instrumentals staan nu op. Even wakker worden dit.
Hevig, hoog tempo en veel gedempte instrumenten. Vocals terzijde, die durf ik op dit uur niet aan.

Ze zijn duidelijk voor een bepaalde sound gegaan.
Het gitaar lawaai is niet ge-EQd hoe dat ik het graag heb. Verre van clean.
De drums zijn het hoogtepunt, zeer dynamisch georchestreerd maar ik vind ze te 'muffled' en 'echoed'.
Dat doen ze wel vaak in metal (?).

Na de 4de track runt het als een waas in het achterhoofd met mijn gedachten. Beetje als een TV serie opzetten en afdwalen, halverwege beseffen dat je de helft van de episode niet hebt geregistreerd of zoals een boek lezen en halverwege het hoofdstuk inzien dat je niets echt gelezen en begrepen hebt. Teruggaan en opnieuw luisteren/kijken/lezen doe ik niet want ik ben reeds terug in dromenland op de trein mijn ogen toe met wat chille dubstep.
 
Sinds het begin altijd fan geweest van Meshuggah. Alles wat erna kwam en djent in het algemeen heb ik laten passeren. Op deze manier hoor ik eens hoever de invloed van Meshuggah reikt.
Dat er geëvolueerd is naar meer melodie en cleane vocals in combinatie met de chunky riffs, dat lijkt me logisch. Dat gat heeft Meshuggah open gelaten. En toch zijn ze met hun ontoegankelijke stijl en brute zang megapopulair geworden.
Die zang hier stoort mij op zich niet, maar ik ben er ook geen fan van.
De nummers lijken me ook iets te eenzijdig. Misschien zijn meerdere luisterbeurten nodig, misschien zijn hun latere platen gevarieerder.
Als niet-muzikant kan ik wel respect opbrengen voor zo'n getalenteerde mannen. Zelfs als de muziek mij weinig zegt, dan kan ik mij tijdens een optreden wel nog amuseren met zo'n artiesten te bekijken.

Dus aangename kennismaking, maar daar blijft het bij vrees ik.
 
Totaal mijn ding niet. De Djent invloeden zijn te hard aanwezig. Ik vind Djent enorm vermoeiende om naar te luisteren en zelfs deze light versie valt me zwaar. De vocals helpen ook al niet; vooral de cleane stukken liggen me niet.

Hier en daar zit er wel een cool riff in en bij momenten is het een enorm beukende plaat maar het goeie wordt overschaduwd door het minder oede. Technisch is het allemaal wel dik orde dus weinig daar op aan te merken. Maar het geheel werkt niet voor mij.
Desalniettemin: Doxa vond ik wel dik oké en da's bij deze ook opgeslagen. Dus het is zeker niet al kommer en kwel wat klok slaat.

Soms liggen dingen je niet en dit is er ééntje dat mij niet ligt. It happens.
 
Terug
Bovenaan