Album of the week Guru - Jazzmatazz Vol.1 (1993)

Ook nog bij een vorige iteratie getwijfeld om deze aan te bevelen. Prachtige albums.

Was jij op 9lives ook de user die Jazzmata heette?
Herinner mij nog zo een account, denk dat ik daar zelfs nog CS mee heb gespeeld in een heel ver verleden.
 
All jokes aside, dit is erg goed natuurlijk. Stond heel lang op mijn radar, ook al heb ik er ongetwijfeld al wat nummers van beluisterd. Maar dan niet met voldoende aandacht.

Veel albums hebben intro's, maar ik kan er niet veel andere bedenken waar de artiest zijn luisteraars op gelijkaardige manier welkom heet en een korte uitleg geeft over de muziek zoals Guru dat hier doet. Prachtige stem ook, heerlijk om naar te luisteren en niet louter wanneer hij aan het rappen is. Aan een ranking ga ik niet beginnen want er zit een hemelse flow doorheen dit album die niet stopt tot het helemaal gedaan is en ik heb geen flauw idee meer welke er meer bovenuit schieten (if any...)

Deze week nog een paar keer opleggen en in de nabije toekomst ga ik allicht de sequels opzoeken en minder goed vinden dan dit meesterwerk.
 
Vol 2 grijs gedraaid, deze vreemd genoeg nog nooit opgezet...

Jazzmatazz is bij mij eigenlijk nooit blijven hangen.

Gangstar daarin tegen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het een goed album.
Ondertussen 2x het album opgelegd tijdens het lopen. En het is gewoon alsof ik vergeet dat ik naar het album naar het luisteren ben.

Elk album heeft wel een nummertje dat ik wel op repeat zet maar ook niet meer dan dat.

Ik denk dat ik dit heb bij alle album. Heb deze zelf in mijn cd kast staan.
 
Ook nog bij een vorige iteratie getwijfeld om deze aan te bevelen. Prachtige albums.

Was jij op 9lives ook de user die Jazzmata heette?
Herinner mij nog zo een account, denk dat ik daar zelfs nog CS mee heb gespeeld in een heel ver verleden.
Heel veel CS gespeeld (belachelijk veel), maar altijd onder dezelfde nickname actief geweest op 9lives.
 
Kan dit ook wel smaken, maar dan op de achtergrond, nooit echt fan geweest van Guru zijn stem, zelfs Gangstar staat niet in mijn cd-kast (I know I know), neem daar nog bij dat ik eigenlijk ook geen fan ben van de typische Premier beats.
Maar ok, da's naast de kwestie hier, dit album luistert wel goed weg, als ik iets anders aan het doen ben.
 
Kan alleen maar de anderen bijtreden in de thread met hun lovende woorden. Heerlijk album dit! Wat een leger legendes heeft Guru voor dit project kunnen verzamelen, chapeau. Het live gevoel heeft het album een heel warme sfeer, en het gaat allemaal meer richting 70s funk maar dan met rap. Er werd hier al verwezen naar D'Angelo en daar kan ik helemaal inkomen. Jazzmatazz staat vol eerbetoon maar zonder daarom retro te zijn. Deze stijl van rap en de flow die nog meer naar de jaren '80 neigt, kan ik ook beter smaken dan de modernere varianten die ik al heb gehoord. Het is ergens 'simpeler', maar de rhymes komen er daardoor ook wel beter uit. En de drums gaan toch wel hard bij momenten!

Ik zei al dat ik vrij bekend ben met de hiphop-klassiekers, maar dit was tot nu toch een serieus gat in mijn kennis. Dus dikke merci om dit te nomineren! Gang Starr ga ik zeker ook verder verkennen.
 
Terug
Bovenaan