Album of the week Us3 - Hand On The Torch

Domieneo

Well-known member
Ladies and gentlemen
As you know we have something special down here at Birdland this evening
A recording for Blue Note Records

Groovy, groovy, jazzy, funky
Pounce, bounce, dance as we
Dip in the melodic sea
The rhythm keeps flowin' and drips to MC



Het zijn woorden die in mijn geheugen gegrift staan. Bij deze deel ik dan ook graag mijn meest beluisterde album Hand on the torch van US3.

MC0zMTcwLmpwZWc.jpeg


Wie is Us3?

There are few acts as eclectic as Us3 that have managed to enjoy major chart success. Led by British producer and composer Geoff Wilkinson, the band’s seamless blend of hip-hop and jazz first captured the imagination of listeners worldwide in 1993 with the release of the seminal Hand on the Torch album and its smash hit single “Cantaloop.” The disc brought together MCs with tremendous lyrical and vocal skills, a wealth of jazz samples mined from the Blue Note Records catalog, and irresistibly addictive song structures and arrangements that catapulted it to classic status. It also significantly influenced many jazz/hip-hop hybrids that followed—to this very day.

De samples van jazz legendes zoals Herbie hancock, Thelonious Monk … gecombineerd met de funky rap is voor mij gewoon de perfectie benaderd. Ik ga vooral wat uitleg geven bij het nummer Cantaloop (Flip Fantasia) aangezien ik hier het meeste kan over vertellen.

Toen ik het Cantaloop voor het eerst hoorde wist ik al dat dit volledig mijn ding was. De titel van het nummer is overgenomen van het nummer Cantaloupe Island van Herbie Hancock. Ik zou zeker eens aanraden om het originele nummer te beluisteren, de samle is redelijk obvious.


Fun fact: Nadat US3 Cantaloop uitbracht heeft Herbie Hancock ook nog een hip-hop versie van Cantaloope island gemaakt.

Opvallend is ook de stem die je hoort in het begin van het nummer. Dit is niet zomaar een sample van de eerste de beste mc maar van de legendarische Pee Wee Marquette. Pee Wee was de master of ceremonies in de legendarische Birdland jazzclub in New York.

pwCOUNTBAS_465_341_int.jpg


Wat hem (naast zijn gestalte) zo speciaal maakte was dat hij eigenlijk een zeer vervelend ventje was. Hij stond erom bekend smeergeld van optredende artiesten te vragen, indien ze niet wouden betalen kondigde hij hun namen verkeerd aan of soms begon hij met de band te vechten.

He had a reputation for being mean and demanding "tips" to the point of extortion. An explanation of his system was given by vibraphonist Bobby Hutcherson in an interview.[9] He claimed Marquette told him on his first day that he was not needed and that he should "pack your things and get on out of here." This did not occur as he had been asked to play, but Marquette made Hutcherson's first night playing at the club difficult. Marquette intentionally mispronounced his name to embarrass Hutcherson and blew cigar smoke in his face to further the irritation. However once Marquette was paid his "tip" he pronounced Hutcherson's name correctly.[10] This is said to have been a pattern for him: other musicians had similar stories of having to pay him to avoid public humiliation. Perhaps because of this, or because of the era, most musicians who knew him still referred to him as a "midget".

Hier is nog een linkje voor de liefhebbers die er meer over willen lezen.

https://dangerousminds.net/comments/half_a_motherfucker_the_legend_of_pee_wee_marquette

En een video van Pee Wee bij David Letterman:






Toen het album in 1993 uitkwam was ik zelf nog maar 1 jaar dus ik laat nog wat reviewers spreken:

Linda Ryan from the Gavin Report commented, "It just doesn't get cooler than this! US3 combine jazz, hip-hop and house grooves for a fresh sound that begs to be discovered in a big way. If you thought Guru's Jazzmatazz was phat and all that, wait 'til you hear US3's "Cantaloop!"

Hoewel ze in het begin door redelijk wat jazz magazines genegeerd werden is het duidelijk dat ze een grote invloed hebben gehad op meerdere genres.

Hand on the Torch was ignored by most jazz publications, but was chosen Album of the Year by Japan’s Swing Journal, and the group were named Jazz Musicians of the Year by Britain’s The Independent.


Andere persoonlijke favorieten op het album zijn voor mij:

Different Rythems, different people: Eigelijnk een grote sample van Art Blakey – Comments on ritual


I go to work: Mooie sample van Thelonious Monk:


Tukka yoot’s Riddim: Ook een van de bekendere liedjes van het album.

Lazy day

Eleven Long years: opnieuw met een mooie sample van the legend Herbie:



Meer kan ik er ook niet over vertellen, ik zou vooral zeggen luister en geniet.



 
Het ligt mijlenver van mijn AOTW maar ik vind het fantastisch klinken. Gaat er vlotjes in. Niet mijn gebruikelijke genre maar, al zit ik nog maar aan het begin van het album, deze ga ik mogelijk vaker opzetten. Schitterende keuze!
 
Moeilijk om de tijdsgeest van deze plaat terug op te roepen, want wat erna kwam (jazz invloeden in ontelbare dance genres) deed de relevantie van acid jazz smelten als sneeuw voor de zon. Ik begon muziek te kopen vlak nadat deze uitkwam dus nooit actief meegemaakt zeker niet live of in clubs (Ik zag US3 in de 2000s op het podium) maar het was naar 't schijnt wel razend populair. Kan het nog wel smaken, zit veel naiëviteit in.
 
Laatst bewerkt:
Qua timing kan dit wel tellen. Een zwoele zomerweek kan wel wat "jazzhop" gebruiken.

Het album doet vaag een belletje rinkelen maar het is toch wat onder de radar gebleven in tegenstelling tot die andere klepper Guru met Jazzmataz.

Ik vermoed dat dit de start wordt van een week vol Gang Starr, A Tribe Called Quest, Digable Planets en The Pharcyde.

Voor wie trouwens vindt dat dit wel naar meer smaakt Lefto en Krewcial hebben ook ooit een remix project van de Blue Note catalogus gemaakt uitgebracht door Blue Note zelf, vrij moeilijk te vinden wel want ik zie het nergens op Spotify of YouTube staan. Uiteraard is er nog Shades Of Blue door niemand minder dan Madlib.
 
Dit gaat er wel lekker in met dit weertje. Staan een paar bekende klassiekers op zoals Cantaloop of Tukka Yoot's Riddim die ik ondertussen al wel 1000 keer gehoord heb zonder er specifiek naar op zoek te gaan, de rest van de songs klinken wat frisser (nieuwer), en moeten zeker niet onderdoen qua kwaliteit. Ik ga hem deze week regelmatig eens opzetten met dit weertje !

Het feit dat de band het in het begin moeilijk had om publiciteit te krijgen en door te breken, dat is precies iets typisch brits van die tijd. Als je niet blank was en punk dan hoorde je daar precies niet thuis. Moest de band uit de US komen hadden ze het wss veel makkelijker gehad.

tTujL6a.jpg
 
Wat een album, nog nooit van gehoord!

Cantaloop kende ik wel al. Ooit eens gehoord in een marginaal poolcafé in Kortrijk en ik kon niet vatten waarom iemand het legendarische nummer van Herbie zo wou verkrachten.
Zo zie je maar, had ik dat nummer gehoord in een hippe Gentse bar waar ze enkel oranje wijn schenken, dan had ik het waarschijnlijk top gevonden.

Heerlijk album, 't wordt inderdaad een weekje vol jazzhop!
 
Laatst bewerkt:
Hier staat Madlib's Shades of Blue nog altijd stip op 1 als het gaat over het mijnen van de Blue Note catalogus naar samples.

Maar dit is natuurlijk met de benefit of hindsight, ik kan me voorstellen dat dit album van US3 in 1993 baanbrekend was. Vandaag nog altijd een hele fijne plaat, very smooth, nice breaks doorheen de hele plaat. Mooie keuze, aangename kennismaking!

Herbie is en blijft toch wel de Don hoor. Deze versie van Cantaloop is best fijn, maar het origineel overtreft het niet imo. Herbie is ook vanaf Headhunters zowat ground zero voor alle jazzfunk die volgt én hij was er ook van bij het begin van de hiphop bij:


Heb hem nog mogen meemaken samen op Wayne Shorter op Jazz Middelheim in 2014, le-gen-da-risch!
 
Dit is weer zo een genre waar ik helemaal niet mee bekend ben en niets van ken. Dat eerste nummer klinkt mij wel bekend in de oren, en vond ik vroeger al op zich geen slecht nummer eigenlijk. En dat kan dan eigenlijk voor heel het album gezegd worden, dit is nog wel een soort hiphop dat aangenaam is om naar te luisteren. Past inderdaad goed bij het zonnige weer :p
 
ja dit is echt goed eigenlijk. old skool bass lines en beats. tussenin wat jazzy trompetten en whatever.
klinkt ook helemaal niet zo oud als ik had verwacht.
enige wat ik een beetje mis is een echte 'kick', het is allemaal heel laidback. op zich niets mis mee op deze zomerse week.
 
Klinkt als een heel leuk, zomers en groovy album (and I like the cool and groovy stuff :cool: )!
Voor rap moet ik wel in de stemming zijn, maar dat maakt niet dat ik het minder goed vind of zo.
 
Heel fijn plaatje, met plezier naar geluisterd. En ook de geschiedenis in de openingspost vond ik tof om te lezen.

Ik kende Cantaloop hiervoor uiteraard en vond dat altijd al een goed gebruik van die sample, met breder appeal zonder plat te zijn. Zo kan ik de hele plaat eigenlijk samenvatten. Je kan zeggen dat makkelijk is als je zo’n schatkist als het Blue Note archief ter beschikking hebt, maar het blijft toch een kunst om de juiste samples te selecteren en er een gepast nummer rond te bouwen. Het rappen was aangenaam en ging goed op in de muziek zonder echt mijn aandacht te trekken bij de eerste luisterbeurt. dat deed qua stijl wat aan Q-Tip denken.

Als jazz liefhebber vond ik het ook leuk om achteraf de samples op te zoeken op wikipedia. Ik kende een hoop van de artiesten (Art Blakey, Grant Green, Donald Byrd, Monk, Horace Silver zijn allemaal straffe muzikanten) maar herkende de samples niet, het gaat dus leuk zijn om de nummers en albums waar die vandaan komen de komende tijd op te zoeken. Hopelijk heeft Blue Note indertijd door dit album ook wat meer aandacht bij een groter publiek gekregen.
 
Ik zie mezelf al op de karaoke elke pleb vervelen met ongekende nummers uit dit album en ook al struikel ik over de lyrics, ik zal toch de avond gestolen hebben van iedereen door me te gedragen gelijk een artiest genre Vanilla Ice, door in jan en allemans gezicht te rappen, hun kaken gegeneerd en wegdraaiend van me, met mijn voeten twistend en cirkelend.
Eindelijk een album dat me eeuwige roem kan brengen!

Van begin tot einde heel goed. De eerste nummers de strafste.
Dikwijls het gevoel gehad met de eindscene van Whiplash in gedachten + vocals.
 
Spijtig van de weinige reacties want dit is een topplaatje. Ik kende het nog niet (op Canteloop na, maar nooit gezocht naar meer van de artiest) edoch dit is right up my alley. Kans is zelfs groot dat de plaat in mijn collectie zal belanden. Merci @Domieneo !
 
Ook compleet onbekend van naam en ik had er wel zin in na het lezen van de openingspost. Toen ik de plaat voor de eerste keer opzette in de auto op terugweg van Spanje was het enthousiasme groot bij het gezelschap. Zeker bij de herkenning van Canteloop.
Ikzelf was toch ietwat teleurgesteld. Muzikaal kan ik goed smaken maar de zang (mc's) vind ik weinig bijdragen of storen me soms. Het maakt de nummers ook iets té happy/zeemzoet (?) bij momenten. Dat ik 'Darkside' 1 van de betere nummers vind, bevestigt mijn idee.
Zoiets als A Tribe Called Quest vind ik dan wel super, al dat is dat dan weer minder jazzy.
Zeker wel tevreden met deze keuze. En Madlib staat nu ook op mijn checklist.
 
Ik zie mezelf al op de karaoke elke pleb vervelen met ongekende nummers uit dit album en ook al struikel ik over de lyrics, ik zal toch de avond gestolen hebben van iedereen door me te gedragen gelijk een artiest genre Vanilla Ice, door in jan en allemans gezicht te rappen, hun kaken gegeneerd en wegdraaiend van me, met mijn voeten twistend en cirkelend.
Eindelijk een album dat me eeuwige roem kan brengen!

Van begin tot einde heel goed. De eerste nummers de strafste.
Dikwijls het gevoel gehad met de eindscene van Whiplash in gedachten + vocals.
:love2: Whiplash! Ook een dikke aanrader voor iedereen trouwens, heel goede muziek in die film.
 
Spijtig van de weinige reacties want dit is een topplaatje. Ik kende het nog niet (op Canteloop na, maar nooit gezocht naar meer van de artiest) edoch dit is right up my alley. Kans is zelfs groot dat de plaat in mijn collectie zal belanden. Merci @Domieneo !
Amai wat een eer Kid_C! Zeer graag gedaan.
 
Openingsnummer zo bekend maar nooit geweten dat het deze band was.

Voor de rest zeer fijn album. Goeie groove en flow met goeie beats. Jazzy vibe die ik zeker weet te appreciëren. Genoeg afwisseling in de nummers ook. It's Like That en Just Another Brother voorlopige favorieten. Afsluiter The Darkside ook zeer de moeite.
 
Terug
Bovenaan