Album of the week Cymande - Cymande

Bjorn

Well-known member
CS647208-01A-BIG.jpg


Voor mijn album van de week heb ik gekozen voor de Britse funk- en soulband Cymande met hun gelijknamig debuutalbum Cymande (1972).
De band werd begin jaren 70 in Londen opgericht door een groep migrantenkinderen uit de Caraiben. Hun muziekstijl is op dat moment vernieuwend te noemen en laat zich best omschrijven als een eclectische mix tussen Afrikaanse ritme's, funk, soul en een streepje blues met hier en daar wat reggatron invloeden. Een vreemde eend in de bijt tussen al het populaire rockgeweld dat de Britse charts in die periode kleurden zoals Fleetwood Mac, DeepPurple, The Beatles, Black Sabbath, The Rolling Stones, Pink Floyd, ea. De Britse mainstream media laat snel blijken dat men de pap niet lust, minieme playtime is het gevolg.

image-1000-391x0x1689x1126_q85.png


Gelukkig voor Cymande wordt hun muziek wel opgepikt in de Verenigde Staten waar disco en funk de kinderkleren stilaan ontgroeien en waar artiesten zoals James Brown, Stevie wonder of Kool & the gang de charts aanvoeren. De band krijgt een de unieke kans om als supporting act met Al green te touren. Vaak spelen ze voor volle stadions waar fans hevig uit de bol gaan, al dansend op de ritmische percussies. Hierna volgen nog 2 studioalbums en een tweede succesvolle tour, maar toen ze in 1974 besloten om terug te keren naar de heimat was er daar nog maar bitterweinig veranderd. Daarop besloot de band een pauze van onbepaalde tijd in te lassen die uiteindelijk een 40 tal jaar zou duren.

In de jaren die volgden werd hun muziek regelmatig herondekt door amerikaanse dj's (zoals Grandmaster Flash) die stukken uit hun nummers knipten en aan elkaar plakten tot één langgerekte hypnotiserende collage. Een aantal van hun songs bleken later pionierswerk en stonden mee aan de basis van de disco, breakdance en hiphop. Samples van Bra en The Message doken regelmatig op in nummers van De La Soul, The Fugees, Wutang Clan, Kenny Dope en een dozijn anderen.





Het is via de Amerikaanse hiphop scene dat de muziek van Cymande 20 jaar later toch weer in de UK belandt en er voet aan de grond krijgt, zij het in de underground muziekscene zoals op de gepirateerde radiozender Kiss FM, of tijdens de bekende warehouse parties, waar men gedreven door de rare-groove beweging, obscure Amerikaanse soul en funk door de boxen laat knallen. Ook Spike Lee is een grote fan en gebruikt nummers van Cymande in films zoals Crooklyn en 25th hour waarbij deze barscene, gedragen door de het nummer "Bra" ,legendarisch werd.


In 2012 besliste de band om de instrumenten weer op te nemen. Dit resulteerde in een vijfde studio-album, eentje dat helaas nooit de kwaliteit haalde van hun vroegere werk. De snelle ritmeveranderingen en technisch sterke groovepartijen werden vervangen door sloom, saai en vervelend percussiewerk. Het gebrek van ritme en funk op de plaat was voor de criticasters een eerste aanwijzing dat de tijd voor de groepsleden niet had stil gestaan. De band zelf bewees echter het tegendeel en overtuigde regelmatig door nog steeds energieke live concerten te spelen.

Vandaag is er opnieuw een echte Cymande revival in gang gezet waarbij de groep opnieuw geprogrammeerd wordt op de grootste festivals. Vaak worden hun optredens vergezeld van de documentaire "Getting It Back: The Story of Cymande", waar afgaande op de trailer nogal prominent de discriminatie en racismekaart wordt getrokken om het gebrek aan succes te verklaren. (ik moet wel toegeven dat ik de documentaire nog niet gezien heb) Ik zie het eerder als, op het juiste moment op de verkeerde plaats en zou ten zeerste betreuren dat allerhande managers en promotoren de groep in een slachtofferrol willen duwen omdat de woke cultuur weer hip is en er op die manier geld verdiend kan worden.


De band zelf en hun muziek hebben dit absoluut niet nodig en de lyrics in hun hit "Bra" lijken hierbij wel profetisch:

Time has been lost in trying
We have been left outside
Looking at passions dying
Emotions grow strong all the time

But it's alright, we can still go on
But it's alright, we can still go on
But it's alright, we can still go on
But it's alright, we can still go on


Op recente uploads zoals op Spotify of Apple music staan 2 eerder niet gereleasde songs aan het eind van het album, namelijk Friends en Mighty Heavy Load, maar deze doen wat afbreuk, dus ik beveel de song order op het album aan zoals uitgebracht in 1972 (check youtube link, waar ook een mooie, zij het kortere live versie van Dove staat en waar Rastafarian Folk Song het laatste nummer is). Desalniettemin, bij het juiste drankje en de juiste temperatuur (en laat nu net deze week de zomer weer wat terug keren) kan er niet genoeg Cymande zijn. Benieuwd wat jullie ervan vinden !


 
Laatst bewerkt:
Ja dit was een heel plezant plaatje! De naam kwam me vaag bekend voor maar ik denk niet dat ik er al ooit iets van beluisterd heb.

De eerste nummers waren aangenaam maar een beetje gezapig, geleidelijk aan werd het wel interessanter. Eerst de prominente fluit in Rickshaw, niet mijn favoriete instrument maar hier schoof die heel mooi in de muziek. Dan het absolute hoogtepunt Dove, een heerlijke track, had niet eens door dat het tien minuten duurde. Zou me niet verbazen als Khruangbin hier inspiratie uit gehaald heeft. Bra was ook een sterk nummer dat er meteen uitsprong, dat zou ik al moeten gehoord hebben in The 25th Hour. Dat trio zijn voor mij de prijsbeesten en zou ik nog wel in wat playlisten droppen maar ik heb van de plaat in het algemeen genoten, lekkere funky soul met nadruk op de ritmesectie, dat laatste scoort bij mij meestal punten.

Leuke ontdekking, dank u Gravetiet! Ben ook wel benieuwd naar wat nummers waarin de muziek van Cymande gesampled wordt dus dat was een leuke toevoeging aan de openingspost.
 
Ok, eerste plaat waar ik een track van in mijn liked songs list heb staan: Dove is een pareltje.
Nu de rest eens voor de eerste keer beluisteren :unsure:
 
Goeie plaat, Brothers On The Slide staat er helaas niet op, topnummer van zun. Iemand de documentaire over de band al gezien ?
 
Goeie plaat, Brothers On The Slide staat er helaas niet op, topnummer van zun. Iemand de documentaire over de band al gezien ?
Nee nog niet. Weet niet of ze al uit is op de gewone streamingsites. Heb ergens een illegale link gevonden maar dat was Duitse porno :/ Ook wel benieuwd naar.
 
Holy shit, de album cover alleen al geeft mij hier megaveel goesting in. Kende het niet maar ziet er helemaal mijn ding uit. Morgen neem ik er tijd voor om te zien of ik wel degelijk zo goed vind als ik hoop.
 
Holy shit, de album cover alleen al geeft mij hier megaveel goesting in. Kende het niet maar ziet er helemaal mijn ding uit. Morgen neem ik er tijd voor om te zien of ik wel degelijk zo goed vind als ik hoop.
De cover van de LP ziet er zo uit volledig, en klapt van boven naar beneden open (opening van de plaat zit boven de bandnaam, dus als je hem in de kast zet zoals alle andere platen dan staat het hoofd eigenlijk op zijn kant, met de duivenbek naar onder:

100_8593.jpg


btw, De naam Cymande is afgeleid van het Calypso-woord voor duif, op de cover op het hoofd van een rastaman, als symbool van vrede en liefde.
 
Best een leuk album met een goeie groove. Hoor er af en toe wat flarden Can in en misschien het drumwerk van Ginger Baker, Maar het is wel iets unieks. Bra is een van de betere nummers op dit album met een lekkere beat. Net als The Message met z'n heerlijke baslijn. De opener en afsluiter zijn iets minder mijn ding.
 
Dit is weer zoiets dat ik totaal niet ken, nooit van gehoord ook. Maar klinkt best wel leuk! Leuke groove, lekkere baslijntjes, best nog wel een leuke ontdekking :)
 
Beste AOTW voor mij tot nu toe. Hoe heb ik dit gemist, terwijl Dove al een jaar in de favorites playlist staat?
Rickshaw is ook geniaal, nergens dipt de kwaliteit. Deze gaat integraal in de playlist voor de familiefeestjes.
Fluit + bass + percussie = genius.
Veel kleine details die het echt maken.
 
Deze er vandaag ook bijgepakt omdat een zeer kritisch vogeltje in mijn oor had gefluisterd dat dit "een geniale schijf" was. Uit benieuwdheid toch eens open geklikt en dan zag ik @NDEFCB zijn comment en dan wist ik wel al wat voor iets het ging worden.

En ik had gelijk he. Niet telleurgesteld. Terwijl ik de tekst van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zijn AOTW aan het typen was en hier met een biertje en een sigaretje achter mijn computer zat had ik deze door mijn koptelefoon blaren. Niet dat dat een uur geduurd heeft, maar ik ben snel afgeleid.

Zit allemaal geniaal in elkaar. Super dikke vette groove waar ik zo van houd door gans het album. Ik heb hier eigenlijk niet veel over te zeggen. Dit is een topplaat. Nog nooit van gehoord, maar vanaf nu dus sowieso met regelmaat. En ik heb al een momentje in de niet zoverre toekomst dat ik deze zeker nog eens ga beluisteren 🧑‍🚀
Ook iets dat per direct in mijn permanente playlist komt.

Album art. Nu deze is echt goed. Zeker die LP dat ge hier gepost hebt.


Ohja, ik ga hier een vriendin heel blij mee maken. Als ze het al niet kent. Kans is groot dat ze het kent, ik onderschat ze altijd, maar toch.
 
Chance dat het uit 1972 kwam, zo ben ik wat vergevingsgezinder.
Mocht het uitgebracht zijn geweest in de jaren negentig en daarna, was ik zeer teleurgesteld geweest.
Muzikaal best wel goed.

Ik moest spontaan bij 'Zion I' aan "Allez, allez, Zimbabwe," denken aan De Vlaeminck zijn crossende mannen :unsure:.
'One More' was ik bij het herlezen van dit, vergeten te melden. Er is ook niet veel aan te zeggen.
Stem past uitstekend in 'Getting it Back'. Idem met de begeleiding.
Bij 'Listen' had ik een 'The Doors'-gevoel.
'Rickshaw' is een prelude op het volgende en maakt ons allemaal gereed.
'Dove' spreekt voor zich :smile:.
'The Message' het vieruurtje dat we soms aan ons laten voorbijgaan, omdat we te hard ingaan op het spelen.
Mocht een van de crossers een cross hebben gewonnen, zeer zeker hadden ze 'Ras Tafarian' afgespeeld op boomboxen en mocht Vlaanderen toekijken met een pint in hun hand en het schuim in hun mondhoeken, klaar om te vallen op een met ketchup besmeurd shirt.

P.S: nu maar hopen dat er elke dag iets wordt gepost in deze thread, want dat zou zonde zijn voor een zeer redelijk album.
 
Ik dacht eigenlijk dat Cymande vaak gesampled geweest was in de hiphop maar blijkbaar quasi als niet :D
 
Hoogtepunten zitten in het midden van de plaat (nr 6, 7, 8). De eerste nummers zijn aangenaam en goeie opwarmers. Na 'The Message' kakt het wat in. Ik ben vrij allergisch voor alles waarin rasta voorkomt en met 'Friends' maken ze ook geen vrienden.
Mooie platenhoes.
 
Zalige openingspost en cool album. Groovy funk en spaced out gitaarexcursies. Grote Maggot Brain vibes bij het beluisteren hier! Terecht dat ze terug meer in de spotlight komen en herontdekt worden

Paar weken terug in Berlijn stond deze uitgestald op één van de marktjes die we zijn gepasseerd, maar heb ze laten liggen gezien ik nog geen tijd had gehad om te beluisteren. Dju toch, had ze blind moeten meegrissen.
 
Heel goeie plaat! Ondanks de koude temperaturen waan ik me zo in de zomer.
Zion I kon me niet meteen overtuigen. Oké openingsnummer maar als de plaat zo zou verder gaan, zou het rap saai worden imo. But boy, was I wrong. Er gebeurt zo veel! Het is al veel gezegd hier (alhoewel, schandalig weinig replies!) maar funky, groovy, cooole baslijntjes!
Ik ha helemaal akkoord met @nifelheim : midden van de plaat is echt het hoogtepunt. Dove is echt een prachtig nummer.

Dat het daarna wat in zakt, is geen probleem. Na elk hoogtepunt ga je weer bergaf hé. Maar deze plaat duikt nooit de dieperik in.
Gebookmarked schijfje, zeker nog eens op te zetten op een zomerse dag met wat volk erbij.
 
Ik snap ook niet waarom ze Friends en Mighty Heavy Load overal bij zetten want die stonden niet op de originele plaat, ze is verdomme niet bedoeld om in te zakken :D
 
Terug
Bovenaan