Classic Artists Classic artists 2023: nominaties

Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Dag muzieksloebertjes,

op de music meeting was er enthousiasme voor een nieuwe ronde van classic artists. Belangrijk was wel dat er voldoende tijd is om de artiest te leren kennen, dus we zullen meer ruimte voorzien om te luisteren en te bediscussiëren. We palmen meteen heel 2023 in met elke maand een nieuwe classic artist!

DIt is de nominatiethread, elk lid mag één artiest nomineren om opgenomen te worden als classic artist voor volgend jaar. Daarna volgt een stemming en de twaalf bands met de meeste stemmen zullen we bespreken. De artiest die je nomineert zal je aan het begin van de maand ook zelf voorstellen, dus denk goed na over wie je opgeeft!

Een classic artist is een artiest die geniet van een zekere status, zij het underground of bij het grote publiek. Het is een artiest die muzikaal zorgde voor een nieuw geluid, muzikale regels doorbrak of een groot publiek op poten kon brengen. Het is een artiest die al kon groeien en ook een mooi aanbod aan albums kan voorleggen. Artiesten die pas begonnen na 2012 zullen we dan ook niet meerekenen.

Als uit de stemming blijkt dat er te veel van één genre aan bod komt (metal, 60s bands,...) dan kan het zijn dat we wat gaan wisselen om het voor iedereen interessant te houden.

Artiesten die we eerder hebben besproken komen niet meer in aanmerking voor 2023. Dit zijn:
  • U2
  • Carly Rae Jepsen
  • The Prodigy
  • Nick Cave & The Bad Seeds
  • Tom Waits
  • Wu-Tang Clan
  • Radiohead
  • Black Sabbath
  • Kate Bush
  • Massive Attack
  • The Beatles
  • Metallica
  • Sonic Youth
  • Nirvana
  • Tool
  • Rammstein
  • Queen
Alle topics vind je hier: https://www.beyondgaming.be/forums/muziek/?prefix_id[0]=220

Alright, let's go! Laat die nominaties maar binnenkomen.

Jullie hebben tijd tot woensdag 28 december 12u 's middags om te nomineren.
 
Alright, merci om het concept terug leven in te blazen, @Kid_C en @BlackOccult!

Tis dan wel zo dat je de artiest die je nomineert wel best al goed kent en niet een nominatie maakt waarvan je zelf in de discografie wil duiken? Of indien ja, dan wel op voorhand het huiswerk goed maken.


Al een paar ideetjes, maar ik ga nog even over mijn nominatie nadenken. Vorige editie had ik Autechre, maar denk niet dat ik die nog eens nomineer. De mensen die daarvoor hebben gestemd kenden ze toch al dus dan heeft dat imo weinig nut.
 
Joy Division

EDIT: Nog een woordje uitleg:
Ik had bv. ook Bauhaus kunnen noemen, maar deze behoren eerder tot een niche genre (Gothic Rock) en zullen algemeen minder bekend zijn ook al legden zij de basis voor dit genre en zullen ze ongetwijfeld naast gothic ook een grote invloed hebben gehad op andere groepen. Joy Division daarintegen zal wellicht bij een groter publiek bekend zijn, ook al worden ze vaak onder de umbrella term New Wave onder gebracht maar behoren ze eigenlijk tot geen enkel subgenre van deze brede groep. Wellicht leunt hun muziek het dichtst aan bij de post-punk stroming zoals hun vorige groep Warsaw, dat een goed voorbeeld daarvan is. Wat de groep zo uniek maakt is de combinatie van de stem van Ian Curtis met de herkenbare patronen van de bas gitaar (enfin ik denk toch dat het de bas gitaar is, ik ben geen kenner dus don't shoot me if I'm wrong) en de eenvoudige eerder minimalistische synth klanken op de achtergrond. Vanaf je de eerste gitaarklanken hoort weet je vaak meteen welk nummer het is. Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat ik vind dat Curtis niet zo'n goede stem heeft, er zijn betere stemmen bv bij aanverwante genres denk ik aan bv Peter Murphy of Andrew Eldritch en als je het heel breed ziet bv pakweg Jim Morrison of David Bowie. Het probleem echter is dat geen enkele van die stemmen bij deze muziek past. Het is juist dat ijle stemgeluid van Curtis dat perfect past bij de sfeer en de muziek en de songs zo uniek maakt.
Hoe het ook zij, iedere respecterende filmfan zou deze groep moeten kennen of er op zijn minst van gehoord hebben. Als je op wiki of andere sites kijkt zullen er ongetwijfeld veel groepen genoemd worden die geinspireerd zijn door JD .
Wat voor mij dan ook deze groep tot de classics doet behoren.
 
Laatst bewerkt:
Vorige keer had ik Tool naar voren geschoven en dat was een tegenvaller. Heel weinig replies en weinig discussie.

Over deze nominatie ga ik nog even nadenken.

Er staan hier wel al enkele interessante namen.
 
Ik ben aan het neigen naar iets elektronisch als ik de huidige namen zie; Aphex Twin, Kraftwerk of (recenter) Burial.

Maar er mag ook wat minder witte mannen muziek in, dus die piste onderzoek ik ook nog voor de nominatie.
 
Dus Parkway Drive was niet je nominatie?
Neen ,dat was voor de grap hé naar aanleiding van de reacties in het metaaldraad topic ;) .
Alhoewel ze zeker zouden kunnen binnen het metalcore genre maar bon zou niet veel positieve reacties opleveren ;) .
Ken wel iets van CH maar kan altijd leuke zaken ontdekken hoop ik.
 
Ik ben aan het neigen naar iets elektronisch als ik de huidige namen zie; Aphex Twin, Kraftwerk of (recenter) Burial.

Maar er mag ook wat minder witte mannen muziek in, dus die piste onderzoek ik ook nog voor de nominatie.
Aha ook een strategische stemmer!

Ik kijk nog even de kat uit de boom :unsure:


Held! :love:

London Elektricity is een klassieker binnen drum and bass, vind ik. daarmee.
I have thoughts on this :p
 
Ik ben aan het neigen naar iets elektronisch als ik de huidige namen zie; Aphex Twin, Kraftwerk of (recenter) Burial.

Maar er mag ook wat minder witte mannen muziek in, dus die piste onderzoek ik ook nog voor de nominatie.
Een plastikman/Richie hawtin lijkt me ook niet te misstaan in dat lijstje en hoewel ik grote fan ben van burial, vind ik zijn muziek toch ook maar een soort samensmelting van wat een pak artiesten voor hem deden :unsure:
 
Ik dacht eigenlijk aan Cypress Hill.

Die hebben daar zeker de discografie voor!

Ik weet het nog niet echt, ik ga sowieso wel voor een recente artiest, iemand die rond de millennium wissel al bezig was. Daar heb ik sowieso altijd een betere band mee. FlyLo, Dilla, Four Tet, Kanye of Kendrick…

Langs de andere kant eens door de discografie van Marvin Gaye of Aretha Franklin duiken is ook wel de moeite.

Kiezen is verliezen :headshake:
 
Een plastikman/Richie hawtin lijkt me ook niet te misstaan in dat lijstje en hoewel ik grote fan ben van burial, vind ik zijn muziek toch ook maar een soort samensmelting van wat een pak artiesten voor hem deden :unsure:
Plastikman zou inderdaad wel een interessante trip kunnen worden. :D
Je hebt zeker een punt bij Burial, maar de evolutie van zijn eerste albums tot wat hij nu doet lijkt me ook interessant om eens voor te leggen aan een grotere groep mensen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan