Classic Artists Editie 2023: let's vote!

Welke artiesten bespreken we in 2023?


  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .
@iedereen: hoe zien jullie die OP eigenlijk? Moest mijn keuze erdoor komen, weet ik nog niet goed hoe eraan te beginnen. Met 46 studioalbums en 30 livealbums (ik weet het, eigen schuld dikke bult) is het wel wat zoeken natuurlijk. :unsure:
 
@iedereen: hoe zien jullie die OP eigenlijk? Moest mijn keuze erdoor komen, weet ik nog niet goed hoe eraan te beginnen. Met 46 studioalbums en 30 livealbums (ik weet het, eigen schuld dikke bult) is het wel wat zoeken natuurlijk. :unsure:
Die van mij staat al klaar in een notitie. Korte samenvatting van geschiedenis, een aantal argumenten over waarom een klassieke artiest. Daarnaast 5 essentiele platen kort besproken, wat nog de moeite is en wat niet de moeite is. Livealbums niet besproken maar dat is vooral omdat ik op een liveplaat zelden de sfeer van de zaal voel
 
- Nina Simone: Buckley covert alleen goede muziek en Jeff is life.
- King Gizzard & The Lizard Wizard: ken ze alleen van Venusian. Daarstraks het eerste nummer van bijna tien minuten beluisterd en je hebt mijn stem.
- Kraftwerk: lijkt me fun.
- Cypress Hill: beetje variëteit en verkies ik boven Eminem wegens amper kennis. Komt erbij dat Eminem' hoogdagen al lang voorbij zijn.
- London Elektricity: gegarandeerd dat er wel iets zal tussen zitten, wat ik leuk zal vinden. Ik voel het.
- Janis Joplin / Joy Division kunnen misschien een maand delen om voor dertien in een dozijn te gaan? Zes albums is te doen.
- Charles Mingus: in de herfst past dit perfect en variatie.
- Moodymann: hopelijk beklaag ik me deze keuze niet. Het klinkt alvast niet slecht.
---------------
- Flying Lotus: haalt net de cut niet. Ben er wel fan van.
- Neil Young: ik ga akkoord als er eerst wordt gefilterd. 42 studio-albums. Dat is elke dag bijna anderhalve album :D.
Je tien favorieten @Deckard of iets in die aard, graag.
Stem kan nog veranderen naar... mits compromis? Bij contractbreuk krijg je negatieve reviews.
- Patti Smith: zelfde bedje plezier als Joplin. Het een of het ander.
- The Doors; Steely Dan en Judas Priest: er is altijd 2024... Hopelijk.
- Type-O-negative en Depeche Mode: de ene wat steviger, de andere wat zachter, maar even mistroostig of vergis ik me?
- Cocteau Twins en Ween: een specialeke mag er altijd inzitten. Overtuig me en ik geef je mijn negende stem.
- Eminem: die eerste albums zijn godlike, maar daarna...
- Dinosaur Jr: ik lijk het niet te voelen. Sorry en er moet gekozen worden :(
- RHCP: beetje te bekend voor mijn goesting en niet bepaald mijn ding.
- Burzum: Concurrentie krijgt sowieso geen stem :tongue:.

Mayhem:
Hun eerste album na tien jaar pas, wegens turbulente dagen...

Zes jaar later nummer twee en een Radiohead-esque shift imo

In 2007 de heilige graal van hen met onder meer Wall of Water:

Sorry aan de black metal fanaten, maar ik kan me moeilijk over de ranzigheid van de hele backstory zetten.
Ze hebben hun leven gebeterd in de 21e eeuw. Is dat een stemmetje waard voor een van de twee 🥰?
Er moet toch een (sub)genre zijn in de muziek, die hun boekje te buiten gaat?
Met GG Allin' rotzooi vul je maar een deel van punk.
Leve varkenshoofden en zelfsnijpartijen op het podium.
 
Ook eens mijn zegje doen:

[*]The Doors (@Avondland )
Heel zeker, dit is niet een dertien-in-een-dozijn gitaar groep maar een groep met een eigen geluid (vooral door toetsenist Ray Manzarek) en de stem van Jim Morrison staat zeker in mijn top 10.

[*]Judas Priest (@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield )
Ken ik alleen van naam maar ben geen fan van hard rock/NWOBHM

[*]Joy Division (@Bauhaus )
Uiteraard, was ook mijn keuze en ben blij dat deze toch nog een redelijke 30% scoort. Zal waarschijnlijk hoger scoren bij de oudere generaties en minder bij de huidige generatie. Ergens wel jammer want dit is toch wel een invloedrijke groep. Ik las ergens dat iemand 2 albums niet genoeg vond om een oordeel te vellen over een artiest. Maar die 2 albums zijn wel van grote invloed geweest voor veel groepen. Ik snap wel dat groepen met een groter repertoire meer representatief zijn om de artist te beoordelen, maar dit heeft ook een negatieve kant want er zijn veel groepen die later dan van genre of meerdere genres veranderen en de vraag is dan op basis van welke periode ga je de artist dan beoordelen ? Ik vind bv de beginperiode van Depeche Mode of U2 heel goed maar hun later werk doet me niets.

[*]Red Hot Chili Peppers (@BearPils )
Hun bekendste nummers ken ik, nog veel gedraaid op fuiven. Maar of ik dit als een classic artist zie....

[*]Neil Young (@Deckard )
Geen fan van maar ik snap dat deze als een classic artist gezien wordt.

[*]Kraftwerk (@JackM )
Uiteraard, een van de eerste groepen die gebruik maakte van synths en haar stempel drukte op de electronische generatie eind jaren 70/begin jaren 80. Zelf ben ik niet zo'n grote fan, ik apprecieer hun nummers wel en het bekende The Model vind ik heel goed maar in het algemeen vind ik hun muziek nogal braaf, er zit weinig energie in, ik mis de hard edge van bv. ebm zoals bv. the mini-plaat Pollitics of Pressure van Front 242 (nog een artist die ik zie als classic artist), voor mij nog altijd beste de electronische plaat.

[*]Cypress Hill (@hjs666 )
Ken ik vooral van naam maar enkel flarden muziek gehoord en ik denk niet dat het mijn genre is.

[*]London Elektricity (@NDEFCB )
[*]Moodymann (@Koonut )
[*]Ween (@willydrama )
Nog nooit van gehoord, misschien dat ik sommige nog eens check.

[*]Patti Smith (@Strijkijzer)
Ken ik zeker van naam en ongetwijfeld heb ik al meerdere nummers op de radio gehoord van haar maar ik zou echt niet kunnen oordelen of dit een classic artist is. (lees: ik zou op Spotify haar bekendste nummers eens moeten beluisteren.)

[*]Flying Lotus (@shiftyke )
Oh boy, de eerste keer dat ik die hoorde vond ik dat commerciele brol, dat was bij hun soundtrack voor een of andere anime serie waarvan ik de naam vergeten ben. Ik heb dan die 3 video's bekeken (ik vind ze niet meer terug maar ik veronderstel dat shityke ze gepost heeft) en die vond ik al een pak beter. Die eerste had wel van die irritante geluidjes maar de video vond ik vrij grappig. De andere videos waaren ok maar vond ik nu niet memorabel. Maar aan de hand van die videos zie ik er toch geen classic artist in.

[*]Cocteau Twins (@Lakigigar )
Mja, ik vind ze wel ok, sommige nummers vind ik wel goed maar een grote fan ben ik niet. Verbaasd me wel dat ze populairder zijn dan Joy Division.

[*]Eminem (@Hayrus )
[*]Janis Joplin (@Lint )
Niet mijn genre al kan ik bij Joplin wel begrijpen dat ze een classic artist is.

[*]King Gizzard & The Lizard Wizard (@DwightSchrute ) (heel nipt want eerste album pas in 2012)
Naam al eens gehoord maar ik ken de muziek niet.

[*]Depeche Mode (@Svartálfar )
Zoals gezegd was ik vooral fan van hun beginperiode (t/e/m Violator) al is de lage score wel verrassend. Toch wel een classic artist imho.

[*]Mayhem (@SnakeGodRovinin )
[*]Charles Mingus (@clercqie )
Nooit van gehoord.

[*]Nina Simone (@Kid_C )
Ken ik enkel van het numer Sinnerman uit de film The Thomas Crown Affair en ik vond het vrij goed. De rest van haar werk ken ik niet dus ik ga geen oordeel vellen.

[*]Burzum (@Obi-Jan )
Ken ik niet.

[*]Type-O-Negative (@nifelheim )
Ken ik, de stem vind ik vrij goed en heb enkele nummers van verschillende albums beluisterd en ik vond ze gewoon ok maar ook niet meer dan dat.

[*]Dinosaur Jr. (@utred )
[*]Steely Dan (@The Unsung )
Ik ken beide van naam maar de eerste doet het meest een belletje rinkelen. Ik weet niet of ze veel bekende nummers hebben maar de kans is dan groot dat ik ze op fuiven gehoord heb.

Ik zal proberen nog een paar groepen te beluisteren die ik niet ken zoals Charles Mingus die hier blijkbaar vrij populair is.

Nota: ik had op mijn eigen nominatie gestemd wat mij logisch leek maar dan later gelezen dat dit blijkbaar een "dick move" is. Nu, van mij mag die vote gerust op The Doors gezet worden indien dit mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
The Doors
Kraftwerk
Type O Negative
Flying Lotus
King Lizard (veel fuzz errond de laatste tijd,ben benieuwd al is hetgene wat ik er tot nu toe van gehoord heb niet echt mijn ding)
Eminem
Cocteau Twins (ken ik totaal niet)
Joy Division
London Elektricity
 
Nog een klein duwtje in de rug voor mijn nominatie (Steely Dan), niet direct de "hits", maar een paar persoonlijke favorieten fwiw (weinig echt slechte keuzes te maken eigenlijk):
You got my vote! Ik wil al langer eens duiken in de dadrockband der dadrockbands. :D
  • The Doors: sorry voor de non vote (ze hebben er genoeg), maar ik ken deze band al vanbinnen en vanbuiten.
  • Judas Priest: mijn Judas Priest fase is voorbij, weinig zin om er opnieuw diep in te duiken.
  • Joy Division: zie The Doors. I love this band.
  • Red Hot Chili Peppers: Sorry, Kiedis zijn zang kan ik niet aan. Grote fan van Flea en Frusciante hun skills, maar nee.
  • Neil Young: Yes please! Tijd om dieper te duiken in die discografie.
  • Kraftwerk: Yes please! Ik ken de classics maar nog nooit volledige albums beluisterd.
  • Cypress Hill: Minder interessant voor mij, ik denk dat er interessantere hiphopacts zijn.
  • London Elektricity: Ik heb te veel moeite met drum 'n bass om hier echt diep in te gaan. AOTW @NDEFCB ?
  • Moodymann: Stem voor elektronische muziek,heel benieuwd naar.
  • Ween: Heeft de duimen moeten leggen tegen Moodymann,helaas.
  • Patti Smith: staat al lang op de luisterlijst, dus yes please!
  • Flying Lotus: Sorry Shift, deze ken ik al te goed.
  • Cocteau Twins: Grote fan van twee albums, nu de rest nog!
  • Eminem: Zie Cypress Hill. De gloriejaren ken ik heel goed.
  • Janis Joplin: Stem voor de vrouwen.
  • King Gizzard & The Lizard Wizard: Ken ik al te goed.
  • Depeche Mode: Boeiende band, maar spreekt me minder aan ten opzichte van de rest?
  • Mayhem: Graag, maar ik kan er maar 9 kiezen.
  • Charles Mingus: YES!
  • Nina Simone: YES! Maar niet op gestemd want ik ben beter dan @Lint
  • Burzum: Ging een verloren stem zijn, maar ik had graag het forum hier door zien gaan. :unsure:
  • Type-O-Negative: Ik hoor daar enkel lovende dingen over maar ken ze niet. Yes please!
  • Dinosaur Jr.: Ken ze iets te goed en misschien te veel van hetzelfde voor een classic artist (denk ik)
  • Steely Dan: Ja dus.
 
Toen iemand Kraftwerk nomineerde wou ik aanvankelijk gisteren nog een stukje schrijven over enkele electronicapioniers die ik me nog herinnerde uit mijn jeugdjaren (bedankt pa) en ik eens wou situeren waar die groep zich ergens op de tijdlijn bevind maar het was pas vandaag dat ik er terug aan dacht.

Karlheinz Stockhausen:
Een van de eerste pioneers maar zijn werk spreekt me minder aan.

1968 - Switched-On Bach
Walter Carlos

Een plaat die destijds veel stof deed oplaaien, een compleet Bach repertorium maar volledig electronisch gespeeld en dan nog in de sixties !! 'k Zou echt eens willen weten wat de reacties van de critici toen waren (blasphemy ! zet hem op de brandstapel !).
En toevallig zag ik verder bij de soundstracks dat hij blijkbaar unreleased werk voor The Shining en Tron heeft gecomponeerd:
Rediscovering Lost Scores, Volume 1 (2005; compiles previously unreleased music from The Shining, A Clockwork Orange and several UNICEF films)
Rediscovering Lost Scores, Volume 2 (2005; compiles previously unreleased music from The Shining, Tron, Split Second, Woundings and two Dolby demonstration tracks).

1970 - Kraftwerk's eerste album

1972 – Deserted Palace
Jean-Michel Jarre

(Jarre's eerste commerciele eerste grote hit was Oxygene uit 1976.)

1972 - Irrlicht
Klaus Schulze


1972 - Fais que ton rêve soit plus long que la nuit
Vangelis
(Het album Heaven & Hell uit 1975 was zijn eerste succes en daarop staat het nummer dat gebruikt werd in de legendarische serie Cosmos met Carl Sagan:

1972 - Switched on Rock
1975 - Pictures at an Exhibition
Isao Tomita
De tweede die ik vernoemde is wellicht mijn favoriete electronische bewerking van een klassiek muziekstuk. Elk nummer is gebaseerd op een schilderij van een vriend van Moussorgsky. Het is een muziekstuk dat goed de taferelen weergeeft en ook gevoel voor humor heeft. Zo horen we in Ballett of the Chickens het geluid van kuikens en een haan (!). De Catacombes is dan weer een stuk dat zwaarmoedig klinkt terwijl een tafereel dat zich afspeelt op een drukke markt heel hectisch klinkt. Het is echt de moeite om het origineel en Tomita's bewerking na elkaar te beluisteren en te vergelijken.

1970 - Electronic Meditation
Tangerine Dream
Ik ben nooit fan geweest van de groep, ze klinken mij teveel als eenheidskoek maar ben wel eens curieus naar hun eerste plaat.

Soit, dit zijn zo'n beetje de electronische artiesten die ik ken en de meesten zijn begin jaren 70 bekend beginnen worden, met Carlos & Kraftwerk voorop. Het is vooral door mijn vader dat ik ze heb leren kennen en ongetwijfeld zullen er nog verscheidene zijn die ik niet ken (Let wel de eerste electronische experimenten met enkel bliepjes en geluidjes zie ik niet echt als muziek)

Blijkbaar zijn de eerste groepen reeds begonnen begin jaren 70 wat me verrastte want ik had verwacht dat de meeste van die groepen pas eind jaren 70 bekend werden, maar toen zaten we al reeds met de 2de lichting groepen (Gary Numan, Fad Gadget, Soft Cell,...)

(Sorry als dit enigzins off topic is maar het leek me eens interessant om Kraftwerk te situeren tussen de andere electronicapioniers uit die beginperiode.)
 
Laatst bewerkt:
Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar iedereen! :woohoo:

De poll is gesloten en er zijn negen artiesten geselecteerd om dit jaar te bespreken:

The Doors - 20 stemmen - @Avondland
Kraftwerk - 19 stemmen - @JackM
Neil Young - 19 stemmen - @Deckard
Nina Simone - 18 stemmen - @Kid_C
Dinosaur Jr. - 17 stemmen - @utred
Charles Mingus - 17 stemmen - @clercqie
Cocteau Twins - 16 stemmen - @Lakigigar
King Gizzard & The Lizard Wizard - 16 stemmen - @DwightSchrute
Joy Division - 16 stemmen - @Bauhaus

Al zeg ik het zelf, ik denk dat we een mooi jaar tegemoet gaan met een lineup als deze. Er zit voor iedereen wel wat in. :bow:

In het vorige topic stelde iemand voor om omgekeerd te beginnen en ik vond dat geen slecht idee. Zo hebben we de grootste kleppers op het einde en is de kans dat er meer participatie is tegen het einde van het jaar groter. De vraag is alleen, waar beginnen we mee gelet op de ex aequo bij de laatste drie?

Mijn voorstel, ook omdat het allemaal nog vers is en iedereen zin heeft om er in te vliegen, is om te beginnen met de stevigste discografie van de drie en dat is King Gizzard, gevolgd door Joy Division (minder albums) en dan Cocteau Twins (weer iets meer albums).

Ik ken King Gizz vrij goed dus kan gerust een uitgebreide openingspost opmaken mocht dat niet lukken voor @DwightSchrute . Als jullie het liever omgekeerd zien, let me know. But fast. :unsure:
 
Fijne line-up dit jaar. In omgekeerde volgorde is goed en King Gizz is me, ondanks mijn voorliefde voor psychedelische toestanden, niet zo goed bekend.
 
Terug
Bovenaan